Queens of the Stone Age - Lullabies to Paralyze (2005)

Label: Interscope

1. This Lullaby (1:22)
  2. Medication (1:54)
  3. Everybody Knows That You're Insane (4:14)
  4. Tangled Up in Plaid (4:13)
  5. Burn the Witch (3:35)
  6. In My Head (4:01)
  7. Little Sister (2:54)
  8. I Never Came (4:48)
  9. Someone's in the Wolf (7:15)
  10. The Blood Is Love (6:37)
  11. Skin on Skin (3:42)
  12. Broken Box (3:02)
  13. "You Got a Killer Scene There, Man..." (4:56)
  14. Long Slow Goodbye (6:53)
  15. Like a Drug * (3:15)
  16. Precious and Grace * (3:22)
  17. Infinity * (3:59)
  18. The Lost Art of Keeping a Secret [Live ] * (3:54)
  19. Little Sister [Live ] * (2:56)
  20. In My Head [Live ] * (3:56)
  21. No One Knows [Live ] * (6:48)
  22. Song for the Dead [Live ] * (6:24)
  23. Regular John [Live ] * (9:48)
avatar van rien
Ik vind het totaaal niet erg dat die Oliveri ofzo eruit is, zijn geschreeuw vond ik altijd weinig toevoegen en de nr's zijn vaak skipnummers voor mij.
Geef mij maar nr's zoals Killer Scene, Burn the Witch of het laatste nr van hun 1ste album, lekker die lome en flowende stijl van Homme zoals op deze cd.
Zowiezo vind ik deze cd maar 1 misser hebben en dat is Medication, beetje van laag niveau vind ik.

avatar van kaztor
Hey Rien!
Wat vind je van een Someone's In The Wolf?

avatar van Nicholas123
Fijne clip trouwens ook van Someone's In The Wolf.

kaztor schreef:
Hey Rien!
Wat vind je van een Someone's In The Wolf?

Hey jan!!!

Gaat lekker door, drumt als een malle. melodie tegen het zieke aan en de vocals die heerlijk golven op een beat die mijn aandacht nergens weet te verliezen. Kortom een topper (Y)

Btw: Lengte van het nummer doet het nummer zeer ten goede! Ik denk dat als het een track van 3 minuten was dat ik het dan een stuk minder zou vinden. Echt een track waar je in opgezogen moet worden.

avatar van rien
Medication is wel tof trouwens, was in de war met het 1ste nummer van Rated R, die vind ik echt waardeloos

avatar van Ducoz
Ik bekijk CD's de laatste tijd kritischer, dus zullen er ook minder 5ven gaan vallen.
Maar er zijn natuurlijk gewoon CD's die ik gewoon een 5 MOET geven, zo goed. Deze is daar een van.
Ik vind hem persoonlijk even goed of misschien wel beter dan "Songs for the Deaf"!

avatar van Kronos
Ik vind het zeker beter.

avatar van hoi123
Ik heb deze cd nu een paar maanden en het wordt tijd voor een uitgebreide review.

This Lullaby: In dit openingsnummer zingt Josh Homme en Mark Lanegan alleen begeleid met een gitaar,een kort nummer wat ik niet heel speciaal vind. 3/5
MedicationHet eerste drukkere nummer. Mooi, had ook iets langer kunnen duren. 4/5
Everybody Knows That You're Insane Een leuk nummer met een geweldig refrein, is een beetje in de stijl van het vorige album. 4,5/5
Tangled Up in Plaid Dit vind ik de minste van de cd.Niet heel slecht, maar wel nogal onopvallend. Meestal als ik deze cd opzet, heb ik bij Burn The Witch niet eens gemerkt dat dit nummer voorbij is gekomen. 2,5/5
Burn the Witch Goed nummer. (Leuke clip) 3,5/5
In My Head Een héél leuk nummer met een aanstekelijk refrein. 4,5/5
Little Sister Een van de beste van de cd. Een knallend refrein en een geweldige solo. Jammer dat het zo kort duurt. 5/5
I Never Came: Goed maar niet héél speciaal. Wel een leuke gitaarsolo.
Someone's in the Wolf: Wauw!! Na 20 seconden stilte word je letterlijk omvergeblazen door de gitaar, dan volgt een geweldige melodie en drums. Dan weer een minuut stil, en dan het beste instrumentale stuk dat ik ken van de QOTSA. 5/5
The Blood Is Love: Weer een geweldig nummer. Een mierzoet melodietje dat wordt onderbroken door de gitaar. Er volgt een supergoed nummer met een hele donkere sfeer. 4,5/5
Skin on Skin: Raar, maar toch goed.
(Aparte tekst trouwens ) 4/5
Broken Box: Wel goed, wéér niet heel speciaal. 3,5/5
"You Got a Killer Scene There, Man..." (4:56) Mark Lanegan is weer van de partij! Dit is een loom nummer wat ik wel kan waarderen. 4/5
Long Slow Goodbye Één van de rustigere nummers. Wel OK, had beter gekund. 3,5/5

