TLC - CrazySexyCool (1994)

R&B
Label: LaFace

1. Intro-Lude (1:01)

met Phife Dawg

2. Creep (4:29)
  3. Kick Your Game (4:13)

met Jermaine Dupri

4. Diggin' on You (4:14)
  5. Case of the Fake People (4:03)
  6. CrazySexyCool - Interlude (1:42)
  7. Red Light Special (5:02)
  8. Waterfalls (4:39)
  9. Intermission-Lude (0:42)
  10. Let's Do It Again (4:17)
  11. If I Was Your Girlfriend (4:43)
  12. Sexy - Interlude (1:35)
  13. Take Our Time (4:33)
  14. Can I Get a Witness - Interlude (2:57)

met Busta Rhymes

15. Switch (3:30)
  16. Sumthin' Wicked This Way Comes (4:30)

met André 3000

het album begint sterk (eerste 4 nummers zijn goed) maar dan daalt het niveau
spijtig
** 1/2

avatar van musicfriek
Ben geen groot R&B liefhebber, maar zo op zijn tijd vind ik een album als dit wel lekker. Diggin' on You, Red Light Special en Waterfalls vind ik wel de prettigste om te luisteren. Grote favoriet is Creep, heerlijk, met dat trompetje.

avatar van musicfriek
Hahaha, Reijersen!! We zetten op zelfde tijdstip sterren neer. Wat dacht je? Ook even bij TLC kijken?

Ik heb deze cd ooit voor mijn verjaardag gehad. Geen idee wat ik moest vragen toen en dat was waarschijnlijk de reden om het op het "verlang" lijstje te zetten en prompt kwam er iemand mee aanzetten.
Ik heb het nog steeds en het is heeeeeeeeel soms best wel aardig. Leuk als je eens gasten op bezoek hebt die meer van dit genre houden: heb ik dat ook tenminste in huis

avatar van Reijersen
musicfriek schreef:

Dit vond ik vroeger wel goed. Veel beter dan die R&B wat je nu altijd op de televisie ziet.

TLC! , een grote favoriet van mij , dit album is ook echt een goed album , Left Eye die rapt, de andere 2 zingen , heerlijk, ik heb het album net in me handen gekregen, en zei: Nou, never nooit dat ik dat ga luisteren, maarja, tog gedaan, en ik moet zeggen , DIT IS ECHT HEEL GOED:D, waterfalls, heel mooi nummer, creep en red light special ook , allemaal stuk voor stuk leuk , ik zou deze cd iedereen aanraden, ik ga denk ik nu maar eens fanmail luisteren , lijkt me ook erg leuk:)

*4.5

Stem verhoogd naar *5 het wordt maar beter dit album

avatar van FunkStar
CrazySexyCool zijn ze zeker! Dit album is echt hun beste album! Fanmail is ook great maar dit is nog steeds hun beste album...Echt een topalbum, aanradertje!
Met de singles Creep, Waterfalls en Diggin' On You.
Luister ook eens naar de Prince cover, If I Was Your Girlfriend.

FunkStar schreef:

Luister ook eens naar de Prince cover, If I Was Your Girlfriend.

Vraag me af waar de tekst nog op slaat, als het gezongen worden doo een vrouw.
Weinig met het nummer gedaan, trouwens.

avatar van DJFreez
Als ik moet kiezen, vind ik hun eerste album toch beter. Komt natuurlijk ook vooral omdat ik gek ben op New Jack Swing (swingbeat) en daar staat hun eerste album bol van. Ook dit album is niet mis en prima geproduceerd. Beter dan de hedendaagse R&B.

avatar van Reijersen
Toch wel een geinig album. Vooral het begin (t/m song daarna wordt het wel wat minder. Kan sowieso niet al te lang naar de stemmen van deze dames blijven luisteren.
Wat ze wel zijn is cool.

waterfalls is een lekker nummer

Pf, jeugdsentiment enzo! Het is altijd lastig om dat te onderscheiden van pure kwaliteit. Feit is dat ik het nog altijd een fantastische plaat vind. Uitschieters zijn...zijn er veel. Natuurlijk Waterfalls en Diggin' on you (al is de live-registratie beter). Zelfs de interludes zijn tof. Inderdaad, ik draai dit over 30 jaar waarschijnlijk nog...

avatar van Dungeon
Goed album. Ook mijn favoriet hier is Waterfalls. Echt heerlijk die organized noise produkties uit die tijd. Met Ceelo Green op de achtergrond. Het nummer doet me erg denken aan het O.N. project Embrace van Society of Soul. En das ook goed.

avatar van fluidvirgo
Ben amper thuis in de R&B, en zeker heden ten dage noopt de aanwezigheid van deze muziek op de televisie/radio tot onmiddelijk zappen. Er zijn echter een paar kleine uitzonderingen op deze regel.

