Klaus Schulze - Timewind (1975)

West-Duitsland
Electronic
Label: Brain

1. Bayreuth Return (30:32)
  2. Wahnfried 1883 (28:38)
  3. Echoes of Time * (38:42)
  4. Solar Wind * (12:35)
  5. Windy Times * (4:57)
avatar van Gerards Dream
Dit is echt een meesterwerk van Klaus Schulze, het won niet voor niets een prijs "ernstge muziek" in Duitsland. Vooral de eerste track is grandioos. Klaus Schulze neemt je hierin op reis en al snel kom je los van de aarde. Track twee is welliswaar ook bijna dertig minuten lang en minder spannend, maar die is écht nodig om de eerste te verwerken. Goed is het van Klaus Schulze dat hij de originele banden heeft bewaard. Deze zijn namelijk gebruikt, nadat ze zijn opgepoetst, voor de later uitgave op cd. Daarmee is het schijf geworden om de stereo uit te testen.

tangmaster
Een meesterwerk ja dat zeker, en in mijn geval track 2 dat is gewoon super om naar te luisteren, een album om te koesteren.

avatar van Gerards Dream
Begrijp mij niet verkeerd track twee is ook schittererend, edoch track één heeft zoveel groove en er wordt zoveel over je heen gegooid dat een rustmoment wel op zijn plaats is. Mede daardoor een meesterwerk.

avatar van schizodeclown
Wahnfried is wel rustiger ja, maar voor mij de beste helft hier, het is de schoonheid die het hem doet.
Sterker nog, 1 van mijn favoriete muziekstukken allertijden, het grijpt me gelijk aan, hier kan je makkelijk je fantasie op loslaten.

CorvisChristi (crew)
Samen met Moondawn en Mirage is Timewind het beste wat KS in de jaren '70 heeft gemaakt. Sterker nog, Timewind is essentieel en verplichte kost voor iedere liefhebber van electronische space-muziek. Net zoals bij Tangerine Dream worden de jaren '70 gezien als de beste periode van deze grootmeester, en daar valt gewoon wat voor te zeggen. De synthesizers uit die periode, waren echt van die logge bakbeesten en vaak werd er zodanig mee geëxperimenteerd, dat er bij wijze van spreke spontane jam-sessies ontstonden, die dan werden opgenomen. Vaak wisten de muzikanten nog niet eens exact, hoe die apparaten werkten, maar leverde het magische momenten op.
Albums zoals Phaedra, Rubycon en Ricochet (live) van TD en de al eerder genoemde albums van KS zijn daar perfecte voorbeelden van. Alhoewel, op Mirage moet KS dondersgoed hebben geweten waar die mee bezig was, want dat album klinkt zo doordacht en perfect, dat die zelfs het niveau van Timewind overstijgt.
Maar goed, wat kan er nog gezegd worden over Timewind wat al niet gezegd is?
Bayreuth Return is echt de slagroom op het spreekwoordelijke toetje. Dertig minuten vliegen aan je voorbij alsof het niets is, maar in die tijd wordt je meegenomen op een reis naar de uiterste uithoeken van het universum om daarna abrupt te eindigen in een kosmische explosie of zoiets. WOW!!!
De tweede track is wellicht wat minder, maar dan ook een beetje, want ondanks dat de sequences hier gewoon achterwege blijven, bewijst KS ook met zeer breed uitwaaierende synth-partijen de boel fris en inspirerend te laten klinken.
Timewind is geen makkelijke kost, maar dat geld eigenlijk voor praktisch elk album van KS. En dat is misschien ook de reden waarom hij zo populair is. Dat klinkt misschien gek, maar er valt zoveel meer te ontdekken in zijn muziek, dan wat je op het eerste gezicht zou horen. En gelukkig weten de meeste synth-fanaten dat dan ook.

schizodeclown schreef:

Beide stukken duren tekort dat is het gevoel dat ik heb als het afgelopen is, waarschijnlijk is dat juist de klasse van dit album.

