Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010)

3,94

Label: Roc-a-Fella

1. Dark Fantasy (4:41)
  2. Gorgeous (5:58)
    met Kid Cudi en Raekwon
  3. Power (4:52)
  4. All of the Lights (Interlude) (1:02)
  5. All of the Lights (4:59)

met Rihanna, Alicia Keys, Alvin Fields, Charlie Wilson, Drake, Elly Jackson, Elton John, Fergie, John Legend, Ken Lewis, Kid Cudi, Ryan Leslie en Tony Williams
  6. Monster (6:19)

met Jay-Z, Rick Ross, Nicki Minaj en Justin Vernon
  7. So Appalled (6:38)
    met Jay-Z, Pusha T, RZA, Swizz Beats en CyHi da Prynce
  8. Devil in a New Dress (5:53)

met Rick Ross
  9. Runaway (9:08)

met Pusha T
  10. Hell of a Life (5:28)
  11. Blame Game / the Best Birthday (7:50)
    met John Legend en Pusha T
  12. Lost in the World (4:17)

met Bon Iver
  13. Who Will Survive in America (1:38)
  14. See Me Now * (6:03)
    met Big Sean, Beyoncé en Charlie Wilson
1954 BERICHTEN 26 MENINGEN
avatar van Ernie
Album begint erg sterk met Dark Fantasy en Gorgeous maar zakt daarna toch in elkaar.

Runaway en So Appalled redt het nog een beetje maar de andere tracks zijn allemaal te bombastisch en te druk in mijn oren

All of the lights is echt een draak van een nummer, nu ik de geniale openers hoor begrijp ik niet dat dit een single was en die 2 genegeerd werden.

Ga hem nog paar keer draaien maar ik zal vooral fan blijven van zijn eerste 2 albums vermoed ik...

2,5* tot 3*

avatar van Gewoon Pim
Voor mij is All of the Lights ook overduidelijk de minste, ik begon op dat moment wel even te twijfelen. Man man, wat slecht.

Overall is dit echter toch wel een leuk album, met rake teksten (reacties op South Park en de gay fish song zijn erg amusant, maar natuurlijk ook de nodige maatschappijkritiek)! Daarbij is het muzikaal gezien vaak ook interessant genoeg om het goed lopende te houden.

So Appalled, Gorgeous, Power en Blame Game/The Best Birthday zijn de favorieten nu. Ga dit nog wel meer luisteren.

avatar van John Milton
Ik ontdek het nu pas, na het media gezeur. And dear lord, nu moet ik erkennen dat ik Kanye goed vind... But there it is.

avatar van jordidj1
Ik kwam voor het eerst in aanraking met de muziek van 'Ye toen ik als jong broekie een keer het nummer "All of the Lights" aanklikte op YouTube. De videoclip kan epileptische reacties opwekken, maar dat weerhield er mij niet van om het nummer te luisteren. Ik had tevens ook geen epilepsie, maar dat terzijde.

Ik dacht dat Keen (zo sprak ik zijn naam eerst uit) dit allemaal expres deed. Domme ik, het nummer gaat over lichten.

Maar goed, ik werd eerst getrakteerd op fantastische interlude, waarna keihard de originele song erin knalde. Wauw. Ik was gelijk verkocht. Kanye West was liefde op het eerste gezicht! Elk nummer van hem dat ik vanaf toen ging luisteren was goed! Mr. West kon geen slecht nummer produceren. Ik ging zijn nummers branden op CD's (ja, illegaal, krantenwijken waren mijn enige inkomsten) en paps was bereid ze af te spelen in de auto richting vakanties.

Desalniettemin, middelbare school treedt binnen, nieuwe vrienden, nieuwe interesses, nieuwe genres. Stronger van 'Ye werd Stronger van de gebroeders uit Frankrijk en als DJ zette ik de toon bij de lokale kroegen, vooral mashups vond ik geweldig en dat viel ook in de smaak.

Dat riedeltje gaat door voor jaren en op een punt besef ik: al die dance van tegenwoordig, het gaat steeds meer op elkaar lijken, mashups die geüpload worden bevatten standaard een "We are your friends" of "Pursuit of Happiness". Ik draaide feestjes op de automatische piloot door continu verzoekjes te draaien.

Ik heb alle nummers in mijn muziekbibliotheek van de iPhone eraf gegooid en heb spotify weer gedownload. Die app was 4 jaar inactief inmiddels. Heb de app herontdekt en heb als eerste dit album weer geluisterd. Niet een keer, niet twee keer, ach, ik weet het ook niet exact. Het voelde alsof ik een oude vriend weer ontmoette.

Het album is uniek op zijn eigen manier. West is krankzinnig, egoïstisch maar oh zo getalenteerd; dat laatste komt zo erg naar voren in dit album. Of het nou de fantastische openingstrack is, het scala aan topartiesten is in Monster, So Appalled en All of the Lights, het meesterwerk Runaway of een van de beste outro's ooit, het album is een schoonheid.

Ik kan er niets aan doen. MBDTF is het eerste hiphop album waar ik mee in aanraking kwam, en ik kan er geen genoeg van krijgen.