Sigur Rós - ( ) (2002)

IJsland
Label: FatCat

1. Untitled (Vaka) (6:38)
  2. Untitled (Fyrsta) (7:33)
  3. Untitled (Samskeyti) (6:33)
  4. Untitled (Njósnavélin) (6:56)
  5. Untitled (Álafoss) (9:57)
  6. Untitled (E-bow) (8:48)
  7. Untitled (Dauðalagið) (13:00)
  8. Untitled (Popplagið) (11:45)
Denk je even heerlijk te gaan ontspannen, niemand thuis, languit op de bank, deze plaat op...Ga je helemaal op in de muziek, ben je in de clímax van het laatste nummer, van het hele album...Komt je moeder binnen, zeikend dat DE POORT OPEN STAAT!! Aaaarrrgghhh!!! Nou en!?!? Ook al staat heel de tuin in de fik!! ga weg!!

Haha, moeders. Gelukkig doet mijn moeder dat al jaren niet meer aangezien ze 180km verder op woont. Geen slot op je kamerdeur?

Ik lag in de woonkamer, eigen schuld dus, maar toch. Wat een verschrikkelijke timing was dat

In de woonkamer, ah, inderdaad een gevaarlijke plaats! Heb je weer wat geleerd!

avatar van voskat
Maar half geslaagd en behoorlijk overschat.
1, 4, 5, 6 en 8 zijn geweldig, maar het gaat vrijwel allemaal via hetzelfde formuletje.. dat had creatiever gekund.

Agaetis Byrjun was beter.

Half geslaagd? Meer dan de helft vind je geweldig. Hetzelfde formuletje? De enige overeenkomst is dat ieder nummer een opbouw heeft, maar het mooie is dat het een dubbele opbouw betreft. Ieder nummer bouwt namelijk op, maar ook in het album zit een opbouw, per nummer wordt het ruiger. Creatief genoeg als je het mij vraagt

Beeldende songs die mij behoorlijk raken, o zo intens. Ben nu zeer benieuwd naar de cd Agaetis Byrjun

avatar van voskat
dajando schreef:
Half geslaagd? Meer dan de helft vind je geweldig.

Ongeveer de helft toch..
In die nummers wordt het gebrek aan variatie verbloemd met melodieën, maar de overige deuntjes hadden ze van mij weg mogen laten.

Hetzelfde formuletje?

Ja, behoorlijk.
Steeds dezelfde vocalen over hetzelfde ritme..

avatar van Conway Twitty
ik vond untitled niet goed

Ik heb dit pareltje voor 7,99 € op de kop kunnen tikken bij mediamarkt.

avatar van The Scientist
bij mij stond er (bij media markt) 15,99 op het label, alleen bij de kassa werd 5 euro gerekend, dat was wel heel voordelig.

avatar van VanDeGriend
Ik vind Untitled het beste nummer.

avatar van VanDeGriend
Deze cd maar eens uit de kast gehaald. Na twee nummers uit willen zetten en hier mn score hier aan willen passen naar 0,5. Per ongeluk laatste nummer ook nog even opgezet en dat is dan weer erg mooi. Ik probeer m nog 1 x maar dan van achter naar voren.

avatar van Bruno Banani
briljante plaat, weer es beluisterd na het uitbrengen van nieuwe plaat 'Takk',maar heb toch deze nu maar aangeschaft.
Vind het persoonlijk de mooiste van Sigur Ros.

avatar van gemaster
Sorry, ik heb het geprobeerd, maar na 5x draaien hoor ik de briljantie niet. De plaat komt op mij heel erg kil over, dat hoeft normaal gesproken geen probleem te zijn, maar ik kreeg er ook totaal geen andere gevoelens bij. Er zitten een paar hele mooie momenten tussen, maar 71 minuten is veel te lang. De zang is in het begin mooi en een soort instrument opzich, maar na een paar nummers had ik echt het gevoel van: Zing toch verdomme eens wat anders man! Ik merk gewoon dat dit album veel te pretentieus is voor mij. 2,5*

avatar van Goodfella
gemaster schreef:
Ik merk gewoon dat dit album veel te pretentieus is voor mij.

