Aloe Blacc - Good Things (2010)

Soul
Label: Stones Throw

1. I Need a Dollar (4:03)
  2. Green Lights (2:54)
  3. Hey Brother (2:36)
  4. Miss Fortune (4:19)
  5. Life So Hard (4:10)
  6. Take Me Back (3:42)
  7. Femme Fatale (3:52)
  8. Loving You Is Killing Me (3:25)
  9. Good Things (4:00)
  10. You Make Me Smile (3:25)
  11. If I (4:05)
  12. Mama Hold My Hand (5:08)
  13. Politician [Reprise] (1:39)
mathieudc
Ik begin met een 3,5, kan nog alle kanten uit. Goed album na de eerste luisterbeurt maar behalve het openingsnummer blijft het nog niet echt plakken, hangen of grijpt het nog niet bij de keel. Wel een sfeervol en soulful album, wellicht dus ééntje die ik slechts bij wijlen zal opzetten maar waarvan ik bij iedere luisterbeurt dan ook volop zal genieten van de sfeer.

Verdienstelijke cover van Femme Fatale trouwens ook. Maar The Velvet Underground is natuurlijk iets aparts, ik bedoel: hun muziek - sound en feel is uniek. Wel goed gedaan! (3,5)

avatar van Silky & Smooth
Wanneer komt dit uit? Geweldig nummer!

avatar van Soulistic
Strak album hoor!
Okay, de man heeft misschien niet de allermooiste stem, maar hij zingt met zoveel gevoel ("Mama Hold My Hand"). En dat is in mijn ogen toch de essentie van "soul" muziek. Juist daardoor vind ik dit album zeer geslaagd.
"You Make Me Smile" & "Green Lights" zijn ook heerlijk

Rene1979
Luister maar eens naar, labelgenoot Dudley Perkins. Die heeft ook geen mooie stem, alles behalve zelfs. Maar ook dat is een geniaal album. Nou moet ik wel zeggen dat ik Aloe een goeie stem vind hebben. Maar als rapper is Aloe wel een stuk beter.

avatar van Soulistic
Ik gaat hem snel checken

avatar van Braam502
Eindelijk weer een album waar ik een grote lach van op mijn gezicht krijg. Aloe Blacc krijgt het voor elkaar een album te maken dat niet inzakt. Al vanaf de eerste singel (I need a dollar) neemt hij de luisteraar mee door al het goede dat "black music" heeft voortgebracht. Niet altijd origineel (soms lijkt het op het laatste album van Legend and the roots) maar wel altijd vol overgave gezongen en gespeeld. Het spelplezier straalt ervan af. Een van de betere releases van 2010.

avatar van midnight boom
Egbert Nathaniel Dawkins III (31 jaar), aloe blacc dus, heeft een mooie soulplaat gemaakt!

Het album opent prachtig. Openingstrack en singel single I need a dollar, is uber soulvol, en heel mooi. En het volgende nummer... uhm... eigelijk zijn alle nummers heerlijk, en hoef ik ze niet te beschrijven.
Blacc is niet de beste soulzanger maar in elk nummer stopt hij zoveel gevoel, dat het gewoon prachtig word. Het knappe is dat er geen misser opstaat, de plaat heeft een akelig goed geheel. De onderwerpen van de plaat gaan veelal over geld en over de cridietcrisis. maar deze plaat aanschaffen is echter geen geld verspilling.

This album is a Good Thing!

van: Daan's Muziek blog: Aloe blacc - Good Things - daanmuziek.blogspot.com

avatar van midnight boom
het is trouwens wel jammer, dat deze fantastische cover niet is uitgebracht:
YouTube - Billie Jean by Aloe Blacc & The Grand Scheme

avatar van UmindC
Wow, inderdaad een erg geslaagde cover!

