Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010)

Label: Roc-a-Fella

1. Dark Fantasy (4:41)
  2. Gorgeous (5:58)

met Kid Cudi en Raekwon

3. Power (4:52)
  4. All of the Lights (Interlude) (1:02)
  5. All of the Lights (4:59)

met Rihanna, Alicia Keys, Alvin Fields, Charlie Wilson, Drake, Elly Jackson, Elton John, Fergie, John Legend, Ken Lewis, Kid Cudi, Ryan Leslie en Tony Williams

6. Monster (6:19)

met Jay-Z, Rick Ross, Nicki Minaj en Justin Vernon

7. So Appalled (6:38)

met Jay-Z, Pusha T, RZA, Swizz Beats en CyHi da Prynce

8. Devil in a New Dress (5:53)

met Rick Ross

9. Runaway (9:08)

met Pusha T

10. Hell of a Life (5:28)
  11. Blame Game / The Best Birthday (7:50)

met John Legend en Pusha T

12. Lost in the World (4:17)

met Bon Iver

13. Who Will Survive in America (1:38)
  14. See Me Now * (6:03)

met Big Sean, Beyoncé en Charlie Wilson

totale tijdsduur: 1:08:43 (1:14:46)
Silky & Smooth schreef:
Dat het onmogelijk is om je elleboog te likken...

Verdomme, ik weet dat het niet kan en ik heb het vele malen onsuccesvol geprobeerd, maar ik moest net tóch weer een poging wagen.

avatar van jordidj1
jordidj1 (moderator)
Berichten verplaatst naar Muziek > Algemeen > De edele (?) kunst van het samplen + wat offtopic berichten verwijderd

avatar van VforVictor
Heerlijke plaat. Het duurde bijna 10 jaar voordat t kwartje viel.. Maar hij viel hard! Dark fantasy, Gorgeous, All of The Lights, Power, Monster, eigenlijk is elk nummer wel goed, behalve Lost in The World en Who Will Survive en So Appalled vind ik minder, niet slecht maar doet me minder dan de rest vh album. Het had een meesterwerk kunnen zijn maar dat issie NET niet.... 4 sterren.

avatar van gweah
Ik heb nog nooit een berichtje bij dit album getypt zie ik. Ik was net verhuisd toen dit dropte, van een te klein kutappartementje in Amsterdam naar een mooie etage. Het was de laatste winter in Nederland dat er echt sneeuw lag. Dit album is de herinnering aan die winter voor mij. Buiten lag een dik pak en ervoer je de wonderlijke ervaring van die typische stilte in de sneeuw. Binnen het opgeruimde en behaaglijke Ikea gevoel van een nieuw appartement.

De hele wereld leek een beetje verrast door de ambitie, grootsheid en kwaliteit van dit album, ik herinner me dat het echt nieuws was, dat speciaal uitgenodigde tafelgasten in DWDD kwamen vertellen hoe goed het was, vijf sterren in de belangrijke kranten, een 10 op Pitchfork.

De hip hop fans kenden Kanye natuurlijk al sinds zijn beats op The Blueprint, The Fix, Quality et cetera. Met The College Dropout bewees hij behalve briljant producer ook een briljante artiest te zijn. Spitsvondige rapper met redelijke rapskills, maar bovenal een verfrissende persoonlijkheid. The only rapper with a Benz and a backpack. De albums die volgden waren telkens anders en telkens goed.

Maar dit album was anders. De lijst van artiesten die meewerkten was fucking ridiculous. En niet in de Baseline studio om de hoek bij Roc-A-Fella, maar met zijn allen hop, op het vliegtuig naar Hawaii, voor een creatieve retreat. Alles aan het project ademende een gefocuste poging om de spreekwoordelijke Olympus te beklimmen. Van het artwork tot de intro en de eerste noten van dat magische refrein: can we get much higher? Tot en met die Runaway video, die eigenlijk een video van zowat het hele album was, van ruim een half uur.

