Arcade Fire - The Suburbs (2010)

Canada
Rock / Pop
Label: Merge

1. The Suburbs (5:15)
  2. Ready to Start (4:15)
  3. Modern Man (4:40)
  4. Rococo (3:57)
  5. Empty Room (2:52)
  6. City with No Children (3:11)
  7. Half Light I (4:14)
  8. Half Light II (No Celebration) (4:27)
  9. Suburban War (4:41)
  10. Month of May (3:50)
  11. Wasted Hours (3:21)
  12. Deep Blue (4:28)
  13. We Used to Wait (5:01)
  14. Sprawl I (Flatland) (2:51)
  15. Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) (5:18)
  16. The Suburbs (Continued) (1:27)
  17. Culture War * (5:23)
  18. Speaking in Tongues * (3:52)

met David Byrne

19. Wasted Hours [A Life That We Can Live] * (4:26)
totale tijdsduur: 1:03:48 (1:17:29)
Niet eens met de 3 stemmers.
De plaat zit vol lading en is in muzikale zin meer gegroeid.
Funeral is een prachtplaat, maar is in muzikale zin wel minder.
Deze blijft je bij de les houden.
Eigenlijk hun klassieker.

avatar van Johnny Marr
Zo is dat, bikkel2. Exact mijn mening.

ElPatron
Moeilijk om 4 beste tracks te benoemen - bij dit album kan ik er wel 12 aanvinken. Maw een heel goed album van AF! Vind deze beter dan hun debuut Funeral.

ElPatron
Geweldig up-tempo nummer is Empty Room. Het schudt mij wakker.

ElPatron
Dit album van AF neigt bij mij uit te groeien naar een 4.5 waardering. En dat wil wat zeggen!

Is hun beste plaat so far. Echt hoor!
Al kwam ik er wat later achter.

avatar van Alicia
De rode dansschoentjes staan eindelijk weer eens te glimmen in de kast!

Hoewel dit niet het enige album van Arcade Fire is, is The Suburbs voorlopig wél het eerste album dat ik echt prettig vind om naar te luisteren. Deze plaat bevat namelijk een heerlijke verzameling sterke liedjes en het swingt zo af en toe ook nog eens heel lekker!

Nu Neon Bible nog... en wie weet krijgt bikkel2 nog wel gelijk ook!

avatar van jasper1991
Een uitstekende, diverse en geïnspireerde plaat. Deze smaakt me een stuk beter dan Funeral. Na het prettige openingsnummer volgen drie voltreffers, waarvan ik Rococo de spannendste vind. Ook veer ik op bij City With No Children en Half Light II.

avatar van pmac
Nooit gestemd op dit album. Kennelijk vergeten. Door menig opgehemeld als hun beste album. Ik vind het album goed maar het duurt iets te lang en omdat er ook wat mindere nummers opstaan kan het me niet de volle lengte boeien. The Suburbs zelf is wel een nummer van de buitencatogorie. Sprawl (flatland) mag ook wel enige vermelding krijgen. Prachtig!

avatar van devel-hunt
Arcade Fire is typisch zo'n voorbeeld waarin commerciële aantrekkelijkheid prima hand in hand gaan met een hoge mate van creativiteit en een eigen smoel. Bowie was al fan van ze, dus dan kan het niet mis zijn. Fantastische plaat deze suburbs. Zit heel muzikaal en geraffineerd in elkaar, met melodieën die op een McCartneyriaanse wijze onder de hersenpan kruipen.

Heerlijk album! Na het geweldige "Funeral" valt dit me zeker niet tegen. Op de een of andere manier weet Arcade altijd nummers te maken die heel simpel klinken maar zo pakkend zijn en dat ook echt blijven, dat gebeurt niet vaak. Zeer goed gedaan.

avatar van HansVon
huh.... had ik op dit album nog niet gestemd ?
Een van de beste optredens ooit wmb.......Pinkpop 2014 in de stromende regen !!!! Publiek helemaal door dolle heen....een heftige regendans ! Superoptreden !

avatar van mr-mucho
HansVon schreef:
huh.... had ik op dit album nog niet gestemd ?

Overdonderend was dat ja. Voor pinkpop inmiddels ook een historische dag. Er wordt tot op de dag van vandaag alleen nog in de media gerapt over de hurkende mensen voor de mainstage, al wachtende op Metallica. Een paar meter verderop gebeurde iets magistralerers . Lak aan het weer.

avatar van HansVon
Top 20 festivaloptredens 2014 :

1. Arcade Fire (o.a. Pinkpop)
2. The Rolling Stones (o.a. Pinkpop, TW Classic, Roskilde)
3. Pearl Jam (o.a. Rock Werchter)
4. Metallica (o.a. Pinkpop, Rock Werchter, Glastonbury, Rock Am Ring)
5. Foals (o.a. Rock Werchter, Down The Rabbit Hole)
.........................

