Sigur Rós - ( ) (2002)

IJsland
Label: FatCat

1. Untitled (Vaka) (6:38)
  2. Untitled (Fyrsta) (7:33)
  3. Untitled (Samskeyti) (6:33)
  4. Untitled (Njósnavélin) (6:56)
  5. Untitled (Álafoss) (9:57)
  6. Untitled (E-bow) (8:48)
  7. Untitled (Dauðalagið) (13:00)
  8. Untitled (Popplagið) (11:45)
avatar van Martin Visser
Twilight schreef:
Eerste keer luisteren vond ik er niet zo veel aan, maar toen ik em later nog een keer ging luisteren omdat ik daar ineens behoefte aan had was ik gelijk helemaal verkocht.

Het is muziek die niet in een keer helemaal te bevatten is. Het helpt ook niet echt dat de tracks geen titels hebben en de teksten niet verstaanbaar zijn. Dat is verder niet erg, maar daardoor ontbreekt wel wat houvast.

Het betekent dat de muziek helemaal voor zich moet spreken en dat kost een beetje tijd. Voordeel is dat er na vele malen draaien nog steeds veel te genieten valt. En zelfs nog te ontdekken: na hun concert op 15 november in 013 ben ik deze en andere platen weer opnieuw gaan luisteren. Ik kreeg daardoor weer andere favorieten. Na dat concert ben ik bijvoorbeeld track 8 pas echt gaan waarderen. Blijkbaar was tot nog toe de meeste aandacht van mij uitgegaan naar de eerste tracks. Achteraf begrijp ik werkelijk niet waarom track 8 niet van begin af aan mijn favoriet is geweest.

Bij dergelijke platen wil het nog wel eens helpen expres halverwege te beginnen met luisteren. Mijn ervaring is dat ik van veel platen de eerste nummers het beste ken. Illinois van Sufjan Stevens bijvoorbeeld heb ik bewust regelmatig gedraaid vanaf nummer 15. Zo heb ik de laatste paar liedjes beter leren kennen en meer gaan waarderen. Dat krijg je met albums die zo vol moois staan.

Toine Rorije
ze hebben niet voor niets die 30 seconden stilte ingebouwd halverwege

avatar van Twilight
Dit is inderdaad muziek die tijd nodig heeft. Maar ik heb vaker dat soort muziek meegemaakt en deze keer ging het wel heel raar, want ik had ineens zin om naar ( ) te luisteren. En toen sloeg de vonk over.

Ik verhoog mijn stem met een halfje trouwens. 4,5*

avatar van Zwammer
Ik heb de cd pasgeleden gekocht. Het was m'n eerst Sigur Ros cd, dus ik moest eerst wel even wennen. Maar na een tijdje zat ik er helemaal in en kon ik dus op de kwaliteit gaan letten. Ik ben met de conclusie gekomen dat de het een goed album is met een paar lekkere uitschieters (Untitled 1,3,4 en 7) en een wereldnummer (Untitled 8 ). De opbouw in het laatste nummer is echt geniaal en de stem is ook schitterend, echt één van de betere nummers ooit. De rest is ook zeker het beluisteren waard en dus beloon ik dit album met een mooie 4*

Electro_
Untitled # 8 is zeker erg mooi. Maar Untitled #1 en #4 mogen er ook zeker wezen. Echt de Sigur Rós-stijl is dit. Ik vind het ook een beetje raar dat hier als genre 'Rock' staat, had misschien nog wel iets bij gemoeten (Avant-Garde bedoel ik dus). Vind iemand anders dat ook? Ik maak er voor nu maar 4* van.

Dit album was mijn eerste ervaring met Sigur Rós. Ik zal nooit vergeten hoeveel impact dit had op mij, de stijl, de sfeer, even helemaal weg. Ik vind de groep nog steeds goed, heb de andere cd's ook al aangeschaft en het blijft werkelijk een fantastische groep. Naar mijn mening vind ik de stem wel passend, én je kan meezingen;-)

avatar van dynamo d
dynamo d schreef:
't Was 4,5 maar ik heb er ook al een 5 van gemaakt. Vooral nummer 8 is weergaloos mooi.

't Heeft 3 maanden geduurd, maar inmiddels staat () per vandaag in mijn album top 10. Je blijft dit album telkens met plezier beluisteren. Hoe heb ik () eerst een 4,5*kunnen geven? Dikke 5* natuurlijk

Ah, de onofficiele titels staan er nu ook bij. Toch bizar dat zo'n laatste nummer door de heren SR zelf 'popliedje' genoemd wordt.

herman schreef:
Ah, de onofficiele titels staan er nu ook bij.

Wel zo handig met de nieuwe functie waar je op je favoriete track kunt stemmen

avatar van Klumpie
Is het voor mij waard om deze muziek aan te schaffen of niet???

