Depeche Mode - 101 (1989)

Pop / Electronic
Label: Mute

1. Pimpf (0:59)
  2. Behind the Wheel (5:55)
  3. Strangelove (4:50)
  4. Sacred (5:09)
  5. Something to Do (3:54)
  6. Blasphemous Rumours (5:09)
  7. Stripped (6:45)
  8. Somebody (4:34)
  9. Things You Said (4:21)
  10. Black Celebration (4:55)
  11. Shake the Disease (5:10)
  12. Nothing (4:37)
  13. Pleasure Little Treasure (4:39)
  14. People Are People (4:59)
  15. A Question of Time (4:13)
  16. Never Let Me Down Again (6:40)
  17. A Question of Lust (4:07)
  18. Master and Servant (4:30)
  19. Just Can't Get Enough (4:03)
  20. Everything Counts (6:28)
avatar van dacide
halfje erbij... en nu dus de volle 5 sterren...

wat is dit toch een ongelofelijk sterk album zeg... te mooi voor woorden gewoon. DM op zijn best!!!

avatar van Castle
Het is een dijker van een album, +0,5 sterretje

avatar van reptile71
Tis toch gewoon niet voor mij weggelegd om zo lang achter elkaar Depeche Mode te luisteren. Het begint wat te zeuren op den duur. Dat overdreven harde gejuich, zelfs onder de nummers, hadden ze van mij ook wel weg mogen laten. Ik waan me daardoor bij een concert bezocht door een groep pubers die voor het eerst een live optreden bijwonen en allemaal om het hardst schreeuwen om elkaar te laten weten dat zij de grootste fan zijn van deze band.

avatar van steph b
Heel grappig dat ik mensen over Martin Gore's uitspraak over Vader Abraham zie schrijven. Zelf moet ik daar nog vaak aan denken, en ik kan, net als M Gore ook niet begrijpen dat DM niet zo populair in Nederland is/was. Die uitspraak stond toendertijd in OOR geloof ik, vlak na de release van Songs of Faith and Devotion.

Gelukkig heb ik in 1991 deze dubbel-cd aangeschaft, want ik stond toen echt met mijn oren te klapperen dat er nog betere nummers opstonden dan People are People en Just can't get enough!
Sterker nog ik vind die 2 nummers tegenwoordig de mindere van de band.
Had ik 101 niet gekocht, dan had ik misschien nooit van het bestaan van fantastische nummers als Everything Counts, Shake the Disease en Blasphemous Rumours afgeweten.
Misschien he? Zulke goede muziek blijft vaak niet onontdekt!
Zelfs in Holland niet!

Er zijn zo'n aantal live dubbelaars die een heel hoog niveau halen en die steeds weer keren (keerden) op de lijstjes. Dit is er duidelijk eentje van: ik had heel goede kritieken gelezen, in de zogenaamd betere muziekbladen (die oorspronkelijk DM niet zo hoog aanschreven) en toen ik een vriend kende die 'm had, heb ik 'm snel geleend. Ik heb deze cd ook even snel aangeschaft, en hij blijft ook nu in mijn top 10 van beste live-cd's staan.

avatar van freddze
reptile71 schreef:

Er waren dan ook meer dan 60.000 uitzinnige Amerikaanse fans aanwezig in de Pasadena Rose Bowl in L.A.. Die filter je niet zomaar weg zeker?

MindRuler
reptile71 schreef:

Daarom heet het ook een "live" album.

Pareltje van een live-album.
Fantastisch.

avatar van Boris1
Mooiste live-album ooit? Denk het wel, een kleine streepje voor op Under a blood red sky wegens meer diversiteit.

avatar van Poeha
Voor mij zeker met stip op numero uno wat live albums betreft
Sterker nog...het album staat zelfs op 5 in mijn top 10

avatar van sjoerd148
Geweldig live album van Depeche Mode. De setlist, sfeer en fantastische uitvoering maken dit album top !
Just can't get enough vind ik persoonlijk echt één van DM's mindere.

avatar van brajoapau
brajoapau (moderator)
De band op het hoogtepunt van hun carrière tot dusver, en hun definitieve doorbraak in de Verenigde Staten. Alleen jammer dat dit volledige concert niet op de 101 DVD staat, wat toen tot een vloedgolf van protest teweegbracht bij de fans, en dat ging zelfs zo ver dat de filmmaker D. A. Pennebaker een bericht moest verspreiden.

avatar van Johnny Marr
Een erg goed live-album is het zeker maar mooiste live-album ooit? Dat gaat me wat te ver. Ik kan reptile71 soms wel volgen in z'n uitspraak over het overdreven harde gejuich. OK, het is een live-album en het hoort erbij, maar heel soms overheerst het wel de muziek en dat kan niet de bedoeling zijn.

Toch verdient hij zeker minstens vier sterren, door de mooie setlist en sommige uitvoeringen zijn waanzinnig, zoals Never Let Me Down Again die wat verlengd wordt en als het publiek het even overneemt tijdens Everything Counts . Ook moet ik nog even die prachtige hoes vermelden, het geeft echt het live-sfeertje weer, zeer mooi gedaan.

