De La Soul - De La Soul Is Dead (1991)

Label: Tommy Boy

1. Intro (2:14)
  2. Oodles of O's (3:31)
  3. Talkin' Bout Hey Love (2:27)
  4. Pease Porridge (5:02)
  5. Skit 1 (0:25)
  6. Johnny's Dead AKA Vincent Mason [Live from the BK Lounge] (1:57)
  7. A Roller Skating Jam Named "Saturdays" (4:02)

met Q-Tip en Vinia Mojica

8. WRMS' Dedication to the Bitty (0:46)
  9. Bitties in the BK Lounge (5:40)
  10. Skit 2 (0:31)
  11. My Brother's a Basehead (4:02)
  12. Let, Let Me In (3:25)
  13. Afro Connections at a Hi 5 (In the Eyes of the Hoodlum) (4:02)
  14. Rap de Rap Show (2:19)
  15. Millie Pulled a Pistol on Santa (4:10)
  16. Who Do U Worship? (1:59)
  17. Skit 3 (0:31)
  18. Kicked Out of the House (1:56)
  19. Pass the Plugs (3:30)
  20. Not over Till the Fat Lady Plays the Demo (1:29)
  21. Ring Ring Ring (Ha Ha Hey) (5:06)
  22. WRMS: Cat's in Control (0:34)
  23. Skit 4 (0:12)
  24. Shwingalokate (4:14)
  25. Fanatic of the B Word (4:09)

met Dres

26. Keeping the Faith (4:45)
  27. Skit 5 (0:32)
avatar van J.M.
Vandaag voor 6 euries gevonden. Wordt het eerste album dat ik check van de la soul. Ik ben benieuwd .

avatar van Niek
You're about to get blown away .

avatar van Outblasty
Ik ben in ieder geval helemaal weg van dit album. Alleen ik heb wel een afspeellijstje gemaakt van dit album zonder de skits. De eerste keer waren ze grappig maar ik hoor toch liever alleen de echte nummers. Dat zijn er 13 als ik me niet vergis en dat zijn bijna allemaal perfecte nummers.

4,5* voor dit geweldige album en misschien zet ik het nog wel ooit in mn top 10.

avatar van j.b.b.l
Heb dit album eens tijdens het werken opgezet om de boel een beetje op te fleuren.Hierdoor ben ik de producties meer gaan waarderen.De producties zijn simpel maar klinken zo geweldig goed.Ook het bij elkaar brengen van verschillende samples wordt goed gedaan door Prince Paul.En natuurlijk verveeld De La Soul nooit.Die dikke 4,5* die ik het bijna een jaar geleden gaf blijft staan.

avatar van P Jay
j.b.b.l schreef:
De producties zijn simpel

Voor '91 vind ik de producties net wel origineel, gelaagd en uitgewerkt... Maar dat ze geweldig klinken, daar zijn we het sowieso over eens.

avatar van Boris91
Ook voor mij blijkt dit een groeier te zijn, en stiekem misschien toch wel De La's beste... Hij gaat naar 4.5*, maar ik sluit de hoogste score in de toekomst absoluut niet uit.

Topper! Net geen 5* omdat er te weinig muziek op staat in verhouding tot de hoeveelheid geklets. Maar nummers als keeping the faith vind ik echt geniaal, en eigenlijk is het allemaal geniaal! Hier wordt ik echt blij van!

Edit:

Oh en dat stukje van Bitties in the BK Lounge waarin ze elkaar over en weer dissen vind ik echt geniaal. Doet me elke keer weer lachen.

Hier een link naar een remix van Keeping the Faith die ik wel geslaagd vind:
Doe maar KLIK
Vind hem erg leuk, iets sneller, maar nog steeds zo vrolijk als het origineel.

avatar van Outblasty
Plekje in mijn top10. Als dit album 16 a 17 nummers gehad met dus maar een paar skits had hij waarschijnlijk wel in mijn top3 gestaan want de echte songs op dit album zijn gewoon te goed !

