The Mothers of Invention - Weasels Ripped My Flesh (1970)

Rock / Avant-Garde
Label: Bizarre

1. Didja Get Any Onya? [Live] (6:51)
  2. Directly from My Heart to You (5:17)
  3. Prelude to the Afternoon of a Sexually Aroused Gas Mask [Live] (3:48)
  4. Toads of the Short Forest (4:48)
  5. Get a Little [Live] (2:31)
  6. The Eric Dolphy Memorial Barbecue (6:53)
  7. Dwarf Nebula Processional March & Dwarf Nebula (2:12)
  8. My Guitar Wants to Kill Your Mama (3:32)
  9. Oh No (1:46)
  10. The Orange County Lumber Truck [Live] (3:21)
  11. Weasels Ripped My Flesh [Live] (2:09)
Stijn_Slayer
Een aantal extra luisterbeurten doet wonderen, ik denk zelfs dat ik de ontoegankelijke eerste helft nu beter vind dan de tweede helft. De kracht ervan is dat er zo veel te ontdekken valt in die avant-gardistische muziekstukken. Aandachtig luisteren, of heerlijk meegesleurd worden zijn de opties. Verder is het ook zeer sfeervol.

Nu ik wat meer Zappa albums ken, en dus meer vergelijkingsmateriaal heb, vind ik dit toch ook een gigantisch meesterwerk in zijn oeuvre.

Maartenn (crew)
En dat voor een album wat samen met burnt weenie sandwich wordt gezien als twee kliekjes met Mothers werk wat ze nog wel even konden uitbrengen. Van de beide kliekjes kan deze mij het minst interesseren. Al is het artwork natuurlijk wel weer fantastisch!

LocoHermano
Geniale klereplaat. Soms is er geen touw aan vast te knopen en toch is en blijft het o zo lekker.

avatar van ricardo
Deze heb ik nu ook org in huis, en vind hem qua luisterplezier te vergelijken met Uncle Meat. Niet een plaat om veel te draaien voor mij denk ik, maar ben blij dat ik hem org in huis hep nu. Voor 7 euro zag ik hem liggen, en dacht van ach neem um maar mee ook, en ben er blij mee.

avatar van ricardo
Een beetje een lastig plaatje vind ik dit. Ik weet nog niet echt wat ik ervan vind. Uncle Meat en Burnt Weeny Sandwich vind ik zo op het eerste gehoor beter klinken dan deze, net als The Grand Wazoo en One Size Fits All, die vind ik ook beter klinken dan deze. Bij vlagen toch wel erg lekkere stukken, maar ook stukken waar ik helemaal niets mee heb. Ik heb um nu 3 keer volledig beluisterd. Laat ik beginnen met een score van 2.5, een krappe voldoende. Dat kan altijd nog stijgen als ik hem vaker heb beluisterd.

Joy

let op het woordje Lather op de affiche

die zappa toch, wat een grapjas

gekookt uit zelfde tapes als uncle meat en burnt

avatar van ricardo
Van die 3 plaatjes beluister ik het liefst nog Burnt Weeny. Misschien ook wel vanwege het iets meer toegangkelijke karakter dan die andere 2 albums.

avatar van willemmusic
"The Orange County Lumber Truck"is in z'n geheel te horen op 'Áhead of Their Time' , maar dat wisten jullie waarschijnlijk al.
Zappa zat eindeloos in zijn studio tapes te knippen en plakken en componeerde zo als het ware nieuwe nummers uit oude, met dit in je hoofd moet je deze plaat volgens mij beluisteren.

avatar van kaztor
De chaos van deze plaat brengt de verslavende werking voor mij.

avatar van ricardo
Nummer 3 klinkt net of je zo het gesticht binnenloopt. ik heb er echt niets mee, en snap niet wat er leuk is aan dat nummer. Tzal wel gezongen zijn in een dwangbuis denk ik, tenminste zo klinkt het. Wat een enorme puinhoop eigenlijk dit album. Ik vind er eigenlijk niet veel aan. Heb deze nu 3 keer in zijn geheel beluisterd, maar kan maar niet wennen aan de chaos van dit album. Nu zijn de meeste albums van Zappa samen met The Mothers zowiezo niet echt mijn ding. De meesten die de jaren 80 Zappa maar niets vinden, vinden dit soort muziek weer helemaal geweldig. Geef mij de jaren 80 Zappa dan maar, veel muzikaler en dat luistert veel lekkerder weg dan dit album.

en juist ene nummer 3 vind ik weer geweldig

ogenschijnlijke chaos, puinhoop, bizar, maar des te leuk

ricardo schreef:

Je lijkt geen voeling te hebben met de essentie van Zappa rond deze tijd. De man's grootste inspirator was een avant garde-composer. Dan verwacht je toch geen theekransjesmuziek?

de 80;s was iig niet smans beste periode

avatar van ricardo
Het maakt mij helemaal geen ene mallemoer uit of ik nu wel of geen feeling heb met de begintijd van Zappa, ik vind het gewoon rommelig klinken en niet lekker wegluisteren. Maar omdat Zappa nu eenmaal mijn favo muziek is op dit moment, moet ik ook wel wat vroege albums proberen. Maakt mij niets uit verder, ik beluister wat ik leuk vind, en als ik iets ruk vind zeg ik dat ook, feeling of niet.

nou nou, stoere jongen

avatar van ricardo
Deze ben ik nu aan het beluisteren nogmaals, maar mijn mening is nog steeds dezelfde als die van een dik jaar terug.

