The National - High Violet (2010)

Label: 4AD

1. Terrible Love (4:39)
  2. Sorrow (3:25)
  3. Anyone's Ghost (2:54)
  4. Little Faith (4:36)
  5. Afraid of Everyone (4:19)
  6. Bloodbuzz Ohio (4:35)
  7. Lemonworld (3:23)
  8. Runaway (5:33)
  9. Conversation 16 (4:18)
  10. England (5:40)
  11. Vanderlyle Crybaby Geeks (4:12)
  12. Terrible Love [Alternate Version] * (4:18)
  13. Wake Up Your Saints * (4:14)
  14. You Were a Kindness * (4:25)
  15. Walk Off * (2:40)
  16. Sin-Eaters * (3:39)
  17. Bloodbuzz Ohio [Live at Current] * (3:53)
  18. Anyone's Ghost [Live] * (2:58)
  19. England [Live] * (5:26)
Yamato schreef:
Wel heel makkelijk om de hype rondom LCD Soundsystem aan Pitchfork toe te schrijven. Ook absoluut niet terecht lijkt me.

Heb overigens wat transcode/lek/geluidskwaliteit/pindakaas-slowchat verwijderd.

boomkat
Bart schreef:
Opnieuw beluisterd. Bij 'Afraid of Everyone' schrik ik ineens op. De eerste vier nummers zijn onopgemerkt aan mij voorbijgegaan...

*schrikt een klein beetje mee*

Vind het maar lastig om het album te beoordelen als je de helft al grijs gedraaid hebt. Daarom spreken de nummers die nog niet waren gelekt mij meer aan op dit moment, met als uitspringers Conversation 16 en Sorrow. Deze zijn overduidelijk nog aan het groeien voor mij.

Heb wel het idee dat het allemaal wat gladder is als Boxer. Maar denk ook dat als je eenmaal gewend bent aan een sound van een bepaalde band je sowieso de nummers sneller oppakt, waardoor ze gladder overkomen dan ze zijn. Ook stoor ik me een beetje aan lage kwaliteit van de leak, ik denk dat ik soms net bepaalde details mis waardoor het een beetje U2-achtig klinkt (NOFI).

Maargoed het blijven stuk voor stuk alsnog boven gemiddeld goede nummers. Tot nu toe geef ik 4*

herman schreef:

Inderdaad, LCD Soundsystem had al een paar hele dikke 12 inches uitgebracht voordat Pitchfork ze ontdekte..

Er is natuurlijk een hemelsbreed verschil tussen ontdekken of alles wat die jongens naar ons hoofd slingeren als de second coming of Jesus beschouwen. Mijn opmerking had dan ook vooral betrekking op hun laatste, toch wel betrekkelijk matige album.

Maar soit, terug naar High Violet dus
Bart schreef:

Nog eens naar Anyone's Ghost luisteren? 't Heeft wss het grootste 'pop'-gehalte uit hun ganse repertoire maar 't pakt wel goed uit vind ik. Betrekkelijk catchy refrein. Terrible Love heeft ook aan diepgang ingewonnen ten opzichte van de Fallon-versie. 5-11 is na een aantal luisterbeurten wel betrekkelijk sterker dan 1-4 imo, hoewel bij The National de slechtere nummers na verloop van tijd wel eens de prijsbeesten durven worden.

Na één keer luisteren heb ik alleen dit te zeggen: wauw!

avatar van RensZ
Naar dit album heb ik heel erg uitgekeken, dus gisteren was ik blij te horen dat er een lek op het internet was verschenen. We hebben al mogen genieten van een aantal fantastische nummers die al vrijgegeven waren, dat maakte mij meer nieuwsgierig naar dit album.

