menu

OMD - History of Modern (2010)

mijn stem
3,65 (64)
64 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Pop / Electronic
Label: 100%

  1. New Babies: New Toys (3:51)
  2. If You Want It (4:44)
  3. History of Modern (Part I) (4:40)
  4. History of Modern (Part II) (4:12)
  5. Sometimes (3:45)
  6. RFWK (3:46)
  7. New Holy Ground (3:41)
  8. The Future, the Past and Forever After (4:51)
  9. Sister Mary Says (4:00)
  10. Pulse (3:43)
  11. Green (4:16)
  12. Bondage of Fate (4:06)
  13. The Right Side? (8:20)
  14. Sister Marie Says [1994 Demo] * (3:55)
  15. New Babies, New Toys [2005 Demo] * (3:45)
  16. History of Modern (Part 1) [2009 Demo] * (5:14)
  17. History of Modern (Part 2) [2009 Demo] * (3:36)
  18. If You Want It [ 2005 Demo] * (4:56)
  19. Green [1994 Demo] * (4:12)
  20. Save Me * (3:08)
  21. If You Want It [French Horn Rebellion Remix] * (3:47)
  22. If You Want It [We Have Band Remix] * (5:04)
  23. If You Want It [Villa Nah Remix] * (4:24)
  24. If You Want It [Club Royale Remix] * (3:24)
  25. If You Want It [Teeth Remix] * (4:10)
  26. If You Want It [Syntomatix Remix] * (6:29)
  27. If You Want It [IT95 Remix] * (5:03)
  28. If You Want It [Marsheaux Remix] * (4:55)
toon 15 bonustracks
totale tijdsduur: 57:55 (2:03:57)
zoeken in:
avatar van vigil
4,5
Ik geef deze plaat na tig keer draaien een 4!

Aan de albumopener inmiddels gewend geraakt en Sometimes valt uiteindelijk ook wel mee. Pulse doet het nog niet voor mij en The Future, the Past and Forever After komt gewoon kwaliteit te kort. History is Modern part 2 en New Holy Ground (geen drums maar voetstappen, prachtige gedaan) zijn op dit moment mijn favoriet.

Wellicht te weinig aanknopingspunten naar het verleden (lees 1ste 4 platen) maar aan de andere kant is het maar goed dat de band gewoon in het heden leeft. De producer van dienst krijgt van trouwens een pluim want de plaat klinkt echt fantastisch! De synths zijn zo helder als het maar zijn kan.

avatar van dazzler
3,0
Het volledige album in online preview tot de officiële releasedatum.

OMD op MySpace Music – Gratis gestreamde MP3’s, foto’s en Videoclips

avatar van vigil
4,5
He Dazzzz, al met al toch ook van jou een mooi cijfer!

avatar van dazzler
3,0
Het is nog vroeg voor een recensie,
maar een eerste indruk gaat als volgt.

Op en top OMD ...

New Babies: New Toys
History of Modern (Part i)
History of Modern (Part II)
RFWK
New Holy Ground
The Right Side


Beter dan verwacht ...

Sometimes
Pulse


Niet zo opzienbarend ...

The Future, The Past and Forever After
Sister Mary Says
Green
Bondage of Fate


Slecht ...

If You Want It

Toch vooral een album voor de OMD fans.
Er staan voldoende verwijzingen op naar vroeger.
Niet zozeer in de songs zelf, dan wel in de aankleding.
Op die manier redt het album zichzelf ... voor mij althans.

Het album zit ook vol met subtiele verwijzingen naar oude OMD songs
of naar bands die belangrijk waren in de ontwikkeling van hun geluid.

avatar van Villableeker
4,5
Sluit me grotendeels aan bij bovenstaande mening m.u.v. If You Want It, want dat nummer vind ik heb echt niet zo slecht.

Uitschieters voor mij:
New Babies: New Toys (geweldig intro!!!)
History Of Modern (Part I & II)
New Holy Ground (prachtig in al zijn eenvoud)

De laatste 3 nummers (Green, Bondage Of Fate en The Right Side?) zijn voor mij typisch nummers die naarmate je meer beluisterd steeds sterker worden.

avatar van dazzler
3,0
HISTORY OF MODERN 2010

Een comeback van je eerste liefde, het doet een mens wat.
De prerelease van de single If You Want It stelde me zwaar teleur.
En ook de inclusie van een oud nummer deed de wenkbrouwen fronsen.

Maar vandaag lag ie dus in de Belgische winkels.

New Babies: New Toys trekt de luisteraar aan de oren.
Een uptempo synthpop song met niets ontziende vocalen.
wil je op het verkeerde been zetten. Hoofdrol lijkt weggelegd
voor een Joy Division baslijn. Isolation hoor ik in de verte.

