Deathspell Omega - Si Monumentum Requires, Circumspice (2004)

Frankrijk
Label: Norma Evangelium Diaboli

1. First Prayer (5:44)
  2. Sola Fide I (5:14)
  3. Sola Fide II (7:54)
  4. Second Prayer (4:42)
  5. Blessed Are the Dead Whiche Dye in the Lorde (5:48)
  6. Hétoïmasia (7:09)
  7. Third Prayer (3:58)
  8. Si Monvmentvm Reqvires, Circvmspice (6:33)
  9. Odium Nostrum (4:46)
  10. Jubilate Deo (O Be Joyful in the Lord) (6:08)
  11. Carnal Malefactor (11:45)
  12. Drink the Devil's Blood (4:32)
  13. Malign Paradigm (3:40)
avatar van mathias
Nooit een fan geweest van Black Metal, maar omdat dit overal wordt benoemd als de enige echte black metal release uit de jaren '00 die ertoe doet, ben ik hier toch maar eens achterna gegaan (kwestie van mijn muzikale horizon ruim te houden). En inderdaad, Deathspell Omega doet het hier helemaal niet onaardig. Vooral de sferische nummers (een 'second prayer' bvb.) doen het voor mij. Een verdienstelijke 3*

Harco
Black zoals black bedoeld hoort te zijn.

Een zeer goed gewaardeerde band in de scene, en het is dan ook een uitstekende plaat. Si Monumentum... zit enorm goed in elkaar en bevat vrij complexe nummers. Duister as fuck en vol met ijzersterke riffs en innovatieve ideeën. Luister bijvoorbeeld eens naar het fantastische "Carnal Malefactor" waarin een Gregoriaans koor te horen is en daarna het geweld weer losbarst: prachtig. Een must-have voor alle liefhebbers van het genre, maar bij de meesten zal die al netjes in de kast staan. Met stip het beste DSO album.

Deze plaat heeft de ultieme kracht je helemaal te hypnotizeren door zijn zwartgallige religieuze overtuiging en dito muziek en artwork. Dit is gewoon helemaal af en daar word je stil van. Hoe doeltreffend en echt kan het nog worden. Dit is geen entertainment voor de massa, dit is religie. Shitterend in zijn afschuwlijkheid. Werelds en onaards tegelijk.

avatar van Edwynn
Een zinderende black metal orgie. Bezwerend en kwaadaardig. En voor de verandering zit dit boordevol muzikaliteit. Met sfeertoevoegingen wordt gedoseerd omgegaan. Geen misplaatste bombast.

avatar van AOVV
Laat ik hier ook maar 'ns een berichtje schrijven. De plaat is immers veel te goed om ze links te laten liggen. Fantastische black metaluitspatting van 77 minuten lang van deze Franse klasseband. Eerste deel van een trilogie, heb ik gelezen. 'Paracletus' ken ik ook al, nu die tweede nog aan mijn lans rijgen. Zo goed als 'Carnal Malefactor' heb ik nog maar weinig nummers gehoord!

avatar van niels94
In het topic ‘De metalen twijfels van AOVV’ gaat de desbetreffende user op zoek gaat naar het juiste metal album om in zijn top 10 te zetten. Ik heb het tot mijn missie gemaakt de shortlist in zijn geheel door te nemen. We zijn aanbeland bij Deathspell Omega, met een album waar ik toch wel enige verwachtingen van had.

Deze verwachtingen werden eigenlijk vooral veroorzaakt doordat ik dit behoorlijk hooggewaardeerde album vaker voorbij heb zien komen. Daarnaast deed de kreet dat dit album “wordt genoemd als de enige echte black metal release uit de jaren '00 die ertoe doet” de verwachtingen ook wel stijgen, of ik het nou met die uitspraak eens ben of niet.

Gelukkig bleek dit verwachtingspatroon niet overdreven: Si Monumentum Requires, Circumspice is een geweldig album. Dit is black metal in de meest letterlijke zin van het woord, ik heb namelijk zelden een zwarter album gehoord. Het betreft traditionele black metal in de lijn van Mayhem, maar dan nog een pak beter uitgevoerd naar mijn mening. Dit is compromisloze, zwartgallige herrie met slechts een aantal rustpunten. Deze rustpunten komen in de vorm van de drie ‘Prayers’, sfeervolle stukken met rustig gitaarspel, soundscapes en/of gregoriaanse zang, en tijdens Carnal Malefactor, waar een heel lang stuk van dergelijke zang te horen is. Dit laatste duurt mij veel te lang en is dan ook een minder stuk van het album, helaas. Op de rest van het album ligt het tempo hoog en wordt de voet nauwelijks van het gaspedaal afgehaald.

