Uriah Heep - Look at Yourself (1971)

Label: Bronze

1. Look at Yourself (5:12)

met Osibisa

2. I Wanna Be Free (4:03)
  3. July Morning (10:36)

met Manfred Mann

4. Tears in My Eyes (5:02)
  5. Shadows of Grief (8:44)
  6. What Should Be Done (4:16)
  7. Love Machine (3:38)
  8. What's Within My Heart * (5:23)
  9. Why * (11:18)
  10. Look at Yourself [Single Version] * (3:19)
  11. Tears in My Eyes [Extended Version] * (5:38)
  12. What Should Be Done [Alternate Version] * (4:26)
  13. Look at Yourself [Live at the BBC] * (4:32)
  14. What Should Be Done [Live at the BBC] * (3:26)
Ozric Spacefolk
Look at Yourself is zeker geen miskoop. Al heb ik persoonlijk een voorkeur voor Salisbury.

WPE
Salisbury is geweldig!

avatar van epicusdoomicus
Tijdloze plaat! M.i. de beste van UH. Alles klopt aan deze plaat. Van een episch nummer als July Morning tot de rocker Love Machine, allemaal even top. Ook produktioneel is deze schijf haarscherp. En dat was in die tijd geen vanzelfsprekenheid.

Mooi gesproken epicusdoomicus ( what a name)

avatar van glenn53
Neal Peart schreef:
Mooi gesproken epicusdoomicus ( what a name)

Kijk eens bij Candlemass

avatar van teus
Nu ik toch met U H bezig ben (bericht bij Celabration 2009) en vele eerdere aankopen zoals deze nog geen sterren gegeven heb ,gelijk deze ook maar doen,Celabration niet ,omdat ik singles A & B sides als verzamelalbums heb en krijgt dan sterren
Van de org. albums is deze wel de beste uit de betere periode (met Byron) Uriah Heep
Betere periode is sowieso ook met hensley maar die bleef tot ongv ' 80,maar ik bedoel de top lag wel in eerste helft '70s
Hoewel Demons and Wizzards ( '72 ) o,a de absolute topper Easy Livin' bevat,vind ik dit Heepalbum totaal gezien net iets meer hebben, vanwege o,a de tracks Look At Yourself en het bijna 11 min durende July Morning wat zeker een hoogtepunt van dit album is,en ook uit het oeuvre van Uriah Heep
4 sterren

avatar van Stijn_Slayer
Heb deze al jaren, maar denk niet dat ik 'm vaker dan twee keer geluisterd heb. Uriah Heep bij nader inzien wat al te snel afgedaan als oldies hardrockband, terwijl dit eigenlijk veel dichter bij bands als Nektar en Eloy ligt dan bij Deep Purple, Zeppelin en Black Sabbath. Demons & Wizards heb ik ook nog, wellicht moet ik Salisbury eens op de kop tikken.

avatar van Kronos
Salisbury vind ik nog net wat beter dan Look at Yourself. Maar dit zijn mij betreft wel meteen de twee beste albums van Uriah Heep.

avatar van spinout
Het debuut vind ik toch ook wel erg sterk. Maar op Look at yourself staan ook alleen topnummers. Evenals op Salisbury, wat ik toch wel de minste van de drie beste Heep platen vind.

avatar van henk01
Tm demonds and wizards alles ok, daarna moet je er af en toe een nummer uit pikken.

avatar van henk01
Samen met made in japan mijn 1e LP was wel stoer toen.

avatar van Kronos
Dit album is iets conventioneler en minder sfeervol dan zijn voorganger. Maar daar staan strakker samenspel en een topproductie tegenover. Het titelnummer beukt er meteen stevig in en veel rustpunten komen er niet. Een overheerlijk hardrockalbum met nog genoeg ruimte voor de excentriciteit van de band.

97/100

Misterfool
July Morning

avatar van DeWP
Ik zou bijna 3,5 ster geven, maar ik vind het "Shadows of Grief" zo bedroevend slecht...dat brengt het gemiddelde van dit verder prima album voor mij wel omlaag. July Morning, Tears in my eyes, Love Machine, allemaal prima nummers, en het klinkt ook echt heel goed qua geluid, wat in die tijd inderdaad niet vanzelfsprekend was.

avatar van LinkinPark90
Look At Yourself, het derde album van Uriah Heep

Dit is een topalbum in de 70’s hardrock/ progrock. Het titelnummer ‘Look At Yourself’ en ‘July Morning’ zijn de bekendste nummers en blijven nog steeds goed. De band brengt deze nummers nog vaak live tegenwoordig na zoveel jaar.
Shadows Of Grief, het derde topnummer van de plaat, is ook één van hun meesterwerken.

Veel mensen vergelijken Uriah Heep met Deep Purple, wat wel te begrijpen is aangezien zij rond dezelfde periode succesvol waren. Beide bands gebruikte een orgelgeluid, ook de zang van Byron laat ons soms wat denken aan Gillan, toch klinkt Uriah Heep duidelijk anders en zoekt ook meer de proggy kant op.

Ook I Wanna Be Free klinkt goed, Tears In My Eyes ook, beide goede rocknummers. What Should Be Done klinkt dan iets minder (maar ook niet slecht), is een Heep ballad. Love Machine is nog een knappe afsluiter.

Hoewel ik de opvolger ‘Demons and Wizards (1972)’ hun beste plaat vind, is dit ook één van hun beste albums.