avatar van Gerards Dream
Inderdaad, beide tracks hadden voor mij zo'n 80 minuten elk mogen duren. Deze tracks hebben zoiets magisch dat ik het na al die jaren nog steeds niet kan doorgronden. Het is daardoor een positieve draai om de oren, die alleen pijn doet als "ie" weer veel sneller dan verwacht is opgehouden met te spelen.

tangmaster
En zeker te kort voor een lange bos wandeling in het donker. Dat lijkt me overigens wel gaaf met dit album.

avatar van Gerards Dream
Dat lijkt mij ook wel een goed idee. Een blindoek om, en dan ver weg in een bos worden gedumpt. Daarna de blindoek af en dan een wedstrijdje: wie de meeste nachtdieren kan horen. Achteraf een kom soep en de winnaar krijgt dan uit handen van de voorzitter de Timewind-award. Vervolgens even geduld, want het busje komt zo.

avatar van ricardo
Vanmiddag deze in mijn handen gehad, en ik heb even aan de jongen achter de balie gevraagd of ik deze even mocht beluisteren natuurlijk, kon de balieman de inhoud niet vinden, de 2 cd's waren zoek zei hij, en moeten eerst even weer besteld worden. Het was een 2 disc uitgave, en het valt mij op dat alle albums van Klaus Schulze alleen in digipack geleverd worden. Jammer dat de inhoud zoek was, want ik ben wel heel erg benieuwd naar de muziek van deze artiest nu.

avatar van Gerards Dream
Dat is met recht jammer te noemen, want dit album behoort tot de top wat Klaus Schulze heeft gemaakt. Na al die jaren heb in nog steeds het gevoel dat Schulze me nog steeds beetpakt en je laat zweven en aan het einde weer netjes laat ontwaken uit een mooie droom.

Wel is het zaak om hier na te leren luisteren, de eerste keer dat je dit hoort kan het best zo zijn dat je denkt: "Die Gerards Dream kan lekker schrijven, maar het briljante hoor ik niet meteen." En dat kan best kloppen, want de muziek van Schulze is behoorlijk anders dan je gewend bent, complex wellicht.

Al met al best jammer dat de inhoud zoek was, want dit is echt een meesterwerk uit de electronische muziek en de productie is om door een ringetje te halen. Huiveringwekkend in één woord.

Ik heb de plaat gehad. Helaas niet meer in mijn bezit. Ik weet nog wel dat we die muziek wel eens gebruikten op groepen met een zware verstandelijke handicap (diepzwakzinnigen, toen zo genoemd). En die werden er zowaar rustig onder. Weet niet of er later verder mee gewerkt is, maar in die tijd experimenteerde men nog wel. Zelf heb ik in een donkere kamer TIMEWIND beluisterd en toen ik daarna de gordijne leek het wel of ik even in een andere wereld geweest was. En dat alles zonder geestverruimd spul. Dus deze muziek heeft "iets"!

avatar van Gerards Dream
Juist gesproken, dit is echt muziek die iets met je doet, waardoor je even niet meer weet waar je mee bezig was. Dit album zou ik daarom niet in de auto in de cd-speler gaan zitten luisteren terwijl daarnaast ook nog op zoiets als het verkeer moet worden gelet. De kans is namelijk te groot dat je er door in trance raakt en het spoor bijster raakt. Wat niet handig is als je van A naar B moet. Daar kan geen pilletje aan tippen.

Berichten verplaatst naar Klaus Schulze

avatar van ricardo
Kost een paar muntjes, maar dan heb je ook wat. Deze vanmiddag gehaald, ik kan wel horen dat het hele goede muziek is, ik heb geen foutje kunnen ontdekken nog. Maar oef dit is wel zware kost hoor. Het werkt zo enorm in op je gevoel, deze plaat. Ik denk als ik dit album zou gaan draaien als ik niet in de juiste stemming zou zijn, ik er wel depressief van zou kunnen worden. In dat oogpunt is het een echte topper natuurlijk want hij komt wel heel dicht bij mijn gevoel. Ik stem nog niet want ik wil hem eerst meerdere keren beluisterd hebben. TD is inderdaad wel een stuk makkelijker om in te gaan stappen als je met dit genre wilt beginnen om te gaan beluisteren. Maar dit album is zeker net zo goed als het beste album van TD denk ik. Als je platen hebt als Moondawn, Mirage en X, liggen die in dezelfde lijn als deze plaat, en met dezelfde sfeer erin?

