OMD - History of Modern (2010)

Pop / Electronic
Label: 100%

1. New Babies: New Toys (3:51)
  2. If You Want It (4:44)
  3. History of Modern (Part I) (4:40)
  4. History of Modern (Part II) (4:12)
  5. Sometimes (3:45)
  6. RFWK (3:46)
  7. New Holy Ground (3:41)
  8. The Future, the Past and Forever After (4:51)
  9. Sister Mary Says (4:00)
  10. Pulse (3:43)
  11. Green (4:16)
  12. Bondage of Fate (4:06)
  13. The Right Side? (8:20)
  14. Sister Marie Says [1994 Demo] * (3:55)
  15. New Babies, New Toys [2005 Demo] * (3:45)
  16. History of Modern (Part 1) [2009 Demo] * (5:14)
  17. History of Modern (Part 2) [2009 Demo] * (3:36)
  18. If You Want It [ 2005 Demo] * (4:56)
  19. Green [1994 Demo] * (4:12)
  20. Save Me * (3:08)
  21. If You Want It [French Horn Rebellion Remix] * (3:47)
  22. If You Want It [We Have Band Remix] * (5:04)
  23. If You Want It [Villa Nah Remix] * (4:24)
  24. If You Want It [Club Royale Remix] * (3:24)
  25. If You Want It [Teeth Remix] * (4:10)
  26. If You Want It [Syntomatix Remix] * (6:29)
  27. If You Want It [IT95 Remix] * (5:03)
  28. If You Want It [Marsheaux Remix] * (4:55)
Ik zie het. Vreemd: als ik het ga corrigeren valt er niets te corrigeren omdat het dan goed staat.
Nou ja, in elk geval staan de titels er al en kloppen alleen de nummertjes ervoor nog niet (hopelijk snel wel).

edit: ik heb je foutje gevonden: je was er eentje vergeten aan te vinken

Succes met je commentaar over de bonustracks.

Krijg ik nog de schuld ook

Krijg ik nog de schuld ook

En terecht (alhoewel ik er overheen gekeken had dus mij treft ook enige blaam)

De bonustracks:

Er is helaas bij de cd geen enkele info te vinden over deze demo's. Waarschijnlijk is dat McCluskey helemaal alleen alles heeft gedaan maar het zou ook nog kunnen dat bv. Phil Coxon of Nigil Ipinson nog "iets" gedaan heeft bij de 1994 liederen of Paul Humpreys bij de 2005 en later tracks.

Sister Marie Says [1994 Demo]: Eigenlijk precies dezelfde versie als welke uiteindelijk 16 jaar later op het album terecht zou komen. De geluidskwaliteit is wel wat minder dan de andere nummers.
Het is sowieso zachter dan de rest. McCluskey is wat minder stemvast en het fluisterende "Sister Marie Says" in de tussenstukjes is sommige gevallen helemaal niet te horen. Dat is eigenlijk het grootste verschil met de uiteindelijke versie.

New Babies, New Toys [2005 Demo] : waar het vorige nummer eigenlijk hetzelfde nummer is enkel dan als demo versie is hier wel een flinke verandering te horen. Dit is namelijk een instrumentale versie! Een groot verschil natuurlijk maar zeker niet vervelend om te horen. Het muzikale wijkt niet of nauwelijks af van de uiteindelijke albumversie.

History of Modern (Part 1) [2009 Demo]: Typische demo versie. Je hoort zelf Andy McCluskey (af)tellen (one two) in het nummer. Verder staat het nummer al helemaal in de steigers zoals het uiteindelijk zal worden enkel alles net zonder dat beetje extra's wat in de uiteindelijke productie wel gedaan is. De drums zijn hier nog als standaard drumcomputer "ingevoerd". Wel is er een langer outro maar dat is vrijwel alleen de drumcomputer met wat basdreunen.

History of Modern (Part 2) [2009 Demo]: Het beginstuk is vrijwel hetzelfde als de albumversie. Enkel waar dan de beat er in komt blijft het op de demoversie rustig. Het blijft dus een ballad. Zeker leuk om te horen maar de sprankelende albumversie heeft mijn voorkeur.

If You Want It [ 2005 Demo]: Dit is net zoals New Babies een instrumentale versie. Nog wel redelijk prematuur maar je haalt het uiteindelijke nummer er wel makkelijk uit. Opvallend is de rol voor de gitaar tijdens de 2de helft van het nummer. Dit is in de albummix toch veel verder naar achter geschoven of helemaal verwijderd.

