DJ Muggs vs Ill Bill - Kill Devil Hills (2010)

Label: Fat Beats

1. Cult Assassin (2:46)
  2. Trouble Shooters (3:34)

met Sick Jacken, Sean Price en O.C.

3. Paul Stanley (0:33)
  4. Illuminati 666 (2:06)
  5. Amputated Saint (3:11)

met B-Real

6. Skull & Guns (3:30)

met Slaine en Everlast

7. Giants Stadium (2:39)

met Q-Unique

8. The Owl (0:58)
  9. Millenniums of Murder (3:23)
  10. Chase Manhattan (2:04)

met Raekwon

11. Luciferian Imperium (0:40)
  12. Ill Bill TV (2:28)
  13. Secrets Worth Dying For (3:29)

met Chace Infinite

14. 2013 (1:46)
  15. Kill Devil Hills (3:53)

met B-Real en Vinnie Paz

16. Narco Corridos (3:09)

met Sick Jacken en Uncle Howie

Ik heb dit album zojuist even helemaal geluisterd, 1 keer geskipped, toen nog eens helemaal, en dit zijn mijn bevindingen;

Ik was eigenlijk uitgeluisterd op ill bill, alhoewel op "the hour of reprisal" wel nog enkele aardige tracks stonden waaronder natuurlijk society is brainwashed met dj premier achter de knoppen.

Ook zijn gebruikelijke illuminati NWO thema werd een beetje saai, maar niet zo saai als zijn horror en porno gerelateerde songs. Deze zijn gelukkig ook minder tot niet aanwezig op deze schijf.

Echter bij Kill devil hills wordt het complottheorie thema, de politieke verwijzingen en satanistische referenties verheven tot een soort van occulte pulp cult (geen ander woord voor). Buiten dit staan er ook nummers als chase Manhattan op met raekwon die een soort van drug dealer/ blaxploitation filmpje doen, even wat anders, net als het wat serieuzere Narco corridos waar ill bill de verslaving van hem en zijn overleden oom Bill beschrijft, en sick jacken een soortgelijk verhaal over verslaving verteld.

Het occult en bijna pulp gehalte kan voor de 1 slecht zijn, voor de ander heel aangenaam, ik behoor tot de 2e categorie. Net als bv. een MF DOOM, klinkt dit als een conceptalbum die naar mijn mening creatief is uitgewerkt, puur als referentiekader, en dan praat ik over de producties niet over over de lyrics..

DJ Muggs levert naar mening zijn beste producties sinds black sunday af. Oke, het zijn beats die bij de eerste luisterbeurt misschien een beetje saai aandoen, maar naar mate van tijd hoor je de fijne nuances die hij levert met breaks, bliepjes, samples van o.a. conspiracy documentaires. Dit klint als '96 wu tang / cypress hill, maartoch ook anders. Het heeft ook wat weg van MF DOOM producties, omdat het een beetje goedkoop klinkt, dit is echter doelbewust, en dat hoor je.

Ill Bill doet zijn gebruikelijke ding maar toch merk je dat hij in zijn element is zowel in ritme als flow, ook de hooks zijn opvallend goed. Alle featurings van o.a. Reakwon, sean price, B Real, chase infinite, OC en sick jacken zijn ook bijzonder goed, iedereen schijnt echt zijn best te doen, meegaand op de thema's van het album, behalve sean price die zijn gebruikelijke routine doet maar het toch weer flikt om met een stel "obnoxious arrogant shit" zijn ding te doen. B Real is klinkt sterk, even als sick jacken en vooral chase infinte viel mij op, vooral omdat ik hem nog niet echt kon.

Ik kan niet echt een nummer noemen die eruit schiet, het klinkt als een geheel, ik kan ook echter geen nummer noemen die afdoet aan het geheel.

Ja mensen, Kill devil hills heeft mij enorm verrast, met zijn bijna exploitatieve gebruik van de illuminati/ conspiracy/ NWO onderwerpen, die het laat lijken alsof hij de thema's presenteert als een exploitatieve occulte thriller film uit 1978. Het is dan ook moeilijk te beslissen of hij heel erg gepassioneerd is in zijn visie over de wereld, of dat hij een beetje de draak steekt met het thema en er een healthy buck uit wilt halen d.m.v. een foute artsy pulp presentatie etc. (check video's voor voorbeeld), ik denk een beetje van beiden.

Laat dat laatste nou net dat ingredient zijn dat dit album misschien gaat laten stijgen tot underground cult klassieker. Het blijft uiteindelijk natuurlijk een ding van; of je houdt er van, of niet. Hou je van conspiracy thema's, rauwe samples, vreemde stukjes docu, bijna obscure beats, dan zit je hier goed!!