Dit album is voor mij gewoon net wat te lang. Sommige nummers zijn net niet goed genoeg om mijn interesse vast te houden tot het einde, anders was het de volle vijf sterren geworden.

Mijn ideale tracklist zou zijn:

1. The Suburbs
7. Deep Blue
8. We Used to Wait
9. Sprawl I
10. Sprawl II
11. The Suburbs (reprise)

avatar van andnino
andnino schreef:
Ik heb me er eindelijk toe gezet The Suburbs eens wat vaker te luisteren. Het klopt wat er hier al wel gezegd wordt: door de lengte van de plaat, sneeuwt de kwaliteit van sommige nummers wat onder. Ik heb mijn digitale versie dan ook gereduceerd tot een speelduur van 51 minuten door mijn minder favoriete nummers eruit te halen. Toch vind ik hem nog niet zo goed als de vorige, laat staan zo goed als Funeral. Nog maar een keer luisteren dan?

Mijn liefde voor Arcade Fire is nogal een fluctuerende zaak geweest.

Rond 2007-2008 was ik gefascineerd door Funeral, welke ik lang als mijn favoriete AF heb gezien. Muzikaal raakte het de goede snaar, maar ook de thema's pasten goed in mijn referentiekader. Ik zat aan het einde van mijn middelbare school, en begon daarna met studeren. Journalistiek, daarna filosofie.
Funeral besprak de dood, volwassen worden, hoop. Vervolgens kwam Neon Bible, over religie en maatschappelijk onrecht. Ik snapte het bij lange na niet allemaal, maar het sprak me op meerdere niveaus aan. Beide platen samen maakten me een groot fan van deze band, hoewel ik het toen niet zo zag.

The Suburbs viel me aanvankelijk erg tegen, zoals ook te zien in bovenstaand bericht. Daterend uit 2013, dus ik heb het nog best een paar keer geprobeerd ook, nadat Reflektor uitkwam, welke ik niet fantastisch vond, maar wel beter. Het herbeluisteren hielp allemaal niet en ik weet niet waarom, maar tot twee jaar geleden stond The Suburbs op drie sterren.

Reflektor heeft me als album nooit echt geraakt. De verdraaide disco-elementen waardeerde ik heel erg, en de plaat matchte perfect met mijn muzikale ontdekkingstocht van de geschiedenis van de disco, funk en de revival ervan in nu disco. Maar thematisch kon ik er weinig mee. Ik ben er nooit diep ingedoken, maar in veel tracks hoorde ik een reflectie op liefde/seksualiteit in de tegenwoordige tijd. Het is mijn minst "ontdekte" plaat van Arcade Fire, hoewel ik hem vaak heb geluisterd. Het is simpelweg nooit tot een dieper niveau doorgedrongen.
Het is dan ook van hieruit de verklaren dat Arcade Fire voor mij jaren op de achtergrond is gebleven. Ook Funeral en Neon Bible luisterde ik amper meer.

Toen kwam in 2017 Everything Now. Zeker niet de beste Arcade Fire, maar het bracht de band voor mij weer terug onder de radar. Het thema was op deze plaat misschien weer iets te duidelijk: de instant gratification-cultuur, de vloed van informatie en media die over ons heenkomt. Het voelde voor mij een beetje als een makkelijk doelwit, maar de plaat was goed, en ik kon er objectief gezien weinig op aanmerken.
Door Everything Now ben ik echter weer meer naar de oudere albums gaan luisteren, met name The Suburbs.

En na nog een hele zooi luisterbeurten drong in 2019 eindelijk de genialiteit van The Suburbs tot mij door. Muzikaal klikte eindelijk ieder nummer. Maar meer belangrijk, de thema's begonnen eindelijk tot me te spreken. Het had dan ook veel nodig gehad. Meerdere verhuizingen, van Lelystad (zeg maar de polder-suburbs), naar de grote stad, het studentenleven achter de rug, het buitenland, en toen weer terug. "Volwassen geworden," toch kinds gebleven. Tsja, hoe beschrijf je het. Ik weet het niet, maar Arcade Fire wel, en het is het fijne aan muziek dat je een tekst kunt beluisteren en dan zeggen of slechts denken; "ja, ik snap het", of "zo voel ik dat ook". Zelf zou ik het nooit zo over kunnen brengen.
Zo veel thema's die spelen in de levens van zo vele mensen, Arcade Fire pakt ze, speelt ermee, zet ze met een absolute authenticiteit neer, keert ze weer om, laat zien dat ze soms hol zijn van binnen, maar erkent toch de menselijke emoties die eraan ten grondslag liggen. Nostalgie, de kinderwens, de leegheid van het bestaan, dromen en ambities, ga zo maar door.
The Suburbs voelt nu voor mij het meest thematisch gefocust, maar ook muzikaal het sterkst van alle Arcade Fire-albums, en het staat voor mij inmiddels bovenaan de lijst. Dat was dan weer mijn dagboek, ik heb dit meer voor mijzelf opgeschreven, maar misschien vindt iemand het nog interessant.