Rain Tree Crow - Rain Tree Crow (1991)

Rock / Avant-Garde
Label: Virgin

1. Big Wheels in Shanty Town (7:08)
  2. Every Colour You Are (4:46)
  3. Rain Tree Crow (2:04)
  4. Red Earth (As Summertime Ends) (3:38)
  5. Pocket Full of Change (6:08)
  6. Boat's for Burning (0:45)
  7. New Moon at Red Deer Wallow (5:12)
  8. Blackwater (4:19)
  9. A Reassuringly Dull Sunday (1:22)
  10. Blackcrow Hits Shoe Shine City (5:14)
  11. Scratchings on the Bible Belt (2:46)
  12. Cries and Whispers (2:31)
  13. I Drink to Forget * (1:55)
avatar van Broem
Neal Peart schreef:
Broem, dan moet je de band Nine Horses ook kennem, toch?? ( Ook David met band)
en..the Dolphin Brothers - Catch the Fall, waar Steve Jansen zingt de broer van David, maar oh zo gaaf...

Nine Horses ken en heb ik ook. Catch THE Fall zegt me niks. De sneeuwbal blijft rollen. Thanks.

Misterfool
Het is wellicht vloeken in de kerk, maar ik vind dit helemaal niet zo'n sterke plaat. Zoals Bikkel2 al aangaf, is dit een album dat onevenwichtig aanvoelt. Daar wil ik aan toevoegen dat ik de spanningsbogen van veel nummers niet sterk vind. Om een voorbeeld te noemen. New Moon at Red Deer Wallow begint sfeervol, maar de Afrikaans aandoende ritmes die na 1 minuut hun intreden doen, beklijven niet. Richtingloos is vooral het kernwoord hier. Dat is bijzonder frustrerend omdat het klankenpalet juist wel erg sterk is. Barbieri en Karn weten mooie wijde, filmische tonen te produceren. Ten slotte wil ik nog wel een half puntje extra weggeven voor Every Colour You Are; misschien wel een van de mooiste nummers van Sylvian.

avatar van Alicia
Kaarsjes aan! "Every Colour You Are", "Pocket Full of Change" en "Blackwater" zijn misschien wel de mooiste nummers van David Sylvian. Wat rest is een mooi dromerig sfeeralbum om vooral in het schemerlicht te draaien: mooie gitaartjes in "Blackcrow Hits Shoe Shine City" en de prachtige sax van Mick Karn in "Scratchings on the Bible Belt". Wellicht is het openingsnummer nog de minste track van dit album... maar wat volgt is echter grandioos. We blijven zweven...

Echter... niet geschikt om te draaien op de vroege maandagochtend!

avatar van bikkel2
Ik vind het ook geen echt geheel. Het songmatige in combi met het soundscape achtige materiaal is wat onsamenhanged. Ik denk daar nog steeds hetzelfde over.
Echter hoeft het hierdoor geen belemmering te zijn voor een goede plaat.
Want dat is het nameljjk wel. En dan met name door de meer dan uitstekende songs die Alicia hier boven aan geeft.
Daarbij is de sfeer die wordt neergezet heel fraai. De plaat is door de jaren heen alleen maar mooier geworden. En hey, Sylvian zijn stem kan je gewoon betoveren in deze setting.

Geen meesterwerk, maar fraai is ie wel.

blackwater is een meesterwerk
enne...Broem luister nu evn naar the Dolphin Brothers!!

avatar van Alicia
bikkel2 schreef:
Echter hoeft het hierdoor geen belemmering te zijn voor een goede plaat.

Geen meesterwerk, maar fraai is ie wel.

Dit voel ik toch weer iets anders aan dan bikkel2, Michel...(mijn broer heet ook Michel, leuk!) Ik ga eigenlijk meer zweven (dus niet slapen, beste mensen!) op deze soundscapes zoals jij ze zo mooi noemt... en plots word ik dan weer zachtjes wakker gemaakt door de fluwelen stem van David. Ik vind het wel een fijne combinatie eigenlijk.

Verder geniet ik enorm van de bas- en blaaspartijen van Mick Karn... is helaas veel te jong overleden.

Weergaloos album. Het klinkt volkomen geïmproviseerd, maar het heeft teveel structuur om een improvisatie te zijn.

Ik begrijp mensen die het een brei zoutloos geluid vinden prima, maar het is zo'n album wat ik al meer dan 20 jaar nog regelmatig bewust opzet. Dat zijn er niet zoveel.

avatar van perrospicados
Zo raar dat Sylvian zo nu en dan een eruptie heeft van prachtige composities ('every colour you are', 'blackwater' op dit album), bijna alles van nine horses in 2005 , in 2013 een EP met 'do you know me now' en soms zulke onnavolgbare muziek als zijn laatste albums
Ik blijf 'm maar volgen want opeens heb je weer iets briljants te pakken maar het is een rare vogel

Misterfool
Grappig genoeg zijn juist de laatste worpen van Sylvian(Died in the Wool en Manafon), bijzonder gelaagd te noemen. Het is vergelijkbaar met het latere werk van Scott Walker. Erg unsettling en minimaal. Dit album vind ik vaak net iets te saai. leuke sfeerschetsen, jawel, maar Sylvian kan zo veel beter! Backwaters en Every Colour You Are zijn daarentegen wel echt geweldig. Die horen bij zijn beste werk mijn inziens.