Ik heb nog nooit een nummer van hun gehoord, maar ik heb het gevoel dat ze klinken als Radiohead op hun laatste 3 albums en daar kan ik nog steeds niet aan wennen.

Niet te vergelijken wat mij betreft. Radiohead heeft op hun laatste albums meer electronische invloeden, terwijl dat bij sigur rós hier niet het geval is.

hier kun je nummers van dit album downloaden.

avatar van Klumpie
Bedankt dajando, ik ze eens beluisteren.

avatar van vanson
Klumpie schreef:
Is het voor mij waard om deze muziek aan te schaffen of niet???

ik zou eerst 'Agaetis Byrjun' luisteren, is een stuk toegankelijker dan '()' (niet perse beter, begrijp me niet verkeerd)

avatar van Kasperbert
De allereerste keer dat ik dit album luisterde vond ik het gewoon leuk, 4*-waardig. 2e keer vond ik het al een stuk beter en verhoogde ik het naar 4,5*. 3e keer beukte deze prachtplaat mijn top 10 binnen.....en nog steeds lijkt hij met de luisterbeurt beter te worden, echt ongelovelijk goed

avatar van beruk
Is een hele mooie plaat, brengt me terug naar mijn eerste luister ervaring van Mike Oldfield en minimal music (stroming in klassieke muziek waar mike oldfield door beinvloed is) Dat hoor je allemaal terug in deze cd: ogen dicht en dromen dat je op een wolk ligt naar de zon te staren....dit soort muziek is beter dan welk soort dope dan ook (en gezonder)

avatar van gerard wiekens
Muziek uit de tijd dat de kuddes mammoeten nog over de ijsvlaktes trokken. Vele kippenvelmomenten.

avatar van levenvergeten
gerard wiekens schreef:

Een mooiere beschrijving kan je inderdaad niet beschrijven.
Ook de videoclips van deze jongens zijn vaak fenomenaal goed. De clip van Untitled #1 past gewoon perfect. Ze versterken elkaar, muziek en videoclip.

Mojo Pin
Mooie sfeermuziek. Alleen jammer van de nietszeggende lyrics.

avatar van HiLL
Het is allemaal prachtig, echt waar. En best spannend. En hij was €6,99 dus he opzich niet te klagen. Maar het is niet spannend, niet lekker genoehooeg. Het is geen plaat die je lekker opzet, althans ik niet. Mij toch wat vaagjes allemaal daarvoor. 4* dat zeker, het is wonderschoon maar een blijvertje? Nee ik denk ze (heb die baby ook) ooit weg te doen, of nee de Plaatboef die geeft niks..weet je wat ik geef ze aan mijn kleine neefje die in augustus wordt geboren. Ooit zeg ik dan: 'Dit is vage eskimo muziek'. Ach het staat wel leuk in de collectie.

Dit is ook geen plaat die je zo maar even opzet, daar moet je echt voor in de stemming zijn. Voor mij wel een beetje vergelijkbaar met de jaren '70 mastodonten (PF en Genesis) uit je top 10. Daar luister ik ook niet vaak naar, maar als ik het opzet is het meestal wel genieten.

sleep
Je moet er voor gaan liggen, gewoon op bed, gordijnen dicht, ogen dicht en luisteren. Dit album is een werkelijk meesterstukje, vanaf de eerste seconde geeft het je een raar maar geweldig gevoel, het is een soort van ontdekkingsreis door je eigen fantasiewereld. Untitled 4. geeft mij zo'n wrang, verdrietig maar toch bevredigend gevoel. Na het openen van je ogen ben je weer terug op aarde, jammer.

avatar van MJ_DA_MAN
Hoe spreek je dit album uit? ()

"Die ene van Sigur Ros"

avatar van HiLL
Electro_ schreef:
"Die ene van Sigur Ros"

Ja die ene ja.

avatar van DaarGaJeFaber
Die andere van Sigur Rós / Haakjehaakje / Het ronde album / Pleebril

En zo schieten je er nog wel een paar te binnen, als je er even een halfuurtje voor gaat zitten

Electro_

Prachtig album en vooral untitled 8 die sluit het album zo mooi af.

voorlopig niet hoger dan een 2.5, maar eens wat meer tijd geven

een 3.5 van mij, soms wat saai maar dat magistrale eerste nummer vergoed veel

avatar van musicfriek
Probleem met dit album bij mij is dat ik het allemaal teveel vind. Track 4, Njósnavélin (The Nothing Song) vind ik godsgruwelijk mooi, maar geen enkel ander weet me zo te pakken als dat nummer. Misschien toch kwestie van vaker draaien? Enfin, wel van 1 naar 2,5 nu, gaat de goede kant op