Rick Ross - Teflon Don (2010)

Label: Maybach

1. I'm Not a Star (3:00)
  2. Free Mason (4:07)

met Jay-Z en John Legend

3. Tears of Joy (5:33)

met Cee-Lo

4. Maybach Music III (4:26)

met Erykah Badu, Jadakiss en T.I.

5. Live Fast, Die Young (6:13)

met Kanye West

6. Super High (3:46)

met Ne-Yo

7. No. 1 (3:54)

met Diddy en Trey Songz

8. MC Hammer (4:58)

met Gucci Mane

9. B.M.F. (Blowin' Money Fast) (4:10)

met Styles P

10. Aston Martin Music (4:30)

met Chrisette Michele en Drake

11. All the Money in the World (4:40)

met Raphael Saadiq

12. Audio Meth * (3:34)

met Raekwon

avatar van Silky & Smooth
Wat ik cool vind aan Rick Ross is dat hij soms echt kan verrassen. Niet met een heel album vol goede nummers, maar soms zit er echt een goed nummertje of een leuke gastbijdrage tussen. Ook merk ik wel een sterke groei vanaf Port of Miami tot Teflon Don. De onderwerpen blijven eigenlijk elk album hetzelfde, maar Rick Ross wordt echt per album beter. Vooral de laatste twee albums hebben mij verbaasd, aangezien veel vergelijkbare artiesten hun topalbums juist in het begin hebben gehad. Ik vond Deeper than Rap al een verademing, helemaal gezien mijn verwachtingen. De verwachtingen voor dit album waren ook weer laag, want ik dacht dat hij maar een hoogtepuntje kon hebben.

Teflon Don mag toch wel een tweede hoogtepunt genoemd worden. Niet dat dit album hoogstaand is en mag gerekend worden tot de grote hip-hopnamen, maar op het niveau waar hij thuis hoort is dit zeker wel een uitschieter.

Het album begint met Not a Star, wat ik een beetje tegen vind vallen (zoals verwacht). Gelukkig worden mijn verwachtingen niet waar gemaakt en blijkt Free Mason echt een vet nummer te zijn. Jay-Z vind ik ook erg lekker rappen op dit nummer. Ross blijft sterk komen op het nummer Tears of Joy. Mayback Music III is in mijn ogen minder dan II, maar beter dan I. Dit ligt voornamelijk aan T.I. en Jadakiss. Daarnaast was de beat van II wat completer. Kan iemand mij trouwens vertellen waar het refrein van Erykah Badu op lijkt? Het komt mij zo bekend voor. Niet de tekst, maar de meer de sfeer.

De beat van Live Fast, Die Young is ook weer gewoon goed. Kanye West vind ik wel leuk, maar ook een tikkeltje vervelend met zijn uithalen. Gelukkig kan ik R&B-refreintjes wel waarderen, vandaar ik zeker het nummer met Ne-Yo erg relaxed vind.
MC Hammer heeft een erg vette beat. Het heeft wel wat van een Biggie-beat inderdaad. Helaas haalt Gucci Mane alle snelheid uit dit nummer en is het einde verpest. Het spelen met de beat op A.M.M. vind ik ook wel geslaagd, alleen had ik Drake daar niet op laten zingen. Als laatste had ik wel wat meer van Raphael Saadiq verwacht. Hij is een van mijn favoriete zangers, maar hier valt hij tegen. Dit ligt voornamelijk aan de rol die hij krijgt (Rick Ross nazingen). Hier had elke R&B-artiest ook wel even kunnen plaats nemen. Had liever een refreintje als bij Q-Tip of The Roots gehoord van hem. Daar kon hij er veel meer uithalen.

Dit Ross-album is tot nu toe zijn op-een-na beste album vind ik. Al vind ik het toch dicht in de buurt zitten van Deeper than Rap. Nummers als Usual Suspects, Lay Back en Rich of Cocaine kom ik hier eigenlijk niet tegen. Maar dit is wel een goede opvolger. Hopelijk gaat hij zo door.

avatar van SvV
SvV
Ik vind het helemaal niks. In tegenstelling tot veel anderen vind ik hem juist steeds slechter worden. Vond Trilla een zeer aardig album, ook Port of Miami was redelijk. De laatste 2 albums, en dan vooral deze Teflon Don vind ik helemaal niks. Het klinkt allemaal erg soft, vind Rick Ross zijn stem ook redelijk snel vervelen. Trilla had bijvoorbeeld veel meer bangers, harde producties en snellere raps.

Nee, Rick Ross was bij mij al een beetje aan het dalen en met Teflon Don is die lijn doorgezet. Als ik dan toch enkele aardige tracks zou moeten noemen denk ik dat alleen Free Mason en No.1 een voldoende scoren.