Gemiddeld 3,7. Ik rond het af op 4 sterren.

Favorieten: Someone´s in the Wolf, The Blood Is Love en Little Sister.

avatar van Cor
Cor
Ik heb toch echt iets met de muziek van de Queens. Ook dit album is 4**** waard, naar mijn bescheiden mening. Geen 'Songs For The Deaf', maar dat is dan ook een (klein) meesterwerk. Maar ook dit album is weer erg lekker. Geen slappe momenten, lekkere songs met de bekende Queens-spanning en spookachtigheid. En dan heb ik soms nog het idee dat het allemaal wel erg makkelijk gaat bij de mannen. Wat kunnen ze doen als ze echt tot het gaatje gaan, denk ik wel eens? In ieder geval een band met heel veel talent.

avatar van Marco1994
Zou de extra bonus disk met live nummers ook hier bij toe moeten worden gevoegd bij de tracklist ?
Of niet ?

Op Cw WoW! staat er een versie.

Queens of the Stone Age - Lullabies to Paralyze (Limited Tour Edition) (Bonus Disc) (Bonus Tracks) | CD WOW! Nederland - cdwow.nl

Dit is hun meest ondergewaardeerde album, naar mijn mening. Zoals iemand hier al eerder schreef, kon ik ook niet altijd luisteren naar het geschreeuw van Nick. Daarnaast vind ik wel dat het gitaarwerk van Troy vanaf dit album heel veel aan de band toevoegt. Je luistert nu naar een band, en niet alleen naar Josh Homme.

Daarnaast is dit album qua sound mooier afgewerkt als zijn voorgangers. De mix is transparant en je hoort alle instrumenten in de juiste mate, en ieder instrument op zich heeft de juiste sound.

Het album heeft een juiste dosering van rock-platen, rustige nummers en freaky-nummers, die het album altijd interessant maakt om te luisteren. Een van mijn favoriete cd's, als sinds 2005!

Nian
Het verbaast me dat This Lullaby zo weinig stemmen krijgt. Dit is naar mijn mening toch wel het beste nummer van dit album samen met Long Slow Goodbye en Little Sister.

PriestMaiden
Viel wat tegen na de geweldige voorganger. Medication, In My Head, Someone's in the Wolf, Burn the Witch en natuurlijk Little Sister zijn mijn favorieten op dit schijfje.

avatar van IllumSphere
PriestMaiden schreef:

Hierin moet ik je gelijk geven.

avatar van muismat
Wat een geweldige opening op dit album, de eerste, pak hem beet 6,7 nummers zijn geweldig, en daarna kakt het enorm in.
Someone's in the Wolf is typisch zo'n nummertje dat ik nog wat vaker moet horen.
Daarna komen gewoon een aantal mindere nummers die ik nog wat luisterbeurten moet gunnen om het geheel te kunnen beoordelen.

avatar van muismat
Bonustrack ''Like a drug'' is overigens wel weer geweldig, maar die kende we natuurlijk nog van The Desert Sessions.

