Antony and the Johnsons - Swanlights (2010)

Pop / Folk
Label: Secretly Canadian

1. Everything Is New (4:32)
  2. The Great White Ocean (4:59)
  3. Ghost (3:08)
  4. I'm in Love (3:52)
  5. Violetta (0:35)
  6. Swanlights (6:08)
  7. The Spirit Was Gone (3:17)
  8. Thank You for Your Love (4:14)
  9. Flétta (4:23)

met Björk

10. Salt Silver Oxygen (3:52)
  11. Christina's Farm (7:21)
AOVV schreef:
Op dat vlak heeft AOVV nog heel wat te leren

Zal wel meevallen Er zijn er genoeg die ook dit album meer van hetzelfde vinden maar ik vind dit album echt los staan van de eerste 3 die wat 'kleiner' waren. Dit is bombastischer en grilliger. Durf ik het te zeggen? Ja. Op de eerste 3 stonden meer echte 'liedjes'. Hier minder.

na vele malen te hebben beluisterd, moet ik concluderen dat dit echt een parel is. Geef het bij de eerste indruk niet op!!

avatar van blonde redhead
Ik heb nog geen idee wat ik hiermee moet. Het is duidelijk anders dan de vorige platen. Wat ook wel nodig was. Wat dat betreft heeft hij een duidelijke keuze gemaakt. Maar ik moet er toch aan wennen. Stem volgt later.

avatar van AOVV
‘Swanlights’, de nieuwste plaat van Antony and the Johnsons, is wederom een sterke plaat geworden. Ik heb hem wel heel wat draaibeurten moeten gunnen, om er helemaal in te komen. Eerder opperde ik (onterecht) dat deze wel eens het laagste gemiddelde kon hebben van de vier langspelers, omdat de verrassing eraf is. Onterecht dus. ‘Swanlights’ verrast ten dele wel. Er staan songs op die anders klinken, jazeker.

De plaat opent met ‘Everything Is New’, waarvan de titel zowat de hele tekst vertegenwoordigt. Het is niet de beste opener ooit geschreven, maar het nummer zet wel meteen de toon. De piano staat hier voor relatieve rust, er wordt ook een Sufjan Stevens-sfeertje aan toegevoegd, en de stem van Antony maakt dit toch wel weer mooi.

‘The Great White Ocean’ vind ik een pak sterker. Een bedwelmend mooie sfeer wordt gecreëerd door het gebruik van gitaar (die werd ook al op de EP ‘Thank You For Your Love’ gebruikt, mooi!) en de meeslepende vocalen van Antony, maar ook door het achtergrondgeluid, een soort monotone dreun (violen?). Het nummer duurt zo’n vijf minuten, maar gaat nooit vervelen, sterker nog, ik vind dit één van de meest geslaagde songs op het hele album.

Daarna volgt ‘Ghost’, een springerig nummer met meer tempo, door de pianoloopjes. Tekstueel is alles weer meer dan in orde, op de hele plaat trouwens, maar die Antony Hegarty,’t is een absolute vakman op dat gebied. De viool zorgt voor de nodige spanning. “Snake, shed your skin, and go away”, zingt Antony.

Op het volgende nummer is hij zelfs verliefd, en het nummer klinkt ook zo. Antony zingt vrolijk, opgemonterd zelfs, dat heb ik nog niet veel van hem gehoord, eerlijk gezegd. ‘Violetta’ is een vioolintermezzo van ongeveer een halve minuut. Ik begrijp niet helemaal wat het hier staat te doen, maar het kan geen kwaad, en het is niet slecht, dus heb ik er geen problemen mee, en is het ook niet echt een minpunt.

De titelsong duurt ruim 6 minuten, en is bevreemdend en afwijkend. Op de nieuwste van Laurie Anderson is Antony op enkele nummers te horen, en dit nummer had mijns inziens beter gepast bij een persoon als Laurie Anderson. De song blijft echter wel mysterieus, en heeft een zekere aantrekkingskracht, maar ik ben er niet gek op, als ik eerlijk moet zijn. ik zie het als een half geslaagd experiment.

