Sonic Youth - Sister (1987)

Label: SST

1. Schizophrenia (4:37)
  2. (I Got a) Catholic Block (3:25)
  3. Beauty Lies in the Eye (2:15)
  4. Stereo Sanctity (3:47)
  5. Pipeline / Kill Time (4:32)
  6. Tuff Gnarl (3:13)
  7. Pacific Coast Highway (4:16)
  8. Hot Wire My Heart (3:21)
  9. Kotton Krown (5:05)
  10. White Cross (2:48)
  11. Master-Dik * (5:08)
as
Klassieker van de jaren 80. Boordevol prachtsongs. een ode aan de schrijver Phillip k Dick, schizofrenie en dromen. Een klasse appart van een wereldband.

Rik
Gaaf album is dit eigenlijk, zet em net weer es op sinds lange tijd. Toen ik de plaat had gekocht was ik helemaal in de ban van grunge en wilde dan ook zoveel mogelijk ontdekken. Nirvana, Soundgarden en Silverchair behoorde tot mijn favoriete bands....Viel deze ff tegen . Heel anders dan ik was gewend, veel te rommelig en dat 'praten' ipv zingen vond ik ook al niet echt cool. Hoe meer bands ik echter ging ontdekken, hoe beter ik ook Sister vond worden. En nu vind ik em weer iets beter. 0,5 * erbij.

Jaaaa....! Sister is een magistrale plaat. Nog mooier vind ik Daydream Nation, de opvolger, al is die wellicht wat lastiger te doorgronden. Zelf moet ik ook maar 's Evol aanschaffen.

avatar van Black Math
Ik sluit mij bij Rik aan. Het grappige is dat ik tegenwoordig bijna nooit meer naar mijn grunge-cd's luister, maar Sonic Youth luister ik wel graag. En dan is Sister mijn favoriet.

dani
Inderdaad een magistrale plaat! Wat heerlijk is dit toch. De net niet lekker strakke riffs, de bijna valse noten, de voortslepende stemmen. Op het begin (jaartjes geleden alweer) kon ik er nooit zoveel mee, vond het maar een minderde versie van Nirvana, zoals Rik hierboven ook al verteld.

Sinds een tijd zie ik in dat dit mij zelfs bijna (met nadruk op bijna) meer doet dan Nirvana, het is net iets complexer en ontoegankelijker, maar bevat daardoor zo verschrikkelijk veel sfeer.
's nachts over straat wandelend met Schizophrenia op is zo heerlijk, je ziet alles om je heen in 10 FPS (frames per second) en voelt je totaal buitengesloten van de wereld, wat een machtig gevoel

avatar van Sonic Nurse
Black Math schreef:

Sonic Youth staat denk ik ook buiten al het andere wat men in de Grunge hoek schuift. Sonic Youth is Sonic Youth, niks meer niks minder. Een enorme veelzijdige band welke een groot voorbeeld is geweest voor heel veel bands. Ik heb een geluidsopname te pakken weten te krijgen van een optreden dat Nirvana in the early days deed tijdens een festival in de Rotterdamse Doelen (kan ook de schouwburg geweest zijn, daar ben ik nog niet uit). Kim Gordon was daar ook aanwezig en daardoor was Cobain een beetje van zn stuk... en dat kan je horen ook! Fenomenaal!! Helaas was ik zelf toen nog wat jong maar het respect voor deze band is des te groter!!
Sister is samen met Experimental Jetset, trash and no star mijn favoriete plaat.

avatar van IMPULS
Die snelle roffels op Pipeline/kill Time. Sonic Touth verdient een standbeeld. Zo'n band die trouw bleef aan eigen principes. Wars van trends. Daarom in die jaren 80/90 (en nu nog) zo'n 'kameraad' in de dwarsheid waar je je af en toe als vanzelf wilt storten. Anti-spruitjesmuziek ! Heerlijk.

