The White Stripes - Under Great White Northern Lights (2010)

Label: Third Man

1. Let's Shake Hands (3:12)
  2. Black Math (3:05)
  3. Little Ghost (2:23)
  4. Blue Orchid (2:55)
  5. The Union Forever (4:26)
  6. Ball and Biscuit (3:07)
  7. Icky Thump (4:12)
  8. I'm Slowly Turning into You (5:32)
  9. Jolene (3:55)
  10. 300 MPH Torrential Outpour Blues (4:52)
  11. We Are Going to Be Friends (2:24)
  12. I Just Don't Know What to Do with Myself (3:10)
  13. Prickly Thorn, But Sweetly Worn (3:23)
  14. Fell in Love with a Girl (2:26)
  15. When I Hear My Name (2:40)
  16. Seven Nation Army (7:31)
avatar van Marsvin
Best Of. Waarom niet ze hebben al heel goed werk geleverd =). Ik had toch liever een nieuw album gehad maar ja .

vondeich
Voor zover ik het weet is het een livealbum..

avatar van Marsvin
Ahzo nu weet ik dat ook weer

avatar van Nanne-1995
Ik mis The Hardest Button To Button.

vondeich
Gelukkig staat Blue Orchid erop

avatar van Gizzmann
Het heeft iets te maken met deze film: White Stripes under Great White Northern Lights, The (2009) - MovieMeter.nl
Dus je kan het ook zien als een soundtrack.

Album komt als cd, als dvd, als cd&dvd, als 2 dvd, cd 7" single & als 6cd 2dvd en nog veel meer. Succes met zoeken naar de juiste editie!

avatar van Eline_x3
of koop ze gewoon allemaal!
kan nooit geen kwaad

(verwijderd)
oh wat weten ze weer een heerlijke bak vuige herrie neer te zetten met z'n tweeën! Doet verlangen naar een doorstart!

Nihilisme
Ja, wat is dit weer ontzettend lekker. De Icky Thump-nummers komen ook puik uit de verf. Een held, die Jack White.

avatar van platedraaier
Dit is nou heerlijke recht voor zijn raap rock muziek. Geweldig om die energie vrij te horen komen. Catchy rifjes en rock `n roll. Naast het herkenbare gitaargeluid, vind ik de zang ook nog eens geweldig lekker. Deze behoort tot één van de beste "live" platen ooit.

platedraaier schreef:
Deze behoort tot één van de beste "live" platen ooit.

300 MPH Torrential Outpour Blues is absoluut briljant. Jack en Meg White op hun allerbest. Het staat symbool voor de pure eerlijke ruige vuige rock 'n roll die zij in 2007 in Canada live speelden. Dit album staat er vol mee. Wat een power knalt er uit je boxen zeg!
Het nummer wordt gevolgd door We Are Going To Be Friends: een mooi rustig popliedje. En ook dat is helemaal raak. Jack White zingt dit fraai en toont maar weer eens aan een alleskunner te zijn. Slottrack Seven Nation Army is 'liver' than live: alles komt alive. Je hoort hier ook de ultieme krijsende gitaar.

Het mooie aan dit live album is dat het in eerste instantie soms wat rommelig overkomt. Maar dat is het niet, ze weten precies wat ze doen. Het levert juist die oer-live sound op die ze willen neerzetten. Ik moet dan ook denken aan live albums van Jimi Hendrix en Led Zeppelin. Ik bedoel maar.

Dit is werkelijk gruwelijk briljant. Weg met de muziekevolutie: leve de Rock 'n Roll!

avatar van Leonard91
De Icky-Thump nummers klinken inderdaad erg lekker. joramhoogink omschrijft het perfect, een heerlijke bak vuige herrie!

avatar van snarf349
Je zou maar in één of ander dorpshuis (in Oud Vossemeer ofzo) een concert van The White Stripes mogen bijwonen. Zo is het geloof ik met deze concert reeks gegaan, in de middle of niets, met een fles bier, een geniale 'Seven Nation Army' ondergaan.
Dromen mag.

