Queens of the Stone Age - Lullabies to Paralyze (2005)

Label: Interscope

1. This Lullaby (1:22)
  2. Medication (1:54)
  3. Everybody Knows That You're Insane (4:14)
  4. Tangled Up in Plaid (4:13)
  5. Burn the Witch (3:35)
  6. In My Head (4:01)
  7. Little Sister (2:54)
  8. I Never Came (4:48)
  9. Someone's in the Wolf (7:15)
  10. The Blood Is Love (6:37)
  11. Skin on Skin (3:42)
  12. Broken Box (3:02)
  13. "You Got a Killer Scene There, Man..." (4:56)
  14. Long Slow Goodbye (6:53)
  15. Like a Drug * (3:15)
  16. Precious and Grace * (3:22)
  17. Infinity * (3:59)
  18. The Lost Art of Keeping a Secret [Live ] * (3:54)
  19. Little Sister [Live ] * (2:56)
  20. In My Head [Live ] * (3:56)
  21. No One Knows [Live ] * (6:48)
  22. Song for the Dead [Live ] * (6:24)
  23. Regular John [Live ] * (9:48)
avatar van kaztor
Wat een hoop gezeik toch allemaal. Dit album bevat een aanzienlijk aantal lekkere beuknummers en doet voor mij niks onder voor de voorgaande albums, al moet je wel een beetje in de stemming zijn voor nummers als Someone's In The Wolf, Broken Box en This Blood Is Love. Een groeiplaatje, die je de tijd moet geven.

4,5.

Gedeeltelijk met kaztor eens. De tracks die hij noemt zijn briljant(Hetzelfde geldt voor de stonede clip van Someone's In The Wolf. This Lullaby is ook erg mooi en een perfecte opener. Maar nummers als Tangled Up in Plaid en Everybody Knows That You're Insane blijven in de herhaling vallen. Jammer, toch een plaat die queens recht aan doet.

3,5 met kans op een 4,0

avatar van UndahCovah
Hetzelfde liedje als bij ASFTD. Half-metal hard-rock zooi die niet leuk is. Maar ook op dit album een dijk van een nummer: Little Sister.

2*, dankzij Little Sister

Heb een hoop videoclips begevoegt bij dit album. Als ze er staan kijk zeker someone in the wolf stoneste clip ooit maar o zo goed

avatar van kaztor
@D-ark, ja, ik vindt de 2de helft ook sterker dan de 1ste, waarop ze een beetje te krampachtig proberen een 2de No-One Knows te maken, maarja, so be it, weet je... Heb net nog The Blood Is Love gehoord. Op het eerste gehoor een saai nummer, totdat je op de drummer gaat letten, dan wordt het geniaal!

Ja, maar het hoogtepunt blijft someone in the wolf. Wat een trippend nummer

avatar van bver
Volledig mee akkoord, om bang van te worden!
Zeker op het einde wanneer het lijkt alsof er iets of iemand onder de hakbijl beland!?

wcs
Ik denk niet dat ik ooit genoeg zal krijgen van de solo in little sister, gewoon maximum volume en dan genieten van deze geniale brok stonerrock

Als ik in de stemming ben is dit een geweldige plaat. Alleen ben ik dat de laatste tijd steeds minder. Qua lyrics doet Josh hier toch wel wat hagelslag op de gebruikelijke bananensplit van stoned gebrabbel. Maar omdat ik dus compleet niet naar QotSA luister voor de texten is dat gebrabbel nooit een minpunt. Maar hier toch wel even een pluspunt .

lekker opzetten bij als je down bent maar je niet getroost wil worden.

Het vertrek van Nick Olivieri doet blijkbaar afbreuk aan de kwaliteit van QOTSA, het niveau van Songs for the Deaf wordt helaas niet gehaald, hoewel ik Burn the Witch en "You've Got a Killer Scene there, Man..." wel echt toppers vind. 3,5*

Bobiej
Ik ken Queens of the Stone Age vooral via mijn ex-vriendin, en dan vooral het geweldige "Songs for the Deaf", die ik zovaak met haar heb opgezet...maar "Lullabies to Paralyze" vind ik persoonlijk beter, vanwege de allereerste keer dat ik tijdens het beluisteren van een cd in de cdwinkel compleet omvergeblazen werd!

