Seventh Wonder - The Great Escape (2010)

Zweden
Label: Lion

1. Wiseman (5:42)
  2. Alley Cat (6:06)
  3. The Angelmaker (8:29)
  4. King of Whitewater (7:20)
  5. Long Way Home (4:26)
  6. Move on Through (5:04)
  7. The Great Escape (30:14)
  8. In the Blink of an Eye 2011 * (6:28)
totale tijdsduur: 1:07:21 (1:13:49)
Huppa!

YouTube - Seventh Wonder - Alley Cat

Nummer staat al online.

Ik kan werkelijk waar niet wachten op dit album dat gewoon geweldig moet gaan worden.

avatar van horned_reaper
Wat een heerlijk album is dit weer!

Ik heb hem al een aantal keer geluisterd.... en het zit weer vol dynamiek, verassingen en etherische sferen!

_o_

avatar van Scython
Die smeerlappen. Van zulke vroege leaks kan ik echt niet genieten, zeker niet als het om een band gaat die de verkoop echt nodig heeft om zelfs maar te kunnen blijven bestaan. Echt balen voor deze mensen. Ik herinner me zelfs nog een topic op hun forum waarin ze de luisteraars vroegen om het te kopen, omdat ze aan een bepaalde quota moesten voldoen en graag door wilden gaan met muziek maken. Zoiets als dit helpt daar niet echt bij, en dan vraag ik me af wat er in het hoofd van diegene omgaat op het moment dat hij of zij op het brilliante idee komt om het een maand van tevoren op internet te zetten.

No discussion of leaked TGE here before Dec 3 - Ultimate Metal Forum - ultimatemetal.com ----- Hier kun je het zelfs van een bandlid zelf aanhoren.

In ieder geval staat 't bij mij op de pre-order, en ik wacht nog rustig een tijdje. Vlak voor de release een kleine sneak peak, dat wel.....of misschien iets eerder, mocht de verleiding te groot worden .
Het bericht hierboven maakt het wachten er in elk geval niet gemakkelijker op!

avatar van horned_reaper
Ik vind het een beetje onzin.
Natuurlijk koop ik het album zodra deze in de verkoop gaat.

Maar even natuurlijk als dat download ik het album ook direct zodra de mogelijkheid zich voordoet! Dat geld voor hun geef ik echt wel uit.... maar wat geeft mij dan niet het recht om er niet zo snel mogelijk van te mogen genieten?

Vergeet niet dat sommige bandleden van Seventh Wonder echt behoorlijk goedbetaalde full-time banen hebben! Dus omkomen van de honger zullen ze echt niet.

En nog even kort over het album zelf..... ik ken het album zowaar bij uit mijn hoofd.
Sommige nummers zijn duidelijk een stap in een andere richting, maar die stappen die ze nemen doen ze met stijl! Prachtige ingevingen en verassingen zitten er in de muziek.

Sommige nummers van het album moeten wel langer de tijd krijgen als het voorgaande album. Vooral het half uur durende nummer duurde een tijdje voordat ik de pracht er van in begon te zien.

Mijn favorieten zijn toch wel nummer 3 t/m 6
Ook omdat de teksten weer echt om van te smullen zijn.

Evenals Scython kan ik ook niet wachten tot ik het echte album in handen heb!

avatar van Scython
Tja, maar niet iedereen zal zich zo eerlijk gedragen zoals jij dat dan nu doet. Ik kan me voorstellen dat er meer dan genoeg mensen zijn die na een maand lang de CD illegaal beluisterd te hebben, niet meer zoveel interesse zullen hebben om het te kopen of misschien de muziek zelf al een beetje zat zijn.

Want wees nou eerlijk, muziek klinkt vrijwel altijd beter als het nog vers is, dan wil je het graag kopen. En dat is nou net het probleem bij zulke vroege leaks. Een week valt nog te doen, maar een maand...

En omkomen van de honger? Dat zou er nog eens bij moeten komen . Muziek maken en op tournee gaan... ik heb er niet al te veel verstand van, maar ik kan me voorstellen hoe duur en tijdverslindend dit kan zijn. Er zal bij die mensen waarschijnlijk vaker geld ingestoken worden dan dat ze eruit halen. En zodra dit dan serieus in de kosten gaat hakken, dan heb je uiteraard kans dat de band ermee stopt. Dat, of je hoort het terug in de productie, of de frequentie van nieuwe releases, het werkt altijd negatieve kant op. Een hobby kan uiteindelijk te duur worden.

En wat het album betreft, ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het op hetzelfde niveau als Mercy Falls zal zijn. Dit baseer ik op Alley Cat (wat overigens wel een lekker nummer is), en de informatie die ik over de nieuwe sound heb vernomen.
Een wat 'drogere sound, met meer nadruk op de gitaren en andere organische instrumenten'. Ik weet zeker dat de heren er iets geweldigs van zullen maken, maar god oh god, wat ben ik 'n fan van hun keyboard werk. Dat bracht hun vorig album echt een stukje hoger voor mij.