Smerig..ruig...ja, dat is wel zo. Maar het is meer dan dat. Ik vind ze live zo veel beter dan studio. Meg White is technisch niet moeilijk te volgen, maar blijft een lust om te zien drummen. En echt een super timing. Jack White is ook niet de minste gitarist, al kan het vaak zo simpel klinken. De nummers zitten goed in elkaar. Niet recht toe aan Rock 'n'Roll, maar veel tempowisselingen. Als met al een gewelding live album met een mooie docu. Overgens heb ik de deluxe versie aangeschaft met het complete concert op dvd. Geweldig. Alleen jammer dat het in zwart/wit is. Super mooi dik fotoboek erbij en een dubbel LP. En dit alles in een hele mooie box.
Wel duur, maar met een beetje internet shoppen kan het zo 100 euro schelen!!!

avatar van Venceremos
Een smakelijk tussendoortje, dat i.c.m. de film en de foto's in zeggenskracht toeneemt. Cinematografisch prachtig en enkele ontroerende ontmoetingen. Volgens Jim Jarmusch één van de beste rockfilms ooit.

De film is gewoon verkrijgbaar als dubbelpak met de CD. Het concert uit de deluxe-versie is een dik 2 uur durende registratie van The White Stripes' ultieme jubileumshow, op 14-7-2007, precies 10 jaar na hun eerste gig. De nummers op de CD zijn een compilatie van de gehele tour.

avatar van Tuur123
Ball and Biscuit duurt maar 3 minuten? Zonde!
Ik ga hem morgen halen, ik kijk er al naar uit

Venceremos schreef:

Geweldig, die 2e dvd ja, 'Under Nova-Scotian lights', net als de eerste blijft ie van begin tot eind boeien, de meer dan 2 uur lang.. binnenkort meer.

avatar van The Scientist
Goed... laat ik dan eens wat meer schrijven...

Enkele maanden geleden was mijn moeder jarig, en zoals gewoonlijk had ik weer eens geen idee wat ik zou moeten geven.. ongeveer een maand van tevoren.

Ik had echter 1 aanknopingspunt, enkele dagen ervoor was mijn oude mp3-speler die zij gebruikte naar de galemiezen gegaan, en ze had zelf een nieuwe gekocht, omdat ze er toch wel erg veel mee deed... Afijn, anti-techneut als mijn moeder is gaat het volzetten van zo'n apple-kreng (uiterst gebruiksvriendelijk op zich.. alleen het hele itunes-wereldje is verschrikkelijk).. haar natuurlijk nooit lukken..

En wetenschapper dat ik ben, werd ik ingeschakeld om mijn harde schijf maar eens mee te nemen en wat mp3tjes op haar speler te zetten.. Daar dus een avond voor gaan zitten, samen met mijn moeder, die verrassend veel dezelfde muziek draait als ik.. En zo vele namen langs horen komen, waaronder The White Stripes, op zich leuk.. maar ik had er toen niks aan wat betreft verjaardagscadeau...

Enkele dagen later liep ik echter door de stad en zag ik deze DVD + CD staan.. waarvan ik geen idee had wat het was, of hoe het zou klinken.. ik wist echter wel wat mijn moeder voor haar verjaardag zou krijgen..

Ook zelf hem toen maar meteen op DVD en CD gedownload, alsmede de extra DVD Under Nova Scotian Lights, waar een heel concert van over de 2 uur op staat.. Die er ook nog even bij gedaan, en weer een tijdje later zat ik met mijn moeder eens op de bank en zijn we deze DVDs maar eens gaan kijken... De documentaire was zeker vermakelijkelijk (het publiek dat vraagt om 'One More Note', een optreden voor een vrouw en een baby, of op een bowlingbaan...

