Robbie Williams - Escapology (2002)

Label: EMI

1. How Peculiar (3:13)
  2. Feel (4:24)
  3. Something Beautiful (4:49)
  4. Monsoon (3:47)
  5. Sexed Up (4:22)
  6. Love Somebody (4:10)
  7. Revolution (5:45)

met Rose Stone

8. Handsome Man (3:57)
  9. Come Undone (4:38)
  10. Me and My Monkey (7:12)
  11. Song 3 (3:51)
  12. Hot Fudge (4:08)
  13. Cursed (4:02)
  14. Nan's Song / How Peculiar [Reprise] / I Tried Love (15:42)
Rizz
Ik was hem al bijna vergeten, totdat ik op nu.nl las dat zijn comeback album binnenkort uitkomt. Vond deze cd altijd erg vermakelijk en muzikaal gezien erg goed.

avatar van lennon
Bij dit album was de koek toch echt op.

teveel van hetzelfde... Dit album heeft me echt niet kunnen boeien, na 2 of 3 luisterbeurten nooit meer gedraaid.

Stevolution schreef:
De singles (behalve Feel, heb bijna een hekel aan dat liedje) zijn de sterkste liedjes van het album. De rest van de tracks vind ik vooral opvulling.

Ik ben geen Robbie Williams fan, maar dit vind ik toch echt onzin. Als dit album iets is, dan is het meer dan de singles. Juist de niet singles horen tot de betere nummers. Ook is bijna elk nummer goed: maar liefst 10 nummers hebben 13 voorkeursstemmen of meer (zie onder statistieken). Ook horen ze 'bij elkaar' en vormen zo een fraai album, dat wel ver uitsteekt boven het verdere werk van Williams, uitgezonderd misschien Sing When Your Winning.

avatar van rkdev
Vreemd, ik heb dit altijd in mijn hoofd gehad als Robbies beste album. Maar draaide 'm vandaag weer eens en hij viel me tegen.
Het album heeft het vaste RW probleem. Enkele geweldige nummers (de singles + Hot Fudge en Monsoon), maar ook weer enkele vullers (How Peculiar, Handsome Man, Song 3, Cursed).
Aangezien het deze keer om zo'n 15,5 nummer gaat krijg je een overkill aan Robbie en naar mijn mening had hij een veel beter album afgeleverd als er maar pakweg 10 op hadden gestaan.

De betere versie van Escapology volgens rkdev:
Feel / Something Beautiful / Monsoon / Sexed Up / Love Somebody / Revolution / Come Undone / Hot Fudge /Nan's Song [met Save the Children]

RRT
Prima album van Williams met voor mij als uitschieter het geweldige Me and my monkey.

avatar van Lars Muziek.
Niet verkeerdt gewoon lekkeren muziek.Favorieten nummer, Feel!

avatar van Darkzone
west schreef:

Je hebt absoluut gelijk, behalve je laatste zinnetje.
Dit album is inderdaad erg top en bevat een handjevol songs die zonder probleem op single uitgebracht had mogen worden.
Ik noem een Hot Fudge, een Me And My Monkey (de claymation video wel eens gezien??), Love Somebody etc.
Werkelijk een topalbum.

Sing When Your Winning vind ik een stap terug na zijn geweldige 2e album. Vooral op het 2e gedeelte van die cd klinkt hij erg moe en niet gemotiveerd.

avatar van KKOPPI
'Feel' moet toch een van de mooiset popsongs ooit zijn?? prachtig nummer nog steeds.

avatar van Ampivinni
Heeft natuurlijk een paar aardige hitjes (ben alleen nooit de grootste 'feel' fan geweest)
maar over het geheel gezien vrij mager.
Is overigens niet zo negatief als het klinkt, niet in dit geval.

Maar 'Me and my Monkey' is wel echt een meesterwerk, wat een nummer is dat ook!

avatar van Emile93
Geen slecht album. Vooral de singles zijn erg sterk. Something beautiful is mijn favorietje!

avatar van Thin Air!
Back in the days (2003) samen met vriendinnetje eens naar een concert geweest van Robbie (voorprogramma Skin van Skunk Anansie )
Toen een geweldige avond gehad met veel nummers van deze plaat en een leuke show.

