Marc Almond - Varieté (2010)

Label: Cherry Red

1. (Intro) (0:43)
  2. Bread & Circus (3:47)
  3. Nijinsky Heart (4:00)
  4. The Exhibitionist (4:44)
  5. The Trials of Eyeliner (5:45)
  6. Lavender (5:25)
  7. Soho So Long (3:36)
  8. Unloveable (2:47)
  9. Sandboy (4:40)
  10. It's All Going On (4:33)
  11. Variety (3:31)
  12. Cabaret Clown (3:09)
  13. My Madness and I (4:34)
  14. But Not Today (4:29)
  15. Swan Song (3:41)
  16. Sin Song (7:03)
  17. My Evil Twin * (3:13)
  18. A Lonely Love * (3:35)
  19. Cat Dancer * (2:23)
  20. Criminal Lover * (3:17)
  21. I Am No One * (2:35)
  22. Smoke * (3:11)
  23. Kiss the Ghost (Goodbye) * (4:46)
totale tijdsduur: 1:06:27 (1:29:27)
avatar van djarend
Tsss, Dix, houdt het lekker on topic ja, ik verkoop geen 2e hands cd's en deze blijft mooi thuis bij mijn andere 4000 cd's want hij is te prachtig om niet te houden.

avatar van dix
dix
On topic ? Je zou wat minder naar je winkel kunnen refereren

avatar van de_nis_
Iets meer dan een jaar geleden kennis gemaakt met Marc Almond op aanraden van aERodynamIC, waarvoor dank, maar na een paar platen, want dat zijn er nogal wat, is Marc Almond toch weer op de achtergrond beland.
Nu Varieté beluisterd, en het wordt tijd dat ik dit weer ga oppakken want dit is toch fantastisch.

avatar van bommel
De recensie van Aero maakte me nieuwsgierig naar deze CD.
En na 2 keer luisteren was ik al verkocht.
Natuurlijk ken ik de bekende Soft Cell nummers, maar had daarna Marc Almond uit het oog/oor verloren.
Onterecht blijkt nu.
Wat een FANTASTISCHE CD, met veel afwisseling, prachtige arrangementen, schitterende zang en zo kan ik nog wel even doorgaan - ik ben heel diep onder de indruk.
Als dit inderdaad zijn laatste CD is, dan heb ik pech.
Maar is gelukkig nog veel vroeger werk van Marc, waar ik me nu
zeker in ga verdiepen

Het is niet zijn laatste. Maar wel zijn laatste met eigen composities (en dat moet je ook nog maar afwachten natuurlijk: artiesten zijn wispelturig). Dat hoeft niet heel erg te zijn want een album als Stardom Road vind ik ook zo slecht nog niet.
Maar ja, als we dan dit soort meesterwerkjes moeten gaan mislopen in de toekomst....

Overigens wel opvallend dat dit album overal lovend ontvangen wordt maar nauwelijks weet te scoren of aandacht te genereren. Zelfs zijn Russische album van vorig jaar deed dat beter.

En ja, er is genoeg oud werk van Marc die ook ijzersterk is. Vergeet ook Torment and Toreros van Marc and the Mambas niet mee te nemen

avatar van djarend
Hehe, het Toonaangevende tijdschrift OOr is ook wakker geworden en zetten een positieve recensie in hun nieuwe blad. Wel beetje rare recensie, gaat verder weinig in op de inhous, maar goed, wel positieve recensie dus, en terecht.

Ik heb nergens nog echt slechte kritieken gelezen (slechts eentje die minder jubelend was, maar verder niet negatief).
De waardering hier op de site is vooralsnog ook erg goed te noemen, maar ik vrees wel voor het '20 plus gegeven' waar albums meestal een duikvlucht naar beneden gaan nemen omdat ze dan in de lijstjes terechtkomen en niet bij iedereen in de smaak vallen.
Dit is typisch zo'n album waar dat het geval zal zijn denk ik.

avatar van djarend
Zie net dat ie ook weer op 1 of ander festival in België komt, met ook Echo & Bunnymen, Heaven 17, Arbeid Adelt, Nina Hagen, Jah Wobble om maar een paar te noemen. Sinner's Day heet het, tja, daar moet Marc zeker bij zijn

Dat festival is op 31 oktober en daar komen leukere artiesten dan vorige maand in Den Bosch.
Ik blijf het jammer vinden dat hij geen solo-optreden in Nederland geeft n.a.v. dit album, die het overigens goed schijnt te doen (en niet alleen hier op de site met dit hoge gemiddelde en bijna 20 stemmen wat veel is voor een Marc Almond album).

avatar van AOVV
Heb ik hier al gezegd dat dit een pracht van een plaat is?

