Frank Zappa - Zappa in New York (1978)

Rock / Jazz
Label: DiscReet

1. Titties & Beer (7:36)
  2. Cruisin' for Burgers * (9:13)
  3. I Promise Not to Come in Your Mouth (3:32)
  4. Punky's Whips * (10:50)
  5. Honey, Don't You Want a Man Like Me? (4:12)
  6. The Illinois Enema Bandit (12:42)
  7. I'm the Slime * (4:24)
  8. Pound for a Brown * (3:41)
  9. Manx Needs Women (1:51)
  10. The Black Page Drum Solo / Black Page (3:51)
  11. Big Leg Emma (2:17)
  12. Sofa (2:56)
  13. Black Page (5:36)
  14. The Torture Never Stops * (12:35)
  15. The Purple Lagoon / Approximate (16:41)
totale tijdsduur: 1:01:14 (1:41:57)
Antonio
BubbleUBoeuff schreef:
Nou, nou, nou.
Blijkbaar moet je elke scheet van de meester met volle teugen opsnuiven vooraleer je jezelf liefhebber kunt noemen.

Opsnuiven alleen is bij lange na niet genoeg...
Over de longen nemen en dan het liefst ook nog daarna de smaakervaring tot in detail beschrijven, dat soort werk...

Om eerlijk te zijn ben ik het BubbleUBoeuff eens. Zelfs als relatief kort verzamelaar is er al een collectie nummers die ik steevast over begin te slaan omdat ik er wel genoeg van heb.

En de volgende plaat waar "The torture never stops" of "The Illinois enema bandit" zal ik waarschijnlijk niet meer aanschaffen .

Uiteraard is er ook heel erg veel heel erg goed materiaal waar ik waarschijnlijk nog jaren plezier aan beleef (veel van het jazz/klassiek werk).

Antonio schreef:
Wat dacht je van deze fan (op het forum van Zappa.com), die heeft 256 verschillende versies van City Of Tiny Lites !!!

Vet ziek

Dat zijn héél wat Tiny Lites!

avatar van ricardo
Deze had ik een hele tijd niet gedraaid, ben hem nu op dit moment even weer aan het draaien. Het kan live beslist niet mis met Zappa lijkt het wel. Ik kan het beste maar een Zappa top 10 en rotatielijst gaan maken, want vooral de laatste 4 maand draai ik zelden nog iets anders dan Zappa albums. En dan natuurlijk bij voorkeur live.

Het 2 de nummer van dit album ook een bijna ongeevenaard virtuoos stuk zoals je het zelden hoort, bij andere bands zeker niet.

Zappa heeft voor mij op dit moment zoveel te bieden dat ik nauwlijks nog iets anders luister, gewoon geen zin in, of na 1 draaibeurt weer snel een Zappa plaat erop.

Wolfgang1975
Samen met The Best Band You Never Hear In Your Life de beste van Zappa en dat is een hele prestatie!

Eindelijk maar eens de cd versie gekocht in verband met de bonustracks en de langere versie van Titties & Beer, maar wat een teleurstelling. De geluidskwaliteit van deze cd is in vergelijking met de lp bagger. De lp klinkt warm en direct. De cd klinkt vlak en hol. Dezelfde ervaring had ik al eerder met Sheik Yerbouti. Iemand dezelfde ervaringen?

avatar van ricardo
De cd versie vind ik geweldig klinken, maar de lp versie ken ik dan ook niet. Ik kan mij met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat muziek zowiezo op vinyl beter klinkt dan op cd. Het zou dan het ritueel moeten zijn van plaatje opleggen naald erop, en in je voorstellingsvermogen inbeelden dat deze muziek op lp beter zou moeten klinken dan op cd. Ik vind dat gewoon een enorme flauwekul. Vinyl is weer in, en ineens vind iedereen vinyl weer een beter geluid hebben dan een cd. Ik heb beiden gehad, maar ik vind de cd echt een veel beter geluid hebben. Een lp afspelen is dan wel weer sfeervoller kan ik mij voorstellen, maar geluidstechnisch is de cd natuurlijk echt wel een stukje beter.

Dit Zappa album is bij mij altijd in gevecht om de nummer 1 positie met Make A Jazz Noise Here. Deze maar weer in mijn top 10 gezet. Eigenlijk zou ik alleen maar Zappa platen in mijn top 10 moeten zetten zo goed vind ik de verschillende albums. Maar voor een beetje variatie toch maar verschillende bands erin.

rollingbeatle schreef:

Van Sheik Yerbouti moet je als cd-versie de EMI-cd hebben.
Die van Rykodisc een duidelijk mindere remix waarin vele fouten zijn geslopen en onbegrijpelijke beslissingen zijn gemaakt.
De EMI-mix is dezelfde als de vinyl.

@ ricardo. Laat ik voorop stellen dat ik geen audiofiel ben die constant de geluidskwaliteit van cd's en lp's met elkaar vergelijkt. Beide geluidsdragers hebben hun voor- en nadelen.

Gisteren hoorde ik voor het eerst de cd-versie van Zappa in New York. Direct viel mij de belabberde geluidskwaliteit op (kan ook uiteraard een kwestie van smaak zijn). Dit is volgens mij niet direct het gevolg van het verschil in cd's en lp's maar van het remasteren c.q. remixen van de oorspronkelijke geluidsbanden (Zappa heeft in dit kader wel meer steken laten vallen).