Oodles of O's, A rollerskating jam, Millie pulled a pistol on Santa, Ring Ring Ring en Keeping the faith heb ik aangekruisd als favorieten. Alle 5 de songs staan in mijn top20 van meest afgespeelde nummers in mijn itunes, dat zegt wel genoeg denk ik.

avatar van Outblasty
Ik heb het album zojuist in zijn geheel beluisterd en ik verlaag het toch naar een 4*. Ik laat hem wel lekker in mijn top10 staan omdat de echte nummers gewoon zo gruwelijk goed zijn en ik die eigenlijk ook alleen maar beluister.

avatar van J.M.
De nummers zelf zijn idd top. Maar staan toch teveel skits op waardoor het niet echt lekker wegluisterd. Zonder skits 4*.

avatar van principal2000
Waardige opvolger van 3 Feet High And Rising. De La + Prince Paul zorgen weer voor erg goede beats en lyrics, vrolijke, positieve hiphop en grappige skits. Bovendien is de speelduur van het album ook niet te kort.

De La Soul kan heel zware onderwerpen (kindermisbruik) erg luchtig brengen (Millie Pulled A Pistol On Santa).

Sinds dit album noem ik Burger King standaard BK-lounge.

avatar van hiphopisntdead
Bitties In The BK Lounge is echt geweldig.
De rest van het album mag er ok wel zijn

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Who Do U Worship?

Dit is mijn favoriete De La plaat geworden.

Wat een bizar tripje is het toch. Geweldig!

avatar van Psycholamp
Zeer afwisselend album om vrolijk van te worden. Verveelt na bijna twintig jaar nog steeds niet. Skits vind ik niet vervelend en skip ik ook niet tijdens het beluisteren van het hele album. Het geheel klopt gewoon, geouwehoer goed afgewisseld met een paar goede nummers.

P-DawG
Jammer dat het zolang duurt, begint na een tijdje gewoon te vervelen terwijl er eigenlijk geen slechte nummers op staan. Desondanks een erg goed album.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Briljant album toch wel. Veel van de nummers deden me eerst niks, vervolgens begon ik steeds meer nummers te waarderen en nu vat ik bijna alles wel.

Het vaak genoemde punt van kritiek op oude De La albums, de vele skits, vind ik tot op bepaalde hoogte wel gegrond. Ik luister dit voor de heerlijke beats en lekkere raps, en vind het persoonlijk zonde dat er steeds doorheen geluld moet worden, maar écht hinderlijk is het niet.

avatar van Silky & Smooth
Erg sterk album met heerlijke positieve hip-hop. De skits zijn grappig, maar ze halen wel de vaart uit het album en het zorgt er ook voor dat het gehele album te lang duurt. Dit is eigenlijk het enige minpuntje. Keepin' the Faith is trouwens een geweldig nummer!

avatar van Nr.4
Pas geleden gekocht en is een mooie opvolger van 3 Feet High and Rising. Toffe crew met veel aanstekelijke humor en geheel eigen opbeurende sound. Erg zonde van de te veel onderbrekingen van de muziek, ga me daar wel aan storen na een tijdje.

avatar van RebelINS
Een favoriet De la Soul album kiezen is een zware taak. Naar mijn mening verschilt er in kwaliteit niet zoveel tussen hun eerste 4 platen. Het zijn allen dikke hip hop classics. Als favoriet kies ik uiteindelijk voor deze De la Soul is Dead. Op deze plaat klinken ze namelijk zo ontzettend gedreven. Ze zijn lekker cynisch jegens zo’n beetje alles wat met de muziekindustrie te maken heeft (Ring Ring Ring, Kicked out of the House, Afro Connections) en verkondigen ondertussen ook nog enkele maatschappelijk gerichte boodschappen (Millie, My brother). De productie is iets waar ik zelf eerst erg aan moest wennen, maar na veel luisterbeurten vallen de geniale subtiliteiten pas echt op, echt werelds. Als laatste wil ik nog opmerken dat ik het zo leuk vind hoe De La Soul altijd samples/stukjes tekst van rappende collega’s weet toe te voegen aan hun platen en er ondertussen lekker hun eigen draai aan weten te geven.

avatar van Ernie
En met de 'De La Soul is Dead' zit mijn zoektocht naar de albums van deze hele fijne groep erop.
Het debuut tot Stakes is High staan nu liefdevol naast elkaar in het CD-rek.