Hoe merk je zoiets?

avatar van gemaster
Als je zit te luisteren naar een album en dan ineens denk je: 'doe toch niet zo moeilijk!'.

Xander
Een meesterwerkje, maar toch vond ik de vorige net nog dat beetje beter... Favorieten: 1,4 en 8.

gemaster schreef:
Zing toch verdomme eens wat anders man!

T zal aan mijn Ijslands liggen maar ik denk ook dat ie steeds hetzelfde zinnetje herhaalt. Blijft een moeilijk geval deze cd. Wellicht dat t optreden op 7 november in 013 me definitief naar een kant doet uitslaan.

avatar van gemaster
Ik had nog bijna kaartjes besteld voor dat concert, omdat ik dacht dat deze muziek me wel zou liggen. Godzijdank heb ik het niet gedaan.

Pim
Agaetis byrjun is zo ontzettend mooi, net zo mooi als dat dit album tegenvaalt. Joe saai...........saai...........saai

Deze is wat ontoegankelijker, maar uiteindelijk vind ik dit toch wel de allerbeste plaat van Sigur Ros. Desalniettemin zijn AB en Takk ook meesterwerken.

Xander
Pim schreef:

mja, er zit wel wat minder energie in dit album, maar hier vind ik dat ook niet nodig, tis gewoon hemelse muziek en idd wat anders dan de vorige en takk... maar zeker niet de minste 4,5*

Toine Rorije
Met je trein in de sneeuw stranden, teruggaan, kachel aan en dan dit draaien. Ik denk dat ze hem ooit zo bedoelt hebben. Al zullen ze dat nooit toegeven

Toine Rorije
En ik doe de plaat daarmee nogal te kort besef ik nu

VanDeGriend schreef:

Hij zingt op dit album ook geen IJslands. Het is een verzonnen taal genaamd "Hopelandic". Op alle andere albums zingt hij wel echt IJslands.

Dat hij steeds hetzelfde zingt stoort me helemaal niet. Het benadrukt nog eens de leegheid die in de cd zit verscholen. Het gaat bij deze cd niet om woorden of deuntjes. Het gaat om het gevoel...

avatar van dynamo d
Wonderschoon. Ik had wel eens van Sigur Ros gehoord, maar door het enthousiasme op MuMe heb ik ook maar eens wat aangeschaft. En oh oh, wat mooi. Het maakt niet uit welke taal er worden gezongen, het is prachtige, mystieke, dromerige muziek. Verslavend. Het mooiste nummer komt aan het einde (untiteld 8 ). Terecht dat dit nummer de winnaar was op het forum bij "het beste van...". Vooral de drumritmes en opbouw van deze song vind ik magistraal. Hopelijk komt zo snel mogelijk 'Takk' m'n brievenbus binnen vallen, want ik wil meer...

Toine Rorije
Nu ook de tweede helt van de cd mij weet te overtuigen ga ik er toch maar is een 5 van maken. Voor mij is dit de ultieme sigur ros cd

avatar van dynamo d
't Was 4,5 maar ik heb er ook al een 5 van gemaakt. Vooral nummer 8 is weergaloos mooi.

avatar van Twilight
Travisaholic! schreef:
Toen ik deze cd kocht en geforceerd naar ging luisteren vond ik het nog niet zo heel veel.. Laatst -geruime tijd na aanschaf- had ik de behoefte om dit album te beluisteren, en kon ik hem niet meer uitzetten.

Precies hetzelfde gaat voor mij op!

Eerste keer luisteren vond ik er niet zo veel aan, maar toen ik em later nog een keer ging luisteren omdat ik daar ineens behoefte aan had was ik gelijk helemaal verkocht. Echt geweldig mooie muziek dit! 4*