Marc Almond - Varieté (2010)

Label: Cherry Red

1. (Intro) (0:43)
  2. Bread & Circus (3:47)
  3. Nijinsky Heart (4:00)
  4. The Exhibitionist (4:44)
  5. The Trials of Eyeliner (5:45)
  6. Lavender (5:25)
  7. Soho So Long (3:36)
  8. Unloveable (2:47)
  9. Sandboy (4:40)
  10. It's All Going On (4:33)
  11. Variety (3:31)
  12. Cabaret Clown (3:09)
  13. My Madness and I (4:34)
  14. But Not Today (4:29)
  15. Swan Song (3:41)
  16. Sin Song (7:03)
  17. My Evil Twin * (3:13)
  18. A Lonely Love * (3:35)
  19. Cat Dancer * (2:23)
  20. Criminal Lover * (3:17)
  21. I Am No One * (2:35)
  22. Smoke * (3:11)
  23. Kiss the Ghost (Goodbye) * (4:46)
totale tijdsduur: 1:06:27 (1:29:27)
Gewoon rustig aan opbouwen en als je iets niet weet te vinden weet je mij vast wel te vinden

Precies

avatar van Masimo
M'n moeder heeft de luxe editie gekregen voor d'r verjaardag, en daar maak ik dan uiteraard handig gebruik van.. Klinkt op het eerste gehoor (derde track inmiddels) in ieder geval al erg mooi..

Toffe moeder heb jij

Even reclame maken: ik heb Nijinsky Heart voorgedragen in de MuMe-ladder, en als ik zie waartegen dit nummer moet uitkomen vrees ik dat hij het, wegens te onbekend, waarschijnlijk niet gaat redden daar.
Liefhebbers weten dus wat te doen

avatar van Masimo
En ik heb m'n moeder Release The Stars kado gedaan, dus die kan ook weer 'n tijdje vooruit met goede muziek (vrees echter wel weer een dooddraaiing van het album, dagen achter elkaar..)

Maar tot nu toe klinkt alles erg mooi, fantastische stem natuurlijk, en heerlijke liedjes.

Over die MuMe-ladder, ik snap heel die laddertechniek nooit zo goed, dus stuur maar een PM als hij aan de beurt is, dan wil ik best een stem voor dit mooie liedje geven.

Het valt me op dat aardig wat jongeren gecharmeerd zijn van Marc Almond: dat is toch best bijzonder en dat doet me goed! (ik ga er maar vanuit dat jij tot de doelgroep jongeren behoort en niet 60 bent met een moeder van 80 ).

avatar van Ataloona
Jongeren houden opzich wel van ''vreemde/verassende'' muziek.

avatar van AOVV
En dat dit "vreemde/verrassende" muziek is, is een feit. In mijn oren klinkt het althans zo

avatar van Bertus
aERo had al voorspelt dat dit mij wel zou bevallen en welja, daar bleek ie zomaar gelijk in te hebben. Ik ben vandaag in een goede bui en begin, hoppa, met 4.5 ster voor dit fijne staaltje georkestreerde pop. Ik ga de discografie van die Almond (en ik al die tijd maar denken dat ie weinig meer gepresteerd had dan Tainted Love ) maar eens verder uitpluizen!

AOVV schreef:
En dat dit "vreemde/verrassende" muziek is, is een feit.

't Is maar wat je gewend bent. De muziek zit inderdaad vol verrassingen, maar ik heb ze wel vreemder gehoord

Bertus schreef:

Er zijn grote verschillen: toegankelijk tegenover wat moeilijker te doorgronden (alhoewel ik denk dat jij met de 'zwaarste' albums weinig problemen zult hebben; sterker die zullen jou beter bevallen).
Leuk te lezen!

@ Bertus

Probeer eens Torment & Toreros van Marc & the Mambas (groep van Almond) Daar ben ik kort geleden mee begonnen en door dat album gelijk fan geworden.

Dit vind ik trouwens van dezelfde waarde als Torment & Toreros. 4,5*

avatar van Ataloona
Leuk trouwens dat er aardig wat mensen Almond aan het ontdekken zijn momenteel!

Klasse nummers alom.

