Warpaint - The Fool (2010)

Label: Rough Trade

1. Set Your Arms Down (5:05)
  2. Warpaint (5:55)
  3. Undertow (5:53)
  4. Bees (4:25)
  5. Shadows (4:09)
  6. Composure (4:58)
  7. Baby (5:04)
  8. Majesty (6:36)
  9. Lissie's Heart Murmur (5:12)
  10. Shadows [Neon Lights Remix] * (3:19)
avatar van FLUOman
Heel goede plaat! Absoluut geen gemakkelijke kost, die je zomaar even snel beluisterd. Maar als je er enkele keren naar geluisterd hebt, ontdek je al snel dat ze prachtige melodieën bevat... Een aanrader vind ik!

k.grubs
Mooi hoor, deze staat nog wel even op repeat. Verder nog niet zoveel zinnigs over te zeggen, behalve dat ze 13 november in Paradiso staan.
edit: Bees is geweldig!

Jah, London Calling event.
Hoe kun je een recensie hier over schrijven?
Ook die effecten op de vocals maakt het lekker spacy.
Frusciante heeft weer eens goed meegewerkt.

avatar van Raconteur
net niet zo goed als hun EP van vorig jaar, maar zal waarschijnlijk wel mijn eindejaarslijstje halen. Vooral het eerste deel van de plaat is zeer goed.

Wauw, erg lekkere nummers. Een beetje aparte psychedelische Rock/Pop. De nummers luisteren allemaal erg lekker weg.
Jammer dat London Calling is uitverkocht, deze band had ik graag live gezien.

avatar van matthijs
Ha trashwood, gewoon naar Paradiso gaan, kans dat je toch nog kaartje bemachtigt acht ik groot (ik ga vaak naar uitverkochte concerten, altijd wel iemand ziek...).

Super band, live ook overrompellend(kennis gemaakt op walk the line in den haag in mei 2010).

Ik was eigenlijk na drie nummers al om: wat een geweldig album zeg. Helemaal mijn ding. Mooie melodieën, vol melancholie. Muzikaal ergens tussen dreampop en postpunk.

avatar van Chameleon Day
Op YouTube wat beluisterd en dat bevalt goed!

k.grubs
Ik kan er maar niet op komen waar ik dat gitaargeluid (vooral uit Bees) eerder heb gehoord, ergens in de jaren tachtig. Japan, Simple Minds, Tuxedo Moon? Iemand?

Dat geluid zit ook wel een beetje in Young Marble Giants, al lijkt de muziek daar verder niet echt op.

Leuk Chameleon Day!

@(Moderator) Herman,
Ik zie jou nog wel eens opduiken bij favoriete albums van me wat toch wel iets zou kunnen zeggen overeenkomst in smaak.
(Maar ja, je hebt al 45.004 berichten gelogd zie ik net, dus misschien zijn er meer mensen die dat van je denken).
Je termen 'dreampop' en 'postpunk' intrigeren me wel.
Bij dreampop denk ik dan aan bv Lush, ken je die? Misschien bedoel je heel wat anders hoor. Misschien kun je nog iets zeggen wat je met postpunk bedoelt, (ik hoor wel vaak deze term maar nog niet zo eenduidig en ben wel benieuwd wat jij bedoelt).

@Grubs: gitaargeluid is voor mij beetje a la Cure (Disintegration periode) en ook Mono (de Japanse, er zijn er 3). Kun je daar iets mee?

avatar van Chameleon Day
@Matthijs: kijk eens hier, hier, hier, hier en hier. In die topics vind je van alles over post-punk, new wave en nu-wave.

En Herman heeft zeker gelijk als die hier sterke post-punk invloeden in hoort.

All girlie band binnenkort in Paradiso - ik kan er niet zo gek veel mee: even klaar met gitaar (maar heeft niets te maken met die Saar!).

avatar van Chameleon Day
De zang is live niet erg sterk, heb ik de indruk. Regelmatig behoorlijk vals.

(let vooral ook op de beroemdheden; is deze band een ontdekking van RHCP?)

Weet nog niet wat ik van het album moet vinden. Bij de eerste drie nummers denk ik; ja dit zou wel eens een van de betere albums van het jaar kunnen zijn. Maar bij verdere beluistering is het toch wel veel van hetzelfde. De nummers onderscheiden zich (nog) niet veel van elkaar.

Ik heb hem deze week elke dag beluisterd en ik moet zeggen dat het tweede deel van het album me steeds beter bevalt.

Het gitaarwerk is heel wijds en doet daarom wel wat aan The Cure denken, maar het heeft ook wel wat van het Noorse Seigmen (maar die zijn nauwelijks bekend in Nederland).

@Matthijs: met Lush ben ik wel bekend, al weet ik niet of ik die als dreampop zou omschrijven. Misschien de eerste paar albums wel. Warpaint doet me op een bepaalde manier wel denken aan Galaxie 500, die zitten ook wel wat in dat straatje.