Tot mijn grote schrik ontdekte ik zojuist geen stem te hebben gegeven aan misschien wel het "belangrijkste" Sonic Youth-album.
Misschien komt het wel omdat ik dit album niet echt vaak tevoorschijn haal. Ik grijp sneller naar Dirty. Het rock-album waar niet iedere fan even tevreden over was (de term sell-out lag vaak op de loer).
Dit is typisch zo'n album waar ik voor in de stemming moet zijn dus, maar een klassieker uit de indie-jaren '80 is het zeer zeker.

avatar van gemaster
Goede plaat, maar uiteindelijk haalt dit bijlange na niet het niveau van de opvolger. Eigenlijk is 'Daydream Nation' ook de enige plaat van Sonic Youth die me echt grijpt. Ik zet 'Teen Age Riot' nog maar eens op.

avatar van Nightrider
Sonic Youth pakt me niet bij de eerste beluistering. 2,5*

maar wel bij de 3de beluistering, verhoogd naar 4*

Dit is dus mijn favoriete Sonic Youth plaat. Beter als Daydream Nation wat mij betreft. Hij is afwisselender, en nummers als Pacific Coast Highway of Master-Dik vind je nergens ter wereld. Briljant! Keiharde lo-fi noise gewoon! Ok, 'Teen Age Riot' is het beste nummer dat ze ooit hebben opgenomen, maar Daydream Nation duurt te lang, na een tijdje weet je t wel. Deze plaat is avontuurlijker, klinkt gaarder, maar o zo spannend.

jeko
Twintig jaar geleden was dit mijn kennismaking met S.Y. en was gelijk verkocht, wat een goede plaat, lekker anders, tegendraads vol energie, dissonant nu twintig jaar later nog even goed. Slechte platen heeft S.Y. niet gemaakt maar dit verdiend toch wel vijf sterren.

avatar van Dudeness
Degelijk, maar voorlopig (de eerste keer eigenlijk dat ik deze plaat aandachtig heb belusiterd) niet weergaloos....

3.5 (mischien dat dit nog wel toeneemt)

avatar van The Scientist
Catholic Block

avatar van Koston
Superplaat die na 20 jaar nog niet gedateerd klinkt.

black/bird
de kracht van goede muziek

Gish
Soms hebben albums een helende werking.

avatar van Paap_Floyd
Prima plaatje en eerlijk gezegd vind ik deze fijner dan Daydream Nation. Zal eens wat meer naar dit gezelschap gaan luisteren.

Ik begin met 3,5*

seven, SEVEN

djeffibrelich
en dat ge-hamer erbij nog ook.
prachtig.

avatar van Rufus
Goed tot zeer goede CD, jammer dat Master-Dik er op staat.
Dat vind ik echt een slecht nummer, hoort er volgens mij ook niet op.

avatar van itchy
Die stond inderdaad niet op de originele release, maar op de gelijknamige EP.
Gewoon niet draaien, dan eindigt de plaat met het machtige White Kross.
Overigens vind ik het wél een gaaf nummer, maar niet in het verband van Sister.
Ciccone!

djeffibrelich
Rufus schreef:
Goed tot zeer goede CD, jammer dat Master-Dik er op staat.
Dat vind ik echt een slecht nummer, hoort er volgens mij ook niet op.

Bewijst maar weer eens waarom het soms beter is om sommige albums op vynil te halen.

Kort maar zeer krachtig. Vooral White Cross is geniaal. Voor zover heb ik nog niet het idee dat het qua niveau onder doet voor Daydream Nation of EVOL. Waar EVOL hard op weg is om mijn favoriet te worden.

Top CD... Catholic Block en white cross leren kennen via de klassieker onder de skatevideos "Streets on fire" van Santa Cruz

avatar van Schizophrenia
Dam, wat is dit toch echt een geweldig album!
Minstens zo goed als the daydream nation!
Lange noise stukken afgewisseld met geweldige nummers.(?)
Er staat werkelijk geen slecht nummer op. Behalve het bonus nummer master dik!

Die solo in pacific coast highway is echt werkelijk geniaal!

avatar van vin13
Sister mijn favoriet, dan EVOL en dan Daydream nation.
Deze klopt van begin tot einde, aparte gitaarpartijen en afwisselend genoeg, je raakt wel in een Sonic trance als je niet oppast.
Het bonusnr. ken ik niet.

Nightrider schreef:
Sonic Youth pakt me niet bij de eerste beluistering. 2,5*

dat is de bedoeling jij mainstreamer !

Schizophrenia schreef:
Er staat werkelijk geen slecht nummer op. Behalve het bonus nummer master dik!

Wablieft? Master - Dik is misschien wel de beste bonustrack ooit opgenomen. Heerlijk chaotisch met die klokken op het einde