Het album opent met Terrible Love , wat we al kenden van de live versie in de show van Fallon. Ik was helemaal ondersteboven van dit nummer. Hier en daar heb ik gelezen dat het een te hoog U2 gehalte zou bevatten, maar dat nummer vind ik verre van U2. Als ik aan U2 denk, denk ik aan groots en galmende gitaren. Groots vind ik The National niet en galmende gitaren hoor ik ook niet echt terug. Op dit nummer wordt gewoon lekker op de gitaren geramd als een gek en dat vind ik heerlijk. Vooral op het laatste komt er nog een extra gitaar bij, geweldig vooral in combinatie met de drums. Toen ik de studio versie hoorde viel het me allemaal een beetje tegen. De productie is een beetje rommelig en wellicht komt het door de lage kwaliteit dat het me nog niet helemaal overtuigd. Ik mis vooral de energie die ik wel voelde in de live versie. Ik moet wel zeggen dat de achtergrond zang hier wel mooi uit de verf komt. Al met al is dit natuurlijk een sterk nummer want ik zit nog altijd met de live versie in mijn hoofd die ik misschien even aan de kant moet zetten en gaan genieten van dit nummer.

Sorrow, een wat rustiger nummer, maar een heel erg mooi nummer. Wat me weer opvalt zijn de geweldige backing vocals.

Anyone's Ghost, zoals al meerdere mensen zeiden is dit een wat meer pop gericht nummer, maar dit stoort me niet want ook dit is een goed nummer met heerlijke drums.

Little Faith, ook dit is weer een heerlijk nummer. Het bouwt een bepaalde spanning op en laat mij denken dat er aan het einde een geweldige climax komt, deze komt net niet maar dit nummer wordt wel geweldig afgesloten.

Afraid of Everyone, dit nummer kende ik in eerste instantie van een live versie, niet al te beste kwaliteit maar het was duidelijk hoorbaar dat dit een geweldig nummer was. Toen de studio versie op het web verscheen was ik verkocht en in love met dit nummer. Wat een fantastisch nummer met geweldige achtergrond zang. Op het einde komen er zware drums bij, kippenvel. Absoluut een hoogtepunt!

Bloodbuzz Ohio, prachtig nummer met heerlijke drums.

Lemon World, weer een wat rustig nummer maar o zo lekker. Ik begin The National steeds meer te waarderen, de band is zo goed in het maken van rustige en kleine nummers, maar ook zo goed in het tekeer gaan op de gitaren, geweldig.

Runaway, dit is ook absoluut een van de hoogtepunten op dit album. Het wordt zo prachtig klein gehouden met geweldige blazers. Wat ik nog niet heb gezegd is dat ik de stem van Matt Berninger geweldig vind, hij zingt zo constant en zo zuiver.

Conversation 16, in dit nummer komt weer de achtergrondzang prachtig naar voren. Ook dit is weer een erg mooi nummer.

England, mooi nummer wat echt prachtig eindigt, ik kan niets anders zeggen.

Vanderlyle Crybaby Geeks, dit nummer had ik ook al eens beluisterd op youtube, ook een live opname dus niet al te goede kwaliteit. Toen vond ik het nummer een beetje zeurderig overkomen. Maar eigenlijk is dit een super mooie afsluiter van een top album. Heel mooi refrein met prachtige instrumenten.

Tja, ik heb eigenlijk alleen maar lof voor dit album. Een minpunt of een slecht nummer staat er eigenlijk niet op, het zij stuk voor stuk prachtige nummers. Wat ik mooi vind, en wat mij opvalt, aan dit album is de prachtige achtergrondzang en samenzang, dat komt zo goed uit de verf op dit album. Daarnaast zijn de drums een belangrijke en stabiele factor op dit album. Eigenlijk vallen hier de puzzle stukjes perfect in elkaar en is dit album echt fantastisch.

4.5*

avatar van Yamato
Ik heb het album nu pas vier keer beluisterd dus misschien zit ik ernaast maar vooralsnog vind ik het een enorme tegenvaller. Het kabbelt maar wat voort en op de geweldige stem van de zanger na herken ik er niet zo veel kwaliteit in. Misschien ligt het aan de lage kwaliteit van de leak of misschien luister ik niet goed of misschien moet ik gewoon wennen of misschien is het te gecompliceerd om al te kunnen bevatten maar vooralsnog ben ik teleurgesteld.