avatar van Screenager
Verhoogd naar 4,5 en ik meen deze nu eigenlijk tóch wel beter te vinden dan Songs For The Deaf. Ben niet echt fan van het (gelukkig niet zo vaak aanwezige) geschreeuw op SFTD, wat je wel vrij vaak terugvindt op Rated R.
Bij mij is het meer: Songs For The Deaf is een prima album, ONDANKS het geschreeuw, waar het bij menig ander misschien 'mede dankzij' is. Intermezzo's als Six Shooter/radiogedoe vind ik daar niets toevoegen en onnodig.
Dit album staat zeer dicht bij mijn top 10 en gaat er volgens mij ook ooit wel eens in verzeild geraken, i.t.t. Songs For The Deaf. Ik begrijp eigenlijk écht niet dat de kloof in waardering tussen deze en Songs For The Deaf toch relatief groot is.
Less screaming, more Joshflow! En dat gaat me beter af dan de vroegere QOTSA's.
Geweldig album tout court. Het begin, zoals hierboven ook vermeld (eerste 7 voornamelijk) is grandioos, maar in tegenstelling tot velen vind ik niet dat het album daarna echt inkakt. De songs zijn misschien iets minder snedig, maar dat kunnen ze nu eenmaal ook heel goed en stoort me bijgevolg allerminst. Perfecte mix van alles wat QOTSA beheerst en dat zonder het geschreeuw. Meer moet dat niet zijn voor mij. 4,5 sterren voor hun imo ondergewaardeerd meesterwerk.

sugartummy
mark lanegan heeft een prachtige stem in de opener (ook al te horen op songs for the deaf). een erg coinsistent album, maar geen opvallende uitschieter, zeker little sister niet, zoals go with the flow en no one knows. maar als geheel misschien toch beter als song for the deaf.

avatar van rien
Nog steeds QOTSA's beste.. Misschien kan het nieuwe album er wat aan veranderen maar tot dan blijft het deze!

avatar van Rudi1984
Eens met Rien: ik vind dit ook de beste QOTSA. En ook beter dan de nieuwe.
De meesten zien SFTD als hun hoogtepunt, maar ik vind deze veel "echter" overkomen. SFTD vind ik een tikkeltje plastic, LTP is echt een zwoegplaat, de zweetdruppels druppen haast door je koptelefoon. Of als je het met de NBA vergelijkt: SFTD is de Lakers of de Heat waar LTP de Celtics of Spurs is.

avatar van muismat
Verborgen parel in het oeuvre van de Queens en momenteel mijn favoriet en samen met het laatste album het meest consistente schijfje van de mannen, 4,5 ster.

avatar van BoyOnHeavenHill
De derde briljante plaat van Josh Homme c.s. op rij, wederom vol direct pakkende melodieën met arrangementen vol grenzeloze inventiviteit en afwisseling, alles tegelijk toegankelijk en onvoorspelbaar, apart zonder obscuur te willen zijn. Het songmateriaal is niet minder dan op de voorganger, en omdat die vervelende radio-intermezzo's daarvan hier ontbreken krijgt deze plaat de volle mep. Hoogtepunten voor mij zijn Medication (vooral vanwege de manier waarop het uit z'n ingetogen voorganger voortvloeit), Burn the witch (met z'n perfecte gebruik van Homme's kopstem), I never came (idem en vanwege dat heerlijke zeurgitaartje aan het einde van het refrein) en de bonustrack Like a drug, dat je een Fleetwood Mac-pastiche zou kunnen noemen als het niet zo'n fantastisch intens nummer was. Onbegrijpelijk hoe deze band het afwijkende vanzelfsprekend laat klinken. Unieke groep.

avatar van oceanvolta
Gisteren en vandaag heb ik ter voorbereiding alle album van QOTSA uit de kast gepakt en nog eens geluisterd. Ik kwam tot de conclusie dat dit mijn favoriete QOTSA album is al doen sommige andere albums (QOTSA, Era Vulgaris en Songs for the Deaf) er niet veel voor onder. BoyOnHeavenHill verwoordt in zijn eerste zin perfect waarom dit album (en de band zelf) zo geniaal is.

Verhoogd naar 5 sterren.

avatar van Sleepy House
Het leuke aan QOTSA-albums is dat ze allemaal heel verschillend zijn. Dat is met Lullabies to Paralyze niet anders, ook deze plaat klinkt volledig anders dan z'n illustere voorgangers. Maar misschien ligt daar ook wel het grootste pijnpunt van dit album; wie een tweede Songs for the Deaf verwacht, komt lelijk bedrogen uit.