Dichte gitaarmuren waar op kundige wijze vaak schitterende melodieën in verweven zijn en beukende riffs, bijgestaan door knallend drumgeweld en opzwepend basspel vormen de belangrijkste bouwstenen van dit album. Daarnaast zijn natuurlijk de afschrikwekkende black metalvocalen, ook in de traditie van bands als Mayhem, essentieel voor de beleving van dit album. Ook het thema waar dit album grotendeels om draait, de Duivel, loopt natuurlijk vrij parallel met laatstgenoemde, al heb ik begrepen Deathspell Omega iets intelligenter met het onderwerp omspringt – ik heb me er verder (nog) niet in verdiept.

Waar dit album echter om draait is natuurlijk die pikzwarte sfeer die zo geweldig wordt neergezet. Deathspell Omega bewijst dat sfeer geen rust vereist, maar dat het prima samen kan gaan met gruwelijke herrie. Zoals gezegd vind ik het een geweldig album met een behoorlijk constant niveau. Alleen het eerste genoemde stuk gregoriaanse zang op Carnal Malefactor vind ik echt minder, verder is het vrijwel uitsluitend genieten, met af en toe een kippenvelopwekkend hoogtepunt als Sola Fide II of Jubilate Deo (O Be Joyful in the Lord). Ook de albumcover vind ik overigens geweldig: waar veel metalbands in een poging met een angstaanjagende of duistere hoes vervallen in kitsch of simpelweg te ver doorschieten, heeft Si Monumentum Requires, Circumspice juist een perfecte, ultiem verdorven hoes die volkomen bij de muziek van het album past. Je ziet het ‘ding’ zo liggen tijdens een Duivels ritueel, wachtend tot het volgroeid is om de wereld de verdoemenis in te slepen. Je snapt de strekking. Dit album lijkt zo’n beetje de definitie van black metal, voor zover een relatieve leek als ik zo’n uitspraak mag doen.

Mag dit album in AOVV’s top 10?
Ja

avatar van JSPR_G
Weeral een prachtige stukje, Niels!
Dit album heb ik ook al een tijdje staan om te beluisteren, maar de duur (1u18min) en de omschrijving 'ompromisloze, zwartgallige herrie met slechts een aantal rustpunten' schrikt me wat af..
Aan de andere kant, Franse metalbands kunnen me meestal wel bekoren.

avatar van schizodeclown
Normaal ben ik niet zo into black metal, vind het vaak wat te nep klinken, maar Deathspell Omega overtuigt enorm!

avatar van niels94
Blijft een ongekend indrukwekkend bazenalbum. Al geprobeerd Jasper? Want ondanks dat ze lekker doorrammelen zijn er voldoende schitterende melodieën te vinden, hoor! Zwartgallig is het allemaal echter zeker

avatar van jasper1991
Van de week gaat deze Jasper hem ook weer herbeluisteren. Het kwartje zou toch eens moeten vallen als ik de berichten zo lees... maar ik heb hetzelfde met Anthems van Emperor. Het genre zou op zich niet het probleem moeten zijn gezien mijn andere ervaringen ermee.

avatar van Edwynn
Zo'n nummer als Carnal Malefactor heeft ook alles aan boord om de rest van het album vlot te trekken. Mocht dat Scheiße zijn. Wat het niet is natuurlijk. Verre van zelfs. Maar goed, Carnal Malefactor. Zet dat nummer op de laatste van René Froger of Marco Borsato en ik geef er direct vijf sterren voor.

