Frank Zappa & Captain Beefheart - Bongo Fury (1975)

Label: DiscReet

1. Debra Kadabra (3:54)
  2. Carolina Hard Core Ecstasy (6:00)
  3. Sam with the Showing Scalp Flat Top (3:22)
  4. Poofter's Froth Wyoming Plans Ahead (2:33)
  5. 200 Years Old (4:32)
  6. Cucamonga (2:24)
  7. Advance Romance (11:18)
  8. Man with the Woman Head (1:29)
  9. Muffin Man (5:33)
avatar van kaztor
Hehe, zekers!

Joy
je weet toch dat je conclusie op een ander moment in je zappabeluisterend leven totaal geen hout snijd?

alez, u heeft gelijk, alles wat telt is het nu,en nu vind je het niks

avatar van ricardo
Inderdaad, en volgende week geeft hij na dit album weer vele malen te hebben beluisterd toch weer een 5 terug, let maar op.

avatar van kaztor
Nah... Kijk, het album is steengoed, echt waar! Maar het is Beefheart die er op sommige punten de vaart toch wat uit haalt. Zijn voordrachten vind ik wat haaks staan op de fenomenale muzikale bijdragen. Beefheart werkt nou eenmaal beter op solo-werk, al is het moeilijk door te komen, en Willie The Pimp vind ik dan weer wél goed gelukt.

avatar van ricardo
Ik vind dit ook een goed album hoor, maar een 4* vind ik ook genoeg. Er zijn Zappa albums die ik nou eenmaal gewoon een stuk beter vind dan deze. Thing Fish bijvoorbeeld .

avatar van Deren Bliksem
Deze mannen hebben een haat/liefde-verhouding las ik laatst, klopt dat? Dat zou voor mij namelijk een reden zijn om deze aan te schaffen, dat moet één creatieve, inspirende spinnenweefsel zijn geweest!

Antonio schreef:
Dit is het favoriete album van Vaclav Havel...

RIP Vaclav Havel

avatar van Sir Spamalot
Deze week heb ik mijn tijd genomen voor dit album, etappe 21 in mijn (her)ontdekkingsreis. Vooraf diende ik toch de naam Captain Beefheart alias Don Van Vliet even te googlen: klik.

Opener Debra Kadabra wil nog altijd niet wennen, het ligt niet aan de stem van Captain Beefheart, noch aan de rare teksten, ik vind het nummer niet zo goed. Carolina Hard-Core Ecstasy is een kraker. Zijn voordracht op Sam With The Showing Scalp Flat Top doet vervelend aan tot men de muziek inzet op de tonen van Louie Louie. Hetzelfde gaat op voor Man with the Woman Head. Op Poofter's Froth Wyoming Plans Ahead is hij heerlijk bezig. 200 Years Old en Cucamonga maken weinig bij mij los. Advance Romance en Muffin Man zijn hierop mijn lievelingsnummers. Vraagje betreffende Advance Romance: hoor ik daar goed en wel de basslijn van Chunga’s Revenge?

Conclusie: opnieuw een goed bluesy zompig album waarin Frank Zappa de hoofdviool speelt en Captain Beefheart de tweede viool. Jammer van de opener en de gesproken voordrachten van Don Van Vliet maar de muziek is in orde.

Sir Spamalot schreef:

Je bent nog wel even bezig met Frank Zappa, maar daarna wacht je nog een mooie ontdekkingsreis door Beefheart-land

Hierbij een link naar een compleet [?] concert van Zappa/Beefheart/Mothers uit 1975.

Live at the County Coliseum

12 improvisations[01:03:01]
13 Advance Romance[01:11:46]
14 Florentine Pogen[01:24:19]

avatar van Tony
Ben het met je eens, Stalin. Met het huidige tempo waarin Sir Spam door het Zappa oeuvre raast is ie voor de zomer 'al' aan Beefheart toe.

avatar van AOVV
Erg goeie plaat van Zappa & Beefheart. Die twee samen, kan niet anders als vuurwerk geven, natuurlijk. Bizar, freaky, eigenwijs, en verrekte briljant. De twee artiesten die destijds misschien wel het meest op hun tijd vooruit liepen..

Lang leve Youtube !

Kwam een opname tegen van 200 Years Old die zo'n 8 minuten lang is.
Beefheart zingt daarin nota bene de tekst van Village Of The Sun...

The Rare Songs

avatar van rolandobabel
Een van de beste zappa albums ooit, gelijkwaardig aan apostrophe....

avatar van Stalin
Nooit eerder verschenen foto's van de Bongo Fury foto-sessie zijn onlangs opgedoken.

Klikken maar...

avatar van Stalin
Foto's van De Snor en Bieflap van 21 mei 1975.
Dit was een van de avonden waarop opnames werden gemaakt voor Bongo Fury.

Link

Kijk onder galleries, dan live performance pics en dan the bongo fury tour.

avatar van zaaf
Stalin schreef:
Foto's van De Snor en Bieflap van 21 mei 1975.
Dit was een van de avonden waarop opnames werden gemaakt voor Bongo Fury.

Link

Kijk onder galleries, dan live performance pics en dan the bongo fury tour.

Thanx! Mooi onderschrift bij foto 1...

avatar van scabiosa
Hoe heerlijk is deze plaat?

scabiosa schreef:
Hoe heerlijk is deze plaat?

Vooral die solo van Danny Walley in Advance Romance
Wat heeft die man toch een heerlijke sound.

Ook tijdens deze show uit 1978 gaat Denny weer heerlijk los in City Of Tiny Lites.

avatar van Pitchman
Wat een pracht plaat is dit! Die gitaarsolo op 'Muffin Man' mag van mij nog wel een kwartier langer! En 'Carolina hardcore Ecstasy' blijft ook een boeiend nummer. Gelukkig zijn er livebeelden op YouTube van ''Muffin Man' waar een lekkere lange solo op staat mmmm ga de video nog maar eens bekijken.

avatar van jorro
Zappa is zo'n artiest waar ik niks mee heb. Voor mij is het meestal een boel willekeurige geluiden (Debra Kadabra) of muziekfragmenten (Cucamonga) achter elkaar. Het geheel hangt in mijn beleving als los zand aan elkaar. Diverse mensen hebben me al proberen te overtuigen dat Zappa top is. Nog geen enkele poging is geslaagd.
Op dit album met Captain Beefheart kan ik het tweede nummer nog wel aan. Maar het staat tussen nummers 1 en 3, Geen idee wat ik daar mee moet.
De rest van het album vind ik ook niet bijzonder...2,5*

Kan ik alleen maar melden dat dit album de Oor lijst 1975 heeft gehaald. Gedeeld voorlaatste (53e). Wat mij betreft de juiste plek, maar ik denk dat anderen.......

avatar van Pitchman
Jorro , jij hebt het Zappavirus nog niet in je bloed. Maar dat is ook wel een beetje begrijpelijk. Het is niet erg commerciële muziek en geen hapklare brokken. Het moet wat met je doen diep in je brein. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Persoonlijk ben ik erg happy dat ik ben geïnfecteerd. Het heeft mijn leven iets veranderd al ben ik eerlijk. Geniet er elke dag van.