The Mothers of Invention - Weasels Ripped My Flesh (1970)

Rock / Avant-Garde
Label: Bizarre

1. Didja Get Any Onya? [Live] (6:51)
  2. Directly from My Heart to You (5:17)
  3. Prelude to the Afternoon of a Sexually Aroused Gas Mask [Live] (3:48)
  4. Toads of the Short Forest (4:48)
  5. Get a Little [Live] (2:31)
  6. The Eric Dolphy Memorial Barbecue (6:53)
  7. Dwarf Nebula Processional March & Dwarf Nebula (2:12)
  8. My Guitar Wants to Kill Your Mama (3:32)
  9. Oh No (1:46)
  10. The Orange County Lumber Truck [Live] (3:21)
  11. Weasels Ripped My Flesh [Live] (2:09)
nooit weg doen, voor iedere zappa plaat is ene tijd en plaats

al vaak genoeg meegemaakt dat het kwartje ineens viel, soms na 1 dag, soms na 4 maanden, soms na jaren

Aquila
Er gaan er zelfs drie weg (en er blijven er 15). De kast raakt vol (>1800 CD's) en de ruimte is simpelweg op. Ik hou nog een digitale kopie in iTunes.

Aquila schreef:
Deze CD gaat mijn collectie toch maar verlaten. Ik kan er niet mee uit de voeten. Veel Zappa werk staat op 4.5* en 5*, maar hier voert de vervelende chaos teveel de boventoon over de briljante musici. Sterretje eraf, 't was een collectie-filler.

Volgende maand gaan mijn lieve schat en ik trouwens een bezoekje plegen aan z'n (en die van m'n lieve vrouw) geboortestad Baltimore, waar we ook van plan zijn remasters aan te schaffen van Zappa-albums die erop 'vooruit gegaan' zijn.
(Zappa-cd's uit z'n geboortestad... )

avatar van Sir Spamalot
Weasels Ripped My Flesh is een bizar album met een even bizarre titel. Dit album zal nooit tot mijn dichte vriendenkring horen, vanaf het eerste nummer want daar is weer die chaos. Directly From My Heart To You is een opluchting met een viool op de voorgrond en geeft moed. Tweede lichtpunt is Get a Little, lekker relaxed. My Guitar Wants to Kill Your Mama wordt ook goedgekeurd evenals The Orange County Lumber Truck.

By the way, waar haalt de beste man, Meneer Zappa, die gekke songtitels vandaan? Ik zou er nooit opkomen. Prelude To The Afternoon Of A Sexually Aroused Gas Mask is een verschrikkelijke luisterervaring, onder invloed van rare sigaretten? Dezelfde omschrijving gaat op voor het afsluitende titelnummer. Over de andere nummers ga ik het niet hebben, ze staan me nog altijd niet aan. De gekte charmeert me niet altijd. Godzijdank is het volgende album op mijn Zappa-trip het knappe Chunga’s Revenge.

avatar van willemmusic
Sir Spamalot schreef:
...onder invloed van rare sigaretten.

No Sir! Zappa, het is moeilijk te geloven, bijvoorbeeld bij het beluisteren van deze plaat, leidde, afgezien van koffie en hamburgers, een drugsvrij leven, en de vreemde sigaretten waren sjekkies.
Vreemde songtitels verzinnen was een wedstrijdje tussen hem en jeugdvriend Captain Beefheart.

avatar van kaztor
Vreemd hoe afwijkende muziek te allen tijde met drugs geassocieerd moet worden....

avatar van IllumSphere
Wat is er vreemd aan dat mensen denken dat grensverleggende/experimentele muziek meestal ontstaan na het gebruik van geestverruimende middelen?

avatar van freakey
IllumSphere schreef:

Tuurlijk is het vreemd en kort door de bocht om er van uit te gaan dat experimentele muziek wel zal zijn ontstaan na gebruik van geestverruimende middelen, wat is er vreemd aan dat men deze stelling vreemd vindt...

avatar van Sir Spamalot
Om een misverstand de kop in te drukken, "rare sigaretten smoren" is een West-Vlaamse / Oostendse uitdrukking die alludeert op de gekte van de songtitels, je moet er maar opkomen. Ik wist wel dat Mr. Zappa zich niet bezighield met drugs en streng optrad tegen bandleden die wel met deze middelen bezig waren.

avatar van kaztor
@Sir Spamalot: Geef deze absoluut nog kansen als je snorreman's jazzy kant waardeert!
Ik vind dit echt een van z'n ultieme werken! Fantastische plaat!

Ik hou van het geluid op get a little, weasels is de ultieme rivella plaat, een beetje vreemd maar wel lekker

avatar van dennisversteeg
Halfje erbij. Een album met Toads, ED Memrial BBQ, My guitar, Oh No and Orang County Lumber Truck verdient meer dan maar drie sterren, ook al heb ik vrijwel niks met de andere nummers op deze plaat.

avatar van kaztor
Zit weer helemaal terug in een Zappa-roes.

Dit is en blijft een van m’n absolute favorieten.
Alles klopt aan deze plaat.

Bij vlagen stapelgek, maar deels ook weer Zappa op z’n meest melodieus en sereen (wat dat laatste betreft, luister naar de jam Get A Little of het eerste deel van The Eric Dolphin Memorial Barbeque).
Zelfs de meest abstracte stukken passen perfect in het totaalplaatje.
Pure topklasse van een muzikaal genie.

avatar van papat
Heerlijke plaat. Hoogtepunt is wat my betreft Oh no. Maar ik ben wsl de enige.

avatar van Teunnis
Vooral in combinatie met (Son of) Orange County (Lumber Truck)