The White Stripes - Under Great White Northern Lights (2010)

Label: Third Man

1. Let's Shake Hands (3:12)
  2. Black Math (3:05)
  3. Little Ghost (2:23)
  4. Blue Orchid (2:55)
  5. The Union Forever (4:26)
  6. Ball and Biscuit (3:07)
  7. Icky Thump (4:12)
  8. I'm Slowly Turning into You (5:32)
  9. Jolene (3:55)
  10. 300 MPH Torrential Outpour Blues (4:52)
  11. We Are Going to Be Friends (2:24)
  12. I Just Don't Know What to Do with Myself (3:10)
  13. Prickly Thorn, But Sweetly Worn (3:23)
  14. Fell in Love with a Girl (2:26)
  15. When I Hear My Name (2:40)
  16. Seven Nation Army (7:31)
avatar van oceanvolta
Fenomenale plaat! Knap hoe ze de energie, die zo kenmerkend was voor hun optredens, op plaat hebben weten vast te leggen.

Vrijwel alle nummers klinken live beter dan de studio-versies. En die waren al niet mis. Leuk ook dat Prickly Thorn, But Sweetly Worn erop staat.
Alleen 300 MPH Torrential Outpour Blues vind ik minder dan de studio-versie waar Jack bij de gitaaruitbarstig zowat je trommelvliezen openscheurt.

Verder is de cd natuurlijk veel te kort. Het had van mij wel een dubbelalbum mogen zijn. Ze hebben immers zoveel goede nummers gemaakt.

Voor diegene die the White Stripes nooit live hebben mogen aanschouwen is dit een must have....en voor de rest ook eigenlijk.

avatar van The Scientist
oceanvolta schreef:

Zoek ergens op internet de DVD van de deluxe-versie op is dan mijn tip... nog bijna 3 uur extra genieten (je kunt em ook kopen, als je daar graag 150/200 euro voor kwijt bent.. )

Verder halen Ball and Biscuit en Fell in Love... het in mijn ogen ook niet bij de studioversies, maar door de rest van de nummers wordt de studioversie inderdaad ver achter zich gelaten.

Rizz
Wat een heerlijke takkeherrie is het zo af en toe toch ook

avatar van repelstefan
Heerlijke dat raggen op plastic gitaren . Die epische solo uit Black Math is voor mij misschien wel het hoogtepunt van het album.

avatar van spinout
RUIG!! Oh boy ma boy. (Ik parafraseer hier de man in het zwart leren kostuum, die in 1968 bas-loze nummers bracht met een ongekende ruigheid en intensiteit).

avatar van SinglespeedRS
Geniaal album, live is Jack White op zijn best. Just Don't Know What to Do with Myself one of my favorite en de cover van Dolly Parton. Wat een geweldig melancholisch stemgeluid met zoveel emotie. Over black math maar niet te spreken.

avatar van Drs. DAJA
Een van de beste live albums die ik heb mogen horen. Op geen van de studio albums komt Jack White's vocale oerkracht zo naar boven als op 'Under Great White Northern Lights'. Van de technische imperfectie die wordt weg geknald door de harde base-drum op 'Seven Nation Army' tot het gevoelige 'I Just Don't Know What to Do With Myself'. Ik ben bovenal geraakt door de performance van 'Jolene'. Ik kan mij in de geschiedenis van de rock geen nummer indenken waarbij de vocalen enerzijds zo'n eruptie aan kracht zijn om vervolgens de kwetsbaarheid van de tekst te benadrukken. Fantastisch, prachtig album.

avatar van The Scientist
Het concert op Nova Scotia, dat ik al vaker heb aangehaald, en waarvan een DVD bij de deluxe-uitvoering hiervan zit, staat nu ook in zijn geheel op youtube.. gaat dat zien.. vrijwel alle Stripes-knallers komen langs:

The White Stripes Live - Under Nova Scotian Lights Full - YouTube

avatar van AOVV
Heerlijk, die rauwe energie van The White Stripes. En wanneer ze live ook nog eens het nodige gruis in de strijd gooien, kan het niet meer stuk. De enige smet is de versie van Fell in Love with a Girl, die hier wat lauw (jawel) klinkt.

Gelukkig staan daar legio toppers tegenover, zoals Blue Orchid, Icky Thump, de fantastische cover Jolene en, ach, nog een handvol klassiekers. Wat een geweldige band was het toch!

4,5 sterren