Grateful Dead - Anthem of the Sun (1968)

Label: Warner Bros.

1. That's It for the Other One (7:32)
  2. New Potato Caboose (8:35)
  3. Born Cross-Eyed (2:06)
  4. Alligator (15:17)
  5. Caution (Do Not Stop on Tracks) (5:33)
  6. Alligator [Live] * (18:43)
  7. Caution (Do Not Stop on Tracks) [Live] * (11:38)
  8. Feedback [Live] * (6:58)
  9. Born Cross-Eyed [Single Version] * (2:55)
avatar van spinout
Ik heb een voorkeur voor de laatste 2 nummers, waarin de "gekte" minder vorm en daardoor meer vorm heeft, als u begrijpt wat ik bedoel.

avatar van Stijn_Slayer
Nog geen bericht van mij hier?

Toffe plaat, die helaas wat van zijn glans verliest door het provisorische mixwerk. In het openingsnummer heb je halverwege ineens het idee dat je je installatie harder moet zetten of dat er een speaker gecrasht is. Dat er weinig structuur is, althans, geen popstructuur, vind ik dan weer de charme. Jerry en zijn kompanen mogen van mij lekker wegpielen, daarin zijn ze op hun best.

avatar van Droombolus
Ligt niet aan de mix maar aan het feit dat het samengesteld is uit knip en plakwerk van opnames uit verschillende bronnen in een tijd dat 16-sporen opname masjienes nog uitgevonden moesten worden.

avatar van Stijn_Slayer
Maar dan vraag ik me toch af of ze geen betere opnames hadden kunnen gebruiken? Of het geheel zodanig mixen dat je niet hoort welk deel erin geplakt is.

kippenhok
Er zijn 2 mixen van dit album. De originele uit 1967, en een latere uit 1972. Ik heb zo allebei, maar nog nooit direct vergeleken.

Ik heb begrepen dat de 1967 mix een stuk beter is.

avatar van Droombolus
Ik heb de eerste CD rielies, da's dus de 72 miks ? Ik heb nooit het verschil gehoord met m'n broer z'n olde 60s LP vrees ik. Dit in tegenstelling tot bij Aoxomoxoa, daarvan vind ik de ozzinele miks echt bagger ...........

avatar van adkieb
De Dead op hun meest experimenteelst, op kant 1 dan dat is. Dat is een explosie van (meestal goede) ideëen en inspiratie. Volkomen uniek. Die kant is dan ook de kant die ik meestal draai van dit album. Kant 2 hangt er naar mijn smaak een beetje bij en Alligator en Caution zijn niet zulke sterke songs. Dat is jammer want daardoor vind ik het als geheel toch wat minder dan het debuutalbum en de meeste latere albums.

avatar van harm1985
Droombolus schreef:

De 50th anniversary edition (staat ook op Spotify) bevat zowel de 68 en de 71 mix. Moet toegeven dat ik niet dusdanig bekend ben met het album dat ik de nuances direct kan onderscheiden, maar de 71 mix heeft licht de voorkeur. Live bonus CD uit 67 is ook welkom.