OutKast - ATLiens (1996)

Label: LaFace

1. You May Die (Intro) (1:05)

met Trina Broussard en Joi & Whild Peach

2. Two Dope Boyz (In a Cadillac) (2:46)

met Screechy Peach

3. Atliens (3:50)
  4. Wheelz of Steel (4:03)
  5. Jazzy Belle (4:12)

met Jazzyfatnastees

6. Elevators (Me and You) (4:25)

met Sleepy Brown

11. Decatur Psalm (3:58)

met Big Gipp, Trina Broussard, Cool Breeze, Joi en Tamara & Whild Peach

12. Millennium (3:09)

met ShaJuanna Edghill

13. E.T. the Extra-Terrestrial (3:07)
  14. 13th Floor / Growing Old (7:50)

met Witchdoctor

15. Elevators [Me and You) (ONP 86 Remix] (4:36)

met Sleepy Brown

avatar van overmars89
Vorige week toen ik bij een BBQ buiten dit album opzette was ik erover uit dat dit voor mij persoonlijk de fijnste hip/hop album allertijden is. Er is bijna geen album, überhaupt in wat voor genre dan ook die ik in zoveel verschillende gemoedstoestanden kan luisteren.

Of ik me nou down voel, of ik een muziekje wil luisteren voor het uitgaan, of ik een muziekje wil luisteren tijdens het chillen thuis/op het strand/op de hei/in het bos of waar dan ook, dit album is voor mij altijd gepast om te draaien.

Als ik dan ook één wens mag doen die uit zou mogen komen, dan is het wel dat Outkast dit album live ten gehore zou brengen. Ik zou mijn hele spaarrekening daarvoor over hebben.

Veruit beste plaat van Outkast, er zit geen nummer tussen die tegenvalt. Na meerdere luisterbeurten is Decatur Psalm één van mijn favorieten geworden; vooral die hook. Damn, Genieten!

avatar van Raul
Jezus, hoezo 'niet echt fan van Outkast', iets wat ik eerder in dit topic zei..?!
Hoe kun je nou geen fan zijn van het duo dat achtereenvolgens Aquemini en ATLiens maakte?
Briljant, geweldig, fantastisch

avatar van Flipm0de
Dit album is weer een aantal plaatsen gestegen in mijn top 10. Het kan nog niet het almachtige Illmatic van de troon stoten, maar is ondertussen al mijn op een na favoriete album geworden. Alles klopt gewoon aan dit album.

Ik ben gecharmeerd van de debuutplaat Southernplayalisticadillacmuzik van OutKast en zeker ook van het vervolg hierop Aquemini. Heerlijke samples en beats, een nog lekkerder flow en veel goede nummers.
Als ATLiens begint dan lijkt het ook weer die kant op te gaan. Het is meestal wat rustiger, maar goed is het zeker. Het gaat dan om de eerste vijf nummers na het intro, hoewel ik de remix van Elevators eigenlijk beter vind. Maar daarna zakt de plaat wat mij betreft toch behoorlijk in. Ik vind wat volgt echt een stuk minder. Pas als we aanbelanden op het einde bij 13th Floor / Growing Old vinden we weer een echt sterke track.
Dit is voor mij dus een album met 2 gezichten. De bekende echt goede songs van Outkast, gevolgd door een minder deel. Gemiddeld kom ik dan op 3,5* uit.

avatar van leadzeplin
Tot en met Elevators is het van zeldzame klasse, daarna zakt het iets in, om vanaf Millennium weer superstrak te eindigen. Ook een speciale vermelding voor Babylon, wat een sfeervolle track is dat! Watertanden. André behoort voor mij samen met Black Thought en MF doom tot de beste levende MC's.

avatar van EttaJamesBrown
Laat ik mij deze week eens aan dit album wagen. Gewoon omdat het kan.

avatar van Jar0on
west schreef:

Dat is ook mijn grote probleem met dit album. Hoe het album start is ongekend, de beats en de flows die er overheen vloeien zijn heerlijk. Vanaf Wailin' vind ik het minder worden helaas.

avatar van TheBuszz
Dit is dan voor mij het perfecte Outkast album. De beats zijn heerlijk en Big Boi & Andre 3000 flowen bij elk nummer geweldig. Elke track is goed op dit album, waar Mamacita Aquemini net tot een 4,5e ster laat zakken, en op stankonia te veel expirimentale tracks en oninteressante interludes zitten. ATLiens is een zeer gefocust en strak album, van de eerste tot de laatste minuut is het pure Hiphop.

avatar van Dungeon
Toch ook weer knap dat een groot deel van de Dungeon Family zijn ding mag doen ter aanvulling van de OutKast sound op deze plaat. Die zo mooi in elkaar geflanst is door mijn vrinden van ONP (en niet te vergeten de rol van Mr. DJ, het geheime wapen als derde lid van Outkast in haar hoogtijdagen.).

avatar van Ernie
Ik begin naar een 4,5* te neigen

Zo goed als een perfect album en de vele hoogtepunten volgen elkaar snel op
Ook een erg goed geluid en inventieve scratches en rijmschema's.
Zo kom je al vlug bij een topbeoordeling uit

avatar van Metgezel
13th Floor / Growing Old blijft één van de beste Hip-Hop nummers ooit gemaakt, echt heel speciaal.

avatar van Pecore
Elke keer als ik dit album opzet kom ik niet verder dan de eerste twee nummers. Two dope boys in a cadillac en atliens zijn zwaar verslavende nummers.

avatar van bennerd
Dat titelnummer mag zeer lang op repeat. Wat een track.

avatar van Nr.4
Nogal. ATLiens de track is net wat toffer dan het album als geheel, dat ik op de tweede helft toch wat absolute toptracks vind missen. Maar zeer goed album weer, zoals bijna alles van Outkast, unieke act.