Ook erg mooi inderdaad

avatar van devel-hunt
Deze plaat is de reunie van Japan, alleen onder een andere naam. David Sylvian, Richard Babieri, Steve Jansen en Mick Karn. Het lijkt als ik de commentaren lees of deze voornamelijk op de credo van Sylvian is geschreven. Japan bestond uit vier grote ego waarin niemand de leider was, iedereen heeft een behoorlijke invloed gehad op Rain tree Crow. De band is hierna onder een andere naam nog een tijdje zonder Sylvian doorgegaan wat hele goede muziek opleverde.

avatar van DeWP
Een prima album met het behoorlijk eigen geluid van David Sylvian & de rest (van Japan). Ik heb altijd al een fascinatie gehad voor David en op dit album drukt hij ook weer behoorlijk zijn eigen stempel. Niets mis mee!

Ik ben best wel een liefhebber van Japan, en overweeg dan ook om naar het album van Rain Tree Crow op zoek te gaan, maar eerst nogmaals beoordelen of deze in de lijn van Japan zit.
Big Wheels in Shanty Town sluit zeker aan bij Tin Drum, maar swingt over het algemeen meer.
Nog steeds erg sferisch zoals ook het solowerk van David Sylvian, maar wel een heel stuk luchtiger.
Het grote minpunt vind ik toch wel dat het een hele lange opbouw heeft, en zich eigenlijk niet echt ontwikkeld tot een song; meer een te lange jamsessie; en het grootste gemis is het ontbreken van de zang van Sylvian, zijn nasale geluid was toch wel kenmerkend te noemen, pas op het einde murmelt hij wat.
Gelukkig is hij wel gelijk aanwezig in Every Colour You Are, en deze bevalt dan ook beter; het sluit meer aan bij zijn album Secrets of the Beehive, maar ook deze track klinkt niet helemaal af.
Ik denk nog steeds dat de breuk bij Japan grotendeels veroorzaakt werd doordat het steeds meer klonk als een solo project van Sylvian, en Rain Tree Crow is dat voor mijn gevoel ook.
Het titelnummer is sterk, zeker door de meer zwaarder aangezette zang.
Ondanks dat er mooie stukken opstaan vind ik het geheel een stuk minder dan het project Nine Horses, waar David Sylvian ook samenwerkt met zijn Japan maatje Steve Jansen.

avatar van perrospicados
Japan maatje Steve Jansen.

Broer

Och ja, natuurlijk , dat wist ik.
Maar ook Japan maatje ?

Jij vind Nine Horses ook mooier?

avatar van perrospicados
Ja, ik had de hoop dat er nog een vervolg zou komen (en nog steeds een beetje...)
De laatste albums van Steve Jansen wakkeren die hoop ook wat aan

In mijn optiek is dit album een absoluut meesterwerk, perfect... elke toon

Juist gesproken maestro

avatar van Premonition
perrospicados schreef:
De laatste albums van Steve Jansen wakkeren die hoop ook wat aan

Nou, ik denk dat je dat uit je hoofd kunt zetten. Exit North is inmiddels van een project steeds meer naar een band uitgegroeid, waar geen ruimte is voor Sylvian en ik weet bijna zeker dat hij dat zelf ook niet ambieert (laat staan de band zelf).
In dit interview zegt Steve jansen eigenlijk alles, ook over de rol van Sylvian in Japan.

avatar van perrospicados
Gelukkig is het pad van kunstenaars altijd grillig. Ik vraag me steeds meer af of Sylvian uberhaupt nog wel een album uit zal brengen. Zijn belangstelling voor fotografie is altijd groot geweest en het zou zomaar kunnen dat ie meer die kant op gaat.
Tegelijkertijd is de ontwikkeling van Jansen zeer interessant

avatar van pejo
Nieuwe speakers, nieuwe versterker. Dit is het album om daarmee te starten. Wat een ongelofelijke mooie sound. Daarnaast prachtige nummers die tijdloos zijn gebleken. Topalbum!

avatar van EttaJamesBrown
pejo schreef:

Als ik naar jouw top 10 kijk, was Joe Henry ook een fijne eersteling geweest.

avatar van pejo
EttaJamesBrown schreef:

Als ik naar jouw top 10 kijk, was Joe Henry ook een fijne eersteling geweest.

Die moet ik nog doen. Ik heb de elpee en die sound met staande bas is natuurlijk indrukwekkend.