Green [1994 Demo]: Zoals vaak bij ballads is er niet heel veel verschil in de demo versie in vergelijk met de uiteindelijke albumversie. Ondanks de 16 jaar verschil is Green vrijwel hetzelfde gebleven. Ook hier weer de typische demo elementen waardoor de versie wat kaler is dat de versie op History is Modern. Maar goed dit is natuurlijk volstrekt logisch.

Al met al een leuk bonus cd-tje welke ik niet vaak op zal zetten maar waar ik wel blij mee ben.

avatar van dazzler
aanvulling bij de commentaartjes van vigil ...

Ik heb zelf de bonustracks niet, maar mijn informatie
komt uit goede bron: het officiële OMD forum.

Sister Mary Says. De melodielijn werd in 1981 geschreven,
maar onmiddellijk geklasseerd wegens te veel Enola Gay copy.
In 1983 schreef Andy er wel een tekst op, gebaseerd op Sister Marie
(Marie werd Mary wegens Engelse taal), een zuster die op televisie
de ondergang van de wereld voorspelde indien de mensheid
zich niet zou bekeren. Een typisch OMD onderwerp dus.

In 1994 werd het nummer dan opnieuw gearrangeerd
en als demo opgenomen, maar nooit gebruikt, tot fans
die de demo kenden aandrongen om het te releasen.

Er is een tijdje sprake geweest om een OMD album
met onuitgebrachte nummers te releasen, maar die plannen
werden weer opgeborgen toen de groep in 2006 besloot
om opnieuw te gaan toeren en zelfs een nieuwe plaat te maken.

Dus werd het nummer opgevist voor History of Modern.
Ik vind het zelfs hoorbaar niet in die context passen.

If You Want It en (gezien de demo datum) ook New Babies: New Toys
schreef Andy voor Geenie Queen, een girls band die na Atomic Kitten
door McCluskey van hits zou voorzien worden. Dat avontuur mislukte.

If You Want It werd afgewezen, maar Andy wilde het toch
een tweede kans geven als OMD nummer, meer nog als
comeback single zelfs. Dat zal ik hem nooit vergeven.

New Babies: New Toys heeft uiteindelijk toch een tekst gekregen.
Wie goed luistert hoort eigenlijk dat Andy hier definitief een streep trekt
onder dat girlsband verleden. Een sneer naar de muziekindustrie.

Green is een nummer dat Andy nooit heeft kunnen afmaken.
Hij was nooit tevreden over de muziek. Daarom heeft Paul zich
over het nummer ontfermd en de muziek opnieuw geschreven.
Dat is het verhaal: merkwaardig dus dat de demo volgens vigil
niet zo veel verschilt van de door Paul gemaakte albumversie.

HOM1 en HOM2 zijn nummers die Andy en Paul samen gemaakt hebben.
HOM2 was oorspronkelijk bedoeld als song voor One Two, het project
dat Humphreys met Claudia Brucken (van Propaganda) heeft lopen.
Andy heeft Paul geholpen om er een OMD song van te maken.

Dat zie je in de making of video die bij de deluxe editie van de CD zit.

Ik heb besloten om die deluxe box (70 euro) niet te kopen
omdat enkel het demo CDtje mij werkelijk interesseerde.
Maar zoiets beluister je uiteindelijk toch maar één keer.
Vroeg of laat krijg ik die demo's wel te pakken.

avatar van dazzler
YouTube - OMD - The Right Side ?

Met een sample van Komputer, het Karl Barton project
waaraan McCluskey trouwens meewerkte. Volgens mij op zich
gewoon een mix van Kraftwerks Europe Endless en Neon Lights.

Heel mooi vorm gegeven vind ik.
Doet ook een beetje aan OMDs Dream of Me uit 1993 denken.

dazzler schreef:

Green is een nummer dat Andy nooit heeft kunnen afmaken.
Hij was nooit tevreden over de muziek. Daarom heeft Paul zich
over het nummer ontfermd en de muziek opnieuw geschreven.
Dat is het verhaal: merkwaardig dus dat de demo volgens vigil
niet zo veel verschilt van de door Paul gemaakte albumversie.

Beide versies nog 1 keer na elkaar gehoord. De demo versie is iets langzamer en wat kaler (logisch want het is een demo) maar verder verschillen beide versies maar weinig van elkaar.

avatar van dazzler
Ik geloof je op je woord, vigil.

