Balthazar - Applause (2010)

Belgiƫ
Label: Munich

1. Fifteen Floors (4:41)
  2. Hunger at the Door (3:49)
  3. Morning (3:01)
  4. Wire (3:18)
  5. I'll Stay Here (3:00)
  6. Blues for Rosann (4:59)
  7. Throwing a Ball (3:59)
  8. More Ways (3:51)
  9. The Boatman (3:13)
  10. Intro (2:16)
  11. Blood Like Wine (5:04)
  12. Fifteen Floors [Live] * (6:06)
  13. Blues for Rosann [Live] * (6:20)
avatar van kobe bryant fan
Ga ik snel aanpassen in mijn review. Bedankt trouwens.
Ik vond het wel een moeilijke plaat om een uitgebreide review over te schrijven.
Dus ik ben blij dat je het niet slecht vond.

avatar van michaelSOAD
Ik heb me de laatste maanden wat meer verdiept in dit soort muziek, in plaats van alleen maar metal en hardrock. Ik heb ongeveer een jaar geleden al mijn mening gegeven over deze band, maar dat was toch niet geheel terecht. De muziek op deze plaat is goed, maar ik vind het ´nog´niet erg bijzonder.

Mijn vorige bericht ging over een concert dat ze gaven op een festival en ik blijf erbij dat ze totaal niet enthousiast waren, maar daar moet ik nu wel bij vermelden dat ik toen nog zo een metal-gastje was.

Ik wordt vrolijk van deze plaat, maar ik vind het niet erg bijzonder dus een 3,5.

avatar van Timo-otje
Onze zuiderburen leveren constant goede muziek, dit Balthazar zit ook weer dito in elkaar! Waarom kan zo'n bandje niet uit Nederland komen? Wij moeten het doen met Kane en Blof op qua bands? En dan houdt het denk ik al op, Belgie heeft dEUS, Amatorski is fantastisch en zo ook deze Balthazar. Lekkere flow heeft dit album , tempo en vrolijkheid alom en de wat mij betreft maakt de zang het af , die enorm goed bij deze muziek past. Geen echt zwakke nummers ook , maar uitschieters heb ik evenmin kunnen vinden. 3.5 *

(verwijderd)
Ook ik vind dat er goede muziek bij onze zuiderburen vandaan komt, maar om nou te zeggen dat we t moeten doen met Blof en Kane.. Denk aan een I Am Oak, Roosbeef (als t je past..), Handsome Poets (wat toch lichtelijk in dezelfde vijver vist als Balthazar) en niet te vergeten een Dewolff! Maar ja t gras is bij de buren altijd groener..

avatar van JVT
JVT
België: dEUS, Balthazar, Amatorski, Triggerfinger, The van Jets, The Black Box Revelation, The Hickey Underworld, A Brand, Mintzkov, Admiral Freebee, Absynthe Minded, Customs, Arsenal, Intergalactic Lovers, Ozark Henry, Zornik, Millionaire, School is Cool, Wallace Vanborn...

Staan een paar aardige namen tussen, maar The Black Box Revelation, Customs, Zornik, etc. is toch tamelijk doorsnee naar mijn smaak.

In Nederland verschijnt ook zat goede muziek, denk maar aan labels als Excelsior, Transformed Dreams, Beep! Beep! Back up the Truck.

avatar van muziek-fan
Nog goede muziek maar ben nog niet overteugt. Dus zal het nog een paar keer beluisteren. Maar tot nu toe val het nog mee.

herman schreef:

Jammer dat dat onze radiozenders in Vlaanderen dan totaal niet bereikt. Maar dat geldt evengoed voor Wallonië.

avatar van JSPR_G
gerre schreef:

Het is inderdaad zonde dat er zo weinig Waalse en (deftige) Nederlandse muziek te horen is op onze radiozenders.

Deze Applause van Balthazar heb ik nooit echt kunnen aanvaarden doordat m'n eerste kennismaking met Balthazar me nogal tegengevallen was. Een optreden van Balthazar op het Sint-Pietersplein te Gent op de Vlaamse feestdag enkele jaren terug, toen deze cd nog niet uit was, dat verre van overtuigend was. Hoewel mijn vrienden erg enthousiast waren over Applause, heb ik het nooit een eerlijke kans gegeven.