En dan te denken dat er hier nog geen sprake was van Violator, wat als Policy of Truth & Personal Jesus hier ook nog eens op te vinden waren? Om nog maar te zwijgen over nummers als World In My Eyes, Walking In My Shoes en Enjoy The Silence (misschien wel het beste nummer ooit gemaakt in mijn ogen).

deric raven
In die periode heb ik ze 2x live gezien, had het concert van Ahoy zelfs illegaal op tape.
Maar dit is echt een geweldig live album.

avatar van TheodeBruin1972
Een must have indien je liefhebber bent van deze band! Prachtige registratie, misschien wel de mooiste liveregistratie die ik ooit gehoord heb...

En sinds kort weer op nieuw vinyl te krijgen

avatar van TEQUILA SUNRISE
Altijd weer een feest om deze live plaat te horen, het ene hoogtepunt na het andere waarin ik Never Let Me Down Again er echt bovenuit vind springen.
Toch kan ik wel enigszins meegaan in de kritiek over het harde gejuich van Reptile71, natuurlijk het is een live plaat maar het gejuich doet soms een beetje onnatuurlijk aan in mijn beleving en zijn er momenten op de plaat dat ik mij daar aan stoor.
Het ene moment lijkt het gejuich wat weggedrukt of weggemixt te worden en het andere moment overheerst het bijna de muziek.
Wist niet dat ze toen al zo populair in de USA waren trouwens.

TEQUILA SUNRISE schreef:

Hier sluit ik me bij aan, o ja tegenwoordig kan je dan gewoon een like geven. Nou ja ik heb het nu al getikt... Die like krijg je ze wel

andere hoogtepunten: Something to Do, Blasphemous Rumours, Stripped (ook nog eens bam bam bam achter elkaar), A Question of Lust en Behind the Wheel

Poeha schreef:
Voor mij zeker met stip op numero uno wat live albums betreft
Sterker nog...het album staat zelfs op 5 in mijn top 10

Ik keek even of dat nog steeds zo was en jawel hoor

wat anders, ik zou bij je artiesten Top 10 even je nummer tien aanpassen naar Michael McDonald

avatar van Poeha
Mijn top 10 staat al vrij lange in deze stand. Genesis maakt nu dan eerder de kans om uit m'n top 10 te kieperen.

Ja die (de zangerd zelf) is ook geweldig, maar het album van Roxette heeft voor mij meer positieve vibes dan willekeurig welk album van M. McD dan ook.

avatar van vigil
Nee ik doel op je artiesten Top 10, daar op 10 staat de goede man enkel met een verkeerde schrijfwijze

avatar van spoiler
Deze week op 2LP binnen gekregen in de heruitgave.
Prachtige hoes en mooi boekje erbij.
Snel maar eens op de Technics leggen

TEQUILA SUNRISE schreef:

Ik heb helaas heel wat momenten dat ik mij eraan stoor. Dat harder erin gemixte gejuich wordt steeds vooraf gegaan, door iemand van de band die hard schreeuwt. Dwars door de muziek heen. Weet iemand wie dat was? Het beïnvloedt duidelijk mijn waardering voor dit concert.

avatar van vigil
Dat is Gahan, doet hij altijd

west schreef:

Haha dat is inderdaad Dave, als ik met mijn vaste DM vriend naar een show ga van ze, maken we daar altijd grapen over. Proberen zijn timing na te doen wat betreft die schreeuwtjes. Een beetje irritant zijn ze wel ja, maar het is ook weer een soort unieke handtekening. Vroeger deed ie ze meer dan nu overigens.

Hey!

avatar van luigifort
Ja dat doet ie altijd en dat is heel vervelend. Ik heb ze 1 keer gezien in 2005 en toen deed ie t ook veel, verpestte t concert voor mij.

avatar van spoiler
En toch een erg toffe plaat

lennon schreef:

Hey!
Hij gaat vooruit.

luigifort schreef:

Dat lijkt mij ook: balen is dat. Maar heb je er dan op deze plaat minder 'last' van?

avatar van luigifort
Ietsje

en toch.. het hoort bij Gahan. Het geeft ook iets weer van zijn beleving tijdens de performance.

Net zoals de hik bij Jackson, of Prince die er een lach uitgooide als hij het lekker funky vond... Iedere zanger heeft zijn handtekening, en op die manier weet je dat het ook lekker spontaan is / was.

avatar van goldendream
Is dit hét ultieme livealbum van DM? Als er maar één te verkrijgen was, moet het dan deze zijn?

Wat ik hier lees over ergernissen tijdens een concert omwille van een bepaald gedrag is voor mij herkenbaar:

- Simple Minds: ben echt een grote fan, maar ik wil Kerr nooit nog 'Let me see your hands' horen zeggen

- Mylène Farmer: veel respect voor de dame, maar die traantjes in elk optreden, zo fake

- Genesis: ook een grote fan, maar Collins verkoopt te veel domme show tussendoor

- bands die het nodig vinden een drumsolo te spelen; dat blijft maar duren en op dvd is dat een doorspoelmoment

- U2: Bono's lederoutfit + zonnebril + geblondeerde haren; de muts van The Edge; de ergerlijke podia; het eindeloze preken voor een betere wereld terwijl de band belastingen ontduikt en zich verrijkt op alle mogelijke manieren via onfrisse constructies

- Tomorrowland en raptoestanden: alles (logisch toch als je van muziek houdt)

Ik denk dat je 101 in het tijdsbeeld moet plaatsen. Ze waren heel groot en ook in VS. Daar gaat t om bij deze plaat. Gillende fans die zwijmelen in adoratie.
Beste live plaat van DM?nee er zijn zeker betere. Maar leuk? Ja zeker, want ze laten gewoon horen een volwassen band te zijn.