Foals - Total Life Forever (2010)

3,86

Label: Transgressive

1. Blue Blood (5:17)
  2. Miami (3:42)
  3. Total Life Forever (3:18)
  4. Black Gold (6:26)
  9. Alabaster (4:00)
  10. 2 Trees (5:16)
  11. What Remains (4:37)
  12. Bloo Blood * (1:00)
  13. Bloo Blood 2 * (0:46)
  14. TLF * (0:40)
  15. TLF 2 * (1:00)
  16. TLF 3 * (1:31)
  17. TLF 4 * (1:02)
  18. TLF 5 * (1:26)
  19. Black Gold // * (2:53)
  20. Black Gold 2 * (8:30)
  21. Spanish Sahara (Sonar) * (1:20)
  22. ---- * (0:36)
  23. Alabastr * (1:31)
  24. Two Trees * (0:50)
  25. Two Trees 2 * (1:37)
  26. Remains * (1:13)
107 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van RensZ
geplaatst: 12 december 2010, 15:39 uur [permalink]
Dit album is toch wel heel erg lekker hoor, op de een of andere manier heb ik deze cd een tijdje aan de kant laten liggen maar nu heeft het me volledig te pakken. Geweldig, daarom schuift dit album weer 2 plaatsen op in mijn top 10 van dit jaar.

avatar van Sandow

geplaatst: 15 december 2010, 23:36 uur [permalink]
Verdorie zeg, nu heb ik al een paar top-10's her en der ingevuld en nu kom ik toevallig weer terug op dit album. Dit staat al maanden in mijn iTunes maar ik heb het nog nooit echt aandachtig beluisterd, omdat het ongeveer gelijk met High Violet uitkwam en High Violet gewoon alle andere muziek verdrong. Nu moet ik Total Life Forever toch maar eens beginnen te beluisteren, denk ik dan. Misschien krijgt dit toch nog een late top-10 vermelding. Doordat ik zoveel naar High Violet heb geluisterd, krijg ik ook met moeite een top-10 bij elkaar.

avatar van inquestos
geplaatst: 22 december 2010, 21:52 uur [permalink]
Moet wel erg gek lopen moet dit niet mijn album van het jaar worden! * Vooral 'Black Gold' knalt er heerlijk in (was een heerlijk nummer om tijdens een lange autorit richting het zuiden van Europa te draaien), gevolgd door het wellicht nog heerlijkere Climax-nummer 'Spanish Sahara'.

Vraagje over de hoes: bij mij staat er in z'n geheel geen tekst op de voorkant, bij jullie wel?

*Al moet ik toegeven dat ik van Arcade Fire nog niet het gehele album heb beluisterd (album moet nog binnenkomen)

avatar van UrbainAlpain

geplaatst: 28 december 2010, 14:03 uur [permalink]
Zet hier Brian Eno als producer achter de knoppen en je krijgt een band die de vroege sound van Talking Heads naar de kroon steekt.

Had voor het uitpluizen van de eindejaarslijstjes nog niet van deze groep gehoord maar ze hebben mij moeiteloos overtuigd. Dit album lijkt niet echt af maar boeit mij. Foals heeft zeker nog groeipotentieel.

avatar van starsailor
geplaatst: 6 januari 2011, 09:58 uur [permalink]
Door het enthousiasme hier en een notering in de beste 50 albums van 2010 van magazine Q toch eens gaan luisteren en zoooo absoluut niet mijn ding. Er zit iets funkies in wat me mateloos irriteert.

avatar van The Eraser
geplaatst: 10 januari 2011, 19:07 uur [permalink]
Eén van de toppers van 2010 met als uitschieters Spanish Sahara en After Glow !!!. Heerlijke melodieuze, springerige ADHD-nummers. Live ook echte aanrader, was hoogtepuntje op Pukkelpop.

avatar van Boris1
geplaatst: 29 januari 2011, 10:53 uur [permalink]
Fascinerende band die ook live prima uit de voeten kan. Veelzijdige sound en dwingende vocalen maken dat er nog meer dan genoeg groeipotentieel in deze band zit. Grote belofte in mijn oren!

avatar van Barney Stinson
geplaatst: 5 maart 2011, 14:48 uur [permalink]
Spanish Sahara is en blijft enig mooi! Dit album staat dagelijks op repeat op m'n ipod.

