Buffalo Springfield - Buffalo Springfield Again (1967)

Rock / Folk
Label: ATCO

1. Mr. Soul (2:35)
  2. A Child's Claim to Fame (2:09)
  3. Everydays (2:38)
  4. Expecting to Fly (3:39)
  5. Bluebird (4:28)
  6. Hung Upside Down (3:24)
  7. Sad Memory (3:00)
  8. Good Time Boy (2:11)
  9. Rock & Roll Woman (2:44)
  10. Broken Arrow (6:13)
avatar van musicfriek
Ongelooflijk, ik kan er nog niet bij wat voor een prachtig nummer Expecting to Fly is. Denk haast wel dat het een van mijn favoriete nummers aller tijden is. De sfeer in dat nummer is zo mooi, neem daarbij de intro en outro en ik ben helemaal om.

Nu weet ik weer waarom ik dit album de volle mep heb gegeven, alle nummers zijn echt

avatar van musician
De rockmuziek is, vanaf Elvis zo'n beetje gerekend, 55 jaar oud en begint inmiddels een geschiedenisboek op zichzelf te worden.

Jawel, er komt natuurlijk een tijd dat mensen naar deze periode net zo terugkijken naar de rockmuziek als dat wij doen naar klassieke muziek. Tijd, of het dan 100, 150 of 200 jaar geleden was, speelt dan geen rol meer.

Dat er 43 jaar zit tussen Buffalo Springfield again en Le Noise valt niet meer op.

Er was, dat is ook logisch met iets 'nieuws', een periode dat er alleen vooruit werd gekeken, naar nieuwe ontwikkelingen in de rockmuziek, nieuwe bands. Het kopen van 'oudere' muziek lag niet voor de hand.

Het is een inleiding om te zeggen dat dat volgens mij in 2010 niet meer per se die kant op hoeft te gaan. De conclusie voor jonge/nieuwe muziekkopers is: er ligt 55 jaar aan rockmuziek, waar zal ik eens beginnen?

Een ongekende luxe, zeker als je het vergelijkt met 'onze' periode, waar je eigenlijk aanhoudend moest 'wachten' totdat een artiest met nieuw werk kwam. Gelukkig was dat in de periode Buffalo Springfield again nog minimaal jaarlijks en waren er ook veel bands die in dezelfde vijver actief waren.

Ik vind het daarom ook helemaal niet erg, om met terugwerkende kracht alsnog aan albums van Buffalo springfield en de Byrds te beginnen. Met Neil Young en Stephen Stills in de gelederen, gaat ook Buffalo Springfield waarschijnlijk de geschiedenis in als de Mozart o.i.d. van de rockmuziek; mijn zegen hebben ze.

Buffalo springfield is relatief maar kort actief geweest maar de impact is er niet minder om.

Zo, in de tussentijd mijn eerste aanschaf van Buffalo Springfield twee keer kunnen beluisteren (gelukkig duren albums uit die tijd nog geen eeuwigheid) en vind het op het eerste gehoor prima, alleen het blazerswerk op Good time boy kan mij (nog) niet erg bekoren.....

avatar van RoyDeSmet
Man, man. Wat een band!
Ik was al jaren bekend met Crosby, Stills, Nash (& Young) maar al het solo-materiaal en alles dat daar aan vooraf ging heb ik me nooit zo in verdiept.
Laatst heb ik even een verzameling van 81 abums bij elkaar geraapt en dat ben ik nu even aan het afgaan.

Toen ik deze voor het eerst opzette moest ik lachen. Zo goed.
Het voelde allemaal gelijk vertrouwd. Ook de grote hype rondom 'Bluebird' maakte mijn interesse heel groot. Er circuleren namelijk een stuk of drie versies van 9+ minuten. En die heb ik ook. Alleen nog niet geluisterd.
Die kenmerkende stem van Stephen Stills zo nu en dan. Dat geeft me even een leuk CSN-momentje. Neil Young zorgt ook voor wat leuke momentjes op dit album.
Broken Arrow vind ik bijvoorbeeld, inderdaad een ontzettend goed nummer.

Ik kan niet naar dit album luisteren zonder mee te grooven op mijn stoel.
Favorieten: Bluebird, Hung Upside Down, Broken Arrow.
Maar nummers als Sad Memory en Expecting To Fly zijn ook gewoon heel mooi

Hmmm.... 4,5 ster? Of 4...?
Voorlopig 4. Het album had iets langer mogen duren van mij