Is Songs for the Deaf voor mij beter? Qua individuele nummers misschien wel. Maar Lullabies klinkt collectief veel sterker. Maar goed, ik was dan ook geen fan van die radio-intermezzo's en de schreeuwnummers van Nick Oliveri (die op dit album m.i. totaal niet gemist wordt). Lullabies bevat een aangename mengeling van klassieke QOTSA-stompers ("Tangled Up in Plaid", "Burn the Witch" en "Someone's in the Wolf") en poppy nummers ("Little Sister" en "In My Head"). De thematiek van dit album en de teksten zijn ook stukken donkerder dan op de andere QOTSA-platen. Maar het is net dat duister randje dat mij heel erg aanspreekt.

Puntje van kritiek: de tweede helft. Het eerste deel van dit album scheurt lekker voorbij en bouwt geleidelijk aan op naar het orgelpunt "Someone's in the Wolf", maar vanaf "The Blood Is Love" lijkt de focus wat zoek en stuikt het album een beetje ineen. Dit kost deze plaat jammer genoeg een hogere quotering.

Maar goed, alles bij elkaar genomen moet Lullabies to Paralyze volgens mij zeker niet onderdoen voor Songs for the Deaf of Rated R. Meer zelfs, het is - weliswaar met lichte voorsprong - mijn persoonlijke favoriet!

avatar van andnino
Wat mij betreft de beste Queens of the Stone Age. Enkel Skin on Skin vind ik minder, maar nummers als Medication, Someone's in the Wolf en The Blood is Love lijken per luisterbeurt beter te worden. In My Head is sowieso al mijn favoriete nummer van deze band.

avatar van popstranger
andnino schreef:

Volledig mee eens! Nog een speciale vermelding voor "You Got A Killer Scene There,Man…" wegens persoonlijke favoriet.

Wat scoort dit album schokkend laag. Moeilijk te bevatten.

avatar van Johnny Marr
Duurt mij iets te lang dit album, wat ik ook wel heb bij Songs For The Deaf, maar toch is deze zeker 4 sterren waard.

avatar van Ernie
Ik was eigenlijk vergeten hoe geniaal dit album is!

avatar van Hanszel
Haha, ik dacht net hetzelfde Ernie! Heb 'm nu weer eens opstaan en moest denken aan mijn kwartje-valt moment: ik fietste op een vrijdagnamiddag door bosrijke omgeving met deze cd op discman omdat "ik 'm maar eens wat vaker moest gaan luisteren, misschien werd het dan nog wat" dacht ik bij mezelf. En alsjemenou! Ineens ontvouwde zich de schoonheid en werd de saai- en eentonigheid vervangen door een fijne flow van goeie muziek met 'the blood is love' als een van de beste nummers.

Ik sta op het punt om 'm vijf sterren te geven maar omdat er toch SftD toch nog iets beter is en ik het verschil graag duidelijk wil maken blijft ie op 4,5 staan. Maar een zeer welverdiende!

avatar van frolunda
"You Got a Killer Scene There, Man..." stijgt steeds verder op mijn lijst van favoriete Queens of the stone age songs.

avatar van ZERO
Na lange tijd dit album nog eens geluisterd, en aangenaam verrast door I Never Came. Dat moet toch echt wel één van m'n favoriete QOTSA nummers zijn! Album verhoogd van 3,0 naar 3,5*. Voor mij staan er op het einde van het album iets te veel zwakkere nummers, anders had het zelfs een 4 kunnen worden.

Favorieten zijn I Never Came en Little Sister. Als 3e heb ik Everybody Knows That You're Insane aangevinkt, al had dat ook een andere kunnen zijn.

avatar van Hanszel
BAM! Volle mep. Misschien is het een momentopname maar vanmiddag stond ie 'per ongeluk' op op m'n werk (kantoorbaan, met koptelefoon) en toen beviel het al heel goed. Nu thuis, lekker alleen, kindjes op bed en vrouw aant werk staat ie momenteel al voor de tweede keer integraal rondjes te draaien in de cd-speler. Hij is écht goed. Van begin tot eind, met hier en daar een tussen(or)gas-momentje! I never came. Coincidence? Denk het niet. Eerder coitus

Ik ga nu geen opsomming maken van waarom ik bepaalde nummers ineens zo goed vind, het is echt een samenloop. Heb gewoon zo'n dag. Ook Them Crooked Vultures nog gedraaid vandaag, ook zo geniaal.