Het is geleden van toen ik Echo & the Bunnymen's Porcupine ontdekte dat ik nog zo zot heb gezeten van een plaat. 36 minuten puur genot gewoon! Elk nummer is zo meeslepend, zo veelzijdig, zo groots. Het lijkt ook alsof elk nummer langer duurt dan het werkelijk is, en dat bevalt me wel, zo krijg je héél veel variatie op zeer weinig tijd
. Dat is ook een beetje hetgene wat me ervan weerhoudt me te verdiepen in 'Daydream Nation', ik vrees dat dat misschien iets té veel van het goede zou zijn. Maar op deze plaat vinden ze gelijk de perfecte balans.
Schizophrenia is alleszins meteen het meest geniale nummer op de plaat, al van bij die eerste onheilspellende drumslagen neemt het nummer me volledig mee. Het nummer leidt zo'n beetje een eigen leven, en gaat naar waar het maar wil, maar het blijft op elk moment even boeiend.
De riff in Catholic Block moet een van de eenvoudigste maar tevens beste riffs zijn ooit geproduceerd. Wat een kracht gaat ook van dat nummer uit! Een kracht die wordt verder gezet in de nummers Stereo Sanctity (wat een heerlijk onheilspellende gitaarlick die over die drums zweeft!), Pipeline/Kill time (het tweeluik waarvan ik persoonlijk het tweede deel het strafst vind - ingetogen woede, zo klinkt het) en Tuff Gnarl (het beste van dit trio, zowel het meliodieuze eerste deel als het woeste tweede deel staan bol van de energie). Vandaar ook dat het derde nummer een welkome rust biedt.
En dan komt misschien wel het beste, meest grimmige nummer van het album: Pacific Coast Highway. Kim Gordon stoot de lyrics uit haar strot terwijl rauwe, schurende, kille gitaren haar begeleiden. En heel dit gegeven wordt middenin onderbroken door een meeslepende gitaarlick die vreemd genoeg perfect op zijn plaats is in dat nummer.
Met Hot Wire My Heart toont Sonic Youth dat ze ook best zeer melodieuze punknummertjes kunnen schrijven. Geen meesterwerkje zoals de meeste andere nummers, maar zeer genietbaar.
Cotton Crown is op het eerste gezicht een rustpauze, maar het rommelige middenstuk van het nummer tilt het nummer naar een hoger niveau. En dan is White Cross een lekkere afsluiter, met een leuk middenstuk (is dat overigens een orgeltje dat de dreigende sfeer weet te zetten in het instrumentale gedeelte?).
Ps, Master-Dik vind ik ook echt een schitterend nummer! Past niet echt binnen het geheel, maar damn wat een lekkere brok vettigheid!