Headphones op, in de ban van Mark Lanegan's stem, en die vette groovende drums en dampende riffs! Deze plaat is meer ingetogen dan zijn voorganger, vooral het nummer "I Never Came" waarop de wandelende rockgod Josh Homme zijn hogere noten laat horen, is geweldig!

avatar van kaztor
@ tomtom137 : Ik vind dat QOTSA-platen niet met elkaar vergeleken moeten worden. Tot zover klinkt iedere plaat weer iets anders, en dat alleen al is iets om aan te moedigen, vind ik. Ik denk persoonlijk niet dat Oliveri zo'n grote invloed op het geluid was, trouwens. De man kon lekker schreeuwen, maar afgaande op wat ik van Mondo Generator ken is dat wel zo'n beetje het enigste, hoor.

avatar van bver
Volledig mee eens. Als je Mondo Generator beluistert denk ik dat je de invloed van Olivieri op QOTSA echt wel minimaal kan noemen....

avatar van johanfcu
Ik heb toch wat gemengde gevoelens bij dit album. Het eerste helft is zo ontzettend goed, met uitschieters Medication en Tangled Up in Plaid. Geweldige nummers. Maar vanaf The Blood Is Love gaat het bergafwaarts. Deze nummers vervelen me, kunnen me niet in beweging brengen, voegen weinig toe. En wat is dat jammer. Haal de goede nummers van dit album af, en je hebt een album wat bijna gelijkwaardig is aan SFTD. Nu is het een 4* album wat naar de maatstaven van QOTSA erg laag is.

Ik vind R en Songs for the Deaf toch echt wel op een lijn liggen qua geluid hoor, ook al speelt Dave Grohl mee op SFTD. Songs for the Deaf is wel heel strak geproduceerd overigens.

Met Era Vulgaris nog in het achterhoofd ben ik QOTSA steeds minder gaan waarderen...

Met Mark, Dave en Nick had Josh gewoon een ijzersterke bezetting in handen.

bver schreef:

Ik vind 'm nogal overgewaardeerd. Leuke gek om in een band te hebben, maar Nick is een beetje te leuk.

Dat vergelijken, daar vind ik dit totaal de band niet naar.
QOTSA is een eigenwijze band met een eigenwijze frontman en ze maken niet de cd's die 'jij'wilt dat ze maken, als je begrijpt wat ik bedoel.
Zo voel ik het aan.

Zomer 2005. Songs Of The Deaf maakte overuren op mijn CDspeler, PC en Mp3 en ik kon niet wachten op de nieuwe QOTSA. En toen kwam Little sister uit. Man, wat een nummer dacht ik. En toen kwam Lullabies uit, op de releasedag gekocht en bij thuiskomst meteen in de CDspeler.

Stel je voor, je bent een 13 jarige QOTSA fan die zo graag een tweede Songs For The Deaf wilde maar je kreeg Lullabies To Paralyze. Ik wist niet wat ik er mee moest, de plaat klonk veel minder grof dan Songs en waar is dat woestijn geluid heen? Nergens, het is donker en zelfs op tijden minimaal. Maar goed, Little Sister, Skin On Skin en In My Head maakte het 'leed wat minder'. Toch voelde ik me vaag, aan de ene kant geirriteerd maar aan de andere kant verwonderd dat dit de band was die Songs maakte.

De reden: bassist/bandgezicht Nick Olverie werdt uit de band gegooit na de Songs tour omdat hij teveel op rock&roll exusen leefde(overmatig drugs, alcahol gebruik en een ego probleem). En daar stond Josh Homme dan, ziels alleen omdat Dave Grohl alweer weg was. Zijn vervanger is de van Danzig afkomstige Joe Castello die al snel de bijnaam 'aap' krijgt. Olverie's vervanger heete Troy Van Leeuwen, een sessiemuzikant en er kwam ook nog een keyboard speelster bij, Nathasa Sneider(die dit jaar aan kanker is overleden, R.I.P). Mark Lanugan zag het succes van zijn soloalbum Bubblegum te groot worden voor zijn vaste positie in de band en ging niet meer touren met de band(hij is nog wel te horen op This Lullaby en als achtergrond zanger). En in een keer leek Homme ook een stuk dikker en was zijn eeuwige vuitkuif verandert in een omlaag hangend Brain Johnston kapsel. Live optredens werden afgeragt en vaak mechanish afgewerkt. Het leekt erop dat QOTSA de grote doorbraak hun gevoel had verloren.

Nee, ik werdt er niet onzettend blij van en nog steeds niet. Het klinkt als een soort overgang plaat die moeilijk te beluisteren is en soms gewoon pijnelijk aanvoelt. Ok al ging Little Sister naar nummer 8 in Top 40, het verandere er niks aan. Zoals de wat oudere leden hier herrineren was het als het wachten tot de nieuwste R.E.M of Radiohead werd gereleased en dan meteen naar die schooldag halen. Ik had dat gevoel ook, nooit meer gehad maar de plaat viel tegen. Ik ben er eerlijk over, ik ben gigantisch QOTSA fan maar ik zoals ik al eerde zei voelde ik me teleurgesteld. Waar was de energie en rauwheid? Waar was de nieuwe No One Knows? Waar was die blijheid heen? Ik verloor een hoop vertrouwen in de band die ze pas echt zouden terug winnen met Lullabies opvolger.