Maar het is de ijzersterke melodie die de luisteraar tot de orde roept.
OMD is terug in originele bezetting (sinds 1988) and with a vengance.

Dan daalt het peil meteen af naar één van de meest sissy singles
die de groep ooit schreef, zoniet de allerbedenkelijkste parodie
op hun eigen sound. Clichee na clichee. Kitsch met hoofdpijn.

Een meezinger is If You Want It wel, maar ik denk
dat vooral kleuters en bejaarden er wat aan vinden.

Gauw naar de beide titeltracks die de titel van het album
kracht bijzetten. Initieel plan was om terug te keren naar de wortels.
Om up to date popsongs te schrijven met die onmiskenbare
retro toets van OMD: analoge synths, sterke melodie en koortjes.

Het dansbare History of Modern (Part I) heeft alles in zich
om de Enola Gay van de nillies te worden. Onweerstaanbare melodie,
werkelijk prachtig gearrangeerde song, boordevol typische OMD geluiden.
En volop knipoogjes naar oude OMD songs, het album staat er vol van.
Hier hoor je in de outro even Enola Gay zelf en Talking Loud and Clear.

De sequel, History of Modern (Part II) is minstens zo sterk.
Een lange intro bouwt langzaamaan een climax op om dan los te barsten
in een popsong met een schitterende synth melodie. Misschien wel
het mooiste thema op heel het album. Een klassieker in wording.

Sometimes is een kennismaking met een volledig nieuwe OMD.
Een beetje in de stijl van Hooverphonic misschien, met een zangeres
die aan een softe versie van Macy Gray doet denken. Het allereerste duet
tussen Andy en een gastvocaliste. De stemmen zijn werkelijk prachtig.
Alles klopt aan dit wat a-typische OMD nummer nieuwe stijl.

RFWK zijn de initialen van Ralph, Florian, Wolfgang en Kurt.
Het moge duidelijk zijn dat OMD haar geestelijke vader trouw blijft.
Een lied dat dicht bij het geluid van het Dazzle Ships album zit.
Heerlijke retro synthtoetsen van weleer, Ohm Sweet Ohm.

New Holy Ground is nu al een klassieker bij de fans.
Een ingetogen, levensbeschouwelijk nummer dat als b-kant
bedoeld werd, maar helemaal anders uitpakte. De drums zijn vervangen
door rondstappende schoenen. Een wandeling doorheen je eigen levensverhaal.
Met in de hoofdrol de onvervalste mellotron ... heel even Architecture & Morality.

Op de CD kan je lezen dat hier kant 1 ophoudt, want zoals vandaag weer in is
(en op zich ook onder de noemer history of modern thuishoort) is het op vinyl
uitbrengen van nieuwe platen. De vinyl versie zit ook extra in een luxebox.

Kant 2 opent met The Future, the Past and Forever After.
Een lichtgewicht mainstream popsong, maar mooi gearrangeerd.
Minder in de retrostijl, maar met een heerlijke treinvibe zoals bijvoorbeeld
ook Locomotion had. Toch een wat minder beklijvend ding.

Dan komt Sister Mary Says, een oud lied dat nooit werd afgewerkt
omdat de melodie een schaamteloze kopie van Enola Gay is en omdat
de gebruikte koren het eigen OMD geluid tot kitsch degraderen. Foute boel.
Je hoort trouwens dat dit lied wringt met de rest van de plaat.

Pulse is gieren. Elke OMD album heeft wel een zelfrelativerend nummer.
Dit moderne disconummer lijkt wel een mash up tussen Donna Summer
en White Horse van Laid Back. Het blijft maar doordraaien in je hoofd.

Green krijgt een hoge waardering bij de fans, maar ik hoor het niet.
Een heel kaal nummer met een soort Depeche Mode of Erasure inkleuring.
Andy zingt een dramatisch lied, een beetje pathetisch zoals hij wel vaker deed
in de jaren 90. Een stijl waar ik nooit zo van gehouden heb.

Bondage of Fate sluit aan bij songs als RFWK en New Holy Ground.
Al worden er hier wel erg veel mid 80s retro elementen uit de eigen OMD kast geplukt.
Hier moet OMD oppassen zichzelf weer niet te veel te willen parodiëren.

The Right Stuff, het langste OMD nummer ooit, is een adembenemende tocht.
Je waant je voortdurend in Kraftwerk land met duidelijke verwijzingen naar
Europe Endless en Neon Lights. Maar de invloeden worden voldoende
meester gemaakt en omgezet in een werkelijk chilling afsluiter.