Van de albums met de Mothers vind ik Cruising With Ruben And The Jets, Burnt Weeny Sandwich, The Grand Wazoo en One Size Fits All echt goed en voor mij de moeite waard.

Het debuut, Absolutly Free, Were Only In It For The Money, Unle Meat en deze heb ik niet al te veel mee. Maar dan vind ik Uncle Meat nog wel redelijk.

Eigenlijk is dit het enige Zappa album vanaf 1969 wat mij niet echt kan bekoren.

ricardo schreef:

De briljante Little Richard cover Directly from My Heart To You toch wel ?

Maartenn (crew)
Bij dit album gaat het ook meer om de hoes; die hadden ze, was geniaal, en toen moest er nog wat muziek bij gemaakt worden

Maartenn schreef:

Volgens mij was dit (in ieder geval gedeeltelijk) de originele "The Weasel Music" uit de nooit uitgekomen 'The History And Collected Improvisations Of Frank Zappa And The Mothers Of Invention - A Ten Record Set' 10LP Box Set, ooit aangekondigd door Zappa zelf, later is de naam in Bootleg wereld wel gebruikt, maar dit was wel een hele andere samenstelling....

avatar van kaztor
Onbegrijpelijk waarom de familie dat niet uitbrengt i.p.v. die re-releases...

kaztor schreef:
Onbegrijpelijk waarom de familie dat niet uitbrengt i.p.v. die re-releases...

Tsja...

Maartenn (crew)
Misschien dat deze box door Zappa zelf ooit in stukken is geknipt, verwerkt en verloren gegaan. Hij mocht dan wel alles bewaren, er is ook bericht uit de kluis dat het complete materiaal inmiddels wel op is.. (Stalin: linkje om dit bevestigen? Ik heb het tenslotte van jou )

Maartenn schreef:

In stukken geknipt ja, deze Weasels en Burnt Weenie Sandwich zijn daar voorbeelden van...

De bootleg Warts & All volgens mij ook, maar d'r moet toch nog genoeg materiaal zijn?!

avatar van dj maus
ricardo schreef:

Conclusie: de genialiteit van een plaat is omgekeerd evenredig aan jouw waardering ervan.

Waarmee ik wil zeggen dat dit een briljante plaat is, mensen.

En voor wie de plaat ontoegankelijk vindt: Oh No en TOCLT horen tot het beste en meest catchy wat de man ooit schreef.

avatar van freakey
En niet te vergeten My Guitar.....

freakey schreef:

Voor zover ik heb begrepen heeft Gail laatst in een interview gezegd dat voor wat betreft het 'complete' materiaal het einde nu wel in zich aan het komen is. Wat dit voor gevolgen heeft voor eventuele bootlegboxen - wellicht dus ook van dit album - weet ik niet. Wat wel duidelijk is, is dat de releases zoals Philly, FZ:OZ en Buffalo binnenkort misschien wel tot het verleden horen helaas..

freakey schreef:

Warts & All

Zo te zien is al aardig wat van dat materiaal ondertussen al verschenen...

Maartenn schreef:
(Stalin: linkje om dit bevestigen? Ik heb het tenslotte van jou )

A lot of people think that there’s a lot of complete concerts in there, and that there’s a lot of unreleased material,” says Travers. “In reality, there aren’t a lot of complete concerts in there. There are a lot of concert tapes, but, unfortunately, if Frank liked something, he would remove it from the tape and put it on a build reel. So, it is a search-and-seek mission to find out where everything is… So, it is my job to find out what exists, what’s releasable, what’s already out, what sucks and what’s significant.

Link

Haha, onzin natuurlijk.
M'n Zappa-collectie -hoewel het een aantal recente uitgaves mist- beslaat ruwweg een zevende van m'n totale cd-aantal dat bestaat uit twee-en-een-halve kast. Zappa's 'kluis' bestaat pakweg uit twee flinke etages waarin je kunt verdwalen en mogelijk verhongeren zonder genoeg proviant. 1 + 1 = ?

Aquila
Deze CD gaat mijn collectie toch maar verlaten. Ik kan er niet mee uit de voeten. Veel Zappa werk staat op 4.5* en 5*, maar hier voert de vervelende chaos teveel de boventoon over de briljante musici. Sterretje eraf, 't was een collectie-filler.