En nu staat hij weer op na dik een half jaar niet meer gedraaid heb en ik heb nog steeds dat gevoel. Je zal het een 'moelijke' plaat kunnen noemen maar na zoveel kansen te hebben gegeven is dat niet meer mogelijk voor mij. Ik luister er best graag naar maar ik zet veel liever de veel betere andere 4 albums van QOTSA op.

Lullabies is en blijft een teleurstelling.

avatar van James Douglas
Zoals gezegd, de eerst helft van de plaat komt je huiskamer binnenscheuren en heeft in de vorm van 'Everybody Knows..' en 'Tangled up in Plaid' twee juweeltjes in huis. De tweede kant bevat experimentele kampvuursongs, in de positieve essentie van het woord. Deze doen het gewoon goed wanneer het licht uit gaat. Duidelijk, hij komt niet in de buurt van zijn voorganger en wat mij betreft 'R' maar ik moet Homme wel de credits geven om proberen van de paden van 'Songs for the Deaf' af te wijken.

avatar van midnight boom
Wat een ondzetende coole uitsraling heeft josh hommen live!

WOW!!!!

johanfcu schreef:

Ik wil mijn mening herzien net zoals ik dat bij Era Vulgaris heb gedaan. De nummertjes die ik voorheen niets vond (blood is love, infinity, skin on skin) zijn nu uitgegroeid naar toppers. Gewenning heet dat. Het klink allemaal lekker donker en grauw op dit album, wat ik erg goed vind.

Nihilisme
Someone's In The Wolf is zonder twijfel het beste QotSA nummer. Jammer dat de rest niet zo florissant is, maar zeker niet slecht hoor.

avatar van Mindshifter
Dit album vind ik een behoorlijke misstap voor een anders zeer stabiele band. Er staan wel wat fantastische nummers op maar dat gothic achtige geneuzel had van mij niet gehoeven. Gelukkig hebben ze dat bij de topper Era Vulgaris achterwege gelaten.

avatar van panjoe
ik vind deze persoonlijk echt niet onderdoen voor songs for the deaf en era vulgaris, heb em zelfs hoger zitten dan die twee vanwege nummers als everybody knows that you're insane, medication en skin on skin, die met de tijd echt onder je huid gaan zitten

johanfcu schreef:

Typisch. Voor mij klinkt de eerste helft totenmet I Never Came een beetje als een SFTD-kloon (clone radio?) en gaat het album vanaf Someone's In The Wolf pas echt los.

kaztor schreef:

Ik ben nu anders van mening, zie het bericht geplaatst op 13 januari 2009, 10:53 uur.

Er valt bij mij soms geen pijl op te trekken, wat ik nu wel en niet goed vind. Ik probeer zo objectief mogelijk te zijn in mijn benadering, maar alles wat ik weergeef zijn gevoelens. Geeft niet, dat is het euvel van het hebben van een mening.

Het album duurt mij wat te lang, met wat overbodige nummers. Maar er zitten een aantal geweldige nummers in. Little sister en tangeld up in plaid zijn briljant! Hoewel ik het zeker geen slecht album vind (zeker niet!) vind ik het toch een van de mindere QOTSA's.

avatar van Kronos
Zowat de enige kritiek hier op dit album lijkt te zijn, Songs for the Deaf was zus, die en die deden mee, dit album is zo, die en die doen niet meer mee. Conclusie, deze is niet zo goed.

Het blijft voor velen blijkbaar moeilijk om de verwachtingen wat los te laten en echt naar de muziek te luisteren in plaats van naar de eigen gedachten van hoe het zou moeten zijn. Als ik opnieuw een Songs of... wil horen zet ik die CD wel op.

Ik vind Lullabies to Paralyze een erg fijn plaatje, een waanzinnige trip van begin tot eind. En mijn exemplaar sluit heerlijk af met de bonus track Like a Drug. En dat omschrijft precies deze muziek.

johanfcu schreef:

Eens. Voor mij gaat het na The Blood is Love bergafwaarts. Alles wat hiervoor komt is gewoon zeer goed, met name de 3 meesternummers 'Tangled up in Plaid, I Never Came en Someone's in the Wolf'.

Blijft nog even op 3,5 staan, maar gaat zeker omhoog als de laatste nummers meer gewaardeerd gaan worden.

avatar van Kronos
Die laatste nummers vind ik ook erg goed. Ik begin deze zo stilaan minstens even goed te vinden als Songs for the Deaf. Anders maar zeker niet minder.

avatar van rien
Beste van Queens vind ik!