Destroyer - Kaputt (2011)

Canada
Label: Merge

1. Chinatown (3:49)
  2. Blue Eyes (4:07)
  3. Savage Night at the Opera (4:23)
  4. Suicide Demo for Kara Walker (8:25)
  5. Poor in Love (3:26)
  6. Kaputt (6:17)
  7. Downtown (3:51)
  8. Song for America (4:28)
  9. The Laziest River * (19:57)
  10. Bay of Pigs (Detail) (11:19)
avatar van FRNKY
Halfe erbij. Een echte groeiplaat. Ik zag ze live op Pukkelpop in een schandalig slecht gevulde tent. Deze band verdient beter.

Daarom moet je ook gewoon vinyl kopen, dan krijg je gewoon een tweede plaat er bij

avatar van bart1989
Deze doet me op één of andere manier denken aan die plaat van Twin Shadow van vorig jaar. (en aan Just Jack)

nog al veel 80s saus ma wel een chill plaatje

Just Jack Dat hoor ik nou helemaal niet.
Twin Shadow kan ik wel inkomen, al vond ik daar weinig aan.

avatar van bart1989
Suicide Demo For Kara Walker 2:37

Het kan ook aan mij liggen natuurlijk

avatar van jasperloos
Fantastische plaat! Voor mij zelfs één van de betere platen van 2011. De eerste 5 luisterbeurten deed het me niet zoveel, maar nu wordt hij met iedere keer luisteren beter! Er heerst één gevoel bij dit album, wat vooral wordt veroorzaakt door de basloopjes en jazzy achtergrond blazers die in elk nummer aanwezig zijn en in eerste instantie erg op elkaar lijken. In het begin kon ik de nummers amper uit elkaar houden, maar nu heeft ieder nummer een eigen sfeer binnen de algemene sfeer van het album.

Ik zag ergens op internet een reactie van iemand die de sfeer en het gevoel dat je bij dit album krijgt in één zin wist samen te vatten: ''I feel like I am way far out in the ocean, in a ship that has just broken down, alone with plenty of food and drink, pleased to drink away the nights and nap away the days. ''

=hartverwarmende plaat.

Banjo024
Een wel heel relaxte plaat, laat de lente 2012 maar beginnen...

avatar van Sparks
Ligt het aan mij of doet het nummer Poor in Love ook denken aan Noah and the Whale

avatar van WJW
WJW
Ik heb dit album inmiddels zo vaak geluisterd, en kan er zó van genieten dat hij een plaats in mijn top vijf albums verdiend.

avatar van hallo!
Ik heb hem gisteren live gezien. Hij speelde natuurlijk de meeste nummers van dit album en ze klonken vaak nog beter dan op plaat.

Dit album vind even goed als Rubies. Ik kan moeilijk kiezen tussen die twee. Kaputt is een rustegevend album, maar het is ook de moeite waard om hier met de volle aandacht naar te luisteren. De teksten van Bejar zijn immers sterk, hoewel ze moeilijk te doorgronden zijn. Dit album moet het niet enkel van de teksten en de mooie blazers hebben, want Bejar tovert gewoon prachtige melodieën tevoorschijn. De meeste nummers blijven meteen hangen en gaan daarna niet vervelen.

avatar van lost in music
Wat waren ze weer goed bij le guess who!
Die uitvoering van Libby's first sunrise....En al die nummers van Kaputt. Wat een goede muzikanten heeft die Dan Bejar bij zich.
Heerlijke muziek.

Nihilisme
Ik krijg toch altijd weer kippenvel van die opener hoor. Wat een schitterende plaat is dit toch. Geweldige artiest.

avatar van Minneapolis
De eerste 4 nummers en Downtown vind ik na 2 luisterbeurten al erg lekker klinken. Bij nummers als Poor in love, Song for America, de eerste (vocale) helft van het nummer Kaputt en Bay of pigs komt dat hopelijk nog. Dat laatste nummer heeft zeker potentie.

Ik wil niks verpesten, maar ben ik de enige voor wie deze zanger een beetje doet denken aan The blow monkeys (it doesn't have to be this way)?

avatar van brt
brt
Minneapolis schreef:

Ja ?

avatar van El Stepperiño
Was al een tijd verkikkerd op Poison Season, nu eindelijk deze eens een draaibeurt gegund. Wat een perfect zondagochtend met lekker weer-plaatje! Begin voorzichtig met 4*, maar deze heeft net als Poison Season veel groeipotentie, dat hoor ik meteen!

Heerlijke plaat, Paar jaar getwijfeld of ik m zou kopen. Poison season vind ik geweldig die heb ik meteen gekocht net zoals have we met die anders is maar ook mooi.
In deze plaat zit een soort van Prefab Sprout feel in op een of andere manier.
Dus toch maar gekocht paar maanden geleden bij het fantastische Balades Sonores in Montmartre, Parijs