OutKast - ATLiens (1996)

Label: LaFace

1. You May Die (Intro) (1:05)

met Trina Broussard en Joi & Whild Peach

2. Two Dope Boyz (In a Cadillac) (2:46)

met Screechy Peach

3. ATLiens (3:50)
  4. Wheelz of Steel (4:03)
  5. Jazzy Belle (4:12)

met Jazzyfatnastees

6. Elevators (Me & You) (4:25)

met Sleepy Brown

11. Decatur Psalm (3:58)

met Big Gipp, Trina Broussard, Cool Breeze, Joi en Tamara & Whild Peach

12. Millennium (3:09)

met ShaJuanna Edghill

13. E.T. (Extraterrestrial) (3:07)
  14. 13th Floor / Growing Old (7:50)

met Witchdoctor

15. Elevators [ONP 86 Mix] (4:36)

met Sleepy Brown

16. Two Dope Boyz (In a Cadillac) [Instrumental] * (2:43)
  17. ATLiens [Instrumental] * (3:45)
  18. Wheelz of Steel [Instrumental] * (4:02)
  19. Jazzy Belle [Instrumental] * (4:14)
  20. Elevators (Me & You) [Instrumental] * (4:20)
  21. Ova da Wudz [Instrumental] * (3:44)
  22. Babylon [Instrumental] * (4:24)
  23. Wailin' [Instrumental] * (1:55)
  24. Mainstream [Instrumental] * (5:15)
  25. Decatur Psalm [Instrumental] * (3:52)
  26. Millennium [Instrumental] * (3:07)
  27. E.T. (Extraterrestrial) [Instrumental] * (3:12)
  28. Growing Old [Instrumental] * (5:16)
  29. Elevators [ONP 86 Mix - Instrumental] * (4:36)
avatar van Stapler
Heb ik weer.. staan Skew It on the Bar-B en ATLiens niet op dezelfde plaat. haha

avatar van thomzi50
Mezelf schreef:
Wie is "iedereen" dan?

Luisteraars, fans en journalisten. Gewoon iedereen die het checkt dus eigenlijk.

Mezelf schreef:
De taak van de media is het beoordelen van muziek door middel van recensies, niet de albums een bepaalde richting geven van "zo moet het ongeveer worden". Uiteindelijk beslissen ze zelf wat ze maken hoor.

Inderdaad, maar je vergeet dat er verschil is tussen de taak en het resultaat van de media. Ik denk dat negen op de tien muzikanten anders aan een nieuw album beginnen als hun vorige album overal vijf sterren heeft gekregen dan als overal slechts één ster heeft gekregen. Logisch, toch?

avatar van Niek
Stapler schreef:
Gewoon beide platen aanschaffen. Zijn vrij verschillend, dus je hoeft niet bang te zijn te veel van hetzelfde binnen te halen.

ik vind atliens dus echt het beste album van outkast aquamini kan hier echt niet aan tippen en de opvolgende albums ook niet ATLiens rulez

avatar van Gyzzz
Heb me toch wat vergist in dit album. Meer lo-fi dan Aquemini, maar hij heeft eigenlijk net zo'n leuk sfeertje. De plaatsing van het titelnummer is wat dat betreft een beetje onhandig, omdat dat veruit de toegankelijkste track is, en hij daarom de rest een beetje wegdrukt. Niettemin een heel leuk geheel.

avatar van psychonaatje
Sample van een Nederlandse groep op Wheelz of Steel: zie hier.

avatar van Filibie
Ongelofelijk mooie cd...
Favo nummers : Two dope boyz, Jazzy Belle, Babylon, Wailin' (!), 13th floor growing old.

Ik vind het echt een gruwelijk geniale cd Elk nummer heeft iets speciaals en verslavends, prachtig gewoon..

Velen noemen Aquemini als gevraagd wordt welk album zij als beste van Outkast verkiezen, maar ik kan me veel meer vinden in deze cd, voor mij is dit absoluut het beste werk van dit duo...

4.5*

raffael77
Dit is echt een muzikaal hoogstandje van de bovenste plank. Lirisch geweldig en hele dope producties. Immers is Outkast ook 1 van de beste southern hiphop groepen geweest. Jammer dat ze niet zo zijn doorgegaan met dit werk en zijn ze nu helaas ook niets meer.

5 sterren voor dit pracht exemplaar.