Met If You Want It, The Future, the Past and Forever After,
Sister Mary Says
en Green tel ik vier op dertien songs die me niet zo liggen.

De rest werk opvallend verfrissend en nostalgisch tegelijk. Mocht ik geen fan zijn,
ik zou onomwonden beweren dat dit één van de beste comeback albums
in een lange rij 80s revivals is. Ik zou toch maar eens gaan luisteren.

avatar van aERodynamIC
3,5
Oude wijn in nieuwe zakken. Oude zakken met nieuwe wijn. Oude zakken doen hun truukje opnieuw. Zoiets was het toch?!
Wat maakt het ook uit.

'Architecture & Morality' en 'The Best Of': dat waren ze dan wel weer. O.M.D. is voor mij vooral een hitbandje uit de jaren '80 geweest. Een top 40 hitmachine. Ik weet dat ik ze daarmee tekort doe en daarom dat ik Architecture & Morality ooit verplichte kost heb gevonden om dat een beetje goed te maken.
O.M.D. was leuk en ik was benieuwd of ik daar ook 'is leuk' aan toe kon voegen.
Dankuwel Pet Shop Boys die met hun laatste album ervoor zorgde dat ik die ook weer terug in de spotlights kon zetten en nog lang niet hoefde af te schrijven.
Nu ken ik van dat duo wel zo'n beetje de hele discografie dus het vergelijk gaat niet helemaal op, maar qua gevoel toch zeker wel.

Nou, ik kan u mededelen dat O.M.D. nog steeds leuk is. Zo'n nummer als History of Modern (Part I) is toch onweerstaanbaar?! Dat kan toch alleen O.M.D. maar???!!!
De rest is ook zeer genietbaar en dan mogen het misschien wel wat oudere kerels zijn inmiddels: ze maken nog steeds bovenste beste pop!
Het klinkt nog lekker fris, het is een beetje mijmeren over de jaren '80 zonder dat het belegen gaat worden. Met History of Modern weten de heren hun sound met groot gemak naar deze nieuwe eeuw te tillen en dat mag best een prestatie genoemd worden.
Qua beoordeling ga ik nog rustig van start, maar het zou me niet verbazen als er snel een halfje bovenop komt.

Aanstekelijk!

avatar van vigil
4,5
In het "alternatieve" muziekblad OOR krijgen de heren ook een redelijke beoordeling. Alles is, volgens OOR, wel erg retro maar de band blijft "een leuke singlesact die best aardige albums maakt". Volgens OOR zou het deze plaat in de 80's goed zijn geweest voor een behoorlijk aantal hits. Ook nog een feitelijk foutje in de recensie, daar schrijft Jan van der Plas namelijk dat de band sinds 1986 geen hit meer heeft gehad maar dat is natuurlijk niet waar want de laatste hit komt uit 1993 toen Dream of Me de 17de plek wist te veroveren.

Wellicht geen top recensie maar gezien de recensies uit het verleden bij OOR voor OMD toch zeker geen slecht resultaat

Overigens is History of Modern part 2 echt fantastisch! Die heeft dan ook een gele ster gekregen van mij samen met nummer 6 en 7

3,5
Een van de eerste platen die ik kocht was Dazzle Ships en al snel volgeden er meer van OMD.
Heel leuk dat ze nu weer bij mekaar zijn en een nieuwe plaat hebben gemaakt.
Eerste indruk is goed, met een paar toppers en een paar wat minder.
Alleen Pulse zegt me helemaal niks, maar misschien komt dat nog.
Ik geef in eerste instantie 3,5 sterren in de hoop dat dit nog groeit.

avatar van dazzler
3,0
Pulse is een funsong, die moet je met een knipoog nemen.

4,0
Heb net de luxe-box binnen. Eigenlijk meer voor het artwork (ben een Saville-fanaat), maar een beetje in de hoop nog iets van echo's van de eerste twee (!) platen te mogen horen. Natuurlijk is A&M prachtig en ook Dazzle Ships vond ik sterk, maar in mijn ogen (oren) hebben de heren toch nooit meer het niveau van het prachtige Organisation gehaald. En het debuut blijft voor mij nog steeds een plaat vol herinneringen.
Zal eerst de plaat een aantal maal goed beluisteren en dan pas oordelen. Hoezeer dat onbevangen is, is natuurlijk zeer de vraag.
Het artwork (en de gehele boxset-uitvoering) ondertussen vind ik voorlopig weer prachtig.

avatar van lebowski
dazzler schreef:
Mocht ik geen fan zijn,ik zou onomwonden beweren dat dit één van de beste comeback albums in een lange rij 80s revivals is.