In het midden tuimel je in een ruim vier minuten durende snede uit de Cherubic Hymn, onderdeel van de Byzantijnse liturgie. Het wordt gezongen in de Russisch orthodoxe kerk bijvoorbeeld. Wat een sereniteit, wat een kalmte...totdat je ledematen afgerukt worden in het werkelijk oorverdovende vervolg. Wat een vondst om zoiets op die manier in te passen in je geweldsorgieën.

avatar van Eveningguard
Potverdorie en ik maar denken dat Swans de zwaarste band ooit was. Nu zijn dat deze heren. Pas drie nummers gehoord en de pikdonkerheid van het album is zeker intressant.

avatar van kobe bryant fan
Eveningguard schreef:

Hmm, Khanate al gehoord?
Overigens een monumentale plaat!

avatar van Eveningguard
Na een tijdje ben ik er over uit: Dit is de beste blackmetal band op aarde. Drie meesterwerken achter elkaar. Potverdorie.

avatar van niels94
Ik betwijfel of er ooit een beter stuk black metal is uitgebracht dan Sola Fide II.

zeer duister meesterwerkje,enkele luisterbeurten zijn noodzakelijk om te wennen,het gitaarwerk van hasjarl is uniek voor bm, ik vraag me af of deze gitarist een metal achtergrond heeft of een jazz achtergrond,veel info vindt ik niet over hem,over de rest trouwens ook niet,voorlopig een 4,moesten ze wat minder mysterieus zijn was het mss 5

avatar van Edwynn
Wat je meer of minder van de muzikanten weet, maakt voor de muziek toch geen zak uit?

Hasjarl heet eigenlijk Christian Bouche en is de grote man achter Norma Evangelium Diaboli en End Of All Life Productions. Tevens ook meteen het muzikale brein achter Deathspell Omega. En dan weten we inderdaad nog niet veel behalve dat extreme metal wel zijn dingetje is.

klopt volledig maar het is wel leuk om te weten ,ook is het leuk om te weten wie wat doet,op die verdomde elpee staat gewoon niets vermeld,kan even goed zijn dat mikko aspa hier de drummer is ipv de zanger,zelf het release jaar werd niet vermeld,ja het is geen geheim dat ik niet houd van geheimen

avatar van Edwynn
Ze laten zichzelf buiten beschouwing op de albums maar ze verspreidden wel zelf de geruchten over wie ze zijn.
En Mikko is dan nog uit duizenden herkenbaar.

net als gaerea nu, klopt van mikko,heb daar wel eerst moeten voor naar clandestiene blaze luisteren om te weten dat hij de zanger is bij dso op dat album,valt er trouwens nog een nieuwe worp te verwachten van dso?

avatar van Edwynn
Geen idee. Ze hebben vorig jaar nog een album uitgebracht.

Gaerea pakt me niet zo trouwens.

klopt the furnaces of palegnesia,heb nog enkele luisterbeurten nodig voor die,het zijn geen hapklare brokken he bij dso

Thekillers87327
Hiermee is het hoofdstuk black metal afgesloten. Het heeft hierna geen zin meer om te beoordelen om te luisteren.
Er zijn twee genres die ik niet kan uitstaan. Soul en black metal. Ik hou best van schreeuwen maar dit is gewoon een verschrikking vind ik. Ieder zijn eigen smaak overigens want ik zie hier wel fans

hoezo?blackmetal is als honing voor de oortjes en zalf voor de ziel

avatar van Edwynn
En Deathspell Omega tapt uit teveel vaatjes om pure blackmetal te zijn. Ik vond dit destijds echt een openbaring in een genre dat voor mijn gevoel een beetje aan het doodbloeden was. In de jaren tot en met 2010 a 11 verscheen er vervolgens echt te gek spul uit Frankrijk en Duitsland.

Heb je echt de volle 77 minuten uitgeluisterd trouwens, Thekillers87327? Wat vond je dan van Carnal Malefactor of de ingegraven melodie in Sola Fide? Daar werd toch niet geschreeuwd?

Je maakt me benieuwd, geef eens enkele voorbeelden van dat te gek spul,t

avatar van Edwynn
Peste Noire, Inarborat, Ruins Of Beverast, Funeral Mist, Graupel, Rebirth Of Nefast, Truppensturm, Verdunkeln. En das een kleine greep. Niet allemaal even technisch. Maar wel allemaal met eigen invalshoeken van het blackmetalgenre

bedankt, funeral mist is inderdaad te gek,hekatomb luister ik regelmatig

avatar van Edwynn
Dan verwijs ik graag naar het voorgaande album Maranatha. Dat is echt een klapper en vooral op tekstueel niveau erg verwant aan Deathspell Omega.