Outkast - Atliens (1996)

Aquemini en ATliens zijn de twee Outkast albums die vaak worden vergeleken. Iets wat eigenlijk onmogelijk is aangezien het twee totaal verschillende platen zijn. Outkast laat hier voor een groot deel de funky beats met daarbij een stevige bas achter zich. Het ingrediënt: eenheid en diversiteit. Het album klinkt als een geheel met veel diversiteit. Van uptempo nummers tot rustige en zelfs psychedelische rap. De titel is een word spel tussen de worden Atlanta (de staat waar beide rappers van daan komen) en Aliens. Van begin tot het einde lijkt het net alsof je je in de ruimte begeeft door de spacy-achtige beats. Je waant je af door het universum van Outkast. Beide rappers zorgen voor tekstuele hoogstandjes ondersteunt met een vlijm scherpe flow. Het album leunt zich vooral op een rauwe vorm van laid-back achtige sound. Buiten de iets bekendere nummers van dit album (ATliens en Elevators ) staan er genoeg andere hoogstandjes als ( E.T en 13th Floor/Growing Old). Dit album kent veel pieken in tegenstelling tot dalen.

Als het gaat om dit album of de volgende dan is het niet de vraag welk ik van de twee beter vind. Maar eerder waar ik op die dag zin in heb. Dit album weerspiegelt precies waar het dat jaar om ging. Ongeforceerde atmosferische duistere hiphop met een vleugje diepgang. Dit album behoord tot een van de beste Hiphop albums van dat jaar zo niet dan wel van het gehele genre. Helaas mocht dit album niet van de zelfde roem genieten als anders klassiekers als Illmatic en wordt dit album wellenswaar ondergesneeuwd door Outkast verdere succesvolle carrière. Vergeten zal het nooit worden door de echte liefhebbers. Een musthave voor iedereen die zijn collectie vol topnotch Hiphop wil hebben.

Kill_illuminati schreef:
De totel verwijst naar een word spel
...
Je baant op dit album door het universum van Outkast.
...
Het album leunt zich vooral op
...
Dit album kent veel peiken in tegenstelling tot dalen
wellenzwaar

Jouw review doet bij momenten ook wat spacy aan...

(verder kan ik mij wel vinden in jouw lofbetuigingen ten overstaan van dit album!)

avatar van Kill_illuminati
Ik heb het een en ander effen verbeterd.

Bedankt voor de verbeteringen.

Kill_illuminati schreef:
Ik heb het een en ander effen verbeterd.

Bedankt voor de verbeteringen.

een woordspel
...
je waant je af en toe IN het universum
...
Het album klinkt als een rauwe variant op een laid-back-achtige sound
weliswaar

X-man
Beste Outkast album by far. Ik vind qua consitentie het sterkste album van de heren. Vooral doordat alle nummers hetzelfde space-achtige sfeertje hebben. Ik vind hier ook de refreinen en R&B stukjes totaal niet storend maar daadwerkelijk iets toevoegen.

Vooral het begin pakt me erg, hoe het album start en dan overgaat naar Two Dope Boyz (In A Cadillac). Fantastisch gewoon.

X-man schreef:

Inderdaad de eerste 6 nummers zijn allen briljant. Daarna kent het album pieken en dalen... Daarom ook nog steeds "slechts" 3,5.

avatar van RebelINS
Heel sterk album van Outkast met fantastische nummers als Elavators (Me & You), Wheelz of Steel en Atliens
Je kunt op dit album echt horen dat Andre 3000 ongelofelijk veel talent heeft, Big Boi doet het ook erg goed.

4 sterren

avatar van discipline
Boekje van dit album is echt prachtig! Er staan ook echt prachtige nummers op dit album! Ik wist trouwens ook niet dat Andre 3000 die echt de show steelt op dit album zo'n goeie Mc is. Stem volgt

avatar van Kill_illuminati
Op het volgende album steelt hij ook de show. Andre 3000 is simpel gezegt een geweldige rapper. Hij heeft echt een ongelooflijke flow. En die strip is idd prachtig.

avatar van jacknina
3,5 voor deze cd??????????

avatar van Raul
ben niet de allergrootste Outkast fan maar dit is toch wel hiphop van de bovenste plank
Heerlijke jazzy/spacy producties met twee sterke rappers
eerste deel van het album steekt wel echt boven het tweede deel uit

4 sterren met als favorieten Two Dope Boys (in a Cadillac), ATLiens en Elevators (Me & You)

P-DawG
Beste Outkast album imo.

avatar van Timmie
Het is een heel Dope relax album 13th-floor vind ik echt lekker lazy . (ik heb het net 1x geluisterd). Alle tracks zijn dope.

Ik ken alleen deze en Southernplaya... maar iedereen vind het 3e album het beste, nou ik ben benieuwt deze zijn al dope .