Nee?

Wel, bij deze:

Dit is een pracht van een plaat!

avatar van AOVV
Even serieus nu: 'Variété' doet me elke keer weer opkijken: geweldige muziek maakt die Marc Almond, waarom heb ik nauwelijks van hem gehoord? Een pak slaag en een uur in de hoek als straf. De tijd zal uitwijzen of dit een viersterrenplaat is, maar voorlopig lijkt 'Variété' daarnaar te streven.

AOVV schreef:

Omdat 'iedereen' alleen maar aan Tainted Love kan denken of hem afdoen als een jaren '80 zanger met een hitje als Tears Run Rings.
Zijn muziek gaat heel breed: van samenwerking met house-acts tot aan donkere muziek met b.v. Coil en zijn discografie is behoorlijk groot.
Op Varieté is het muzikale palet redelijk breed maar benadrukt toch vooral zijn 'vaudeville kant' en dat borduurt dus wat voort op albums als Mother Fist and Her Five Daughters of Torment and Toreros. Ik kan het maar niet genoeg herhalen: niet weggelegd voor iedereen, maar het verwondert me dat een groot Almond-fan als Antony zo'n breed publiek weet te bereiken en dat Marc dat blijkbaar niet echt lukt en meer muziek maakt die zijn fanbasis aanspreekt.
Aan de andere kant ben ik wel blij dat er echte belangstellenden zijn voor deze muziek, het daardoor een beetje exclusief blijft, en dat het stemmenaantal redelijk serieus blijft.
Ik ben benieuwd hoe lang dat blijft als de 20 stemmen en hoge topnotering behaald worden (ik vrees het ergste).

aERodynamIC schreef:

Die vaudeville kant weet me in ieder geval zeker te beklijven! Misschien maar eens op zoek gaan naar de albums die jij daar aanhaalt..

Ik zou het zeker doen als dit album goed bevalt!

avatar van Jottem
Ik snap de reactie van aERo, dit album zal niet bij iedereen in de smaak vallen.
Natuurlijk ken ik Tainted Love ( hoewel ver voor mijn tijd) maar verder had ik nooit van Marc Almond gehoord...tot ik de lovende uitspraken van aERo las.

En wat is Nijinsky Heart een prachtig nummer!
Ik heb het album nog niet vaak genoeg gehoord voor een waardering, maar dat zal zeker in de buurt komen van de huidige score.

Jottem schreef:

En wat is Nijinsky Heart een prachtig nummer!

Inderdaad één van de beste nummers uit zijn carrière. Ik hoop dat de mensen die dit album ontdekt hebben en het hoog waarderen ook eens willen luisteren naar, ik zeg het nog maar een keer, albums als Mother Fist en Torment and Toreros.
Vooralsnog ben ik nog steeds stomverbaasd dat ik niet de enige ben die dit album goed vindt (los van het feit dat ik een liefhebber van deze artiest ben: dit album op zichzelf staat gewoon als een huis).

avatar van dix
dix
Nummer 1 in de toplijst van 2010 .... Gauw kijken Aero.
Want vanaf nu gaan er een paar tienden vanaf vrees ik.

Dat had ik uiteraard al lang gezien en we weten hoe het dit soort albums daarna vergaat: dat is niks nieuws natuurlijk.
Eerlijk gezegd kan me dat niet zo boeien ook. Ik ben blij dat die eerste 20 stemmers enthousiast zijn. Dat zijn oprecht geinteresseerden en hopelijk volgen daar nog een hoop meer van wetende dat er vanaf nu ook ander soort luisteraars zullen verschijnen die dit ongetwijfeld op 1* of zo gaan zetten. Dat is jammer voor de score, maar als er onder die andere stemmers mensen zitten die Almond nu een beetje gaan ontdekken en de erkenning geven die hij in mijn ogen verdient.... wie ben ik om dan te gaan klagen
Ik had sowieso nooit verwacht dat dit album nog redelijk 'breed' zou worden opgepikt. Ik denk dat ik aardig mijn best heb gedaan het onder de aandacht te brengen. Door de 20 stemmen grens mag het vanaf nu verder zijn eigen werk gaan doen.

avatar van bonothecat
Deze cd staat op het moment nummer 1 over 2010 en het is aERo's meest geluisterde artiest op last fm. Alle reden om mij eens aan Marc Almond te wagen. En daarvoor moet ik eerst een soort vooroordeel "overwinnen". Ik herinner me Marc Almond die ooit op Pinkpop stond, en meer tomaten op zich af kreeg dan de SP ooit zal uitdelen. En daarbij lijkt het me zo'n typische "gay" artiest (met alle respect, zou ik nu in mijn vriendenkring roepen).

