Balthazar - Applause (2010)

Belgiƫ
Label: Munich

1. Fifteen Floors (4:41)
  2. Hunger at the Door (3:49)
  3. Morning (3:01)
  4. Wire (3:18)
  5. I'll Stay Here (3:00)
  6. Blues for Rosann (4:59)
  7. Throwing a Ball (3:59)
  8. More Ways (3:51)
  9. The Boatman (3:13)
  10. Intro (2:16)
  11. Blood Like Wine (5:04)
  12. Fifteen Floors [Live] * (6:06)
  13. Blues for Rosann [Live] * (6:20)
avatar van Barend G
Applause indeed! Naam gonst al een jaartje of wat rond, maar nu hebben ze toch de beste Belgische cd van 2010 gemaakt (tot een eventuele nieuwe dEUS het tegendeel komt bewijzen).
Eerste indruk: de vroege Arctic Monkeys. Maar dan met minder gitaren, theatraler, iets meer arty farty, Vlaamser dus. Als het ware

nijme255@adsl
Singeltje 15 Floors doet me vooralsnog weinig...

avatar van Barend G
Komt nog wel. Over een maandje of wat zijn ze mega, let maar op. Ik hoor er trouwens nu ook Talking Heads in (2e nummer), Gorillaz... Rijke plaat.

avatar van JoopKonraad
1,0
Leuk popplaatje; vooral de aan The Cure refererende nummers doen het goed bij me. Gelukkig heeft het niets meer van doen met hun 'hits'...

avatar van fmverbek
Een mix tussen Arctic Monkeys, Das Pop en Yonderboi: that's the closest you can get. Het lijkt allemaal wat dromerig maar er zijn gelukkig ook heel wat hoekige kantjes die enkele songs lichtjes onweerstaanbaar maken ...

avatar van Barend G
Ha, bij 3voor12 is het kwartje alvast gevallen: album van de week!

3VOOR12 - 3VOOR12 bespreekt Album van de Week (11): Balthazar - 3voor12.vpro.nl

avatar van kemm
Jammer dat hun singletjes van een een paar jaar geleden, 'This Is a Flirt' en 'Bathroom Lovin': Situations', er niet mee opstaan. Zeer fijne nummers zijn dat. Ik ben wel benieuwd naar een geheel album; 'Fifteen Floors' klinkt alvast goed.

avatar van Koston
kemm schreef:

Vind ik eerder een goede zaak. Die nummers zijn verleden tijd

avatar van djarend
Toffe plaat hoor, ik had er meteen vertrouwen in toen ik het eerste nummer van de cd hoorde (ik kende ze nog niet) en meteen 10 besteld (ik heb een cd winkel) omdat ik er in geloof dat dit inderdaad wel eens groot kan worden, hoeft niet persé overigens, net onder de top is het ook goed toeven hoor

avatar van AriTupari
Barend G schreef:

(sorry voor de overlast, maar het is fijn om je enthousiasme bevestigd te zien)

Wat een ***recensie, alsof de goede pop/rockmuziek in Vlaanderen het afgelopen decennium onbestaande was. Het talent van de Vlaamse groepen was nog nooit zo duidelijk als de afgelopen jaren;

dEUS en Zita Swoon bestaan nog steeds en blijven zeer consistente platen afleveren. Soulwax/2many dj's is al jaren wereldtop in het genre.
Den Admiraal die onlangs zijn 4de en tot dusver beste cd uitbracht.
Wat rock betreft vernoem ik maar even de nieuwe platen van The Black Box Revelation en The Van Jets en van vorig jaar The Hickey Underworld en Triggerfinger.

En het aanbod is nog groter:
A Brand, Absynthe Minded, Arid, Arsenal, Arno, The Bony King of Nowhere, Daan (OK, dit ten koste van Dead Man Ray, misschien wel de meest talentvolle band die we ooit hadden) , Das Pop, Dez Mona, Gabriel Rios, Headphone, Isbells, Millionaire, Mintzkov, Milow, Novastar, Ozark Henry, Sioen, Team William, Vive la Fête ...en al de anderen die ik vergeten ben. Allemaal artiesten die reeds op en top platen hebben uitgebracht en die live zeer de moeite zijn.