@ kaztor. Mijn cd-versie van Sheik Yerbouti is van Zappa Records (CDZAP 28). Een Franse persing uit 1990.

avatar van kaztor
Dat is ook de latere mix.

Hierbij een link naar de Zappa Patio waarop alle informatie staat van z'n uitgaves: Return of the Son of the Vinyl vs CDs FAQ - lukpac.org

Dank voor de link.

Father McKenzie
Geniale liveplaat met voldoende afwisseling tussen ernst en ironie; Flink wat langere stukken waar de gitaar de vrije loop gegeven wordt.
Iemand zei dat de klank niet ok is, maar ik kan niet vergelijken met een elpee... ik vind de klank van de cd echter zéér ok, de klankbalans is in orde, denk ik. Bassen, hoge tonen, middentonen, het komt er allemaal toch lekker uit, en zeker via de koptelefoon.
Machtig goed liveconcert is dit. Of zei ik dat al?

avatar van ricardo
Voor mij de allerbeste Zappa live plaat ooit.

Stijn_Slayer
Vanmiddag aangeschaft voor een tientje.

Ik heb 'm het afgelopen jaar vrijwel niet gedraaid. Zo zie je maar weer dat je bij Zappa nooit weet wat er gaat gebeuren. Ik vind de plaat nu méér dan fantastisch, en verhoog derhalve met een vol punt naar 4,5*.

Van de geniale humor van 'Titties & Beer' (hoewel beter op Baby Snakes) wordt je door een sterke muzikale trip meegenomen tot het ontiegelijk sterke 'The Purple Lagoon / Approximate'. Af en toe nogal chaotisch, maar dan kan ik nu wél tegen (i.t.t. een jaar geleden).

Overigens vind ik de Rykodisc cd geweldig klinken hoor.

avatar van LucM
Dit live-album toont weer eens de vakmanschap van Frank Zappa aan: de afwisseling van humoristische (Titties & Beer vind ik hilarisch) en meer ernstige stukken, de vele stijlen die hier worden geëtaleerd en natuurlijk de gitaarsolo's. De geluidskwaliteit op CD vind ik overigens ook goed.

avatar van ricardo
Samen met Make A Jazz Noise Here voor mij de 2 allerbeste albums uit zijn gehele oevre.

ricardo schreef:
Make A Jazz Noise Here

Daar luister ik nu naar, wat is dat inderdaad een geniale cd

Na het opzetten vanochtend was ik meteen vergeten hoeveel bier ik vannacht genuttigd had

avatar van ricardo
Zappa kan met een kater nog weleens verhelderend werken inderdaad.

Deze doet niet veel onder voor Make A Jazz Noise Here hoor, alleen omdat dat album nieuwer is en een beter geluid heeft nog, en door de beste band van Zappa ooit gespeeld word, er een virtuositeit word gehaald die mijns inziens echt ongeevenaard is.

ricardo schreef:
Zappa kan met een kater nog weleens verhelderend werken inderdaad.

Zappa dronk toch alleen maar koffie ?

avatar van Pink
Tsja wie ben ik om het gemiddelde naar beneden te halen.
De nummers op deze cd klinken toch behoorlijk anders dan op Läther maar dat maakt het juist interessant.
(Zoals voor mij gewoon) soms wat mindere momentjes, maar het overige zit tegen het geniale aan als dat het al niet is. 4,5

avatar van freakey
Malle schreef:

wordt het tijd?

Voor Zappa is het altijd tijd

Eh, ff serieus, als je de cd versie hebt voegt deze niks toe, integendeel zou ik zeggen. De plaat is gecensureerd (dit natuurlijk tot grote woede van Zappa zelf) waardoor je oa een groot gedeelte van Titties & Beer en Punky's Whips kompleet moet missen. Kant 1 duurt dan ook nog maar 9,5 minuut!!!

Verder is het wel een hele goede essentiële Zappa lp, dat wel!

Malle schreef:

wordt het tijd?

Soms is het beter om het beste van een artiest tot het laatst te bewaren.

avatar van kobe bryant fan
Heerlijke Live plaat van Zappa, hij maakt er opnieuw een echt feest van!
De opener is hilarisch. Muzikaal stelt het niet zo veel voor, en toch weet het me haast 8 minuten te boeien en laten lachen. Ook The Illinois Enema Bandit heb ik aangeduid als favoriet, 12 minuten genieten. Zappa was duidelijk in vorm. Ook de Live versie van Sofa is erg goed en de afsluiter mag zich ook bij het rijtje betere songs van de plaat toevoegen. 4* met kans op meer.

kobe bryant fan schreef:

De opener is hilarisch.

Hierbij de beelden van dit nummer, met Spaanse ondertiteling.
De beelden komen uit Zappa's film Baby Snakes en is tijdens Halloween 1977 gefilmd, een jaar na de opnames van Zappa In New York.

Yann Samsa
De ultieme levenswijsheid; bier en tetten.

avatar van Stalin
Deze man doet niet onder voor Michael Kenyon aka The Illinois Enema Bandit.

A DJ allegedly broke into the homes of men he saw at clubs and parties and performed oral sex them as they slept, according to police in Pennsylvania.

avatar van freakey
Stalin schreef:
Deze man doet niet onder voor Michael Kenyon aka The Illinois Enema Bandit.

Daar had zeker een mooi liedje van de oude Zappa ingezeten, mocht ie nog geleefd hebben...