Een paar jaar later (2006) een enorme fout gemaakt om weer naar die vreselijke Arena af te reizen voor een nieuw concert. Wat een deceptie. Alle elementen waren gejat van de eerdere show (tot aan het aflebberen van een op het podium getrokken chick). Zelfs de grappen waren hetzelfde.
Het was in één keer klaar.

Dit concert stond helaas symbool voor Robbie's dalende ster.

Deze plaat dient als de muzikale herinnering van 2003.
Niets meer niets minder.

avatar van adri1982
Best een goed album. Hoewel ik dit vandaag een extra keer moest luisteren om mijn stem van 3,0 naar 3,5 te verhogen, ondanks ik dit album al zo'n 7 jaar in bezit heb. Er staan goede en mooie nummers op die zo af en toe ook worden afgewisseld met matige. Beste tracks zijn; 'Feel', 'Sexed up', 'Come undone', 'Me and my monkey' en 'Song 3'.

avatar van adri1982
Emile93 schreef:
Dat vind ik juist een van de minst goede nummers op deze plaat.

Autobahn
Dit album is samen met I've Been Exspecting You mijn favoriete album van Robbie Williams. De singles die hier op staan zijn allen natuurlijk parels, maar ook nummers als Monsoon, Handsome Man en Nan's Song mogen er wezen.

Thekillers87327
Bij Robbie Williams begon mijn muzikale ontwikkeling of eigenlijk mijn muzieksmaak in het algemeen.
Tot mijn 14e-15e hield ik totaal niet van muziek, snapte het niet en het deed me niks. Hierna heb ik het gelukkig goed ingehaald
Robbie blijft gewoon zoveel nostalgie en hij maakt ook gewoon hele goede pop-rock songs die we in dit decenium gewoon erg missen.
Beste pop artiest in de 2000's met zekerheid!
En dit album? Tja bijna alleen maar klassiekers. Feel, come undone, Sexed up en ga zo nog maar even door.

avatar van musician
Robbie Williams kwam ooit van een boyband, ging solo en zocht een wat ordinair en schreeuwend conflict met de broertjes Gallagher van Oasis.

Waarbij natuurlijk "wie heeft de grootste" ter discussie stond. De broertjes zullen ongetwijfeld hun neus hebben opgehaald voor Take That en Williams vond dat hij solo inmiddels betere muziek maakte dan Oasis.

Ik heb mij nooit echt verdiept in Take That maar ik vind voor een album als Escapology wel wat te zeggen als zijnde het een behoorlijke verbetering ten opzichte van het verleden. Blijft het feit dat er wel boy-band achtige zaken aanwezig blijven in diverse songs, zoals het duet met Rose Stone.

Dat zijn allemaal zaken die je natuurlijk bij de madchester rock van Oasis niet terug zult vinden.
Dat neem niet weg, dat Escapology een prima luisteralbum is, Williams kan ook echt zingen, met over de hele lengte genomen een groot aantal sterke (rock-)songs.
Jammer dat hij de Come undone lijn niet over het hele album wist waar te maken.

Dit album als tiener grijs gedraaid, Sexed Up is mijn favoriete nummer van het album, krijg er na 20 jaar nog steeds rillingen van. Nooit echt een groot fan van Robbie Williams geweest, zijn later uitgebrachte albums kunnen mij niet echt bekoren, maar dit album heeft bij mij een speciaal plekje. Ben de tunes nooit echt vergeten.

rkdev schreef:

De betere versie van Escapology volgens rkdev:

Deze reactie komt 12 jaar te laat, vergeef het me maar het zij zo, als antwoord op uw commentaar, helemaal niks vreemds aan uw gedachten, vrij herkenbaar, dit is voor mij ook het beste Robbie Williams album, en dat is puur omdat het een jeugdsentiment is en het mij dus altijd is bijgebleven, waar ik het niet met u eens ben is dat het nu tegenvalt, daar verschillen we van mening.

Als tiener vond ik dit album geweldig maar begreep ik weinig van de inhoud, nu ik wat ouder ben komen de lyrics aan en heeft het een betekenis, Ik heb deze CD nog ergens liggen, mocht ik het vinden ga ik het een luisterbeurt geven. Nu momenteel los aan het beluisteren via YouTube.