Volgens mij heeft die journalist de voorbije 10 jaren in sluimerstand doorgebracht en is het alarm zonet afgegaan.

Ps. Waar we wel een groot verschil merken, is het genre Hip-Hop. In Nederland is daar een grote scene voor en worden daarin voortreffelijke platen op de markt gebracht. In Vlaanderen is dit zo goed als onbestaande.

Gelijk maar even luisteren op de luisterpaal! Ben benieuwd, zou dit een naam voor RW10 kunnen zijn!?

3VOOR12 Speler - 3voor12.vpro.nl

avatar van mivil

(sorry voor de overlast, maar het is fijn om je enthousiasme bevestigd te zien)

@AriTupari; Inderdaad; heel slechte recensie.. Wat is trouwens de nederlandse popmuziek dan? Want ik hoor hier op de radio vooral rap uit nederland, en het staat me niet echt aan. Anouk: ok, maar die draait al lang mee.

Voor de rest het zelfde als wat AriTupari zei
En over de cd; Ken voorlopig alleen Fifteen Floors, en vind dat de beste single van het jaar tot nu toe! Dus toch eens checken..

Lost Highway
Zeer hoog gemiddelde voor dit bandje op MM. Op basis van de vroegere singles vond ik Balthazar maar niets, toen hoorde ik Fifteen Floors en kon ik haast niet geloven dat dit het bandje was van oa Tis Is A Flirt. Beestige track is dat.

avatar van Barend G
Voor wie nog een laatste zetje nodig heeft:
OOR.nl

Ik zeg: eindejaarslijstjesmateriaal!

(verwijderd)
Ohohoh wat een heerlijk plaatje.. heerlijke catchy songs met Throwing a Ball als favoriet op dit moment

Nieuwe bandjes uit België verwelkom ik graag en met een titel als Applause zag ik mijn laatste zin heel clichématig al voor me.
Als dit inderdaad zo'n lekkere cd is dan komt daar aan het einde te staan: 'big applause for Balthazar!'.
Maar ja, dat is wel heel erg flauw en eerst maar eens luisteren of ik überhaupt warm kan lopen voor dit gezelschap.

Opener Fifteen Floors deed me opeens denken aan het grote nederlandse succes van Caro Emerald, niet dat het nu direct dezelfde stijl is, maar die blazers geven het wel een bepaald sfeertje mee: het heeft iets kneuterigs, iets gezelligs en het maakt het nummer juist heel fris.
Hunger at the Door heeft dat minder en past gelijk wat makkelijker in het grote aanbod bands uit België. Inderdaad heel licht een echo van de latere dEUS, maar ook wel wat Soulwax. Ik weet er niet helemaal mijn vinger op te leggen welke band nu precies en dat is maar goed ook, want dat houdt in dat het genoeg eigens heeft. Catchy pop/rock is het in elk geval zeker waarbij ik wel eerlijk moet toegeven dat ik het goed vind, maar net als bij de laatste dEUS mis ik wel iets exclusiefs. Helemaal nieuw is het allemaal niet.
De bas in het intro van Morning doet me terug verlangen naar 1991, toen ik 21 was en Nirvana's Nevermind voor het eerst hoorde. Waarom deze associatie is mezelf ook niet helemaal duidelijk want dit is verre van grunge. Maar die bas, die bas....
Het nummer heeft een lekker sleazy achtergrond koortje en ondanks het feit dat de bas zo dominant aanwezig is zijn de andere geluiden hier niet te versmaden waardoor dit nummer iets heel lekkers over zich heeft: kort maar goed.
Wire heeft weer een geheel andere uitstraling. Ook hier fijne backing vocals en het is voor het eerst dat ik begrijp dat de Arctic Monkeys van stal gehaald worden.
I'll Stay Here is een downtempo nummer waar ik tot nu toe nog niet zo heel veel mee heb en dat gaat ook op voor het eveneens tragere Blues for Rosann. Ik mis iets op deze nummers maar kan niet echt zeggen wat dan precies. Misschien gewoon niet boeiend genoeg?
De bas keert duidelijk terug op Throwing a Ball. Het nummer heeft het lijzige dat Arctic Monkeys ook wel eens hebben. In elk geval een lekker groovy nummer.
More Ways is niet verkeerd maar komt op mij wat stuurloos over. Laat ik het zo zeggen: het klinkt me tot nu toe wat te saai in de oren.
Het lijkt wel of mijn aandacht op dit moment wat begint te verslappen want The Boatman weet ook niet voldoende mijn aandacht te behouden. Het is zeker niet onaardig, maar ik mis enige vorm van opwinding als ik dit hoor en dat is toch een voorwaarde wil iets enorm aanslaan.
Intro is als titel erg opvallend te noemen als we praten over het één na laatste nummer. Het nummer zelf? Aardig maar toch minder opvallend als het feit dat zo'n titel zowat aan het einde te vinden is.
Het is voor mij inmiddels al duidelijk geworden dat het album een beetje inkakt in de tweede helft en afsluiter Blood Like Wine verandert daar niet zo veel aan; allemaal prima nummers, maar nergens meer krijg ik het idee met iets heel bijzonders te maken te hebben zoals ik dat met veel andere belgische bands in het verleden regelmatig wel had en wat de eerste nummers op deze cd wel enigszins deden beloven.