avatar van Gerards Dream
Even een hele korte reactie hierop. Vind dit erg leuk om te lezen, want er zit zoveel in van mijn eerste ervaring met de muziek van Klaus Schulze. Hij pakt je inderdaad bij je gevoel en probeer dan maar eens los te komen.

avatar van ricardo
Cd 1 heb ik nu beluisterd, maar het is net of je hele leven even aan je voorbijflitst vind ik. Ik moest tijdens de beluistering van cd 1 van dit album, ook wel heel erg veel denken aan de minder leuke dingen die ik meegemaakt heb. Wat een gevoelsplaat dit. Ik hoop dat ik hem nog een keer durf te draaien nu om bij mijn echte gevoel te kunnen komen. Cd 1 geef ik gelijk een 5* nu, maar ik wacht nog even tot ik cd 2 heb beluisterd, voordat ik definitief mijn stem ga uitbrengen. Maar reken maar dat mijn stem hoog zal kunnen uitvallen. Advies, wel op een goede geluidsinstallatie draaien deze plaat en niet in de auto, want dan voelt alles heel anders, en mis je de essentie ook een beetje. In de auto kun je beter een TD album gaan draaien, is wat makkelijker. Deze heb ik vanmiddag al in zijn geheel in de auto gedraaid, maar dat voelde heel anders dan op mijn erg goede installatie thuis.

avatar van ricardo
Heb hem nu in zijn geheel thuis beluisterd, maar ik ben diep onder de indruk van dit album. Ik word er stil van zo goed, en vooral zoveel het met je gevoel doet. Ik geef gelijk 5* kan niets anders bedenken nu, gewoon een super plaat.

avatar van ChrisX
ricardo schreef:

Qua gevoel, beleving heb ik dus veel meer met Mirage. De vlag van dat album dekt ook helemaal de lading: Eine Elektronische Winterlandschaft.... echt... je krijgt er spontaan bevriezingsverschijnselen van... je voelt de vorst op je adem, de sneeuw knisperen onder je voeten en het ijs kraken op de lokale vaart.

avatar van ricardo
Prachtig mooie hoes heeft dit album overigens ook. Een echt artistiek hoogstandje vind ik, net als de muziek hierop dat ook is.

ricardo schreef:

Die hoes is geschilderd door Urs Amman, en deze man heeft er vooral een Salvador Dali-esque tintje aan meegegeven.
De originele album-hoezen van de eerste 6 platen van KS zijn door hem geschilderd en thematisch gezien komen er elke keer weer bekende elementen in terug, zoals de figuren die er uit zien als een kruising tussen een spin en een buitenaards wezen.

avatar van ricardo
Met mijn ogen dicht lig ik nu op bed dit album te beluisteren, er is bijna geen enkel album die zoveel met mij doet als deze, ik kan mij dan ook bijna niet voorstellen dat er ook maar een plaat van Schulze bij deze in de buurt komt, wat een niveau wat een passie, een echte luistertrip, en als hij is afgelopen denk je van was dit hem alweer. zijn er uberhaupt nog albums van Schulze die qua niveau en vooral sfeer ook maar enigzins bij deze in de buurt komen? ik vraag het me af, ik ken verder nog niets van Schulze, alleen deze.

ricardo schreef:

Mirage is i.m.o. zijn absolute meesterwerk. Velvet Voyage is een bijzondere abstracte, en bij vlagen duistere luistertrip, en Crystal Lake is met zijn kabbelende en hypnotiserende karakter de beste Schulze-track aller tijden. Althans, vind ik.
Maar zie daarvoor uiteraard ook de berichten die bij Mirage zijn gepost.