Misschien heb ik het verhaal omtrend Green niet goed begrepen.
Ik las het in een online interview met Paul Humphreys.

avatar van Castle
Verrassend!

Ik was nogal sceptisch, ondanks de vele positieve reakties hier, Eerst gedownload maar ik ben aangenaam verrast.
De bestelling voor een origineel met bonusdisk is de deur uit

avatar van dazzler
Let op, de bonusdisc heeft enkel twee making of filmpjes en de teksten.
Voor de demo's moet je de dure deluxe box set aankopen.

vigil schreef:

Ik heb sinds gister in ieder geval de gelmimiteerde 7" geel vinyl versie van If You Want It

Vandaag de cd-maxi gekocht met exclusieve bonustrack (Alone) en een tweetal mixen waaronder de eerder al op internet te beluisteren Villa Nah remix.

avatar van blur8
Het valt mij op dat 3 OMD-song opvallend veel PetShopBoys klinken:
If I want You (edelkitch ala Nightlife)
Pulse (Sophistic disco ala Very)
The Future....(Pop in de buurt van Yes)
In vergelijking winnen echter de PSB wat mij betreft.

De grote winner op deze OMD is echter Sometimes.
vernieuwend, lyrisch en hypnotiserend.

Pim
Gekocht op vinyl. Deze heeft als extra de CD.
Prachtig album. Klinkt zowel retro als modern dus de titel is heel juist gekozen.

avatar van vigil
We're very excited to announce OMD's next single. As well as some very special b-sides, 'Sister Marie Says' will come packaged with some top drawer remixes from Monarchy - the future pop duo who turn whatever they touch to gold! Stopmakingme - one of London's finest new remixers. Kinky Roland - Berlin born producer who has worked with the likes of S'express and Boy George and Mirrors - who have put their unique twist on the single before they head off to support OMD on their European dates. Plus more remixes to be announced shortly.

We're also waiting in anticipation for the brand new video which we will post on Monday 25th October!

avatar van dazzler
Ik durfde het zelf niet meer posten, vigil.

Eerst het slechtste nummer van het album op single.
En nu dus het grootste clichee van heel de plaat op single.

Rest enkel nog track 8 om op single te zetten.
Dan hebben ze meteen alle songs gebruikt die mij ervan
verhinderd hebben om 5* uit te delen in plaat van 4.

Zucht ...

avatar van dazzler
Hoe origineel is Peter Saville eigenlijk?

Ilya Bolotowsky

En het is niet de eerste keer dat Saville hoezen
bijna letterlijk worden overgenomen van bestaande kunstenaars.

avatar van vigil
De ,bepaald niet vrolijke, clip van Sister Mary Says kan je nu bekijken. Ik heb hem net toegevoegd alhier.

vigil schreef:

Ik laat ook deze tweede beker aan mij voorbijgaan.

History of Modern is één van de coolste comeback albums
van een 80s groep. Maar de singles, de remixen, de videoclips
en de hele merchandising errond zijn te uncool voor woorden.

Ik ben echt beschaamd over de twee singles.
En tegelijk trots op een aantal fantastische albumsongs.

Straks word ik nog schizofreen.

avatar van bart1989
Toch wel een teleurstelling voor mij. Er zitten misschien een paar leuke deuntjes tussen maar nummers zoals Pulse hoeven voor mij echt niet. Geef mij maar de OMD van Dazzle Ships en voorgaande albums.
Ik zou ze graag willen gaan bekijken in de AB maar met dit album ben ik nu toch wel aan het twijfelen geraakt. Het is tenslotte een tour ter aanleiding van deze plaat..

avatar van bart1989
Met die leuke deuntjes bedoel ik dan HOM 1, HOM 2 en New Holy Ground; volgens mij de beste liedjes. Voor de rest vind ik het niet veel soeps.

dVTB
Ik heb laatst 1-2 keer naar dit album geluisterd, maar er is weinig van blijven hangen. Ik zal het binnenkort nog eens proberen. Tot die tijd ben ik mild met 3 sterren.

Laat ik ook maar eens mijn gedacht geven van dit album.