Is dat heel erg? Nee, niet bepaald, want Applause is verder een prima album en belooft denk ik best wel wat voor de toekomst.
Dat grote applaus waar ik het in het begin over had is een beschaafd geklap van mijn kant geworden. Erbij joelen en mijn handen helemaal rood laten worden van puur enthousiasme zit er nu nog niet in. Wie weet op een volgend album?!

avatar van djarend
Vandaag zowaar 4**** in Volkskrant

avatar van Mctijn
Ik wist niet zeker of ik deze wel moest luisteren, want anders wordt de verhouding tussen het aantal goede platen uit België en Nederland wel erg gênant.
Ben wel blij dat ik het wel gedaan heb, want ook deze plaat is er weer eentje om vaker te draaien. Ik krijg 't er wel druk mee....morgen maar weer eens op de fiets naar 't werk

Ik heb hem naar aanleiding van de lovende recensie uit De Volkskrant maar eens in huis gehaald. Dit album bevalt me wel, nu ik het een aantal maal beluisterd heb. De beat die overal terug komt klinkt fris.
Het is overigens treurig dat in België veel van die bandjes wel doorbreken en dat men in Nederland bijna alleen maar naar de popmuziek uit de VS luistert...

avatar van VictorJan
Morgen eens horen of dit album inderdaad applaus waard is

avatar van stef212
'Fifteen Floors' is echt een ongrijpbaar nummer.

Balthazar heerst! Man man, wat een album!

meteen 4,5 ster na een middag luisteren, wat een TOP plaat!!

avatar van VictorJan
Nog iemand bij wie More Ways (positieve) Air-associaties oproept?

avatar van CD-Recensies
Balthazar is goed ingespeeld

Het debuutalbum (Applause) van Balthazar heeft lang op zich laten wachten. Al vanaf 2005 zijn de bandleden bij elkaar en na een EPtje en vele, vele optredens is er dan een langspelend studiowerkstuk te genieten. Ik heb de indruk dat het jarenlange inspelen is terug te horen op deze eersteling.

We weten dat de plaat van kop tot staart doorregen is met lijzige, haast nonchalante zanglijnen, die opvallend goed rijmen met de strakke, minimalistische grooves die eronder gestut worden. Weinig kant-en-klare popsongs, wél een cd die je, zodra hij is afgelopen, zonder nadenken weer opzet. En daarna nog eens. (bron: www.humo.be)

De toen 18-jarige Balthazarianen vonden elkaar destijds in het Belgische regionen rondom Kortrijk en Gent. Drie van de bandleden zingen mee en de bandcode schrijft voor dat er flink gewisseld wordt van instrumenten. Leuk ook is de viool die meestal wordt bespeeld door de dame in het gezelschap en de gitaar die bij een optreden slechts voorzien was van 1 snaar. Alles bij elkaar levert dit een zeer aangenaam en afwisselend album op. Vooral de bas wordt stevig aangezet (bijvoorbeeld op Morning) en dat levert een mooi stoer geluid op. Als de herkomst niet bekend was zou je toch denken aan britpop.