Ik vind het ook een moeilijk te beoordelen plaat tot dusver, dat doe ik dan ook nog niet. Ik ben zeker niet teleurgesteld overigens. De plaat luistert eigenlijk vrij gemakkelijk. En nergens hoor ik iets wat ik zelfs maar matig zou durven noemen. Sterker nog, ik hoor een aantal hele sterke nummers. Terrible Love bijvoorbeeld. Een geweldige anthem, net zoals Fake Empire dat was. Afraid of Everyone, met prachtige instrumentatie, en ook achtergrondzang blijft ook genietbaar. Daarnaast vind ik Bloodbuzz Ohio, Runaway, Conversation 16 en (vooral) England ook prachtige nummers. Toch is het een moeilijk te beoordelen plaat. Het is een goede plaat, zoveel durf ik te zeggen. Maar hoe goed precies, dat zal de tijd moeten leren. Beter dan Alligator? Beter dan Boxer? Vooral dat laatste zal in mijn geval erg lastig worden aangezien ik Boxer heel hoog heb staan. In ieder geval ben ik blij dat The National absoluut een plaat heeft gemaakt die ik nog vaak op ga zetten de komende tijd.

RensZ schreef:

De album-versie van Terrible Love steunt grotendeels op een demo, dusja: 't is wel degelijk bewust rommelig gehouden. Vind het wel een verbetering eigenlijk: een geliktere versie zou niet in de flow van het album passen en een nummer genaamd Terrible Love hoort nu eenmaal enigszins chaotisch te klinken. Denk dat dit de lange termijn indachtig een goede beslissing was.

avatar van Toob
Mensen wat doen jullie nou? De gelekte versie heeft een lage kwaliteit, wacht tot vrijdag dan kan je het album streamen van de NYTimes site! Dus vrijdag/zaterdag komt mijn mening

Toob schreef:
Mensen wat doen jullie nou? De gelekte versie heeft een lage kwaliteit,)

Er is ondertussen al een betere versie hoor.

Morinfen schreef:

Ja dat heb ik ook begrepen, en inderdaad wat je zegt de geliktere versie zou niet 1,2,3 in de stijl van dit album passen. Het blijft nog steeds een goed nummer en misschien wordt het met de betere kwaliteit nog een stukje beter

sorrow is echt mega goed! alleen het eerste nummer valt tegen, niet het nummer zelf maar de productie. verder is little faith wat minder, de rest is echt zeer goed. schat een 9.0 op pitchfork;) kritiek is haast onmogelijk, enkel dat het een kort album is...

sufjan schreef:

Dan ken jij pitchfork nog niet goed, zo'n nummer als England: dat haten ze daar. Te episch.

avatar van coldwarkids
Er is gewoon een normale versie te vinden hoor.. check hottube files maar

sufjan schreef:

Hij loopt richting de 50 minuten, dat is toch gewoon een normale lengte?

avatar van RensZ
Ik wou net zeggen, als ik aan een kort album denk dan is dat rond de 35 minuten. Het nieuwste album van Pearl Jam en The Gaslight Anthem, dat is kort.

avatar van polydor
Hier heb ik enorm lang naar uitgekeken.
Ik ga nog geen definitief oordeel vellen, maar wat is deze High Violet toch weer een knaller van formaat geworden zo op het eerste gehoor.
Vooral "conversation 16" vind ik in al zijn eenvoud een pracht van een song.
Ook "lemonworld" is een prachtig nummer dat me direct bij de keel heeft gegrepen.
Wat "terrible love" betreft: het blijft een goeie song, al vind ik het hier en daar nogal rommelig overkomen. Ik denk dat dit toch te maken heeft met de lage kwaliteit van mijn versie.
"little faith is eigenlijk de enige song die me nog niet weet te boeien.
Hoe dan ook High Violet zal in elke geval de komende weken heel veel gedraaid worden en ik ben er van overtuigd dat er veel nummers tussenzitten die sterker zullen worden door ze meer te beluisteren.