Ik houd van Outkast, ze zijn meestal een beetje anders .

avatar van Arrie
Aquemini zal je niet tegenvallen, denk ik. Geweldig album.

avatar van gweah
Een van mijn favoriete albums, geen een hip-hop plaat vind ik zo MOOI als deze. Nu is mooi niet altijd het streven bij goede hip-hop maar toch. Ik heb hier een enorm sterk gevoel bij. Het is ook zo'n beetje de enige plaat (de meeste mix albums uitgezonderd) die ik niet op shuffle kan luisteren, hij moet gewoon van 1 t/m 14. Alleen al dat intro is zo waanzinnig! En dan, als je al niet al helemaal in de sfeer van het album zit, die metalige stem die aankondigt: "greetings, earthling" en die beat van Two Dope Boyz In A Cadillac die erin komt rollen, samen met die heerlijke flow van Big Boi.
Big Boi die trouwens een van mijn favoriete lines ooit spit op de volgende track: Well it's the M - I - crooked letter, ain't no one better/
And when I'm on the microphone you best to wear your sweater/
Cause I'm cooler than a polar bear's toenails...
Daarna het heerlijke funky Wheelz Of Steel en dan Jazzy Belle, waar het album gelijk al bij track 5 richting de rustige, zeg maar gerust betoverende mood gaat, voor zover die niet al ingezet was met Wheelz Of Steel en natuurlijk het intro.
Sommigen vinden het laatste gedeelte van het album wat minder, maar ik vind het juist fantastisch hoe alle tracks achter elkaar naar een soort climax opbouwen, met weirde geluidjes in tracks als Ova Da Wudz en Wailin', een zeer sfeervol Babylon, die splash die je hoort bij Mainstream (en later de bubbelende geluidjes in 13th Floor die hier weer op aansluiten), na Mainstream gaat het voor mij echt in een soort stroomversnelling met het schitterende Decatur Psalm, Millennium, en dan richter outer space met Extraterrestrial en de perfecte, waanzinnig mooie afsluiter 13th Floor. (die laatste remix track hadden ze weg moeten laten!)

Zeer compleet album zonder zwakke punten wat mij betreft, je zou kunnen zeggen dat er iets meer uptempo 'bangers' op hadden gemogen a la tracks 2 en 3 maar het rustige en sfeervolle is ook wel weer wat dit album zo tof maakt.

Ik heb alleen 36 Chambers en Liquid Swords hoger staan in mijn top 10, is een andere vorm van hip-hop en beleving, maar er is niet een album waar ik zo hartgrondig van hou als ATLiens.

"Like memories of yesterday..."

avatar van Dungeon

Mooi verwoord. Petje af. Helemaal mee eens.

avatar van HH_Fantastic
Dit album heeft me echt verrrast. Ik ben 18 jaar, en kende Outkast vroeger enkel door tracks als Hey Ya, Roses, Ms. Jackson, B.O.B., enz. en wist dus niet hoe goed deze heren voorheen waren(nog beter). Toevallig ging ik op zoek naar de beste hiphopduo's, en op een of andere site(ik weet niet meer de welke), en hier stonden Andre 3000 en Big Boi op nr. 1. Toen besloot ik op MuMe te zien welke albums hiervoor hadden gezorgd, en door dit album en Aquemini ben ik erachter gekomen (voor mij beter dan Aquemini, maar dat even terzijde) Dit album straalt gewoon zo'n heerlijke sfeer en rust uit, het is telkens weer een genot om bij dit album achterover te leunen en gewoon te genieten. Enkel de Remix op het einde had er voor mij niet bij gemoeten, maar voor de rest is dit album fantastisch ! Favo's: 13th Floor, Elevators, ATLiens, Babylon, Millennium & E.T. !

avatar van Filibie
Als 3 favoriete nummers kiezen een haast onmogelijke opdracht is, weet je dat je met een pareltje te maken hebt

avatar van Dungeon
Dit album en de eerste van Goodie Mob is de reden dat ik hiphop echt ben gaan luisteren terug in 96.

avatar van Nr.4
Sterk album van Outkast. Two Dope Boys in a Cadillac! Erg consistent duo sowieso, ook de producers er achter (Organized Noize) zijn ongelofelijk.

avatar van Robbie Keane
Die intro bezorgt me wel kippenvel. Ik vind deze net zo goed als Stankonia denk ik... tikje beter dan Aquemini nog.

avatar van party
De eerste 7 nummers zijn echt vet dan wordt het wat minder dan wordt het weer vet vanaf track 14. ik vindt deze album de beste qua beats Enzo. een 4.0