Maar Varieté luistert heerlijk weg, en brengt me in een heerlijk relaxte mood. De zang is prachtig, en de muziek af en toe verrassend goed. De nummers zijn wel redelijk "standaard" op het eerste gehoor, maar dat laat me ook wel weer verder lekker wegdoezelen. Ik had gedacht dat dit een 3,0 sterren cd zou worden, maar is zeker 3,5. Meer luisterbeurten zou zelfs meer kunnen inhouden.

ps mijn stem laat het gemiddelde wel zakken naar 4,18...maar nog steeds een mooi gemiddelde lijkt me

Jouw 3,5* is me al heel veel waard of het gemiddelde nu zakt of niet (laten we eerlijk zijn: dat blijft mooi). Voor iemand die een vooroordeel moet wegwerken, en geloof me: velen hebben die, vind ik dit bericht eigenlijk uitermate plezierig. Het valt je mee; sterker.... het bevalt en dan is jouw 3,5 behoorlijk hoog.
Hopelijk is het een startpunt voor ander werk, want dat is nogal uitgebreid en divers en bevat zeer zeker pareltjes. Veel mensen die ik het heb getipt en die ook daadwerkelijk zijn gaan luisteren bleken telkens weer overstag te gaan en ontdekten hiermee een artiest waarvan ze nooit dachten dat het wat zou zijn. Welke albums dat voornamelijk zijn heb ik al menigmaal genoemd hier

avatar van AOVV
Eindelijk! Mijn score voor deze plaat staat vast. Dat heeft nog lang geduurd, eigenlijk. Heerlijk, dit vaudevillegebeuren. De plaat duurt misschien net iets te lang, maar met nummers als 'Sandboy', 'Sin Song' en het fantastische 'Nijinsky Heart' kan ik onmogelijk klagen. Marc Almond is een mooie ontdekking in de muziekwereld voor mij, nu snel naar ander werk..

4 sterren

AOVV schreef:
en het fantastische 'Nijinsky Heart'

Voorgedragen in de nieuwe MuMe-ladder dus je weet wat je te doen staat

Dat is er volop en het is ook behoorlijk divers. Geef dus niet te snel op zou ik zeggen, want ligt het ene album je minder dan kan een ander juist veel beter vallen puur omdat het allemaal zo verschillend is. Velen hebben moeite met zijn stem en dat is voor jou blijkbaar geen groot probleem en dan heb je nog heel wat mooie albums te gaan (hij heeft er nogal wat ).

avatar van Ataloona
AOVV, probeer ook eens Marc & the Mamba's. Mijn favoriete Marc Almond ontdekking. Ook gelijk het enige van hem wat ik ken en de cover Tainted Love ken ik.

Mijn volgende halte is 'Mother Fist And Her Five Daughters'

Dat is zeker een mooie en wat Ataloona ook al zegt: Torment and Toreros is ook een aanrader. En daarna nog veel meer moois (is allemaal wel na te lezen bij de albums zelf).

avatar van Ataloona
Torment and Toreros vind ik trouwens geweldig, is dit een goede plaat om verder te gaan in het ouvre van Marc Almond/Soft Cell ?

Jazeker: het laat horen waar Almond nu voor staat en toch laat het veel uit zijn rijke verleden terughoren. Het is wat toegankelijker dan Torment and Toreros, meer vaudeville.
Maar er zijn echt nog zoveel albums die je zeker moet beluisteren zoals The Stars We Are, Enchanted, Untitled (het andere Marc and the Mambas album), Vermin in Ermine en zeker ook A Virgin's Tale - Volume I en II en dan heb je nog steeds maar een klein deel van zijn discografie gehoord dat gaat van zeer toegankelijk tot nogal obscuur.

Ik ben benieuwd wat je verder te zeggen gaat hebben bij Torment and Toreros en wat je sterrenaantal gaat worden

avatar van Ataloona
Oké ik denk dat ik deze als eerste ga beluisteren en dan vanaf Soft Cell chronologisch opwerken.

Ja, Soft Cell heeft natuurlijk ook een hoop moois (ik zou het haast vergeten). Een beetje in de lijn van Torment and Toreros is This Last Night... in Sodom.
Hun meest bekende is mijn favoriet: Non-Stop Erotic Cabaret.

avatar van Ataloona
Ik heb nog veel van hem te ontdekken merk ik. Maar ja na zo'n eerste kennismaking ben ik enorm benieuwd. Ik ga met de Marc Almond ontdekkings-toer beginnen in het nieuwe jaar