Voorlopige favorieten: conversation 16, runaway en sorrow

khonnor
de leak is echt vreselijk van kwaliteit...

maar het album lijkt me na 3 quasi obsessieve luisterbeurten wel een voorlopig hoogtepunt in de the national history

had graag 12 of 13 nummers gezien. wake up your saints had goed op het album gepast, het beste live nummer van de 'nieuwe nummers' (vond ik). verder erg tevreden, jammer dat we weer 2/3 jaar moeten wachten op een nieuw album;) heb het nu al grijs gedraaid:)

avatar van Paalhaas
khonnor schreef:
de leak is echt vreselijk van kwaliteit...

Bij mij klinkt-ie prima hoor. Maar het kan zijn dat er verschillende in de omloop zijn? Ik heb een V1-rip volgens mij, gemiddeld rond de 225kbps VBR.

Paalhaas schreef:

Er zijn inderdaad verschillende in omloop, de eerste die vrij was zat rond de 160kbps. Ik heb ongeveer die kwaliteit die jij hebt.

Het album wordt wel steeds beter naarmate ik het luister.

avatar van Paalhaas
KampF schreef:
16khz cutoff again. #fail. Juist, echte liefhebbers wachten nog even.

Sorry Gerard, maar wat een quasi-audiofiele onzin. Het menselijke oor heeft een cutoff-frequentie van zo'n 18kHz, maar dat haal je alleen als je een enkele toon laat horen, niet een muziekstuk met een frequentiedomein dat veel breder ligt. Alleen de meest getrainde oren zijn wellicht in staat daar verschil in te horen. En dus is de conclusie dat veel luisteraars, waaronder jij volgens mij, hun oren behoorlijk overschatten. Voor muziek is het encoden boven de 16kHz zelfs meestal niet eens slim aangezien je er juist extra ruis bij krijgt (de hoogste frequenties in normale muziek liggen zo rond de 13-14kHz).

Afijn, over het album... Het maakt nog niet zo'n indruk op mij als Boxer, maar het is zonder meer een prima plaatje. Toch kom ik nog niet hoger dan een kleine 3,5/5. Eens zien waar het schip strandt.

khonnor
ik denk dat ik die 160 kbps heb... redelijk vlak en muddy klinkend, en met skips in het begin van een paar songs

soites, album komt toch binnen enkele weken uit dus zal het nog wel effe met deze doen.

boomkat
Ik zal 'm nog eens draaien. Sympathiek van mij he!

khonnor schreef:

Er staat vrijdag anders een door de band gezegende stream in betere kwaliteit op het programma...

Maar die 169 kbps die ik zelf initieel had is idd vrij slecht, wss een slechte rip ofzo maar mbt die 225kbps hoor ik b.v. nauwelijks een verschil tussen die rip van Bloodbuzz Ohio & de 320 kbps die ze zelf op hun site aanbieden. Denk dat nogal wat mensen zich laten misleiden door de chaotischere invalshoek die ze nemen in openingstrack Terrible Love.

avatar van Lennonlover
@Morinfen: Om een verschil te horen tussen 169 en 320kbps heb je een getraind oor nodig. Veel mensen horen het verschil tussen een lossless en niet-lossless compressietechniek niet. Dus wat maakt het dan voor hen uit. Idem voor productie trouwens. Sommige dingen zitten in details waardoor de leek geen/weinig verschil hoort in productietechnieken.

khonnor
niet helemaall mee eens. op een echt goeie stereo of met goeie headphones (bijv. mijn shure se530 in-ear-phones van 300 EUR) zal je wel degelijk een verschil horen in weergave tussen een 160 kbps rip, 320 rip of één of ander lossless formaat... je zal veel meer details horen, en bepaalde tonen klinken simpelweg helderder en natuurlijker....

maar, op een set middelmatige computerspeakers zal je imho weinig verschil merken

avatar van De Daniël
Houd maar weer op jongens over geluidskwaliteit en dergelijke, heb het liever over het album zelf.

Ik heb hem net aangezet en moet echt even naar adem happen na het eerste nummer. Fenomenale opening!

avatar van sean leonard
Ik vind High Violet op het eerste gehoord heel goed klinken, maar niet verrassend. Dat is ook goed want geforceerde transformaties daar kan ik niet tegen. Toch hoop ik wel dat de eentonigheid niet gaat toeslaan.