Niet vergeten te plaatsen he

Inderdaad leuk dat ie ontdekt is. Ik push al meer dan 6 jaar hier. Beter laat dan nooit.
Het prettigst te lezen vind ik dat mensen nu ook wel inzien dat het geen jaren '80 hitzanger is bekend van Tainted Love en Tears Run Rings. Dat het dan ook nog goed in de smaak valt is mooi meegenomen.
Met dit soort artiesten kun je niet verwachten dat het aanslaat bij een breed publiek. daar is het toch wat te uitgesproken voor. De open mind waarmee anderen dit momenteel beluisteren vind ik geweldig en (nogmaals) dat het juist veel jongeren zijn maakt het extra leuk.

O ja op Torment & Toreros moet ik ook nog stemmen

The Stars We Are bevalt ook prima, een aantal nummers kende ik al.

@ Bertus

Dit vind ik trouwens van dezelfde waarde als Torment & Toreros. 4,5*
Klasse nummers alom.

Drie keer raden wie mij die tip onlangs ook al stuurde Inmiddels al een keertje gehoord en dat beviel prima, binnenkort nog een rondje en dan tijd voor een stem!

avatar van Ataloona
Drie keer raden wie mij die tip ook stuurde

De voorzitter van de NL fanclub?

Even serieus: als ik het gevoel heb dat mensen het wel eens wat kunnen vinden geef ik graag het zetje omdat mensen er bij Almond op de een of andere manier toch niet uit zichzelf aan beginnen zoals bij andere artiesten makkelijker gebeurt. Ik voel me er soms wat opgelaten bij want ieder moet lekker zijn eigen gang gaan met zoiets moois als muziek, maar in dit geval wil ik wel een extra handje helpen. Bij andere goede muziek moet men het maar doen met mijn enthousiaste berichten bij het album zelf

O ja op Torment & Toreros moet ik ook nog stemmen

aERodynamIC schreef:
Ik voel me er soms wat opgelaten bij

Gauw mee ophouden en sturen die tips

avatar van Madjack71
Dit is een gevarieerd album dat luisterd als ware het een voorstelling, met mime spelers, pierrot's, uitgevoerd in een oud achterweg theatertje in Berlijn. Met in het achterhoofd de contouren van een Marlene Dietrich en Weill, doet Almond hier mooie dingen uit zijn puntige Bumba muts toveren. Zijn stem heeft de juiste drama en intonaties om de variatie aan elkaar te smeden. Het valt van mij uit zekers te waarderen dat Marc Almond zijn eigen koers blijft volgen. Er staan stuk voor stuk mooie hoofdstukken op en elk nummer luisterd als een passage van een verhaal. Afsluiter Sin Song is ook een echte encore...en het doek valt dicht...Fertig.

avatar van Thomzic
Meneer Almond was voor mij één grote zwarte vlek. Gezien de hoge notering uit het jaar 2010 heb ik deze plaat laatst eens voorzichtig op de achtergrond laten draaien voor een kennismaking. Maar ik betrapte mij er zelf op dat ik steeds aandachtiger ging luisteren naar het theater van Marc Almond. Want dat is de ambiance wat ik over mij heen krijg. Alsof ik in een grote theaterzaal zit te kijken naar een man die zijn levensverhaal vertelt op een manier die theatraal en dramatiek is, gesteund door een peloton aan muzikanten. Of het echt zijn levensverhaal is weet ik niet, maar zo komt het op mij over.

Ik vind eigenlijk elk nummer erg genietbaar, al is een dik uur misschien iets te veel van het goede. Maar beter de maag goed gevuld, dan een half gevulde maag waar je het idee krijgt dat je iets hebt gemist tijdens de maaltijd.
Voorlopig houd ik het bij Variete, want ik heb nog lang niet alle hoeken van het theater heb gezien en gehoord. Voorlopig hoogtepunt is Sandboy, wat een meeslepend nummer.

avatar van vigil
Ik heb eigenlijk enkel het bekende "pop/wave-werk" van Marc Almond in de kast staan (Soft Cell, Tenement Symphony, The Stars We Are en wat verzamel/mixes) maar toen ik deze (de 2 disc digipack) in de afprijsbak zag liggen van Media Markt was de keus niet moeilijk.