Wonderlijk dat toch steeds weer blijkt dat de Belgen zulke grote hoeveelheden prachtige popmuziek kunnen maken. Elke keer krijg ik het gevoel dat dit buiten verhouding staat tot wat wij hier in NL presteren. Misschien is het jarenlange live optreden hier het geheim van de songsmid.

Tekst overgenomen van mijn cd-recensies.nieuwslog.nl.

avatar van AOVV
Dit jaar zijn er al enkele erg sterke platen afgeleverd van Belgische makelijk (Black Box Revelation, Admiral Freebee, Wallace Vanborn), en ook deze langverwachte eerste van Balthazar is een schot in de roos.

Opener 'Fifteen Floors' is nagenoeg perfect opgebouwd, en de sound die naar het einde toe wordt opgetrokken is prachtig.

'Hunger At The Door' moet zeker niet onderdoen voor dat nummer. De zang klinkt heerlijk nonchalant, en het reffrein is catchy en eigenzinnig tegelijk.

'Morning' wordt voortgestuwd door een duistere basgitaar. Ook komt de viool er aan te pas, die op deze plaat erg onheilspellend klinkt. Er gaat altijd een zekere dreiging vanuit, wat het lekker spannend houdt. Dat nonchalante, obscure pianospel na ongeveer 2 minuten! Geweldig nummer.

'Wire' is een bijzonder vlot nummer. Het voelt aan als een interessant verhaal, af en toe onderbroken door een kort reffrein.

'I'll Stay Here' is een lekker tussendoortje, waarin je een drietal minuten kan wegdromen.

Dan wordt je plots wakker, en hoor je die aangename, maar toch ook weer dreigende viool van 'Blues For Rosann'. Heerlijk nummer, de zang is hier een beetje vergelijkbaar met die van Alex Turner van Arctic Monkeys. Muzikaal klinkt het echter heel anders, en wat mij betreft, beter dan Arctic Monkeys.

'Throwing A Ball' vind ik persoonlijk net wat minder, maar dat is geen schande hoor, volgende nummer 'More Ways' maakt dat ruimschoots goed, het is allemaal wat meer relaxed. Elk instrument speelt daarin een rol; de rustig voortkabbelende bas, de zang, de af en toe opduikende elektrische gitaar, de rustgevende drums, de onvermijdelijke viool tijdens het reffrein.

En dan komen we bij misschien wel het allerbeste op deze plaat: 'The Boatman'. Is het toeval dat deze song zo heet, of is ie misschien genoemd naar de vermaarde plaat van Nick Cave & The Bad Seeds, 'The Boatman's Call'? Een meeslepende, haast bezwerende popsong met een wel erg duister randje van een dikke drie minuten; op een andere manier kan ik het niet beschrijven.

'Intro' en 'Blood Like Wine' vormen eigenlijk één geheel van meer dan zeven minuten. 'Intro' is heel gemoedelijk, kabbelt erg rustig voort, en doet qua zang (ritme en timbre) weer erg denken aan Alex Turner. Dit is een voorbode van 'Blood Like Wine', de eigenlijke afsluiter van deze uitstekende popplaat. De elektrische gitaar wordt hier vooral gebruikt om een melancholisch tintje aan de song te geven. Verder heerst de basgitaar weer, zoals op wel meer songs.

Sterk debuut dus van de jongelui uit Gent, ik kijk nu al uit naar de opvolger, en hoop stiekem dat die nog beter is.

4 sterren

AriTupari schreef:

Den Admiraal die onlangs zijn 4de en tot dusver beste cd uitbracht.

En het aanbod is nog groter:

Voeg bij dit lijstje ook maar Boston Tea Party. YouTube - 90's Dream - Boston Tea Party
Album heet Little trouble kids! album geproduced door Tim Vanhamel,

Deze heb ik nog niet, ken enkel fifteen flours. ga em een zoeken

JVT
lekker album! hoewel tot nog toe niet echt veel uitschieters, enkel Morning en de single Fifteen floors steken er echt bovenuit voor mij. maar ben nog maar enkele luisterbeurten ver dus kan nog wel veranderen.

tot nu toe 3.5*

EDIT: The boatman is trouwens ook heerlijk

4* album groeit toch.