Waar te beginnen? Devil In A New Dress. Hoe perfect wil je je Kanye track hebben. Alles eraan klopt. Die honingzoete Smokey Robinson sample. Die gitaarsectie. Die keiharde Rick Ross verse als een soort van epiloog.
Runaway. De premiere van die track bij een of andere MTV awards show. Kijk hoe zeker van zijn zaak Kanye is, kijk hoe strak het visueel in elkaar zit. Zijn rode maatpak tegen een witte achtergrond, met die rondrennende ballerina's. Geniaal. Kijk naar Pusha T als hij opkomt halverwege de track. Boss level.
So Apalled… hou op schei uit. Fucking ridiculous.
Gorgeous… ik zal met niemand twisten die beweert dat dit eigenlijk de sterkste track is van allemaal.

Niet alles is perfect aan het album. Jay's verse op Monster is echt een van zijn wackste momenten ooit. Dat Kanye hem die niet over heeft laten doen kan ik niet begrijpen. Gelukkig is de verse van Nicki Minaj zo cartoonesk enthousiast, dat je de hakkelende Jigga met zijn goblins alweer vergeten bent. Die raaskallende, niet grappige outro van Chris Rock op het prachtige Blame Game had ik ook het liefste niet gehad. En Hell Of A Life...de minst bijzondere track op een album waar alles op zijn minst uitmuntend en over de top geniaal is - het epische en geniale einde ten spijt.

Ik herinner me dat ik dit album op had staan op mijn iPhone in mijn oortjes in de trein, het was net gereleased. Ik werd gebeld, oortjes uit, kort gesprek, opgehangen, en dan gaat ie dus weer door met afspelen. Nu niet meer over de oortjes, want die had ik er dus uit getrokken om te bellen, maar knalhard over de speakertjes. Bomvolle trein. Ik geloof track 12 of 13, ergens in de buurt van station Haarlem. Twee willekeurige dudes tegenover me reageerden direct goedkeurend, grijnzend, yes, de nieuwe Kanye West, dope.

Tien jaar geleden alweer. Voor altijd een besneeuwd, verstild Amsterdam Westerpark. Overdrijf ik als ik zeg dat dit album op dit afgelopen rap decennium een Thriller achtige invloed heeft gehad?

avatar van Nr.4
Mooi beschreven. Is voor mij ook een voltreffer, sfeervoller ken ik ze bijna niet. Maar wat bedoel je met de invloed van deze plaat? Het album is bejubeld maar de invloed in de rest van het afgelopen decennium is me ontgaan. Wellicht zie ik iets over het hoofd.

Heb die outro met Chris Rock altijd heel geinig gevonden btw.

avatar van Thekillers87327
Even serieus, nummer 97 in de top 250?
Zo slecht vind ik dit album zeker niet en er zitten een paar aardige nummers tussen maar is dit album niet heel erg overschat?
Vind Dropout dan nog beter van Kanye

avatar van Mastroianni
Thekillers87327 schreef:
Even serieus, nummer 97 in de top 250?

Nummer 97 is inderdaad veel te laag voor deze monumentale plaat.

Mastroianni schreef:

Nummer 97 is inderdaad veel te laag voor deze monumentale plaat.

Je hebt wel humor!

avatar van ni slecht

Je hebt wel humor!

Hoe moet je anders reageren op wat inhoudsloze provocatie?

avatar van gweah
Nr.4 schreef:

Heb die outro met Chris Rock altijd heel geinig gevonden btw.

Misschien formuleer ik het ongelukkig, in mijn neiging tot een superlatieve conclusie.

Niet zo zeer de muzikale invloed qua stijl misschien, als meer dat dit album de lat heel hoog legde voor de rest van het decennium, de kickstart van Nicki Minaj’s rise to fame, en vooral de doorstart van Pusha T als formidabele solo rapper. Daarnaast staat dit album net als Thriller vol met klappers

ni slecht schreef:

Hoe moet je anders reageren op wat inhoudsloze provocatie?

Waar provoceer ik?
Wil ik oprecht weten want volgensmij is mijn bericht gewoon netjes.
Dat mensen er niet tegen kunnen betekent niet meteen dat ik provoceer..

avatar van ni slecht

Waar provoceer ik?
Wil ik oprecht weten want volgensmij is mijn bericht gewoon netjes.
Dat mensen er niet tegen kunnen betekent niet meteen dat ik provoceer..

