Uriah Heep - ...Very 'Eavy ...Very 'Umble (1970)

Label: Vertigo

1. Gypsy (6:39)
  2. Walking in Your Shadow (4:34)
  3. Come Away Melinda (3:46)
  4. Lucy Blues (5:08)
  5. Dreammare (4:40)
  6. Real Turned On (3:41)
  7. I'll Keep On Trying (5:28)
  8. Wake Up (Set Your Sights) (6:20)
  9. Gypsy * (2:57)
  10. Come Away Melinda * (3:42)
  11. Born in a Trunk * (3:45)
avatar van Mssr Renard
Lura schreef:
Voor mij is dit album vooral jeugdsentiment. Het was een van de allereerste albums, die ik ooit kocht. Inderdaad heel gevarieerd. Toen helemaal grijsgedraaid, net als de opvolger trouwens.

Uiteraard geldt voor mij ook het sentiment. Eigenlijk geldt dat voor elke plaat die ik goed vind. Soms luister ik platen die technisch fantastisch zijn met de meest briljante teksten, en dan vind ik die helemaal niet zo goed.

Op deze plaat ook geen goede teksten, maar wat mij betreft de mooiste en gaafste songs uit het vroege hardrock-genre.

avatar van AOVV
Gypsy is een heerlijke opener zeg, ruim 6 minuten genieten geblazen! Dat zorgt er ook wel voor dat de zeven volgende songs wat in de schaduw staan, maar zwakke broeders vind ik daar ook weer niet tussen. Lucy Blues vind ik een fijne bluestrack, Dreammare een aanstekelijke stamper (het hadden misschien iets minder lalala's mogen zijn, dat wel) en de afsluiter best intrigerend.

De Heep lijkt hier nog wat zoekende (wat prima is op een debuut), de albums uit 1971 en 1972 vind ik wel echt goed (al is het alweer lang geleden dat ik ze nog 'ns heb beluisterd, daar zal dus wel verandering in gaan komen!). Ook hun meest recente is heel erg goed trouwens, uit 2018.

3,5 sterren

avatar van B.Robertson
Mssr Renard schreef:
Hier de info, over de 2016-rerelease met bonusdisc. Deze bonusdisc is dus een soort Alternatieve versie van Very eavy, Very umble:

Uriah Heep - ...Very 'Eavy ...Very 'Umble

Url: Uriah Heep - ...Very 'Eavy ...Very 'Umble (2016, Digipak, CD) | Discogs

Shared from the Discogs App

Deze nu ook in de speler. 'The Magician's Birthday' ging een tijdje terug voor en nog eerder 'Demons and Wizards' waar me het verschijnsel 'An Alternate...' niet speciaal was opgevallen. In geval van de debuutplaat pakt dat vrij goed uit, daar waar ik bij eerder genoemden mijn bedenkingen had die wel eens uitmondden in ergernis over stukjes herhalen of ergens een alternatief eind aan plakken. Voordeel is dat je de eerste disc vrij van bonusmateriaal hebt. Vraag me bij deze van Heep af in hoeverre het een verbastering van 'The Lansdowne Tapes' is.

avatar van Mssr Renard
Het valt me bij Heep wel op dat ze schijnbaar een onuitputbare bron hebben van demo's, outtakes en alternatieve mixes etc.

Op een gegeven moment heb ik het wel gehoord en verlang ik gewoon naar het officiele eindproduct, zonder alle bonussongs.

B.Robertson, de Lansdowne Tapes, en dan met name de twee-cd versie is volgens mij voldoende om een inkijkje te hebben in het creatieve proces van de band. We hebben het hier samen vaak al over gehad.