Maar desondanks ben ik natuurlijk zeer benieuwd. Laat maar komen!

avatar van horned_reaper
In het nummer King of Whitewater zit een prachtig vioolstuk dat me per direct in een oud Iers kasteel waant.... ^^

En de combinatie met een zangeres in het nummer Long Way Home is wat mij betreft ook zeer geslaagd

Move on through vindt ik technisch gezien het beste nummer! En eveneens één van de mooiste.

avatar van lennert
Mercy Falls heeft een prachtige eerste plaats in mijn lijst, dus ik had van te voren niet verwacht dat The Great Escape dit zou kunnen overtreffen. Inderdaad, dit is niet gebeurd, maar het scheelde niet veel. Van de zeven nummers blijf ik de ballad Long Way Home gewoon net iets te zeurderig om het album compleet briljant te maken, maar een goed nummer is het absoluut wel. Persoonlijke favorieten zijn de opener Wiseman, The King Of Whitewater en vanzelfsprekend het fantastische titelnummer. Bij een eerste luisterbeurt leek het allemaal nog wat fragmentarisch, maar per keer dat ik hem luister wordt het mooier en meeslepender. Sowieso ben ik benieuwd waar de nummers over gaan zijn dit keer, want het gedicht Aniara is mij helaas onbekend.

Zo op de valreep nog een plaat die een eerste plaats in mijn jaar top 10 zal innemen naast grootse releases van Heathen, Blind Guardian en Iron Maiden. Seventh Wonder blijft op het moment de beste progressieve power metal act die rondloopt en er zijn nog steeds te weinig mensen die er van gehoord hebben. Helpt allen het woord te verspreiden, ze verdienen toch echt meer aandacht dan een Dream Theater.

Mijn favorieten zijn denk ik toch wel The Angelmaker en Move on Through

Dus het blijkt maar weer dat er geen expliciete nummers uit springen op dit album, iedereen kan er zijn ei op kwijt en alles is gewoon goed ^^

avatar van james_cameron
Redelijk goed progressief metalalbum, met als positieve uitschieter het lange titelnummer. De sound doet sporadisch denken aan een band als Dream Theater, maar dat niveau wordt nergens gehaald. De zang verkeert iets te vaak in de hoge regionen naar mijn smaak, de riffs zijn wat aan de saaie kant en het geluid is vaak iets te volgepropt, waardoor de songs wat rommelig overkomen. Ik heb mijn metal liever iets melancholischer en minder 'vrolijk'. Binnen het genre een degelijke plaat, niets meer en niets minder.

avatar van horned_reaper
Jaren lang ben ik Dream Theater fan geweest bij uitstek.... tot ik deze band leerde kennen.
Dit niveau vindt ik persoonlijk veel en veel hoger.... maar dat is natuurlijk smaak dan

avatar van notsub
Seventh Wonder heeft duidelijk werk gemaakt van dit album. Het klinkt als een klok en de zanger zingt alsof zijn leven er vanaf hangt. Die zet een puike prestatie neer! De stijl is nog steeds onvervalste prog metal, iets lichter van opzet als bijvoorbeeld Dream theater, maar die naam schiet wel vaak langs in mijn hoofd bij het beluisteren van deze CD. Daar wringt het wat mij betreft nog steeds...... Toch hoor ik stappen voorwaarts, de zang en het toetsengeluid zetten de band op het goede spoor.

avatar van ozwald
hm.. nooit van deze band gehoord.. toch eens gaan checken.

't is toch geen familie van stevie hè?

eehm, wie is stevie?

avatar van AOVV
Ik heb er blind vertrouwen in dat het geen familie is van Stevie, ozwald

Goeie plaat overigens. De eerste 6 nummers worden wel wat overschaduwd door het imposante titelnummer (dat een half uur duurt), maar dat zijn op zichzelf ook allemaal aardige nummers. De zang, die bij dit soort metal soms wel een probleem is bij mij, valt nog wel mee eigenlijk. 't Is niet zo dat ik hier van begin tot eind vrolijk zit loos te gaan, maar een aangename plaat, niets meer en niets minder. User james_cameron en ik zitten op één lijn wat deze plaat betreft.

3,5 sterren

avatar van ozwald
gezien de juichende beschrijvingen ook mn tanden eens ingezet. Kan me vooralsnog niet echt overtuigen. Slecht is het natuurlijk niet maar onderscheidend imo ook zeker niet.