Het is fijn als je aangeeft waarom je iets minder vindt, zeker als het tegen de mening van velen ingaat (waar natuurlijk op zich niet verkeerd is), om zo een zinvolle discussie op gang te trekken .

ni slecht schreef:

Aha, ik heb altijd een idee dat mensen niet zo te wachten zitten om waarom het slecht is maar ik snap je
Tja ten eerste is het smaak denk ik, hip-hop is al niet mn favo genre al kan ik er wel van genieten hoor. Vind Kanye ook niet slecht maar ook niet zo geweldig als iedereen formuleert.
Vind veel van de nummers op dit album gewoon geen goede flow hebben of iniedergeval geen flow die IK nice vind. Dat is het vooral eigenlijk. De sfeer pakt me ook niet zo op uitzondering van 2 nummers

avatar van Obscure Thing
Ik ben juist benieuwd waarom je het slecht vindt aangezien ik je bij veel albums die ik juist wel goed vind voorbij zie komen met inhoudsloze kritiek. Je laatste bericht is al iets beter, maar geen goede flow? Wat bedoel je daar precies mee? Bijvoorbeeld POWER is toch als een stoomwals die over je heen dendert, die beat zit zo goed in elkaar. En Devil In a New Dress gebruik ik altijd als ik mensen wil overtuigen dat Kanye wel iets kan. Zelfs mijn moeder kan dat nummer waarderen. Ontzettend goede productie, en dat is waar de kracht van dit album ligt voor mij.

Obscure Thing schreef:

Power vind ik dan ook zeker goed!
Tja meer dan wat ik net zei kan ik er niet van maken.
Er is geen wiskundige formule waarom ik iets slecht vind ofzo. Het is gewoon niet mijn smaak door de sfeer en hoe er gerapt word. Als je dit ziet als inhoudsloze kritiek, prima.
Buiten dat vind ik Kanye een vreselijk persoon maar dat heeft niets te maken met mijn waardering voor dit album.

avatar van Ernie
Kanye is ofwel heel erg goed of ongelofelijk slecht.
De grote draak van dit album is natuurlijk All of The Lights. Na 10tal keer gehoord te hebben snap ik nog steeds niet wat mensen hieraan vinden.
Daartegenover staat Dark Fantasy, Gorgeous, So Appaled en Runaway wat bij zijn beste werk hoort. Zijn werk met Kid Cudi vind ik ook goed. College Dropout en Late Registration zijn beide fantastisch.

Heel verdelende artiest. Natuurlijk ook door zijn attitude. Verder heb ik ooit 10min van Keeping up With the Kardashians gezien. Je kan hem niet meer serieus nemen daarna hersendodende televisie

gweah schreef:

Ik denk dat je hier best een goed punt hebt. De invloed qua geluid is misschien minder duidelijk te horen dan de duidelijke stempel die 808s & Heartbreak destijds op hiphop en r&b heeft gezet, maar ik heb wel het gevoel dat My Beautiful Dark Twisted Fantasy rappers en producers op dat moment heeft uitgedaagd om een symfonischere, gelaagdere variant van hiphop te maken die verder gaat dan boombap (die op zich ook gewoon fijn is, maar je snapt m'n punt). West heeft zich duidelijk door de RZA van albums als Wu-Tang Forever laten beïnvloeden, maar heeft ook veel eigens toegevoegd aan die filmische stijl. Bij Kendrick Lamar hoor je die invloed sterk, maar ook op (semi-)undergroundalbums als Flowers For My Father van Sadistik en Southsiders van Atmosphere: geen back-to-basicbeats, maar groots opgezette, weelderig gearrangeerde nummers.

avatar van Ernie
Flowers for my Father moet ik nog ontdekken Slowgaze, maar Southsiders voelt gewoon voller aan qua Beats waar pakweg Power op deze vooral bombastisch is. Ook meer echt op beat gericht terwijl deze meer een geluidscollage is met nog aparte drums eronder.
Het nummer Kayne West zelf is nog de meest bombastische dan op Southsiders maar voelt toch ruimer aan dan de meeste producties hier.

avatar van Slowgaze
Je moet het ook niet zo letterlijk zien, Ernie, meer qua geest. Het geluid van 808s heeft ten opzichte van z'n opvolger een veel letterlijkere navolging gevonden, maar misschien had ik wat specifieker moeten zijn.