avatar van twelve
geplaatst: 5 maart 2011, 17:02 uur [permalink]
Luister vooral deze remix van Mount Kimbie eens, schitterend. YouTube - Foals - Spanish Sahara - Mount Kimbie Remix - 2010

avatar van Dn!S
geplaatst: 2 mei 2011, 23:13 uur [permalink]
Bijna een jaar na dato krijg ik weer Foals koorts. Ik heb veel goede herinneringen aan dit album (zie ook mn artikeltje) en dan met name de eerste zes nummers. Ze blijven nog steeds enorm sterk. Blue Blood heeft de potentie om over tientallen jaren nog steeds te ontroeren en verbazen. De manier waarop het begint is magisch. Het voelt zo fragiel, zo onschuldig. Het zorgt bijna voor plaatsvervangende schaamte. Als de baslijn er dan bij komt krijgt het geheel spontaan een smoel. Het klinkt opeens gedreven. Als we dan op het 'you shocked me..' deel aankomen krijgt het geheel nog een extra laag met de bijna buitenaardse gitaargeluiden. Er is iets aan de klank van dat geluid waardoor het voelt als niet van deze wereld. Dit alles, dat samen toewerkt richting een geweldige climax, brengt me bijna in een staat van trance. Juist omdat het zo fragiel begint het eindigt, blijft het hangen. Het is alsof het begin en het eind van het lied nog niet het lied zelf zijn, maar een soort lift die je langzaam in het nummer brengen, en er ook weer uit. Alsof we iets aards nodig hadden om dit onaards goede nummer te kunnen voelen.

avatar van blur8
geplaatst: 4 maart 2012, 15:41 uur [permalink]
Pas recent ontdekt (natuurlijk door M.M.).
Verzameling inventieve popsongs, die ik voor het gemak maar schaar in de buurt van
Maccabees, Fanfarlo en Moss. Hoewel Foals meer rauwe randjes hebben.

avatar van XtReM3 SkILLz
geplaatst: 4 juli 2012, 19:29 uur [permalink]
Ben blijkbaar 1 van de weinige die Black Gold echt het beste nummer vindt van dit album haha

avatar van Mkkl
geplaatst: 19 oktober 2012, 00:10 uur [permalink]
Net even geluisterd maar de muziek kan helaas niet erg hard meer. Eerste indruk is heel behoorlijk met als uitschieters 2 Trees, Spanish Sahara en Blue Blood. De stem doet me denken aan de Fleet Foxes. Ik denk dat ik het album zeker nog een paar keer vaker moet luisteren om het beter te kunnen waarderen maar het heeft iets heerlijk kalmerends en het luistert 's avonds alleen achter de laptop heerlijk weg. Voorlopig nog 3,5 sterren maar dat zou binnenkort zo maar eens naar de vier kunnen gaan.

avatar van Co Jackso
geplaatst: 17 januari 2013, 20:50 uur [permalink]
Wat is Total Life Forever toch een heerlijk album. Naast de moderne klassieker Spanish Sahara, bevat dit album talloze prachtige parels. Eigenlijk ontbreken echte minpunten,waardoor deze dromerige plaat op elk moment van de dag in zijn geheel afgespeeld kan worden. Al moet gezegd worden dat het album wel minder wordt na This Orient. Foals durft de tijd te nemen in bepaalde nummers en dat kan ik zeer waarderen. Naast Spanish Sahara behoren ook Blue Blood en Black Gold tot de hoogtepunten.

avatar van TEQUILA SUNRISE

geplaatst: 8 maart 2013, 22:28 uur [permalink]
Spanish Sahara is erg mooi, voor de rest ken ik de band niet.
Dit album ga ik eens beluisteren, eens horen of e.e.a ook de moeite waard is.

avatar van JVT
JVT
geplaatst: 21 april 2014, 17:18 uur [permalink]
Pracht van een album! Er word zeer vaak naar een ongelooflijk mooie climax gewerkt, echt genieten.
Mijn favorieten zijn Black Gold, Blue Blood en Spanish Sahara. Ik verwacht deze nog in mijn top 10 over een tijdje, wnt nummers als Alabaster en After Glow blijven ook maar groeien.

avatar van Frenz

geplaatst: 22 november 2015, 16:08 uur [permalink]
Net de eerste luisterbeurt erop zitten, iemand die mijn smaak blijkbaar goed kent tipte me. Prachtig, gaat groeien denk ik. In de commentaren heb ik geen Alt-J verwijzing aangetroffen, kan er ook absoluut niet de vinger op leggen waarom, maar die associatie heb ik dus wel. Nog even niet scoren, maar als ik het nu zou doen, neig ik naar mss wel 4