Rush - Permanent Waves (1980)

Canada
Label: Mercury

1. The Spirit of Radio (4:59)
  2. Freewill (5:24)
  3. Jacob's Ladder (7:28)
  4. Entre Nous (4:37)
  5. Different Strings (3:50)
  6. Natural Science (9:17)
  7. Beneath, Between & Behind [Live in Manchester] * (2:30)
  8. By-Tor & the Snow Dog [Live in London] * (5:52)
  9. Xanadu [Live in London] * (12:15)
  10. The Spirit of Radio [Live in Manchester] * (5:08)
  11. Natural Science [Live in Manchester] * (8:45)
  12. A Passage to Bangkok [Live in Manchester] * (3:45)
  13. The Trees [Live in Manchester] * (5:27)
  14. Cygnus X-1 [Live in London] * (8:04)
  15. Cygnus X-1: Book II Hemispheres [Live in London] * (14:45)
  16. Closer to the Heart [Live in Manchester] * (3:26)
  17. Jacob's Ladder [Live in Missouri] * (7:37)
  18. Freewill [Live in London] * (5:46)
Ik niet.

avatar van vanwijk
Ik snap Neil Peart wel, 2112 in niet mis, daarover geen misverstand. Ikzelf hang dan weer iets meer aan Signals als het volgende meesterwerk, weer een ander album met een andere sfeer.

het is wel zo dat het echte sologitaar werk van Alex per album minder is geworden. Zeker als je dat vergelijkt met de eerste pakweg 6 albums.

avatar van vanwijk
Sluit me daar bij aan, met Subdivision wordt de keyboardperiode ingezet. Dat was inderdaad een “afscheid” van het gitaarspel van Alex. Alhoewel je het ook wel al hoort op Permanent Waves en Moving Pictures.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
In Natural Science zijn genoeg sprankelende solo's en ook in Freewill gaat Lifeson lekker los, geen gitaarsolo in zoiets als Entre Nous deden ze wel vaker. Gitaar klinkt m.i. op Moving Pictures wat dunner van geluid en vanaf Signals lijkt er minder ruimte voor Lifeson te zijn. Althans mijn bevindingen.

avatar van vanwijk
Zeker waar, zoals al aangegeven door Neal Peart zijn de “vroege albums” veel meer gitaar gericht.
Voor mij loopt dat tot aan Signals, daar zit de break naar de meer keyboard georiënteerde albums.
Niet dat Lifeson altijd wel zijn weg wel weet te vinden met goed en inventief gitaarspel maar het zat wat weggedrukt denk ik . Albums als Hold Your Fire zijn qua geluid zo anders dan die eerste acht.

avatar van vielip
Dat klopt. En dat is ook het sterke aan Rush. Ze bewogen zich schijnbaar moeiteloos mee met de op dat moment heersende trends. En toch hoor je áltijd binnen enkele seconden dat het Rush is. Ze verloren nooit hun identiteit. Zó verrekte knap!

avatar van ricardo
Dit album valt mij toch enorm tegen, zeker t.o.v de 3 voorgaande albums, en de 3 die hierna komen. Eigenlijk vind ik alleen Jacob,s Ladder een topper, en de rest vind ik al minder. Al bevallen de opener en de afsluiter mij ook nog wel. De andere 3 nummers zeggen mij niet zoveel, klinkt ok, meer niet. Voor Rush begrippen een lekker tussendoortje voor mij. Gelukkig maakten ze het meer dan goed met hun volgende album!

Mijn Rush favorieten:

8. Hemispheres.
9. Power Windows.
10. Permanent Waves.
11. Hold Your Fire.

De albums van voor 2112 heb ik nog nooit helemaal beluisterd, maar dat is op een paar nummers na (Anthem b.v) niet echt mijn ding. Lekkere hardrock, maar waar ik Geddy Lee zijn stem eigenlijk niet bij vind passen. Voor mij begint Rush eigenlijk met het album 2112.
Clockwork Angels moet ik nog in zijn geheel beluisteren, en ga ik binnenkort doen. Heb er al wat losse nummers van gehoord, en die gaat mij wel bevallen. De albums tussen Hold Your Fire en Snakes & Arrows ken ik op Counterparts na niet, vooral omdat dat niet hun sterkste perode was heb ik mij daar nooit aan gewaagd.

ricardo schreef:
Dit album valt mij toch enorm tegen,

Sluit me aan bij Vielip!

avatar van Rockfan
Deze is samen met Hemispheres en A Farewell to Kings mijn favoriete Rushalbums.

Jacob's Ladder en Naturel Science zij behoren toch zeker in de top tien van de Rush topsongs.

Spirit Of Radio en Freewill zijn de "bekendste nummers".

Entre Nous en Different Strings zijn degelijke nummers de de plaat vullen.