Doet me denken aan Hans Teeuwen: Maar stel nou dat het geen hypothese is.

avatar van dazzler
3,0
Nu beweer ik het gewoon omwonden, aangezien ik een fan ben.

Maar je hebt gelijk, een uitspraak die zo cryptisch is,
dat ik hem zelf niet begreep. Maar het stond wel chique vond ik.

avatar van vigil
4,5
Precies! Waarschijnlijk nog waar ook


Maar ja, ook ik ben maar een fanboy

avatar van vigil
4,5
Box is binnen


avatar van Edwin
3,0
Leuk filmpje. Vergeet niet de demo's als bonustracks toe te voegen .

avatar van blur8
4,0
dazzler schreef:
........ opvallend verfrissend en nostalgisch tegelijk.......

Lijkt mij de best mogelijke kwalificatie van deze OMD.
Ik heb er weinig meer aan toe te voegen. Perfecte samenvatting.
History of Modern bekijft al beter dan het bejubelde Sugar Tax.

avatar van vigil
4,5
ST vind ik nog net een stapje beter. Ik vrees dat deze plaat dat ook op termijn niet gaat inhalen maar goed dat hoeft natuurlijk ook niet. Ik ben hier al bij genoeg

Ik heb sinds gister in ieder geval de gelmimiteerde 7" geel vinyl versie van If You Want It

avatar van titan
3,0
titan (crew)
Het is toch niet de comeback geworden waar ik op gehoopt had. De plaat begint veelbelovend en de eerste helft is (op het tenenkrommende If you want it na) gewoon goed. Daarna is het kwakkelen geblazen en weet geen enkel nummer meer het niveau van de eerste helft te halen. Het is ook album dat niet weet te kiezen tussen poppy toegankelijkheid en de wat minder commerciële synthipop van de beginjaren, hetgeen een wat onsamenhangende hybride tussen deze twee aspecten oplevert. Comeback van het jaar? Dacht het niet!

avatar van dazzler
3,0
Let op de nuance ...

dazzler schreef:
ik zou onomwonden beweren dat dit
één van de beste comeback albums in een lange rij 80s revivals is.

titan schreef:
Comeback van het jaar? Dacht het niet!

Ik deel titans mening dat de eerste helft van de plaat sterker uitpakt dan de tweede.
Maar vergeet het werkelijk schitterende slotnummer niet.

De plaat duurt ook wat lang, waardoor het moeilijk is
om tijdens een integrale luisterbeurt de aandacht vast te houden.

Met een paar nummers minder, zou de plaat krachtdadiger kunnen zijn.

avatar van Edwin
3,0
Na Ultravox is OMD misschien wel mijn 2e grote liefde. Daarom is dit tegenvallende comeback album een bittere pil voor mij. Het is een verdienstelijke poging en je kunt horen dat ze hun best hebben gedaan om zo gevarieerd mogelijk voor de dag te komen. Helaas bevat dit album niet één nummer dat mij ten volle kan overtuigen. De eerste helft is duidelijk de betere, maar staat niettemin nog steeds ver in de schaduw van eerder werk. De retro-elementen zijn hier en daar wel aanwezig, met name in History of Modern (part I & II), maar het klinkt toch allemaal erg clean en afgemeten met overwegend fluweelzachte en slappe vocalen. Het klankbeeld van dit album als geheel ligt toch veel meer in het verlengde van de laatste 3 veredelde soloalbums van Andy McCluskey met dit verschil dat euforische hoogstandjes als Pandora's Box, Dream of Me, Universal en Walking On The Milky Way hier in de verste verte niet te vinden zijn. Ook vraag ik me ernstig af of Martin Cooper en Malcolm Holmes wel meedoen op dit album. Ik mis de saxofoon en vooral de akoestische drums, die het geheel wat organischer hadden kunnen maken. Het is bewust 100% electronisch en alle bassen en ritmes komen dit keer uit de computer, wat me toch wat de smaak van een klinisch en plastic studioproduct bezorgt. Het beeld van Andy en Paul achter de computer op de bijgevoegde DVD versterkt die smaak alleen nog maar. Ronduit teleurstellend zijn de laatste 3 nummers, waarin vrijwel niets nog de aandacht vasthoudt en de saaiheid onverbiddelijk toeslaat. Jammer dat het lange wachten (14 jaar!) voor niets is geweest 3*.

avatar van vigil
4,5
Jammer inderdaad. Overigens zit Martin Cooper vooral achter de toetsen tegenwoordig. Tijdens de A&M anni tour en greatest hits tour kwam hij 1 keer achter de toetsen vandaan om een stukje te blazen en dat was tijdens (zo uit mijn hoofd) If You Leave.

avatar van dazzler
3,0
Martin en Malcolm doen niet mee op het album.
Dat is een bewuste keuze. Ook Paul doet amper mee.
Al schreef hij wel een aantal songs en arrangeerde hij mee.