Beetje zelfde gevoel (13 in een dozijn) als ik onlangs bijv. bij Shadow Gallery had.

avatar van Metalhead99
Goed album, al had die laatste track van mij wel korter mogen zijn, dat nummer begint dan ook op de helft te vervelen, waardoor de pit eruit gaat. Voor de rest is dit een goeie plaat.

avatar van jasper1991
Ik had hoge verwachtingen van deze band maar voorlopig doet dit mij weinig, ik wacht nog even af of het kwartje gaat vallen. Minpuntje is in ieder geval het gebrek aan afwisseling, het wordt dan al gauw zo'n schreeuw album.
De progressive ritmes zijn leuk maar heel het album door 7/4 of 5/4 is vermoeiend. Af en toe moeten er gewoon lekkere wegluister momenten komen.

avatar van horned_reaper
Ik vind juist dat het album vol staat van de rustige luistermomenten..... er zit veel rust in qua zang en muziek..... dus een schreeuwalbum kan ik hier op geen enkele manier in vinden?

avatar van jasper1991
Als ik aan het album denk hoor ik die gillende zanger weer met het koor wat hem voortdurend echoot. Het begin en einde van de titelsong zijn rustig en verder staat me een heel kort piano stukje aan het begin van 'The Angelmaker" bij.

jasper1991 schreef:

Wauw.... ik wist niet dat iemand Seventh Wonder op zo'n manier kon interpreteren?

Hoog tijd om hem nog een aantal keren te luisteren dan!

Er zijn trouwens maar 2 kleine stukjes op het album waar hij even schreeuwt (in mijn oren althans).

avatar van jasper1991
Nee, schreeuwen was geen gelukkige woordkeus. Hij zingt natuurlijk wel degelijk maar heel hoog en theatraal mijns inziens. Ik word erdoor afgeleid waardoor ik beperkte aandacht op de composities kan vestigen. Maar inderdaad, ik geef hem nog minimaal een beurt.

avatar van namsaap
Na de eerste luisterbeurten was ik een beetje teleurgesteld over dit album. Natuurlijk vooral doordat het album zich moet meten met 'Mercy Falls'.

Inmiddels behoort dit album tot de absolute favorieten in mijn collectie. De composities zijn iets kernachtiger en compacter dan eerdere albums wat in mijn ogen het niveau ten goede komt. En de zang is van absolute wereldklasse. Dit album is helemaal af.

avatar van Alexepex
Ik heb er ook een tijdje over moeten doen om dit album te begrijpen, maar ben inmiddels er aan gewend.
De cd is nogal vocal-geörienteerd maar zo melodieus als het maar zijn kan al word de muziek zeker niet vergeten.
Alley Cat vind ik juist een van de mindere nummers, vooral de videoclip is dramatisch, ben vooral gecharmeerd van The Angelmaker, King of Whitewater, Move on Through en uiteraard het titelnummer, The Great Escape. Er zitten geweldige melodieën tussen.

Op dit moment voor mij een van de betere releases van dit jaar.

Ozric Spacefolk
Ik kan hier nu niet echt warm van worden.
Te technisch zonder lekker groovy of wat dan ook te klinken.
Ik vind het accent van de zanger ook niet prettig om te horen.

Ik heb nu ook echt het idee dat het genre uitgemolken is. Zelfs de bandjes die ik wel graag luister (Vanden Plas, Labyrinth, Elegy, Shadow Gallery) doen me niet zoveel meer...

Grappig, bovenstaande reactie.

Seventh Wonder is één van de best in het gehoor liggende bands in dit genre. Klinken juist enorm lekker.

En de stem van de zanger is misschien wel de meest toegankelijke en fijne stem die ik ooit hebt gehoord.

Maar ach, iedereen zal het wel anders horen.

Ozric Spacefolk schreef:
Ik kan hier nu niet echt warm van worden.
Te technisch zonder lekker groovy of wat dan ook te klinken.
Ik vind het accent van de zanger ook niet prettig om te horen.

Progmetal lijkt me absoluut niet uitgemolken, Pagan's Mind en Circus Maximus vind ik heden ten dage nog verfrissend klinken.

Wat me tegenstaat aan Seventh Wonder en Vanden Plas is het hardwerkende, berekenbare en pathetische. Muziek moet vanzelf ontstaan vind ik en bij een aantal moderne bands lijkt het alsof ze als iets proberen te klinken en dat iets lijkt nogal vaak Dream Theater te zijn.

Ozric Spacefolk
Echt ik hoor het verschil niet meer tussen een Symphon X, Pagan's Mind, Dream Theatre etc...

Shadow Gallery gaat nog wel. Maar zelfs de laatste platen van Vanden Plas vind ik niet geweldig meer. De koek is voor mij op.
En dat is jammer, want ik was echt verzot op het genre...

Begin met klassiek.

Daar is nog een WERELD vol virtuositeit sfeer te ontdekken.

avatar van THEMARSVOLTA
Blijf het nummer The Great Escape maar draaien, de rest nog niet eens echt aan toegekomen...