MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Metallica - Master of Puppets (1986)

mijn stem
4,15 (1864)
1864 stemmen

Verenigde Staten
Metal
Label: Elektra

  1. Battery (5:10)
  2. Master of Puppets (8:38)
  3. The Thing That Should Not Be (6:32)
  4. Welcome Home (Sanitarium) (6:28)
  5. Disposable Heroes (8:14)
  6. Leper Messiah (5:38)
  7. Orion (8:12)
  8. Damage, Inc. (5:30)
  9. Battery [Live] * (4:53)
  10. The Thing That Should Not Be [Live] * (7:02)
toon 2 bonustracks
totale tijdsduur: 54:22 (1:06:17)
zoeken in:
avatar van L_T_B
3,0
Berichten verplaatst naar Metallica

avatar
5,0
Blijft in mijn ogen hun magnum opus, hun nummer MOP is mijn persoonlijke favoriet, samen met One en Nothing Else Matters.

avatar van Axl_Rose
5,0
rudiger schreef:
Deze schijf begint me steeds beter te bevallen , hoe vaker je hem draait des te beter ie wordt , moeilijk om het beste nummer aan te wijzen , makkelijk om de draak te noemen nl nr 3 .
daarom krijgt MOP van mij geen 5 maar 4,5 ster .
Als `n album bij de eerste keer klikt dan wordt het alleen maar mooier , ik vind Orion in de buurt komen van het beste nummer op dit album .
Vanmorgen Justice For All eens gedraaid , maar daar skip ik maar door , die klik zoals met MOP is er niet .


Wel een draak zou ik "The thing that should not be" niet durven noemen. Maar je hebt wel gelijk dat dat het enige mindere nummer van de plaat is: het duurt wat te lang en het is steeds diezelfde (wel goeie riff) zonder enige tempochanges...

Off topic: Justice is moeilijker verteerbaar en vergt meerdere luisterbeurten voor je het echt goed gaat vinden (althans zo was dat bij mij)

avatar van Ploppesteksel
4,0
The Thing That Should Not Be is dus niet thrash genoeg voor de fans ?
Ik vind het namelijk een geweldig nummer. Samen met Master of Puppets en Leper Messiah beste van het album

avatar van Axl_Rose
5,0
Ploppesteksel schreef:
The Thing That Should Not Be is dus niet thrash genoeg voor de fans ?
Ik vind het namelijk een geweldig nummer. Samen met Master of Puppets en Leper Messiah beste van het album


"Niet thrash genoeg" heb ik niet gezegd. Ik vind het gewoon een net iets te eentonig nummer. Leper Messiah heeft bijvoorbeeld wel die heerlijke tempo-break op 3:15 en geeft het nummer veel meer diepgang.

Natuurlijk is dit muggeziften, want MOP blijft één van de beste metalplaten ooit...

avatar van Ploppesteksel
4,0
Neen inderdaad, daarmee dat ik het vroeg met een vraagteken
Maar blijkbaar komt het daar dus niet op neer, of in ieder geval niet bij jou..

avatar van Soulmaggot
5,0
Geweldig album! Battery, Master of Puppets en Welcome Home vind ik topnummers!
Orion vindt ik toch niet zo goed als The Call of Ktulu.

avatar van barrett
4,0
Het album van Metallica, deze is gewoon het einde. Als ik iets zou opleggen van Metallica dan is het wel deze. Wat een volledige plaat, stevig en strak en dan enkele rustpunten zoals Sanaterium.
Jammer dat ze dit niveau behalve dan bij ...And Justice For All nooit meer gehaald hebben.

avatar van exodus
5,0
Kort maar krachtig: Meesterwerk! ! ! De muziek, het geluid, de hoes, het betoverende, het goddelijke! Alles is goed gedaan! En wat een mooi Metaljaar ook toen deze plaat uitkwam...wat was het toch heerlijk om Metalhead te zijn toentertijd. Bijna een bevoorrechte positie herinner ik me nog met platen als deze in je hoofd dag en nacht. Dit wordt over 2000 jaar nog gedraaid. Ik vrees net zo hardnekkig als alle monotheïstische religies bij elkaar! De oude Metallica/ Master of Puppets is me gelukkig een stuk goddelijker! De oude T-shirts liggen als relikwieën keurig in mijn kast....bijv. het oer-oude shirt: Damage Incorporated! Hellyeah!

avatar van kaztor
5,0
Ploppesteksel schreef:
The Thing That Should Not Be is dus niet thrash genoeg voor de fans ?
Ik vind het namelijk een geweldig nummer. Samen met Master of Puppets en Leper Messiah beste van het album


Ik vind het ook een topper. Het klinkt als een brutere Enter Sandman.

avatar van steve harris
5,0
wat moet ik hier nog van zeggen ??? the thing that should not be,
nee, deze dingen zouden niet mogen gebeuren

avatar van trebremmit
5,0
Verhoogd naar 5 sterren, ik dacht bij mezelf wat kan hier nog beter aan en het antwoord was, niks.

avatar
Ik moet voor school een liedje laten spelen en vervolgens de klas vertellen wat het wereldbeeld of mensbeeld achter het lied is. Ik zou graag Welcome home (sanitarium) of Orion nemen. Heeft iemand een idee welke wereld- of mensbeeld achter deze liederen schuilt? alvast bedankt.

avatar van hnky
5,0
@Hetfield_6
Kijk hier eens...

