Goldfrapp - Head First (2010)

Pop / Electronic

7. Shiny and Warm (3:57)
  8. I Wanna Life (4:13)
  9. Voicething (4:44)
avatar van WeZet
Eerste luisterbeurt zit erop en het is nu al een gouden keuze geworden. Electronische drums, lekkere 80's synths. Niet echt bijzonder (in de jaren 80 zou het geen hit worden) maar luistert prettig weg. Dat hele 80's sfeertje, ik ben er gek op en gelukkig komt het steeds meer terug.

Nu met terugwerkende kracht hun andere albums luisteren.

avatar van barrett
Deze plaat valt idd minder in de smaak dan haar vorige platen dan maar aan Felt Mountain.... Het platte discoachtige geluid ligt mij dan toch minder in haar werk.

sanquin
stem verlaagd want hij valt echt zwaar tegen helaas.
Ik twijfel zelfs nog over het aankomende optreden maar wie weet raakt het me ergens nog .....Dreaming blijft heerlijk...

beaster1256
khonnor schreef:
ligt er niet van wakker

je top 10 is dan ook een echte "ouwe zakken" top 10

ik ben een ouwe zak , en wat ben jij dat je beter maakt dan mij , dan !

sanquin
plaat zakt dieper en dieper; ben echt niet overtuigd en dat is erg jammer gezien de voorganger nog wekelijks vaak wordt afgespeeld...wel is de vinyl uitvoering erg gaaf...

avatar van CD-Recensies
Goldfrapp in de achtervolging

De meningen zijn weer eens verdeeld, maar mijn eigen mening is degene die de doorslag geeft in deze recensie. De nieuwe Goldfrapp heet Head First en is een lekker album geworden met makkelijk in het gehoor liggende nummers die je vrolijk stemmen.

Whether they know it or not, many of this generation’s most magnetic pop artists are in hock to Alison Goldfrapp. Lily Allen, La Roux, Little Boots… all owe the frizz-haired synth dominatrix some artistic debt (bron: www.nme.com)

Goldfrapp is vooral Alison Goldfrap die de vocalen, het mixen en een belangrijk deel van de productie voor haar rekening neemt. Daarnaast speelt producer Will Gregory een belangrijke rol en noemen ze zichzelf een duo.

De muziek valt in de categorie electropop en dat wordt wat mij betreft al snel saai. De muzikale interactie tussen ‘levende’ bandleden is verworden tot geprogrammeerde computerklanken en dat doet mij vaak afhaken. Het frisse stemgeluid van mevrouw Goldfrapp en de nummers die doen terugverlangen naar de jaren 80 van Abba, Giorgio Moroder en Olivia Newton John (in Xanadu) zorgen er voor dat ik dit keer wel blijf luisteren.

Head First doet mij direct denken aan snowboarders die een flinke duikeling maken, waarbij hun hoofd als eerste de sneeuw raakt. Duikelingen zijn niet te horen op dit album, maar verschillende recensenten verwijten Goldfrapp dat ze van de voorhoede, naar de achterhoede zijn verhuisd en een follower van hun eigen oorspronkelijke artisticiteit zijn geworden. Luister en oordeel zelf!

Tekst overgenomen van mijn blog: cd-recensies.nieuwslog.nl

k.grubs
kon niet wachten op de nieuwe goldfrapp, maar na bijna 2 maanden heb ik hem nog maar 2 x gedraaid. jammer hoor

0,5? Ik begrijp dat je de stijl maar niets vindt, maar dit is toch overdreven. Misschien is het niet hun topalbum, maar kvind toch dat sommige van hun beste nummers (Alive, Shiny & Warm, Believer) op dit album staan. Zelf heb ik niet echt een favoriete goldfrapp-stijl: Utopia, Human, Train, Strict Machine, Number 1, Fly Me Away, A&E, Road To Somewhere, vind ik allemaal super. Ik vind dus ook niet dat 1 album véél beter of véél slechter is dan een ander (al het heeft wel lang geduurd vooraleer ik felt mountain kon appreciëren). Geef het album nog wat tijd, want na 2 beluisteringen kan je dit album (en zijn totaal andere stijl) moeilijk goed vatten en beoordelen.

avatar van Nickstbo
Snap dit laag gemiddelde niet zo goed.
Aan sommige nummers moet je wennen, maar een song zoals 'Shiny And Warm' is toch puur Goldfrapp?

k.grubs
Heb echt mijn best gedaan. Ik vind het gewoon he-le-maal niks. Misschien als ik de jaren 80 niet had meegemaakt... ik heb mijn stem maar weggehaald.

Deze cd is gevuld met negen nummertjes brave, vlotte synthesizerpop à la jaren tachtig. Niet onaardig, maar ook niks om echt wild over te doen. Met andere woorden: weer middelmatige degelijkheid troef dus. Als wij moesten kiezen (maar moeten wij kiezen?), dan kozen wij de single "Rocket" en "I wanna life" om wat langer te bewaren.

avatar van Youri
Blind gekocht voor in de auto op de vakantie. Klinkt lekker eightees, flink synthesizer pop. Niet zo mooi als de voorganger, maar toch een voldoende.

sanquin
Ik baal....want dit is het eerste Goldfrapp album waarbij ik helaas afhaak...ik vind het 13 in een dozijn, zelfs naar een aantal luisterbeurten..jammer!!!

Music-Master
niet zo'n heel sterk album de vorige was beter 't nummer 'Head First' is wel aardig.

avatar van lennon
1,5
sanquin schreef:
..dit is het eerste Goldfrapp album waarbij ik helaas afhaak...jammer!!!

Yup, me too! Erg saai album

avatar van mjvanderels
Ben al heel snel geneigd bij deze stijl om negatieve punten wat sneller opzij te zetten, en zie dat ook bij dit album gebeuren. Zoals al eerder vermeld is dit wel 13 in een dozijn, maar wel een dozijn wat bij mij goed valt

avatar van LucM
Ik had mij nog nooit verdiept in Goldfrapp en dit is het eerste album van deze band (eigenlijk een duo) dat ik heb beluisterd.
Lichtvoetige synthipop, het doet mij sterk denken aan de synthipop uit de jaren '80 waar ik wel van hou. Vocaal is het behoorlijk maar de songs zijn wat te doorsnee en te weinig afwisselend, al staan er nog behoorlijk sterke tussen zoals Rocket en Dreaming. Maar echt boeien en beklijven doet het niet wegens niet inventief genoeg al luistert het wel lekker weg.

avatar van lennon
1,5
LucM schreef:

Laat je niet weerhouden om de 1e 2 albums ook eens te beluisteren.. deze zijn echt een stuk leuker!

Erg leuk album. Lekker veel synths en drumcomputers. Vandaag pas echt het origineel gekocht in Frankfurt voor 1 euro!!!! De liedjes zijn niet echt sterk qua melodie, maar worden na een paar keer luisteren wel steeds leuker. Dus gewoon niet gelijk negatief zijn. Eerst een paar keer een kans geven. Ik vind dit album hun sterkste tot nu toe.

avatar van Gizzmann
HET TITELNUMMER!!!!