Children of Bodom - Hate Crew Deathroll (2003)

Finland
Label: Century Media

1. Needled 24/7 (4:08)
  2. Sixpounder (3:24)
  3. Chokehold (Cocked 'N' Loaded) (4:12)
  4. Bodom Beach Terror (4:35)
  5. Angels Don't Kill (5:13)
  6. Triple Corpse Hammerblow (4:06)
  7. You're Better Off Dead (4:11)
  8. Lil' Bloodred Ridin' Hood (3:24)
  9. Hate Crew Deathroll (3:35)
  10. Silent Scream * (3:19)
avatar van AGE-411
Nu je't zegt: clutch is al een tijdje weg...
Wat is er met hem gebeurt? Komt ie nog terug? Waarom is ie geband?

Klik

Dat zou dus ook betekenen dat hij tussen 15 en 19 december drie keer zijn mening gaf over deze plaat, en dat wij mogen raden wat de juiste is

Bobiej
2 keer, want The Deftone is het broertje van Clutch, en heeft in feite een onterechte ban gekregen...

Bobiej
Hate Crew Deathroll is nog steeds een album dat staat als een huis, vooral het nummer Sixpounder kicked onmundig aars!

Ik hoop dat de jongens met Blooddrunk weer een aantal nummers als Sixpounder hebben geschreven, geweldig!

bennerd
Hierop blijven toch Hate Crew Deathroll en (vooral!) Bodom Beach Terror de beste nummers, imo. Er zijn wel geen slechte te bekennen, maar die zijn toch nog net iets beter.

Ik vind alleen You're Better of Dead een (slechts klein) beetje minder

avatar van freitzen
Wel grappig trouwens dat in het boekje de teksten van slechts vier nummers zijn afgedrukt... zodat wij de gelegenheid hebben om onze eigen invulling te geven aan de overige teksten.

Wat zou hij nou bedoelen met "I hate you and I want you dead"...?

The Deftone
Vind Hate Crew Deathroll, Sixpounder en You're better off dead de beste nummers van het album. Al staat er geen enkel slecht nummer op dit album natuurlijk.

clutch
@freitzen: Ik denk dat ie hiermee iemand wil vragen gezellig een biertje mee te komen drinken in het café om de hoek (acherliggende gedachte, zou toch kunnen)

avatar van freitzen
O ja, dat ik daar zelf niet opkwam...

Fijn dat jij en je broer weer terug zijn overigens

@clutch: Huh? Hebben we weer ruzie gehad ? *haalt oude koeien uit een sloot*

avatar van freitzen
Waar ik me trouwens wel enorm aan erger zijn die quotes aan het einde van Needled 24/7 en Bodom Beach Terror. Juist deze nummers vind ik nog altijd uitstekend en luister ik dus ook vaak los van de rest, en dan moet ik hem steeds vroegtijdig afzetten voor hij met z'n interessante verhaaltjes begint

bro
ik stoor me er niet zo erg aan maar het had toch beter gevonden zonder. Gelukkig staan ze op het einde van de liedjes en niet in het begin. Dat is veel ergerlijker.

Bobiej
Ik vind de quotes juist erg leuk, vooral als je later de films ziet (Platoon - Death? Hell you don't know about death. The Excorcist 3 - Death be not proud, though some have called thee mighty and dreadfull...) en ik vind het verder ook prima bij deze band en hun muziek passen, erg leuk:) .

clutch
Absoluut een goed album, alleen vind ik de eerste 3 toch de beste. Vanaf hier werden de albumcovers trouwens ook echt spuuglelijk, maargoed. Needled 24/7, Sixpounder, Bodom Beach terror en de titeltrack zijn wat mij betreft de hoogtepunten.

avatar van andnino
Nog steeds een geweldig album, waarmee Children of Bodom bewijst een vorm van metal te maken die ook na je puberperiode vet blijft.

ben ik trouwens de enige die de uithalen en accenten van Alexi Laiho op die van Devin Townsend vind lijken?

avatar van Dutchi
Leuk album, maar luister het echt nooit meer.
Het begin van Angels dont kill komt uit de film American psycho trouwens
Of bij sommigen het einde van Needled 24/7.

avatar van andnino
De album versies gewoon dus. Tussen Needled 24/7, en tussen Bodom Beach Terror en Angels Don't Kill

avatar van horrorfreak7
Geweldig album, ik vond het wat minder aangezien ik Are You Dead Yet? nog steeds het leukste album vond, maar na een paar luisterbeurten (ongeveer 1.5) kwam ik erachter : Dit is 1000x beter 0_o.

Met You're Better Off Dead ,de titletrack en Needled 24/7 als hoogtepunten.

avatar van Kos
Kos
Beetje jammer van de zanger en met name de synth/keyboard. .

avatar van Kos
Kos
Needled 24/7 is wel echt. .

avatar van The_CrY
Vond deze altijd wat minder dan Follow the Reaper, maar nog steeds een lekkere plaat. Wat meer naar de 'mainstream'-metal toe en minder neoklassiek, maar nog steeds een geheel eigen geluid dat niemand de band goed na doet. Composities worden wel wat minder interessant zo en het lijkt meer om het rammen en uitschelden te gaan dan voorheen.