‘The Spirit Was Gone’ leunt wat meer aan bij het oudere werk, en daar zijn Antony en zijn Johnsons toch wel heel erg bedreven in. Wat een prachtsong! ’t Mag misschien niet het meest originele werk ooit zijn, maar het is m’n favoriet nummer op ‘Swanlights’. Droeve pianoklanken, begeesterende strijkers, de melancholische stem van Antony; wat wil je nog meer? Ingetogen songs hebben me altijd al gelegen, al bloeit de song een beetje open naarmate ie vordert.

Het volgende nummer, dat stond al op de EP, en daarover heb ik mijn mening reeds gegeven. Ik blijf het een erg leuk nummer vinden, en op deze plaats krijgt het nog wat extra cachet door het contrast met het vorige nummer. Hier treden de blazers op de voorgrond, en Antony kan maar niet genoeg zijn dank uitspreken.

Dan krijgen we een nummer met de IJslandse sprookjesprinses Björk! Uiteraard is zij niet echt een sprookjesprinses, ik gebruikt die uitdrukking graag omwille van haar stem, en het soort muziek dat zij maakt. ‘Fletta’ is een erg fraai nummer, met na rustige strofes, plotse versnellingen. Het is een barok nummer: luister maar eens naar de pianoklanken en de zang (de stemmen van Björk en Antony gaan heel goed samen naar mijn mening). Ik dacht dat nummer oorspronkelijk bedoeld was voor een album van Björk, maar ben niet zeker..

De instrumentatie van ‘Salt Silver Oxygen’ zorgt voor een algehele sprookjessfeer. Strijkers, fluitjes.. wederom een prachtig nummer. Afsluiter is het langste nummer op de plaat, ‘Christina’s Farm’. De song wordt ingeleid door de piano, en verder ondersteunt die piano Antony. Bijgestaan door nog wat strijkers doet Antony zijn verhaal. De cirkel wordt ook rondgemaakt, wanneer het in opener nog “Everything is new” luidde, zingt Antony nu: “Everything was new; every sock and shoe; my face and your face; tenderly renewed”. Mooie afsluiter, 7 minuten genieten geblazen!

Antony mag van mij nog vele platen maken, hij blijft me verbazen, en heeft vooralsnog geen slechte plaat afgeleverd.

4 sterren

avatar van Cinemaniak
1,5
Ik las het al eerder hier, maar ik gaf dit album toch een eerlijke kans.
Maar ook ik ben wel een beetje klaar met het bekende gejammer en zweverige zang.
"What Can I Do?" en "Hope There's Someone" blijven voor mij hun beste nummers, maar het blijft vooral een gevalletje -één album gehoord, dan ken je de rest ook wel- voor mij.

avatar van Madjack71
Antony and the Johnson's hebben mij al een paar prachtige luisterrijke ervaringen gegeven. M.n de 2 voorlaatste albums, waren m.i van een hoog niveau en een heldere schoonheid. Antony en zijn kornuiten is dan ook geen muziek om zo tussen neus en lippen eens te beluisteren of en passant voorbij te laten komen. Bij dit Swan Lights is dit weer evenzo...toch is er wat van de 'betovering' uitgewerkt. Deze lichtende zwaan neigt nog meer als andere albums naar de klassieke liederen, alsook zijn zang. Geen probleem an sich, maar ik mis dan wel wat aan verdieping, die hier iets meer aan de oppervlakte lijkt te blijven. Zijn zang is minder pijnlijk en dat bedoel ik op de meest positieve manier. Soms lijkt het net alsof hij achterstevoren zingt, m.n. in het duet met Bjork, maar dat is dan ook in haar taal. De stem van Antony concentreert zich nu meer op klanken en herhalingen en is meer een instrument als zangstem. De teksten grijpen me ook niet echt bij de keel.
Het blijft een mooi album verder en misschien verdient het ook wat meer tijd, dat kan, maar mijn 1ste gevoel geeft aan, dat ik dit swaantje het lelijkste eendje vind op dit moment.....edoch, met het eendje is het uiteindelijk ook goed afgelopen.