Er zal veel moeten gebeuren als ze Stakes is High willen overtreffen want die is bijna perfect in mijn oren maar Deze 'DLSID' klinkt wel al super van begin tot einde. De gevreesde skits die het af en toe op sommige albums, niet alleen bij de la soul maar ook andere hiphopacts, verpesten vallen hier in goede aarde. Heb hem nu 2x beluisterd en heb geen enkel skipmomentje gehad wat sterk is voor een album met 27 tracks. Ring Ring Ring (Ha Ha Hey) blijft het paradepaardje tot nu toe maar de rest zal wel op gelijke hoogte komen, 4* voor nu

avatar van Kos
Kos
Buhloone Mindstate ken je?

avatar van Ernie
Kos schreef:
Buhloone Mindstate ken je?

Ken ik zeker want hij staat ook in het rek
Heb hem al besproken ook dacht ik...

Gisteren nog eens de 4 albums geluisterd in een onvervalste De La Soul Marathon avond.
Deze De La Soul is Dead gaat zeker nog groeien. heel goed en constant album.

avatar van gweah
panjoe schreef:
Briljant album toch wel.

In de huidige tijd van mp3's en iPhones kunnen we de skits er toch tussen uit halen? Dan houden we wat mij betreft een 5-sterren album over.

Eigenlijk vind ik dit een ondergewaardeerd album, vooral ook op deze site, als je kijkt naar de enorme love voor Low End Theory en Midnight Marauders (Tribe blijft toch de meest nauw verwante artiest natuurlijk). Maar misschien dat dit album qua sound nog het meeste overeenkomsten heeft met Tribe's eerste.

Favoriete track: drieluik Bitties In The BK Lounge. Geniaal.

avatar van ArthurDZ
Te. Veel. Skits.

Zonder al die ongein zou de plaat zoveel gefocuster, intenser en beter zijn. Nu kom ik niet verder dan een 3,5*. Misschien groeit Is Dead als geheel wel nog in mijn achting, dat deed 3 Feet High And Rising immers ook. Tot die tijd zal het bij af en toe eens een los nummertje (Oodles of O's ) blijven.

avatar van lennon
Tegenvaller tov het debuut. Inderdaad zorgen de skits voor vertraging en dat is jammer.

Ik zal deze niet veel gaan opzetten. Al wil ik het nog wel een kans gaan geven. Wie weet valt t kwartje nog.

avatar van Darkzone
Ik ben normaal niet voor dit soort muziek te porren, maar de singles zijn wel tof. Dankzij de Turn Up The Bass serie (waar veel singles van de band op staan) vooral aangenaam verrast door het geweldige Keeping The Faith. Maar ook Ring Ring Ring en Saturdays zijn lekker. Maar een heel album is niks voor mij (ik vond 3 Feet High ook niks, buiten de singles).

avatar van pureshores
De vaandeldragers van de lichtvoetiger hiphop met een agressieve titel maar meer van de grappige benadering, inventieve teksten en erg slim gekozen samples.
Rollerskating Jam altijd mijn favoriet geweest en opmerkelijk liet De La David Morales los op de track, de 6:00 AM mix is een heerlijke house dub vor de liefhebber, kwam die toevallig vanmiddag weer eens tegen:

avatar van Venceremos
Langverwachte vinyl-release alweer voor de 3e keer uitgesteld en tegelijkertijd zijn die quasi-overbodige RSD-uitgaves in allerlei vreemdsoortige kleurtjes meestal wél op tijd. Bovendien ontbreekt op de LP het briljante, met sterretje aangevinkte 'Afro Connections at a Hi 5 (In the Eyes of the Hoodlum)'. Een mooie 10" erbij doen en je bent klaar, ben ik óók nog bereid voor wat meer te betalen.

Nee, vanaf nu stap ik weer over op die lekker ouderwetse CD.

avatar van lennon
Venceremos schreef:

Nee, vanaf nu stap ik weer over op die lekker ouderwetse CD.

Dat zal ze leren

avatar van Venceremos
Ach, de stoom is afgelazen...
Had me hier zeer op verkneukeld daar dit legendarische album al sinds mensenheugenis out of print was.
Heb het originele Tommy Boy cassettebandje ontellbare keren omgedraaid op de achterbank naar Frankrijk, het stripverhaal ken ik van buiten. Dit was mijn eerste kennismaking als 10-jarige met serieuze hiphop, dan moet dat natuurlijk ook waardig heruitgegeven worden.