Ik ga me trouwens maar eens aan dit album wagen, waarom ik dat nooit eerder gedaan heb is mij een raadsel.

avatar van Booyo
Heel fijn album van Aloe Blacc. Ben normaal helemaal niet echt van de Soul, maar hier wordt ik ontzettend vrolijk van!

avatar van Rhythm & Poetry
Dat Good Things van Aloe Blacc nu nog op Hiphopleeft wordt gerecenseerd is om twee redenen ongebruikelijk te noemen. Ten eerste omdat het hier een pure soulplaat betreft, ten tweede omdat het album al enkele maanden in de winkel ligt. Waarom wij (schrijvers en redactie) het wel degelijk van belang vinden dat Good Things een beoordeling krijgt op de site? Vanwege het simpele feit dat het album in onze jaarlijst is terug te vinden. Nou ja, dat en omdat Aloe Blacc naast soulzanger ook nog altijd een rapper is.

Hoewel het rappen achterwege wordt gelaten, vertoont Good Things her en der wel wat hiphoptrekjes. Met name productioneel, al zijn de instrumentaties niet van de Stones Throw-artiest zelf afkomstig maar van Jeff Dynamite en Leon Michels. Zo is er bijvoorbeeld op de hit I Need a Dollar een catchy pianoloopje te horen en wordt het album zo nu en dan gesierd door trots trompetgeschal dat ook zo van een The Roots-plaat afkomstig kan zijn. Maar welke instrumenten er ook op Good Things worden gebruikt, het resultaat is steeds hetzelfde: een vol geluid dat zowel euforisch als onoverwinnelijk klinkt door alle energie en passie die in de producties is gestoken.

Een levendige instrumentale begeleiding dus, en daar weet Aloe Blacc wel raad mee. Sterker nog, zijn talent voor het zingen van soul is groter dan zijn aanleg voor het rappen. Zijn doorleefde stemgeluid is hartstochtelijk en doet wat soul behoort te doen: in het hart raken. Soms grijpt het aan doordat de zanger zich vol overgave in het leed van zichzelf en anderen stort, andere momenten laat Aloe Blacc zich meeslepen door het vreugdegevoel dat door de kleurrijke muzikale composities wordt geschetst. Dit soort feestelijke momenten worden voorzien van diverse uithalen, zowel hoog als laag.

Good Things is zo imponerend dat je bijna vergeet dat dit toch echt het eerste soulalbum van Aloe Blacc is. Want wat als de zanger nu nog een positieve ontwikkeling doormaakt? Hoewel dat nog lastig gaat worden, Aloe Blacc komt namelijk nu al in de buurt van perfectie. Good Things is namelijk één groot hoogtepunt.

www.hiphopleeft.nl

Een goed album. Ik heb het nog niet vaak geluisterd en ik ben nog redelijk nieuw in dit genre, dus sterren geef ik nog niet. Wel zijn er drie steengoede nummers op dit album die er voor mij echt uitspringen. Natuurlijk I Need A Dollar, eigenlijk niet mijn ding, maar dit swingt echt de pan uit! Hey Brother is ook geweldig, ik hoorde het op radio 6 en had aanvankelijk niet door dat het dezelfde artiest als van I Need A Dollar betrof. Het verbaasde me ook eerlijk gezegd dat dit een nummer uit 2010 was, met die funky bas zou het zo uit de jaren 70 kunnen komen!
Tot slot Loving You Is Killing Me, dat nummer blijft altijd in mijn hoofd hangen als ik het heb geluisterd.
Maar ook de rest is niet mis. Miss Fortune is een heerlijk aanstekelijk nummer en Femme Fatale moet ook zeker genoemd worden, een groots en mysterieus nummer vind ik dat.
De rest klinkt voor mij allemaal nog een beetje als veel van hetzelfde, maar ik denk dat dat na een paar extra luisterbeurten wel minder wordt.

avatar van Silky & Smooth
Headphone schreef:

Het zal je waarschijnlijk ook verbazen dat meneer Aloe Blacc ook een uitstekend rapper is!

avatar van Cinemaniak
Dr zitten een paar pareltjes tussen zeg. Veelzijdig artiest en ik hoop er nog veel meer van te horen in de toekomst.