Het mooie kwam echter op die 2e DVD, waar vrijwel alle geweldige White Stripes nummers langskomen, enkel van de eerste cd mis ik er een paar (o.a. Jimmy the Exploder, St. James Infirmary Blues) en The Hardest Button to Button... maar dit mag de pret niet drukken, de levendigheid die van dit concert afspat is geweldig, en eenzelfde energie die in elk nummer weer terugkomt... Hieruit blijkt voor mij meer dan uit welke andere plaat van ze dan ook (op bijna elke andere zit wel een inkakmomentje) waarom ik het zo leuk vind om naar te luisteren.. En sinds die avond luister ik er dus zeer frequent naar, voor de mensen hier, probeer dus aan de DVD die erbij zit te komen (of enkel de audio versie ervan).. dik de moeite waard.

avatar van Youri
Inderdaad waar is The Hardest Button To Button, die live toch erg lekker klonk.

avatar van The Scientist
en wat is die versie van White Moon in de laatste scene van de documentaire mooi

avatar van gukker
Dit is gewoon zo'n goede plaat. The White Stripes zijn live gewoon té geniaal. Fantastisch om te horen dat Jack White elk nummer weer heel anders laat klinken dan de studioversies.

De documentaire die erbij zit is trouwens ook erg leuk.

Milestones
Jack White, een van de meest opwindende gitaristen anno nu.
Dit is rock ´n roll. Genieten.

avatar van BenZet
Een live album, vind het allemaal erg rommelig en kwalitatief niet best. Valt me behoorlijk tegen.

avatar van Lee Malone
Gisteren heb ik deze (een beetje) met een bang hart gekocht. Ik had al enkele keren gelezen dat de productie niet al te super was, sommigen maakten commentaren omtrent rommelig geluid en de te intens gebrachte nummers.

Na het beluisteren van LP2 kan ik deze kritiek ondertussen absoluut weerleggen. Tot nu toe vind ik het zowat het meest live klinkende live-album dat ik al gekocht heb. Dat sommigen dat linken aan een mindere productie kan ik best begrijpen, je hebt echt regelmatig het gevoel dat je tussen het publiek staat. Ik vind dit eigenlijk eerder een pluspunt. Voor degenen die hier problemen mee hebben bestaan er andere cd's van The White Stripes, namelijk hun studiowerk!

Alle nummers tot nu toe worden inderdaad met erg veel overgave gespeeld, zeker doordat dit gevoel versterkt wordt door de reacties van het publiek. Maar wees nou eerlijk, verwacht je iets anders van The White Stripes? Een ingehouden versie van pakweg Fell in Love With a Girl zou gewoonweg The White Stripes niet zijn... (Alhoewel ik Jack White wel graag eens een akoestische set zou willen zien brengen à la Nirvana's MTV Unplugged!)

avatar van The Scientist
Ik vind deze (en dus de Under Nova Scotian Lights die erbij zit) inmiddels zo goed dat alle studio-albums maar saai en vlak klinken... Hier zit zo ontzettend veel meer power in.. Een Blue Orchid of Slowly Turning Into You klinkt op het studio-album nergens meer naar als je deze gehoord hebt.

avatar van Ataloona
Die cover van ''Jolene'' is trouwens ook wel verrekte goed, Jack White heb ik nooit echt een goede zangere gehoord maar na die cover denk ik daar toch anders over.
De cover is veel beter dan het origineel!

avatar van Insignificance
Zit wel wat bewogenheid in, hè. Meg hield het niet voor niks maar nauwelijks droog bij dat nummer.

avatar van Insignificance
I stand corrected!

Vreemd. Ik heb slechts flarden van de DVD gezien, clipje laat ook geen belletje rinkelen. Meende zoiets ergens gezien/gelezen te hebben met betrekking tot Jolene, voordat ik hun upgrade überhaupt hoorde. Dat was eigenlijk de reden op het eens op te zetten. Go figure.. Wordt nu echt tijd om dat DVD'tje eens aan te schaffen..