TLC verraste me met de volwassen opvolger van hun bij vlagen infantiele debuut. De song Waterfalls pakte me gelijk en ook Red Light Special kon me in al haar gladheid wel bekoren. De rest van het album komt over het algemeen zeer consistent op me over. Zelfs nu nog. Lekkere producties van onder meer Babyface en Sean "Diddy" Combs in hun betere dagen. 1994, is het al zo lang geleden?

****

avatar van principal2000
Dit is toch best wel een sterk en tijdloos album. De hits Diggin' On You, Red Light Special, Waterfalls en Creep zijn sowieso sterk. Vooral de laatste 2 vind ik nog steeds ijzersterk. Daarnaast zijn er nog een handjevol albumtracks die nog altijd erg goed en totaal niet gedateerd klinken: Kick Your Game, If I Was Your Girlfriend, Switch en Sumethin' Wicked This Way Comes ( ). Al met al toch zo'n 8 goede nummers op een album met 16 nummers waaronder 4 interludes. Dus eigenlijk zijn 8 van de 12 nummers goed. Dat vind ik wel 4* waard.

avatar van pureshores
alleen al de Sexy interlude is een 4 waard
3 hele fijne singles en 1 mindere en best sterke albumtracks maken dit wel 1 van de betere rnb albums van de jaren 90. De produktie zit prima in elkaar en ook tekstueel is dit een doordacht album.
De jaren 90 hebben behoorlijk wat meer kwalitatieve rnb albums van groepen voortgebracht en waren beter aan te horen dan de porno rnb van de 00's en de dance rnb van nu

Ik heb mijn albums op alfabetische volgorde in de kast staan; altijd al gedaan, gewoon een tik van mij.
Hierdoor viel mij altijd op als mijn jongere zus cd’s van mij had geleend, zonder dit te vragen.
Vrijwel altijd stonden die dan op de verkeerde plek.
Laatst nog met haar over gesproken, met de vraag of ik ooit een cd van haar had geluisterd, zonder dit te vragen.
Ja, CrazySexyCool van TLC.
Niet dat ik alles zo geweldig vond, maar Creep was heerlijk om je huiswerk bij te maken, en Waterfalls is gewoon erg sterk, zo zeker ook de clip hierbij.
Diggin' on You is zwoel, en vond een toenmalige vriendinnetje ook wel erg goed.
Verder ook niks mis met de Prince cover van If I Was Your Girlfriend; de dames hadden ook wel de uitstraling en het uiterlijk mee, waardoor het begrijpelijk zou zijn als ze ooit nog samen met Prince zouden werken.
Volgens mij is dat helaas nooit gebeurd.
Er waren een paar R&B girlbands die ik absoluut de moeite waard vond.
Salt 'N' Pepa, maar die bleef ik volgen na de Hip-Hop klassieker Push It, En Vogue, daarbij sloeg Hold On al gelijk in als een bom, en uiteraard TLC.
Een latere act als Destiny’s Child boeide mij totaal niet, maar het solowerk van Beyoncé weer wel.
TLC is dan niet zo veelzijdig als Salt 'N' Pepa en En Vogue, maar volgens mij wel een van de grondleggers van de huidige R&B.

deric raven schreef:
maar volgens mij wel een van de grondleggers van de huidige R&B.

Dat is met name te danken aan het platenlabel Laface van producers LA Reid en Babyface. En niet te vergeten Organized Noize Productions die achter de productie van Waterfalls zit.
Als je geïnteresseerd bent in de R&B uit die tijd vind je deze misschien ook wel leuk Society of Soul - Brainchild (1995) - MusicMeter.nl

Ga ik binnenkort eens voor zitten.

deric raven schreef:
Ga ik binnenkort eens voor zitten.

Hij is moeilijk te vinden maar staat wel in z'n geheel op youtube.

avatar van Fathead
deric raven schreef:
Vrijwel altijd stonden die dan op de verkeerde plek.

Dat heb ik bij mijn vrouw ook altijd, je zoekt je soms blauw naar een cd. Of, nog irritanter, cdtjes niet goed in het goede hoesje terugdoen...

Dat is inderdaad nog vervelender, ken dat probleem ook.

avatar van Bardt1980
Of nog erger... de cd niet in het doosje doen en gewoon bovenop de speler leggen!

Of 2 cd's boven elkaar.
Wat weer het voordeel kan hebben dat je maar voor een enkele cd betaald.
Inderdaad; ik heb van dit album de dubbelversie, met remixen.