Zoals altijd voert Andy het hoogste woord.
Toch net iets te veel een solo-stempel ipv een band stempel
op dit album drukkend. Een terechte kritiek onder sommige fans.

Als je bijvoorbeeld Sister Mary Says (een nummer dat voor mij
echt niet in het concept van het album past), The Future, the Past
and Forever After (aardig, maar te veel verwijzend naar de 90s OMD)
en Green (aanbeden door de fans, al begrijp ik niet waarom) weglaat,
heb je in mijn ogen een veel bondiger en interessanter album.

Dan houd ik het tenenkrullende If You Want It over
(maar een single hoort op het album te blijven) en Bondage of Fate
(dat ik dan toch weer te veel uit 80s clichees vind opgebouwd).

Pulse (dat nummer mag je niet ernstig nemen) vind ik grappig.
Sometimes (het lied dat het minst met de oude OMD te maken heeft)
vind ik dan weer een vocaal geslaagde, nieuwe aanpak.

De 6 nummers die overblijven zijn voor mij toch eerste klas OMD songs.

avatar van Edwin
3,0
Het niet meedoen van Martin en Malcolm verklaart dan inderdaad het ontbreken van een bandgevoel. Ik ben benieuwd wat dat betekent voor de komende tour. Ik stel me voor dat Malcolm de nummers van dit album dan handmatig gaat spelen op een (electronische) drumkit, want anders heeft hij de helft van het concert niets te doen.

@Dazzler: de songs die jij eerste klas vind, vind ik ook de betere, maar toch verrassen ze niet in positieve zin. De voetstappen in New Holy Ground, de gastvocalen in Sometimes, het zijn geslaagde vondsten, maar zo groots en meeslepend als vroeger wordt het nergens meer. Ik heb in veel nummers wel het gevoel dat de aanzet er is, maar dat er steeds net niet uitkomt, het is allemaal net wat te dun, steriel en rechttoe, rechtaan. De 2 titeltracks komen nog het dichtst in de buurt van het oude werk, maar met 2 goede, 8 redelijke en 3 duidelijk mindere nummers kan ik niet meer dan 3* geven. Er staan ook geen (potentiële) singles op die zich met eerdere hits kunnen meten en ik vind het album ook in de schaduw staan van niet alleen Sugar Tax, maar zelfs ook Universal dat tenminste nog de evergreen Milky Way had.

avatar van dazzler
3,0
Beide titelnummers zijn in mijn ogen wel de potentiële hitsingles
die jij niet meent te ontwaren. Ik ken de nummers ook al wat langer
want ze zijn een paar maanden geleden al vrijgegeven op de website.
Misschien nog een paar keer draaien, Edwin.

OMD zal live maar 5 of 6 nummers van dit album spelen.
Voor de rest zullen het hits zijn en een paar oude album klassiekers.
Kom je toevallig ook naar Brussel, Edwin?

Ik zet dit album op gelijke hoogte met Sugar Tax.
En die twee platen komen bij mij toch na de eerste vier.
Op Junk Culture en Crush staan ook mindere songs.

En dan vind ik Sugar Tax en History of Modern toch professioneler klinken.
Op Universal wijkt Andy te ver af van het OMD geluid, naar mijn smaak.
En er staan daar toch een paar draken op, vind ik.

avatar van Edwin
3,0
dazzler schreef:
Misschien nog een paar keer draaien, Edwin.

Zal ik doen.

dazzler schreef:

OMD zal live maar 5 of 6 nummers van dit album spelen.
Voor de rest zullen het hits zijn en een paar oude album klassiekers.
Kom je toevallig ook naar Brussel, Edwin?

Nee, als ik ga, dan wordt het Amsterdam.

avatar van vigil
4,5
Ik heb overigens gisteren de bonustracks laten toevoegen (nu nog niet te zien), mochten deze er staan zal ik ze van commentaar voorzien.

avatar van aERodynamIC
3,5
vigil schreef:
Ik heb overigens gisteren de bonustracks laten toevoegen (nu nog niet te zien), mochten deze er staan zal ik ze van commentaar voorzien.

Ga je gang

avatar van vigil
4,5
aERodynamIC schreef:
(quote)

Ga je gang

het gaat volgens mij enkel nog niet goed met de tracklisting.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:55 uur

geplaatst: vandaag om 01:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.