De Jeugd van Tegenwoordig - De Lachende Derde (2010)

Hip-Hop / Pop
Label: Magnetron

1. Zo Volwassen, Zo Beleefd (4:02)
  2. Sexy Beesten (4:21)
  3. Sterrenstof (3:40)
  4. Elektrotechnique (2:48)
  5. Vijf Sterren Abbo (1:42)
  6. Hengel at a Bitch (2:27)
  7. Huilend Naar de Club (5:27)
  8. Zilt (2:53)
  9. Get Spanish (3:34)
  10. Party:15 (1:40)
  11. Aldiedingen (4:40)
  12. De Broer van Edwin (3:59)
  13. Pappa Is Thuis (2:58)
  14. Stay Black (1:42)
  15. Tante Lien (5:25)
  16. Hoed Rits * (1:02)
  17. Get Spanish [Seymour Bits' Spaans Benauwd Remix] *
  18. The Big Smurfout * (3:24)
  19. Schnitzeltown * (1:20)
  20. Sexy Beesten [Dirt Machine Remix] *
  21. Wij Zijn Vuilnis Man * (3:49)
  22. Vlammetjes * (1:30)
  23. Hot Hot Hot * (3:39)
  24. Pappa Is Thuis (Chopped N' Screwed by Meszahline) *
  25. Sterrenstof [Rimer London 2011 Remix] *
PriestMaiden
MB23 schreef:

Denk dat een 50 cent album in zijn top 10 al genoeg zegt... only joking...

Nja 't is in het "Nederlands"

avatar van Edwynn
Nja, zoiets had je natuurlijk een heel klein beetje kunnen vermoeden bij het lezen van de bandnaam en de albumtitel.

PriestMaiden
Edwynn schreef:

Inderdaad

avatar van Edwynn
Ik vind het wel een hele creatieve vorm van Nederlands. Of straattaal of wat het dan ook is. Om de absurde lyrics kan ik erg lachen en het toffe jaren 80 synth en beatbehang zit stevig in elkaar en heeft ook nog eens een heerlijke aanstekelijke uitwerking.
Leuke plaat wel.

GCITY050
Hengel hengel, hengel at a bitch! Een vd weinige tracks die ik kan waarderen van deze plaat. Ben dan ook niet zo'n jeugd fan. Van Yayo dan weer wel heel erg.

Beetje hetzelfde verhaal als The Opposites en Beastie Boys, puberaal beginnen, en zichzelf vervolgens op een volwassen manier ontwikkelen.
Persoonlijk vind ik ze hierin nog niet zo ver als The Opposites, zie dit album meer als een tussenfase.
De bijdrage van Bas(tian) geeft het geheel een funkie geheel, de vergelijking met Prince die aangehaald wordt snap ik.
Hoor er ook invloeden van Beck in terug.
Beter dan verwacht

avatar van Arrie
Je bedoelt dat je The Opposites volwassener vind geworden dan De Jeugd van Tegenwoordig?

Jazeker.

avatar van woutorrmusic
Sorry, ik snap je bericht niet. Ze zijn puberaal begonnen, maar hebben zich op een volwassen manier ontwikkeld. Tot wat hebben ze zich dan ontwikkeld? Bedoel je dat ze volwassener zijn geworden qua inhoud van teksten?

En invloeden van Beck? Misschien vergelijkbare geluiden, maar De Jeugd zal niet veel met Beck hebben lijkt me...

avatar van Edwynn
De "jeugd" moet natuurlijk helemaal niet volwassen worden. The Opposites vind ik vanwege de teksten nog niet half zo leuk als De Jeugd van Tegenwoordig. Overigens denk ik dat er qua muzikale stijl en invulling niet zo heel veel veranderd is in de carrière van de Jeugd van Tegenwoordig.

avatar van Arrie
Hmm, ik hoor dus totaal niet hoe The Opposites volwassener zijn geworden, heb je daar voorbeelden van?