In ieder geval komt direct daarna Timewind als absoluut top-album!
Wellicht dat qua stijl Moondawn nog het dichtst bij Timewind ligt, maar persoonlijk vind ik die wat minder (een tikkeltje maar......)

avatar van Gerards Dream
Moondawn zit inderdaad het meest in het verlengde van dit album Timewind.

avatar van ricardo
Ik ben deze even weer aan het draaien nu,maar hij is sneller voorbij dan je denkt. ik vind deze plaat van de TD en Schulze platen de beste die ik nu heb. ik heb hem ook maar mijn top10 ingeloodsd nu, want daar hoort hij voor mijn gevoel wel thuis nu.

avatar van Gerards Dream
Of dit de beste is van Klaus Schulze durf ik niet met grote stelligheid te beweren. Wel is het zo dat ik na beluistering een deel van de tijd kwijt ben. Mogelijke oorzaak, muziek die je zo pakt dat je gewoon niet meer weet waar je de klok moet zoeken. Wat pleit voor de compositie en uitvoering.

ricardo schreef:

Aardig, maar naast Timewind kom je dus net iets te kort. Het sterk afwijkende Moondawn, dat totaal anders van opzet is. En natuurlijk Mirage, en dan niet te vergeten X. Timewind is een klasse album, en ja een ven de betere van Schulze. Alleen als de stap voorwaarts neemt dan staat dit album misschien niet direct meer aan de top van Schulze's discographie. Andere tips zijn Body Love, en het sterke Body Love vol.2. Maar goed houd deze maar als ijzersterk album.

Ik en anderen noemen dit een meesterwerk van Klaus. Maar wat is nou eigenlijk een meesterwerk als je de opvolger ook steen goed vind.

avatar van ricardo
Ik weet wel dat Schulze nog meerdere goede albums heeft gemaakt, alleen kosten die albums gemiddeld 20 tot 25 euro per stuk. ik ben met vrij veel verschillende soorten muziek tegelijk bezig nu, en daarom moet ik goede keuzes maken van wat ik nu daadwerkelijk wil gaan aanschaffen, org wel te verstaan, want ik houd niet van gedownloade versies, alleen het org telt voor mij. het kost me gewoonweg teveel om die andere toppers van Schulze nu ook al in huis te gaan halen. af en toe ga ik er wel 1 bijkopen denk ik, dat ga ik wel doen. het moet niet te gek worden, want straks moet ik op een houtje bijtend naar muziek gaan luisteren.

tangmaster schreef:

Dan kan de opvolger ook weer een meesterwerk zijn, en daar de opvolger van ook weer. Pink Floyd b.v heeft voor mij persoonlijk 6 meesterwerken afgeleverd, maar daar zit 1 masterpiece tussen, hun absolute hoogtepunt dus. dat zal met Klaus Schulze ook beslist zo zijn, maar hij heeft waarschijnlijk wel meerdere meesterwerken afgeleverd denk ik. als ik alles heb beluisterd kan ik pas vertellen wat voor mij dan zijn absolute masterpiece is. voorlopig vind ik dit erg goed en komt het voor mij over als een meesterwerk, en tis echt niet zo dat ik dat zeg omdat jij en Gerards Dream dat ook vinden, nee het is bij mij zo omdat ik dat nou eenmaal zo voel en ervaar.

ricardo schreef:
want straks moet ik op een houtje bijtend naar muziek gaan luisteren.

Als dat het dirigeerstokje is dan ben je toch al bijtend muzikaal bezig.

tangmaster
Als de opvolger Moondawn een meesterwerk is dan staat ie boven Timewind. In mij ogen zijn het eigenlijk gewoon sterke albums. Een meesterwerk (en ik gebruik die term ook regelmatig) zou dan op dit album niet meer van toepasing zijn omdat die opvolger erover heen schiet. Nee het zij gewoon top albums ik denk dat dat de lading beter dekt. O ja en met dat Bayreuth Return bedoelde ik kompleet iets anders dan een klap of tik, het betekent niet mer dan terug naar het album.