avatar van -SprayIt-
Helemaal eens met Madjack71, mooi verwoord!

avatar van perrospicados
Wat wordt het een mooie decembermaand met deze CD in de speler. Anders dan de vorige albums maar ook weer niet. Ik blijf het een bijzondere man vinden, met een bijzondere stem. Weet niet zo goed wat ie te verkondigen heeft maar ik hoor 'm graag

avatar van Cor
Cor
Het blijft mooi. Antony heeft opnieuw een plaat afgeleverd die de toets der kritiek kan doorstaan. Maar daar waar 'The Crying Light' vaak een spoor van kippenvel langs mijn ruggegraat liet optrekken, mis ik dat gevoel bij deze plaat wel. En dus mis ik dat beetje extra wat ik op de vorige plaat wel had. Slechts 'The Spirit Was Gone' kan dat gevoel oproepen en dat is toch wel wat weinig. Goede plaat, maar niet één van de topplaten van 2010.

avatar van Booyo
Mooi plaatje weer. Maar vind het wel een stukkie minder dan voorgaande (of moet het meer wennen?). Wat mij betreft is het nummer met Björk het hoogtepunt. Ook The Great White Ocean is gelijk fantastisch, Antony dit keer begeleid door gitaar is een zeer aangename combinatie. Helaas zijn er een paar nummers die ik (nog) niet kan waarderen: het titelnummer Swanlights en Ghost. Zeker een halfje er af door deze twee.

avatar van Ataloona
Net beluisterd en het pakt me gewoon nog niet.
Redelijk minimaal en ook wel aparte muziek in het is eigenlijk geen verassing dat Björk medoet op deze plaat. Zij heeft ook van die hele rustige muziek.
Nu heb ik niks tegen rustige muziek maar het is bij vlagen nogal saai.

Dit is pas mijn eerste plaat van Antony en ik heb de cd ook nog maar 1 keer beluisterd,
maar ik zie dat die andere platen van hem allemaal veel hoger scoren dan deze.
Hoe zijn z'n andere platen dan?

avatar van AOVV
Ataloona schreef:
Hoe zijn z'n andere platen dan?

Hetzelfde, maar op een andere manier

Nee, dat is moeilijk uit te maken, het hangt ook van de luisteraar zelf af, denk ik. Ik vind dit persoonlijk een erg goeie plaat, beter dan 'The Crying Light' en het debuut, minder goed dan 'I Am A Bird Now'.

Op een dag zal aERo je wel een goed beeld kunnen geven daarover, denk ik, hij is een groot fan van Antony & The Johnsons (dat kan ik toch opmaken uit zijn enthousiaste stukjes over hun platen)

Ik zou in ieder geval zeggen, probeer ze eens uit

Ik denk dat dit de minst geschikte cd van hem is om mee van start te gaan. Het is om het even welke van de eerste drie je beluistert (denk ik).
Maar het zou zomaar kunnen dat Antony Ataloona gewoon niet ligt. Antony moet je voelen en daar kan ook ik echt verder weinig aan toevoegen om iemand het te doen laten begrijpen. Het is puur gevoel, en is dat er niet dan gewoon voorbij laten gaan.

avatar van Ataloona
Ik zal I'm A Bird Now eens gaan proberen aangezien die in jouw top 10 staat.
Zijn stem vind ik trouwens wel mooi hoor, vrij apart maar daar houd ik wel van.

avatar van TJN
TJN
Op vinyl aangeschaft en van Indiana laten komen. Mijn eerste plaat van Antony and the Johnsons. Voorheen kon ik me niet vinden in de dramatiek die hij bezong maar na het luisteren van een paar snapshots van deze plaat toch tot koop overgegaan. Zeker geen spijt van.

avatar van Sater
In hoeverre is Thank You For Your Love representatief voor dit album?

Sater schreef:
In hoeverre is Thank You For Your Love representatief voor dit album?

Niet.