De eerste malen vond ik er niet veel aan. Ondertussen heb ik er ook al tig keer naar geluisterd en heb ik toch wel een aantal favorietjes, nl.
- History of Modern (Part I) -> Beste nummer van dit album
- The Future, the Past and Forever After
- Pulse
- New Babies: New Toys

Ook heel goed, maar zet ik net iets minder luid:
- RFWK
- Green
- Bondage of Fate

Andy McCluskey zal het me wel vergeven als ik zeg dat ik de keuze van singles onbegrijpelijk vind. Toen ik Sister Marie Says als demo hoorde had ik al schrik voor de rest van het album. Een volledig album met dit soort nummers zou dodelijk zijn (zowel voor mij als voor OMD). Gelukkig staan er ook pareltjes op.

avatar van dazzler
Ooit al eens twee gewone mensen horen praten over de muziekindustrie?

OMD / Video interview / Artists / FaceCulture - Online Multimedia Magazine

Het hele interview is ook een antwoord op de vraag waarom ik hou van OMD
en me gelukkig prijs dat het eerste album dat ik ooit kocht van OMD was.

avatar van Cherubini
Leuk deze "comeback" van Ochestral Manouevres in the Dark. Maar ook niet meer dan dat. Want net als veel OMD liefhebbers van het eerste uur ben ik ook alleen maar geïnteresseerd in de muziek van hun eerste 4 albums. Daar waar dit album refereert aan deze periode (New Babies New Toys, New Holy Ground) kan het album boeien. En hun eerbetoon aan Kraftwerk (the Right Side) roept precies dat gemengde gevoel van irritatie en bewondering op die ik altijd heb gehad bij deze oosterburen. Geslaagd dus. Maar alle andere nummers waarbij OMD citeert uit het werk van andere synthesizer grootheden (Human League,Gary Numan, Ultravox, Giogio Moroder enz enz. kan mij totaal niet bekoren. OMD wil veel te graag bewijzen dat ze een catchy synth nummer kunnen schrijven.

avatar van LeRoi
Vandaag voor het eerst beluisterd. Viel mee zowaar niet tegen en moet het absoluut vaker beluisteren. Toch, recenties doornemend, hoor ik niet echt veel van de eerste '4 Gouden Platen' van deze band terug. Wel van het latere werk (waar ik 'genuanceerd' in sta) en ook duidelijk aanhakend op de huidige tijd, wat ik, zeer wel geslaagd vind (zeker als je hoort wat hedentendage allemaal verschijnt). Kortom, 3,5 (to start with....?)

avatar van dazzler
In februari wordt dan eindelijk History of Modern (Part 1) op single uitgebracht.
De videoclip kan moeilijk lelijker dan de twee vorige, want zal gemaakt zijn door een fan
die de wedstrijd gewonnen heeft van een contest ... maak je eigen OMD clip bij het nummer.

dazzler schreef:
Met If You Want It, The Future, the Past and Forever After,
Sister Mary Says
en Green tel ik vier op dertien songs die me niet zo liggen.

De rest werkt opvallend verfrissend en nostalgisch tegelijk. Mocht ik geen fan zijn,
ik zou onomwonden beweren dat dit één van de beste comeback albums
in een lange rij 80s revivals is. Ik zou toch maar eens gaan luisteren.

En ik ben 'm gelukkig gaan beluisteren dazzler. Ik kan mij ook goed vinden in jouw song to song review van dit album, behalve dan dat ik het wat cheesy If You Want It stiekem toch best aardig vind. Ook Green vind ik zo onaardig niet.
De opener New Babies, New Toys knalt er zo lekker in met een heerlijk beat. Die hoor je ook op de lekkere popsongs History of Modern (part 1 en 2). Echt mooi vind ik het duet Sometimes en de 'voetstappen-beat' op New Holy Ground.
Op kant twee vind ik het bijna house nummer Pulse erg strak en lekker en de afsluiting met Bondage of Fate & The Right Side? sfeervol.

Ik vind dit album kwalitatief wel degelijk in de buurt komen van hun eerste drie albums uit de jaren '80. Het is dus absoluut één van de beste comeback albums van artiesten uit die tijd. Sterker nog, op die vroege albums vond ik dat er eerder nog wat meer mindere tracks stonden. Wat mij ook nog opvalt is dat ik de zangstem van Andy McCluskey nog steeds erg aangenaam vind en de synthesizers en de beats (weer) erg goed. Kortom: dit is gewoon een heerlijke plaat als je van goede electro-pop houdt.

avatar van dazzler

En dan komt de instant klassieker eindelijk uit op single.
Moeten ze het nummer weer langs alle kanten verkrachten met remixen.