Sigur Rós - ( ) (2002)

IJsland
Label: FatCat

1. Untitled (Vaka) (6:38)
  2. Untitled (Fyrsta) (7:33)
  3. Untitled (Samskeyti) (6:33)
  4. Untitled (Njósnavélin) (6:56)
  5. Untitled (Álafoss) (9:57)
  6. Untitled (E-bow) (8:48)
  7. Untitled (Dauðalagið) (13:00)
  8. Untitled (Popplagið) (11:45)
Broem schreef:

Oh ja, waar gaat het over dan

Dat zou jij wel willen weten, dan wist je ook meteen hoe het vijfde seizoen van Vikings afloopt ...

avatar van Broem
Mjuman schreef:

Precies. En ook waar de kok in Muppetshow het over heeft. Altijd al willen weten.

avatar van Manfield
Shrimpies!

Ja, leuke retorische vraag Broem, eentje waar zelfs meneer Jonsi het antwoord schuldig op zal moeten blijven. Het mooie is dat het nooit door een bepaalde ondergrens heen zakt. Misschien is het wel zo dat zelfs de ongevoeligste persoon eventjes kan worden beroerd. Wie zal het zeggen? De lichaamstaal van mijn stokoude kat, die al 100en cd's heeft moeten aanhoren en daarnaast een prima barometer is voor kwalitatief hoogstaande muziek, spreekt echter boekdelen.

avatar van Monsieur'
Deze plaat trekt scheuren in mijn diepe gronden, maakt mijn water minder stil. Het raakt de essentie van ons bestaan precies op de naar, een open akkoord die de toon zet. Een indruk, een afdruk van perfectie op een onbevlekt wit laken van sneeuw. Er onthullen zich bergen, rivieren, wegen en huizen. Geheime verlangens van de geest, geschilderd door een pallet van onbevangenheid. Want wie zijn gedachten laat gaan, vindt ze op het witte doek. Ons soms zo gekwelde hoofd is gevuld met een stroom die langzaam de beurse blauwe gedachtengangen vult. Het geeft voeding aan bewandelde paden, zodat er weer groeit. Een nieuw begin, steeds weer.
★★★★★

avatar van jakkepoes
Wat een hoog gemiddelde voor een CD vol droefenis. Trek deze muziek voor geen meter.
Toch nog 2 punten voor het instrumentale en technisch mooie geluid.

jakkepoes schreef:
Wat een hoog gemiddelde voor een CD vol droefenis.

Zo zijn er wel meerdere albums te vinden op deze site, het is allesbehalve een uniek gegeven.

avatar van Leptop
De reden is helder: smaken verschillen.

avatar van Stijn_Slayer
Gisteren voor het eerst 'Untitled 9' gehoord. Wat jammer dat die ontbreekt op dit album. Was i.m.o een prachtige, kalme afsluiter geweest na de uitbarstingen van 'Untitled 8'.

Sigur Rós - Untitled #9 Smáskífa - YouTube

Mijn favoriet blijft de vierde. Sacraal en bovenaards gewoon, ik denk dat Bach er ook trots op was geweest als hij dit had geschreven.

avatar van Johnny Marr
Waarom staat dit nu op 1 in mijn top 10? Soms moet ik het weer even laten bevestigen met een luisterbeurt, en zo rond het tweede à derde nummer weet ik het al. Dan is het zo van: "Jup. Beste shit ooit gemaakt, no single doubt about it." Untitled #7 en #8 wil ik op mijn sterfbed horen, en Untitled #1 mag dan het eerste nummer zijn dat ik te horen krijg in het hiernamaals, als zoiets al zou blijken te bestaan natuurlijk.

Het geheim van deze plaat en wat het ook zo geniaal maakt is dat ie weer telkens klinkt alsof het de eerste luisterbeurt is, alsof je 'm nog nooit eerder hoorde. Daarom is dit voor mij hét van het, de crème de la crème.

avatar van Monsieur'
Johnny Marr schreef:

Vaka in het hiernamaals, Njósnavélin waarop je daar naartoe wordt gedragen... op zachte roze wolken terwijl de oranje zon zijn laatste daling maakt. Een eindeloze conclusie, een waardig einde.

Het beste Sigur ros album voor mij. En dat wilt wat zeggen met andere albums als Aegatis Byrjun en Takk. Ook ontdekt op mume.

Lastig te verklaren waarom dit nu zo goed is. Het duurde ook vrij lang voordat ik dit echt goed vond. De pittige nummers vallen bij mij altijd wat makkelijker. Toch vind ik het rustige eerste deel nu echt bijzonder mooi. Met 2 en 4 als hoogtepunten voor mij. Het 2e deel is vooral met de laatste 3 nummers ongekend goed.

Dat "gezoem en gekraak" op de achtergrond geeft dit album echt iets eigenzinnigs. Ook de violen zijn zo mooi weg gewerkt dat ik dit later pas echt ben gaan waarderen. Een soort van extra laag. Zijn stem als instrument gebruiken past perfect op dit album.

Deze hoort in mijn top 10 en popplagid (untitled is voor mij het beste nummer aller tijden. Wat een knaller is dat toch. Live ook altijd een fenomenaal einde. Ook op Inni erg mooi trouwens.

Favorieten: 4,8.

avatar van Screenager
De laatste twee opmerkingen hier zijn geschreven tussen 3 en 4u 's nachts. Geweldig.
Of jullie zaten in het buitenland, of jullie hadden net een fantastische nachtelijke luisterervaring achter de rug.
Dat laatste acht ik bij een album als dit zowaar een pak aannemelijker dan de eerste optie.

Wat
Een