(verwijderd)
Voor de liefhebbers: Warpaint live in La Maroquinerie

Dit is wel een heel intrigerend plaatje!

avatar van matthijs
Verheug me enorm op optreden in paradiso over 5 dagen (een van de band op 'London Caling' waarvan ik altijd dacht dat het Londonse bands waren.
@Herman, tjonge, Galaxie 500, ik ken het zowaar, van LP ook nog! Wel veel meer poppy. Maargoed, beetje kruising tussen bettie serveert en warpaint?

Nouja, in plaats van elkaar met vergelijkingen om de oren te slaan (hoor eens welke onbekende bank ik ken!) kunnen we ook erkennen dat ze best een eigen uniek geluid hebben (tot een of andere wijsneus weer een reactie plaatst met een link naar een band die al 15 jaar bestaat en precies zo klinkt als warpaint).

avatar van Hendrix4live
Eerste indruk is erg goed. Hou het nu nog op een 4*, maar weet zeker dat het omhoog gaat en niet omlaag. Luistert erg goed weg, en heeft een lekker psychedelisch en mysterieus sfeertje.

avatar van Henjo
Ik ben onder de indruk, ik vind deze duistere sfeer echt heerlijk maar ik moet zeggen dat de nummers af en toe wat saai zijn en het tweede deel wel minder is. Warpaint en Undertow zijn fantastisch maar de rest zit daar wel onder. Ik ga deze zeker nog een paar luisteren!

Ik moet zeggen dat ik ook verbaasd ben over hoe goed dit album is. Undertow op het eerste gezicht gezien als beste nummer, maar er komen stiekem ook andere bovendrijven die toch ook heel erg sterk zijn. Het zijn geen standaard popnummers wat het ook leuk houdt en het niet eentonig maakt. De zang doet me erg wegdromen en doet ook wel iets met je.

avatar van Chronos85
Goed album, met tot nu toe Bees als absoluut hoogtepunt. Wat een geweldig drumwerk, en wat te denken van die moddervette bas!

avatar van Henjo
Ik heb hem nog eens een paa rkeer geluisterd en ik ben helemaal verkocht, dit vind ik absoluut 1 van de betere albums van 2010, echt heerlijk, die duistere sound is gewoon heerlijk!

Ik hoor hier toch ook vlagen van psychedelische rock in, alleen dan een stuk minder heavy dan 'normaal'. Daar komt de dreampop om de hoek kijken. Mooie zang, goed gespeeld en aantal prima nummers. Undertow is echt geweldig. Ook Composure en Baby klinken prima. Dit is weer eens wat anders en zeker de moeite waard.

avatar van Thomzic
Ik heb dit album gewoon drie maand links laten liggen, omdat ik dacht dat dit een obscure black-metal plaat was.

Gelukkig valt het reuze mee met de metal en blijkt het een hele interessante plaat te zijn. Een donker, zweverig geluid met prachtige vocalen van die vrouwen.

avatar van alpeko
Interessante plaat. Doet me denken aan Slowdive.

avatar van Kaaasgaaf
In mijn wekelijkse radio-rubriek 'De Keuze van Kas' op AmsterdamFM heb ik vandaag dit album besproken, beluister het hier.

avatar van Maiky
Undertow pakte me al meteen en blijft nog regelmatig in mijn hoofd rondspoken. Bij vlagen ook een erg prettige zang, vooral op de sporadische uithalen. Een zachte en bij vlagen erg donker: vooral de intro van Warpaint doet een metal-achtige richting vermoeden. Niets van dat alles natuurlijk. Voorzichtig psychedelisch, vooral door de wat zweverige zang, maar toch lijkt het meer naar droomrock te neigen. Of zoiets.

haveman
Ik luister eigenlijk heel weinig nieuwe muziek gedurende het jaar omdat ik nog veel artiesten heb waar ik het hele oeuvre van wil luisteren. Echter, aan het eind van het jaar komt er bij Mijn Musicmeter altijd iets over de top 10 van het betreffende jaar te staan. En omdat ik dan ook een lijstje wil inzenden met lekkere albums begin ik de laatste weken een inhaalrace. Met als resultaat dat ik altijd nog wat moois ontdek. Dit jaar is dat Warpaint. Te vroeg om te stemmen, maar erg mooi. Stem spreekt mij erg aan.

avatar van Booyo
Zeer interessant album. Een schitterende stem van de zangeres, met een mooie en zware instrumentele ondersteuning. Vind het na twee luisterbeurten lastig om er veel over te zeggen, je moet het maar horen. Voorlopig hou ik het bij 4*, maar ik heb het idee dat dit een groieiplaat zal zijn..

Baby is echt een schitterend nummer.

avatar van ohmusica
Gelijk een kabbelend beekje, soms een stroomversnelling, dan weer buitelen de stemmen over elkaar heen als kwieke visjes, waar stroomt het heen? laat me maar meesleuren...
(Wikipedia: "On 6 December 2010, the BBC announced that Warpaint had been nominated for the BBC's Sound of 2011 poll")
Moet ineens denken aan Bananarama?