King Crimson - Lizard (1970)

Label: Island

1. Cirkus (Including Entry of the Chameleons) (6:32)
  2. Indoor Games (5:41)
  3. Happy Family (4:27)
  4. Lady of the Dancing Water (2:47)
  5. Lizard: Prince Rupert Awakes / Bolero - The Peacock's Tale / The Battle of Glass Tears(including Dawn Song, Last Skirmish, Prince Rupert's Lament) / Big Top (23:25)

met Jon Anderson

avatar van ChrisX
Misterfool schreef:
Komt mischien wel omdat ik het eerste jaar met name Red haast elke dag draaide. Ik moest even een jaartje afkoelen voordat ik KC verder verken, dat wil zeggen weer een kc album kocht.

Het zal misschien verbazen wat ik hier zeg maar eigenlijk vind ik Red helemaal niet zo sterk. Ja, de muziek is het wel maar de klankkleur staat me niet zo aan: het is heel erg gericht op de gitaar, bas en drums met wat toetsen hier en daar en nog wat kleine toefjes andere instrumenten. Het is dat grauwe dat in de jaren 90 ook helemaal terug zou komen wat me helemaal van KC liet afdrijven.

Daarentegen zijn alle KC's album t/m Islands grote favo's van me om de diversiteit in klanken die je hoort op die albums. Met name Lizard en Islands zijn tegenwoordig mijn meest gedraaide KC albums.

Misterfool
Verbazen doet het me allerminst: er mee eens zijn is heel iets anders. . Hier vladdert KC nog een beetje alle kanten op, maar weet al gelijk een extravaganze combinatie te maken van Jazz,klassiek en Rock. Hier zijn de elementen nog niet helemaal met elkaar vermengd, met als gevolg een breed klankentapijt, maar nog geen harde lijn zoals we die wel vinden in het heilige trio. Daar werden de elementen die hier al aanwezig zijn vakkundig met elkaar gemixt. Helaas is hierdoor wel het klankenpallet enigzins verloren gegaan.

Binnen progressieve rock heb ik op moment het meest met de enigzins grauwe,gestroomlijnde vorm(Tool,PT,Gazpacho,latere van der graaf en KC). De bredere orchestrale prog(DT,camel,yes etc) vind ik ook erg goed overigens, alleen heeft het vaak niet mijn voorkeur.

Ozric Spacefolk
Waanzinnig goede plaat, vind ik... Zeker na het vreemde en chaotische Wake of Poseidon...

Het Miles Davis' achtige Lizard met de hoorns ed. is weergaloos...
Leuk gastrolletje voor Jon Anderson....

Aquila
Grappig, ik vind dit album juist veel vreemder en chaotischer dan zijn voorganger.

Ozric Spacefolk schreef:

Het Miles Davis' achtige Lizard met de hoorns ed. is weergaloos...
Leuk gastrolletje voor Jon Anderson....

Vreemde en chaotische Wake of Poseidon? Wat is er dan zo vreemd en chaotisch aan die plaat?

Ozric Spacefolk
Ik kan me herinneren dat ik die plaat voor geen meter trek.
Vooral dat Devil's Triangle is gewoon verschrikkelijk. Maar heb ik daar geen recensie geschreven dan?

Overigens heeft King Crimson maar een paar leuke platen gemaakt (Red, Discipline, Lizard) en verder echt tergend slechte. Dat is mijn visie.

Ik heb dat ook met Yes en Rush. Allemaal grote en geweldige bands, die ik helemaal niet zo gaaf vind.

Verder zijn Red, Discipline en Lizard wel weer ontzettend goed. Lekker grillig bandje, die King Crimson.

avatar van uffing
Wat vind je dan van het debuut, Ozric?

Ozric Spacefolk
Ik geloof dat ik die wel aardig wat punten heb gegeven.

Een van de eerste platen die ik ooit had, en erg mooi. Beetje die begin jaren zeventig symfo met veel mellotron en fluit. Zoals bijvoorbeeld Moody Blues en Barclay James Harvest.
Alleen 21st Censtury Schizoid Man ben ik een beetje zat.

Ozric Spacefolk schreef:
Ik kan me herinneren dat ik die plaat voor geen meter trek.

Larks' tongues in aspic en Starless and bible black vind je dus slecht?

Ozric Spacefolk
Yep, die vind ik niet goed. Waarom de verontwaardiging? Ik houd niet zo van dat soort progressieve rock. Ik vind bijvoorbeeld Tool ook niet echt leuk.

avatar van Lura
Het kon toch zijn dat je deze albums niet kende. Geen verontwaardiging maar verbazing. Smaak is subjectief.

Ozric Spacefolk
Het is wel duidelijk te zien dat onze smaken verschillen, aangezien we op deze plaat ook erg afwijkende scores toekennen.

Ik heb nog nooit zoiets moois gehoord als het Lizard-stuk op kant 2.

avatar van Tony
Lizard is mooi inderdaad, maar wat is dat constante trommeltje af en toe irritant zeg. Lijkt wel een ingeblikt roffeltje dat onbedoeld veel te lang blijft hangen op hetzelfde monotone tempo, terwijl de rest van de muziek zich eromheen beweegt van prog naar jazz en weer terug. Heel apart, maar je moet dus niet teveel op dat trommeltje gaan letten, want dan is 't klaar.

avatar van Droombolus
ChrisX schreef:
En, voor wie het niet wist: Gordon Haskell zingt hier nagenoeg alles op (met uitzondering van die partij in het titelstuk), een man waar we jaren daarna niks meer hebben vernomen totdat hij zo ineens een hitje had met Harry's Bar een paar jaar geleden.

Gordon Haskell's solo plaat It Is And It Isn't met John Wetton op bas ( waar kennen we die ook al weer van ) uit de eerste helft van de 70s vind ik nog steeds

AC1
Nooit geweten dat Jon Anderson hier een guest performance doet ... en wat ik hier hoor is veel beter dan alle recente Yes albums tezamen (Ja, voor mij stopt Yes bij Relayer - alles daarna hoeft niet) ! Alleen jammer dat hij niet alle nummers heeft ingezongen.

avatar van R-Know
De beste plaat die ik ken waar Jon Anderson op meedoet. Cirkus: een pracht nummer!

avatar van The Eggman
R-Know schreef:
Moet dat niet de Lizard afsluiter track zijn R-Know?Of relateer je de John Anderson en de Cirkus track in jouw qoute niet met elkaar?In dat geval heb ik het verkeerd gelezen.

avatar van R-Know
The Eggman schreef:

Tsja, ik moest zelf ook eerst een paar keer goed kijken hoe ik het bedoelde.
Ik bedoel dat dit de beste plaat is waar Jon Anderson op meedoet. Gast optreden, ok maar heel lekker.
Het nummer Cirkus is voor mij de uitschieter op de plaat.
Moet de cd weer even opzoeken om te zien of dit nog steeds geldt.
Zo zal ik het wel bedoeld hebben.
Wordt vervolgd?

avatar van The Eggman
Ben benieuwd hoe dit album jouw na hernieuwde luisterbeurt bevalt Arno.Ik kwam van de week op unboxing videootje van a Sailors tale boxset van Koning Karmozijn op YouTube terecht en nam me voor om de eerste 4 K C lp's op deze fijne muziekdraaizondag onder genot van de musicmeter recensies nog maar eens te draaien.Smaakvolle top 10 heb je trouwens.Dank voor uw spoedige reaktie ook.