Overigens denk ik dat De Jeugd Beck zeker zou waarderen hoor Wouter. Althans, zeker, dat is natuurlijk moeilijk te zeggen, maar ik zou er zeker niet van opkijken. Of ze daadwerkelijk door hem beïnvloed zijn, is een tweede natuurlijk.

avatar van Ploppesteksel
Ik vind "Het licht gaat uit vannacht" niet bepaald volwassener dan een "Hengel at a bitch". Overigens liggen de meest 'volwassen' tracks van De Jeugd (zoals Zo Volwassen, Zo Beleefd) wel buiten het bereik van volwassenheid van The Opposites. Ik ben het m.a.w. compleet oneens met wat je zegt, Deric. Dus ik zou ook graag zien waarom jij vindt/denkt dat The Opposites volwassener zijn.

avatar van woutorrmusic
Arrie schreef:

Het lijkt me sowieso lastig om volwassenheid te meten, mais bon. Of De Jeugd Beck waardeert, zal waarschijnlijk nooit iemand, althans, niet door een serieus antwoord, te weten komen, dus dat laten we maar in het midden. Maar 'ik hoor Beck er wel in terug' gaat mij toch iets te ver. Voor de rest niet belangrijk, dat is een persoonlijke kwestie uiteraard.

Qua geluid hoor ik hier Beck in terug, en dat vind ik positief te noemen.
De laatste twee singles van The Opposites laten een ander geluid horen, en ook die vind ik erg goed, en wel degelijk volwassener.
Ik kon bar weinig met de singles die ze vroeger maakten.
de Jeugd vind ik hier op dit album al sprake van een verrijking van het geluid.

GCITY050
Ik denk dat de groei van de Opposites dit jaar pas te zien is. 3 jaar geleden was de laatste plaat, en de diverse losse tracks die werden uitgebracht zijn echt van hoog niveau. Het album is het wachten op. Daarnaast is Big2 natuurlijk de beste producer van NL, dus daarin liggen ze alweer 1 voor op de Jeugd.

avatar van Edwynn
Tja zoals ik er naar kijk, vind ik de Opposites ondanks de af en toe aardige riedeltjes die voorbij komen oersaai. Dat heeft veel te maken met de slaapverwekkende rapstemmen. Wat dat betreft ligt in mijn beleving de Jeugd toch weer voor. Met zo'n 34 tegen 1..

Daarnaast is Big2 natuurlijk de beste producer van NL
Pleeeaase .

avatar van Snoeperd
Ach MJ heeft alleen maar zure reacties, dus trek daar maar niets van aan.

Vind zelf Big2 zeker niet de beste producer, dat is delic of kubus. Beiden erg veelzijdige en eigenzinnige producers met een heel eigen geluid. Al hebben een aantal nummers op dit album wel goede beats.

OK? Val aan dan. I.p.v. zo'n goedkope emoticon
Ik vrees dat het hier gaat om een meningsverschil.

En het spijt me Snoeperd, dat mijn berichten je irriteren .

avatar van Bardt1980
OK? Val aan dan. I.p.v. zo'n goedkope emoticon

Jij onderbouwt je mening toch ook niet? Blijft een kwestie van smaak.
Persoonlijk geef ik ook de voorkeur aan Kubus en Delic. Hoewel ik Perquisite en Boaz ook wel geinige dingen vind doen. Al is die laatste niet echt mijn smaak.

GCITY050
Waarom moet ik mn mening gelijk onderbouwen? Ik ga pas onderbouwen wanneer deze in twijfel wordt getrokken. Wacht de nieuwe plaat van the Opposites maar af, dan draai je vast wel bij.

avatar van MJ_DA_MAN
Als je zegt dat Big2 ''natuurlijk'' de beste producer van dit land is trek ik dat in twijfel ja, ook al is het slechts je mening.

avatar van sjoerd5
Het is juist de productie van Bas Bron die de jeugd heeft gebracht waar het nu is.
Vaak een tikje fout, maar daarom juist zo leuk.
Waar de Opposites zich bedienen van simpele electro deuntjes haalt Bas Bron er gewoon even een saxofoonsolo bij.

Bij elk nummer lijkt hier een bepaalde melancholie onder te zitten (akkoordenschema's, geluidjes, bliepjes ect.) wat de muziek meer diepte geeft en ook voor langere tijd interessant houdt.

GCITY050
´T is maar net wat je persoonlijke smaak is. Als je van nederhop houdt vind je Big2 een goede producer, als je naast DJvT ook Top40 luistert snap ik dat de beats van Bas Bron je eerder aanspreken.

Enige productie die mij aanspreekt op deze plaat is Hengel at a Bitch.

avatar van rarekwabbus
Handen in de lucht en groeten aan je tante!

avatar van wizard
Aanstekelijk album. Ik luister het niet heel vaak, maar het weet me toch elke keer weer te verrassen, niet in de laatste plaats met mooie taalvondsten.

Vier sterren.

avatar van Flottante
Ernstig toffe plaat. Yo. Veel interessanter dan het heen en weer geneuzel hier.