Hoogtepunten:
Bodom Beach Terror, Triple Corpse Hammerblow en Sixpounder.

avatar van Eric de peric
Ik ben het helemaal met je eens.
Het nieuwe album "Relentless Reckless Forever" klinkt al helemaal mainstream.
Ik begon een beetje spijt dat ik een kaartje had gekocht voor hun concert toen ik de nieuwe nummers hoorden van het nieuwe album. Maar als ik weer dit album luister voel ik me een stuk beter.

avatar van Poepgezicht
Dacht dat ik over dit soort muziek heen was gegroeid. Krijg ik deze plaat (+ 3 andere metalplaten) cadeau van mijn zus die er niet meer naar luisterde.

Had wel eens een nummer van Children of Bodom gehoord, maar heb het altijd afgedaan als verschrikkelijk gekrijs. De zang is nog steeds niet mijn favoriet, maar wat vind ik deze cd sterk! Heb deze plaat de afgelopen 2 dagen helemaal grijs gedraaid.

De tekst is gelukkig niet zo goed te verstaan want de lyrics zijn niet al te best. Ik vermoed dat ik ook geen videoclips van ze moet kijken, bij dit soort muziek zitten die meestal vol met behaarde mannen in ridderpakjes of leren pakken.

Deze plaat zit vol agressieve instrumentale partijen die overdreven snel gespeeld worden, maar nog steeds erg melodisch klinken. Ook de nummers met de relatief rustige instrumentale stukken, zoals Angels Don't Kill, klinken alsnog erg agressief door het overdreven gebrul van de zanger.

Mijn favorieten op deze plaat zijn de eerste 5 nummers en het laatste nummer. Waar de opener daar toch nog weer ietsje boven uitsteekt.

avatar van The_CrY
Poepgezicht schreef:

Heh, nou wees gerust, dit is geen power metal of 80s (hair) metal, dus ridderpakjes en leren pakken zullen je bespaard worden. Kijk er maar eens een, ze vallen reuze mee. Als je slechte clips wil zien moet je voor de gein eens de black metal induiken.

PriestMaiden
Eén van de betere platen van Children of Bodom. De keyboards zijn aanstekelijk. Needled 24/7 is een erg goed nummer.

avatar van Monsieur'
The_CrY schreef:

Beweer je nou dat de clips van Immortal slecht zijn...

bennerd
Monsieur' schreef:

Beweer je nou dat de clips van Immortal slecht zijn...

Die zijn net fantastisch. Als je een fervent veldloper bent.

avatar van andnino
Children of Bodom zal toch nooit helemaal het puberale ontstijgen, maar sommige elementen van deze plaat zijn allesbehalve puberaal. Ik noem de solo's (technisch maar melodieus en telkens ook passend bij het nummer), en het feit dat er geen enkele vuller tussen staat: het is knaller na knaller van begin tot eind. En daarbij: Bodom Beach Terror gaat regelrecht naar mijn top 10 metalnummers aller tijden, en Angels Don't Kill bewijst gewoon even dat het niet onmogelijk is een goede powerballad te schrijven in het melodeath-genre. Ik kijk even door de puberale teksten, het overdreven gekrijs, en de thematiek heen en laat mijn score van 4,5* gewoon staan.

avatar van GreenGold
In mijn ogen het beste album wat Children of Bodom ooit heeft gemaakt, en tegelijk het eerste album dat ik ooit heb aangeschaft. Ja deze plaat heeft nostalgische waarde voor mij, maar ook zonder die roze bril kan men het vakmanschap wat hier te horen is niet negeren.

Dit is ook het album waar, voor mijn gevoel, de balans het beste is tussen hun oude geluid en wat ze later zijn gaan doen. De evolutie die de band is ondergaan is goed hoorbaar, maar hier behouden ze nog elementen die hun zo goed maakte in het begin. De harp en viool geluiden zijn vervangen door meer elektronische keyboard sounds, de zang klinkt meer aggressief en er zijn duidelijk meer thrash metal invloeden dan op hun eerste 3 releases. Ook is er geen enkel nummer filler, iedere track staat als een rots op dit album en ik zou er geen enkel nummer willen afhalen of toevoegen.

In de latere albums Blooddrunk en Reckless, Relentless, Forever zijn ze in mijn ogen te ver gegaan met experimenteren. De nummers zijn hier te veel versimpeld, en er zijn te veel effecten toegepast op de instrumenten en zelfs op de vocals. Het idee van ruwe eerlijke death metal en klassiek geïnspireerde gitaar riffs is hier een beetje zoek. Na Reckless hebben ze zich weer herpakt, maar de kwaliteit van HCDR hebben ze in mijn ogen nooit meer bereikt.

Geen enkel slecht nummer, de band op zijn best, instant klassieker... dus waarom een 4,5 en geen 5? De muziek had meer effect op me toen ik 15 was. Tegenwoordig kan ik het ook nog erg waarderen maar het is lang niet meer hetzelfde. Dat gezegd te hebben, blijft dit altijd een van mijn favorieten, en je eerste album vergeet je nooit.

Favoriete tracks:
- Needled 24/7
- Angels Don't Kill
- Hate Crew Deathroll

"Did I ever hurt you in any way? If I did then hear my apology: FUCK YOU!"