avatar van kobe bryant fan
Leuk album, I Need A Dollar is de grootste parel hierop, maar toch staan er nog songs op waar Aloe mooi op de maat van de instrumenten-en vooral de blazers - mooi over zingt.
Dus om te beginnen een 3.5* .

avatar van principal2000
Ik heb dit ooit op de luisterpaal beluisterd en was niet heel erg onder de indruk. Nu -in het kader van een topic- ga ik dit album echt goed beluisteren. Kijken wat mijn uiteindelijke bevinding gaat zijn.

avatar van principal2000
Naast Big Shug (Gang Starr Foundation), Smooth B (Nice & Smooth), Nate Dogg, Lauryn Hill ken ik eigenlijk geen rapper die ook (enigszins) goed kan zingen.

avatar van principal2000
Blij dat ik dit album nogmaals heb "moeten" beluisteren wegens het super tip-topper topic. Na eerste beluistering vond ik dit weinig tot niks. Het kwartje viel pas na een aantal luisterbeurten. Muzikaal is dit album beresterk. Veel afwisseling en toch verlies je nergens het soulgevoel. Het laatste instrumentale nummer is hier een goed voorbeeld van. Over de zangkunsten van Aloe ben ik niet lyrisch, maar de muzikale ondersteuning zou zelfs Madonna lekker doen klinken. En hoewel ik de zang niet supersterk vind, is het verre van belabberd, dus maakt dit het plaatje nog meer kloppend. Bij lagere zang valt Aloe vooral door de mand. Niet voor niks vind ik Take Me Back veruit het zwakste nummer. Dit is gewoon een lekkere zomerse plaat waarin voldoende soul aanwezig is om bij mij een lach op mijn gezicht te krijgen. Jammer dat de single ook gelijk het sterkste nummer is. Verder vind ik Femme Fatale en Mama Hold My Hand ook iets sterker dan de rest.

avatar van lowieke
Damn wat een super album!

avatar van tim-r(-_-)
Altijd prettig wanneer een plaat die tot een genre behoort die ik niet vaak beluister, er toch in slaagt om mij te plezieren. Heb hem onlangs ook gezien bij Jools Holland, en ook zijn live-performance was geslaagd. 4*

Stijn_Slayer
Erg prettige cd, al twijfel ik of deze het in zich heeft om uit te groeien tot een echt goed album. Toch ben ik onder de indruk van de warme productie en de stem van Blacc. Het geheel is net even iets veelzijdiger met naast de soul en funk wat reggae in 'Miss Fortune'. Ook hoor je in Blaccs stem nog wel doorklinken dat hij voorheen rapper was. 'Femme Fatale' wordt ook sterk bewerkt. Ik had in het begin zelfs even niet door om welk nummer het ging. 'Hey Brother' vind ik duidelijk het hoogtepunt.

1988
geweldige soul en een erg sterke stem maken een topalbum.

Plaat die ik ooit voor zeven euro op een klassenreisje in Duitsland heb gekocht, als aandenken. Viel me in het begin een beetje tegen, nadat ik gewend was aan de nummers toch iets positiever. Na een luisterbeurt of zeven begonnen een paar nummers me echter te irriteren en af en toe de iets te makkelijke rijmschema's ook. Nu, na een paar maanden, kan ik hem weer prima hebben als achtergrond muziek. Soulvolle sound en heldere stem. 3/5

Stijn_Slayer
Waarom is 'Politician' eigenlijk een reprise? En is dit een Beatlesode o.i.d.?

avatar van Srananbloke
De volledige versie van Politician heeft het uiteindelijke album niet gehaald. Waarom is me verder niet duidelijk. Ik heb een uitgelekte versie van het album die enkele weken voor de officële release op de intrawebs was te vinden, en hier staat Politician wel op ipv deze reprise. Volgens mij heeft Stones Throw na de officiële release nog wel een LP-single van Politician uitgebracht.

avatar van Nr.4
Fijn album blijft dit wel. Hoe zoetsappig ook, Mama hold my hand vind ik erg mooi.

avatar van Septua
Nr.4 schreef:

Gek genoeg het enige nummer OOIT dat mij tranen heeft gegeven.