Het valt me ook helemaal niet tegen, sterker nog het is een prima plaat. Vooral Lavender (geen cover van Marillion) is schitterend maar het via de MuMe ladder bekende Nijinsky Heart en My Madness and I behoren tot het betere werk van de man (van wat ik ken).

Ik zet hem op een 3,5 maar een 4 is zeker nog een mogelijkheid.

Goed te lezen dat dit album nog steeds ontdekt wordt en dat de waardering ook hoog te noemen valt. In elk geval al behorend tot de albums waar het meest op gestemd is en dan is het gemiddelde voor deze behoorlijk hoog.
Mag ik de liefhebbers van dit album dan ook wijzen op de albums Mother Fist and her Five Daughters en Torment and Toreros die een beetje uit hetzelfde vaatje tappen?!

En op 18 november weer eens live te zien in Nederland.

avatar van AOVV
Dit is dan ook gewoonweg een erg goed album, valt niet veel op af te dingen.

Maar er zijn er nog veel meer dan deze die de vergelijking goed kunnen doorstaan (en dan doel ik niet eens op de albums die van mij 5* krijgen)

avatar van vigil
aERodynamIC schreef:

Dank voor de tip

Grappig: ik kwam vandaag het nummer Exibitionist tegen, een nummer van Punx Soundcheck met wie Marc heeft samengewerkt.
Dat nummer stamt uit 2008 en is een heerlijke electro-stamper. Toen ik het hoorde herkende ik gelijk de lyrics! Dit nummer is dus twee jaar later op Varieté terecht gekomen.
Geen idee wat nu de oorsprong van het nummer is geweest. Was het een bestaand nummer dat Marc heeft meegenomen naar Punx Soundcheck en later in een eigen versie officieel uitgebracht of is die dance-versie juist een uitgangspunt geweest voor de versie op dit album?

Geen idee (ik denk toch het eerste). Wel leuk om te horen trouwens.

Voor de snelle beslissers: dit album komt in december uit op vinyl en er zullen er slechts 500 van worden geperst.

Varieté: Limited Edition Double Gatefold Vinyl Edition – Cherry Red Records - cherryred.co.uk

avatar van Deranged
Voor mij is Unloveable toch wel zijn allermooiste nummertje van de laatste jaren.

Dit album een onvergetelijk meesterwerk waarvan we blij mogen zijn dat hij het in deze fase van zijn artistiek bestaan nog eens op ons los heeft kunnen laten.

Zijn laatste nog steeds een tandje minder maar ook zeker enkele momentjes daarzo.

avatar van Deranged
Op dit album ook zeker nog maar eens goed te horen dat Marc bovendien een zeer waardig tekstschrijver is.

Een van de dingen waar ik gelijk al voor viel tijdens mijn allereerste kennismaking met deze artiest, het totaalplaatje.

Een van mijn meer memorabele muzikale exploraties destijds, een zeer warme herinnering.

Maar dat terzijde.

De tekst dus, naar mijn idee op dat gebied een hoogtepunt hier in de vorm van It's All Going On.

Vandaag nog maar eens vol bewondering geluisterd hoe hij hier de ene knalharde oneliner na de andere eruit draait.

Onnavolgbaar beheerst in zijn voordracht, stapsgewijs het geheel aan ons uitgerold. Denk je bijna dat je het nou wel hebt gehad dient de volgende voltreffer zich alweer aan.

Hard.

Goed om dit album weer onder de aandacht te brengen Deranged, zeker nu de vinyl versie er aan zit te komen.

Vandaag binnen gekregen op vinyl (zijn er maar 500 van). Klinkt geweldig. Volgens Marc zelf ook echt bedoeld voor vinyl. Het heeft even tijd nodig gehad zullen we maar zeggen.
Het artwork is één van de foto's die ook op de cd gebruikt zijn, maar niet dezelfde voorkant dus.

Ben er erg blij mee.

Bizar hoe de markt momenteel werkt: de vinyl-versie wordt op Discogs aangeboden voor €250,-

Staat nu weer eens op, en het blijft absoluut een meesterwerkje van deze artiest. Hopelijk een nummer live aankomende week.