Nu nog eens opnieuw beluisterd en dit is toch echt wel een prachtig, sfeervol en gevarieerd album! (Quasi) elk lied is er weer klof op! Heerlijke studeer- en relaxmuziek.

avatar van Matthijs72
Nieuw album heet Rats en komt uit op 15 oktober http://www.balthazarband.be/

avatar van Mctijn
Goed nieuws.... Dit album zorgde voor vele uren luisterplezier, de nieuwe plaat zal dat ongetwijfeld weer doen....

avatar van ArnoldusK
Wat extra schoonheid voor diegenen die dit nog niet kenden:

Balthazar Amsterdam Acoustics

avatar van free_jk
Deze heb ik gisteren gekocht, na hun geweldig optreden in de kreun, kortrijk. Hun platen zijn echt top, maar Live zijn ze nog zoveel beter...

een aanrader voor iedereen. en persoonlijk vind ik deze beter dan hun 2e album!

Dinsdag komen ze hier naar Tivoli aan de Oudegracht ( ). Daarom ook dit Applause er weer eens bij gepakt, ook omdat ik Rats één van de betere albums van 2012 vind. En wat blijkt: het kwartje valt nu nog wat beter, ik vond dit al goed, maar dit is toch wel een sterk debuut hoor.

Het begint stemmig met Fifteen Floors, een echt mooie openingssong. Hunger At The Door is een geweldig (en) intens nummer, met een erg prettige gitaar. De bas opent Morning fraai en zorgt voor een lekker (lopend) nummer. Inmiddels is de link met the Arctic Monkeys weer gelegd (gelukkig). Wire is heerlijk relaxed, met lekkere percussie. I'll Stay Here is een meer gedragen nummer, wat verderop een mooie wending neemt.

Dan volgt Portishead, ik bedoel Blues For Rosann. En oh, oh, wat is dat mooi! Prachtige gitaar, fraai gezongen. Een lekkere beat? Jazeker, als we een bal gaan gooien. Ah, ook nog een lekkere bas erbij. Die hoor je ook goed op More Ways, wat een fraaie retrosound heeft en mooie strijkers. The Boatmen loopt lekker en heeft bovenal een origineel eigen geluid. Intro is een aangenaam intro van het fraaie slotnummer Blood Like Wine.

Dit Applause is een afwisselende fraaie plaat met een mooie (retro-) sound en daarmee een echt knap debuut van deze Belgische band.

avatar van (Blacksad)
Gisteren in de Botanique nog maar eens mogen horen hoe magistraal Blood Like Wine wel niet is!

avatar van Film Pegasus
De 21e eeuw bracht verschillende Belgische groepjes en de vraag is of ze net als de vele groepjes in de jaren '90 voor goeie muziek zouden zorgen en vooral of het meer zou zijn dan een leuke hit. Balthazar komt binnen met Applause als debuutalbum. Voordien waren ze al wel te horen op radio, maar met dit album zou blijken of het bij die enkele hits zou blijven.

Je merkt wel dat ze nog een beetje zoeken naar hun sound. Dat is niet slecht en levert verschillende hits op. Maar waar Rats een completer album is, heb ik dat minder met Applause. Je merkt ook wel dat hier veel meer vergelijkingen worden gemaakt met andere groepen. Vanaf Rats hebben ze hun eigen klankkleur en kunnen zich zo ook veel sterke profileren in de Belgische muziek. Het blijft een stevig album dat als debuut zeker kan tellen.

Blues for Rosann is echt een fantastisch nummer.

avatar van Johnny Marr
Opvolger 'Rats' is nog een klasse hoger, maar dit is wel het album met Fifteen Floors en Blood Like Wine, natuurlijk... Ook Hunger At The Door, Morning en The Boatman zijn klassesongs.

avatar van Noere
The Boatman is een fraai nummertje, maar iemand enig idee waar die tekst over zou kunnen gaan? Kan er geen chocola van maken (heb ik wel eens vaker bij balthazar..)

avatar van dennis1808
The Boatman, Intro en Blood Like Wine. Wat een manier om je album te eindigen. De bas slaat je echt in het gezicht.

avatar van koosknook
Afgelopen jaar een 'luister-inhaalslag' gemaakt met bijzonder veel bands, waaronder ook Balthazar. Vaak kom ik dan als laatste uit op het debuut album, zo ook in dit geval.
En ik ben aangenaam verrast. Ik vind deze, by far, de beste. Ik kan er niet precies de vinger op
leggen, waarom. Maar ik vind deze nummers, rauw en ongecompliceerd klinken, door een zanger die puur en schijnbaar achterloos zingt en een bassist die de boel muzikaal behoorlijk om hoog trekt. Klasse! Ik ben benieuwd hoe ik dit alles live ga vinden? Dat weet ik dus vanavond, waarna ik ze heb gezien.

Thekillers87327
Word hier tot zover niet erg warm of koud van. Een beetje arctic monkeys heel light. Niet slecht maar het kabbelt maar voort.

avatar van jerome988
Thekillers87327 schreef:
Voor mij was Fever een prima instapper bij Balthazar, denk dat die jou ook meer bevalt.