Ik vind het nogal een buitenbeentje.

avatar van hoi123
Ataloona schreef:
...het is eigenlijk geen verassing dat Björk medoet op deze plaat. Zij heeft ook van die hele rustige muziek.

Ahem...

avatar van Ataloona
Meestal dan hé, ken haar vooral van hetzelfde soort muziek als Antony.
Geen verkeerd nummer trouwens.

Zo'n beetje alles tot aan deze plaat vind ik mooi, met deze plaat zette men ene andere koers en dat deed geen goed naar mijn id

Zijn unieke stijl is minder aanwezig en men probeert een andere boeg, ik kan hem niet uitzitten, teveel gejengel, vooral te weinig echt goede zang die we gewend zijn van Hr/Miss anthoney

Gewoon terug op koers en hetzelfde blijven doen

Jammer

avatar van Leander1991
Swanlights zelf zou niet mistaan hebben op Radiohead's Amnesiac

Live vond ik het titelnummer in het Concertgebouw een enorm hoogtepunt en als ik iets niet verwacht had.....

avatar van IntoMusic
Wat een heerlijk album en alhoewel ik door mijn voorganger bij het vorige album lichtelijk was voorbereid op "iets anders daan het voorgaande", blijkt het 200% mee te vallen. Misschien te voorbarig met mijns inziens tot nu toe het beste van Antony...

Vandaag was sowieso de eerste kennismaking met Antony en heb op chronologische wijze de albums afgedraaid. Echt een aanrader voor de nieuwelingen als ik, want op die manier groei je in zijn muziek, stem en geluid. Vooral dit album en zijn voorganger zijn parels!

Zeker tot de favoriet horen de 2 langste tracks: titeltrack en Christina's Farm. Met name die laatste werkt na 4 minuten hypnotiserend door de monotone aanslag op de piano en de strijkers. Wooowww.

Ik heb achter de laatste tracks ook de 3 tracks van de gelijknamige e.p. gezet, wat het helemaal afmaakt. Erg gelukkig met mijn kennismaking en ga morgen het nieuwste live-album tot mij nemen

Ik zou zeker op zoek gaan naar de live opname in Carré waar nummers van dit album werden uitgevoerd met het Metropole orkest (nog voordat Swanlights uit was dus tijdens dat concert waren het nieuwe nummers).
Er zijn namelijk tv opnames gemaakt en uitgezonden op tv dus de kwaliteit van die opnames zijn perfect. Eigenlijk wel interessant om die eerst op te snorren voordat je aan Cut the World begint.

avatar van Broem
Afgelopen tijd de complete werken van Antony and THE Johnsons weer eens beluisterd. Veel van zijn werk op vinyl aangeschaft. Deze Swanlights past prima in de stijl waar Antony veel luisteraars meer heeft betoverd. Ondanks vele luisterbeurten mis ik de echte uitschieter op dit album. Op zijn voorgaande albums staan altijd wel een of meer nummers die je je leven lang bij blijven. Denk dat ik dat niet verder hoef toe te lichten. Geen uitgesproken favoriet en dus topper op Swanlights wat niet betekent dat het album niet goed is. Zeker wel. Mis echter Hope there's Someone, Cripple and THE Starfish, you are my sister, i fell in love with a deadboy, Cut the World enz...

avatar van Broem
Mmhhh Fletta met Björk is misschien toch wel zo’n uitschieter. Wonderschoon.

avatar van Niek
Dankzij Mjuman sinds kort in bezit. Ik twijfelde of ik m wel moest overnemen omdat ie zo duidelijk lager gewaardeerd wordt dan de eerste drie platen die ik al heb. Maar na een aantal luisterbeurten is het mij een raadsel waarom dat zo is. Opnieuw een absolute prachtplaat van Antony. Het nummer met Björk wil me nog niet pakken, maar ik lees dat sommige dat juist het hoogtepunt vinden dus ik vertrouw erop dat t nog kan komen. De platen van Björk pakken me ook nooit direct. Iig erg blij met deze aanwinst .