avatar van Thomzic
5,0
Ik betwijfel altijd of er een diepe betekenis achter de teksten van Metallica zit. Volgens mij wouden ze (lees: James) geen teksten met een zware lading. Zie ook bijvoorbeeld een tekstregel in Master of Puppets: 'Just a rhyme without a reason'. Waar wel een emotionele betekenis achter zit zijn de songs over de dood van James' moeder (Until It Sleeps of Leper Messiah bijv.)

avatar van Smiechtel
4,5
Klein polletje:

Wat vinden jullie de beste solo op 't album? Persoonlijk vind ik die van Disposable Heroes wel mooi.

avatar
Lukk0
Doe mij die van Welcome Home dan maar, ook het beste nummer van het album trouwens.

avatar van Kronos
5,0
Die van Master of Puppets, bij uitstek. De fijngevoeligste noten
die Kirk Hammett bij mijn weten ooit uit zijn gitaar getoverd heeft.


avatar van lykathea
4,0
Lukk0 schreef:
Doe mij die van Welcome Home dan maar, ook het beste nummer van het album trouwens.


Yep, mee eens.

Ik luisterde hier een paar dagen terug nog naar, en waar Kirk z'n solos over het algemeen gewoon prima zijn, raakt de man mij echt haast nooit. - Behalve dan op Sanitarium. Geen wankery, maar doeltreffende simpelheid. Briljant.

avatar
The Oath
Smiechtel schreef:
Klein polletje:

Wat vinden jullie de beste solo op 't album? Persoonlijk vind ik die van Disposable Heroes wel mooi.


Orion
Die instrumental kan je emotioneel zo krenken vanbinnen. Het draagt een veel zwaardere lading dan vele diepgaande teksten samen.

avatar van Thomzic
5,0
Kronos schreef:
Die van Master of Puppets, bij uitstek. De fijngevoeligste noten
die Kirk Hammett bij mijn weten ooit uit zijn gitaar getoverd heeft.



Bedoel je dan de eerste of de tweede solo? De eerste solo is namelijk door James gedaan.

avatar van ricardo
4,5
Deze plaat blijft een echte metal klassieker natuurlijk, maar vreemdgenoeg vind ik deze toch iets minder als geheel dan de eerste 2 en het album wat hierna kwam. Hier staan dan wel weer de beste 3 nummers ooit op van Metallica, namelijk de titeltrack, Welcome Home en Battery. als geheel album vind ik deze ietsiepietsie minder goed dan de voorgaande 2 en And Justice For All wat ik overigens het allerbeste Metallica album vind.

avatar van Aghora
4,5
ricardo schreef:
Deze plaat blijft een echte metal klassieker natuurlijk, maar vreemdgenoeg vind ik deze toch iets minder als geheel dan de eerste 2 en het album wat hierna kwam. (...) als geheel album vind ik deze ietsiepietsie minder goed dan de voorgaande 2 en And Justice For All wat ik overigens het allerbeste Metallica album vind.


Grappig, zo denk ik er ook precies over. Vaak wordt dit album toch als de klassieker van Metallica genoemd, maar ik vind het ook de minste van de eerste vier. Neemt niet weg dat het nog steeds een erg strakke plaat is natuurlijk.

avatar van aerogp1
4,0
Aghora schreef:
Grappig, zo denk ik er ook precies over. Vaak wordt dit album toch als de klassieker van Metallica genoemd, maar ik vind het ook de minste van de eerste vier. Neemt niet weg dat het nog steeds een erg strakke plaat is natuurlijk.

Inderdaad is dit het meest constante album, wat lekker wegluistert. Zelf vind ik 'Ride The Lightning' beter.

avatar
Joy
floot net de solo van thing should be , en het klonk net als een of ander iers wijsje, very funny

nochtans metucluclas beste

avatar van Mu_sic_bre_ker
4,0
geweldig album, R.I.P. Cliff Burton , Orion 4 ever

avatar
5,0
Maar even gewaardeerd met 5 punten en ik ga al helemaal niet uitleggen waarom. Lijkt me wel duidelijk.

avatar van James Douglas
Als iedereen dat gaat doen wordt het hier natuurlijk wel een saaie bende

avatar
Odelay
De review van Master of puppets door Robert Christgau in zijn ´Consumer guide´:


Master of Puppets [Elektra, 1986]
I feel at a generational disadvantage with this music not because my weary bones can't take its power and speed but because I was born too soon to have my dendrites rerouted by progressive radio. This band's momentum can be pretty impressive, and as with a lot of fast metal (as well as some sludge) they seem to have acceptable political motivations--antiwar, anticonformity, even anticoke, fine. But the revolutionary heroes I envisage aren't male chauvinists too inexperienced to know better; they don't have hair like Samson and pecs like Arnold Schwarzenegger. That's the image Metallica calls up, and I'm no more likely to invoke their strength of my own free will than I am The 1812 Overture's. B-

Commentaar?

avatar
Guardian of Isis
Ja, die heb ik ook gelezen. Soms heeft die vent gelijk, maar meer dan eens vind ik hem wel overkomen als een pretentieuze oude zak, als de MuMe censors me mijn taalgebruik even kunnen vergeven. Hij noemt zichzelf op zijn site al de "Dean of American Rock Critics" - terwijl hij zowat alles van heavy metal niet eens kan appreciëren. Tool's AEnima noemde hij een "Dud" en Lateralus kreeg slechts een C.

Dat het zijn ding niet is, is duidelijk, maar dat hij ze daarom "male chauvinists too inexperienced to know better" moet gaan noemen, vind ik er te veel aan. Hij houdt er soms echt van gal te spuwen vanop zijn ivoren torentje.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 13:24 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 13:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.