Rush - Permanent Waves (1980)

Canada
Label: Mercury

1. The Spirit of Radio (4:59)
  2. Freewill (5:24)
  3. Jacob's Ladder (7:28)
  4. Entre Nous (4:37)
  5. Different Strings (3:50)
  6. Natural Science (9:17)
avatar van R-Know
Working Man geluisterd en helemaal onder de indruk van Natural Science, super.
Op zoek naar het orgineel dus bij dit album uitgekomen.
Wat een deceptie.
Geluidskwaliteit vind ik matig, muziek prima maar de zang......laat ik het netjes brengen: het is een aparte stem. Zeg maar.

Misterfool
Neal Peart schreef:
Sorry, maar Moving Pictures is duidelijk beter, sterker één van hun beste albums!!
Een goede 3 jaar later, vind ik Permanent Waves eigenlijk zelfs beter dan Moving Pictures. De structuur van deze plaat is sterker Twee plaatkanten waar telkens twee korte popnummers opbouwen naar een epic. Bij Moving Pictures is The Camera Eye echt het zwaartepunt. Dat album is daardoor net iets minder evenwichtig dan deze plaat. Ook voegt daadwerkelijk elke noot op dit album iets toe, zonder af te doen aan de ambitieuze, virtuoze composities. Ik kan het altijd wel waarderen als de artiest het vet van hun arrangementen wegsnijdt om enkel het wezenlijke ter gehore te brengen. Vandaar dat ik een halfje verhoog tot de maximale score.

avatar van Leptop
Natural Science is 5+*. Jacobs Ladder komt ook in de buurt. Freewill ook. Hmmmm....misschien moet ik mijn mening herzien. Binnenkort weer eens luisteren. Het wordt weer herfst...echt Rush weer.

avatar van Rinus
Dit album alweer 37 jaar in bezit. Ben alle albums van Rush weer eens aan het draaien en deze staat nog steeds als een huis.

avatar van Lau1986
Een prachtig album met een aantal uitstekende nummers als Natural Science en Freewill. Nouja eigenlijk is de rest ook top. Genieten.

inderdaad al zijn Moving Pictures, Hemisphere en A farewell to Kings wel net wat sterker!!

avatar van Leptop
Kom op Neal, met 5 punten voor deze topper zullen de verschillen klein zijn, nietwaar?

avatar van vielip
Het eerste echt fenomenale album van Rush vind ik. Hiervoor waren de albums ook wel goed en in een enkel geval (A farewell to kings bijvoorbeeld) heel goed. Maar op Permanent waves komt voor het eerst écht alles samen. Je album openen met een klasbak als The spirit of radio is maar heel weinig bands gegeven. Wat een geweldig nummer is en blijft dat toch! Enkel Different strings vind ik ietsje minder wellicht. Maar het past ook wel weer prima in de flow van het album. Natural science is buitencategorie!

avatar van Leptop
Natural Science behoort tot het ALLERBESTE dat Rush ooit heeft geschreven. Wat een heerlijk nummer.

Permanent Waves begint op de meest toegankelijke manier die we tot nu toe bij Rush hebben gehoord.
The Spirit of Radio is gericht voor de radio, niet vreemd dat ze de verzamelaar dezelfde titel geven.
Oke, er zitten nog genoeg eigenzinnigheden in het nummer verwerkt, maar zo fris als hier hebben ze tot nu toe nog niet geklonken.
De Fischer-Z en Police reggae invloeden zijn natuurlijk een vette knipoog naar de heersende Top 40 muziek, maar het past wel in het geheel, zonder als een parodie over te komen.
Het klinkt allemaal een stuk positiever, terwijl in het Verenigd Koninkrijk wordt getreurd om de werkeloosheid en invloeden van Thatcher, is die invloed begrijpelijk bij deze Canadese band niet terug te horen.
Maar Rush past hier wel degelijk in het tijdsbeeld.
IQ en Marillion zijn rond deze periode begonnen, en ook die mengen het symfonische geluid met meer Top 40 gerichte stukken.
Niet dat het hele album zo toegankelijk is; Jacob’s Ladder is een heel stuk zwaarder, en wordt ondersteund door gillende gitaarsolo’s.
De wat tragere bas en drum geven het een donkerder sfeertje, maar voor metal begrippen blijft het redelijk luchtig.
Als een slangenbezweerder mengt Lee er een subtiel synthesizertje doorheen; al moet hij uitkijken dat het niet zo’n deuntje wordt als Aurora van Nova, dat wil natuurlijk niemand.
Different Strings heeft weer wat postpunk invloeden, maar voor mij net wat aan de saaie kant, ondanks het geslaagde gitaarwerk op het einde.
De afsluiter Natural Science is weer sterk, Fish heeft duidelijk naar Lee geluisterd, zijn manier van zingen komt aardig in de buurt van deze song.
Toch niet helemaal tevreden; geweldige opener, uiteraard Jacob’s Ladder en de afsluiter zijn de prachtstukken , maar de rest wil niet altijd overtuigen; maar het voor mij geliefde werk komt steeds meer in zicht.

avatar van lennert
Bij het herbeluisteren van dit album vroeg ik mezelf vooral af waarom ik hier niet veel vaker naar luister. Opener Spirit Of The Radio blijft een fantastisch vrolijke song, Freewill heeft een ijzersterke tekst met een muzikaal hoogstandje van alle muzikanten tijdens Lifeson's gitaarsolo. Jacob's Ladder is een dreigende epic. Entre Nous en Different Strings zijn weer wat melodieuzer en Natural Science is een ijzersterke afsluiter. En dan bedoel ik ook van het kader 'zonder Natural Science geen Dream Theater' kwaliteiten. Van proto-progmetal naar Police-achtige new wave riffs. Geddy Lee zingt minder ruig, maar nog steeds wel erg mooi. Wederom een stukje prog-perfectie!

Tussenstand:
5. Fly By Night
6. Caress Of Steel
7. Rush

avatar van RuudC
Yep, meest radiovriendelijke Rush so far. Dat het toegankelijker is, boeit me niet. Dit plaatje van Rush heb ik altijd wel goed kunnen waarderen, maar met deze marathon merk ik dat het me meer doet dan grote favorieten als 2112 en Hemispheres. Een verhoging naar vijf sterren is dan ook onvermijdelijk. Ieder nummer is een voltreffer. Vanwege de openingszin van SPirit of the Radio, draai ik het vaak in de ochtend. Het zorgt altijd voor een goed humeur. Freewill is ook een sfeermaker. Virtuoos en met een positieve boodschap. Het vervolg is spannender en soms wat somber. Het gekke Different Strings vind ik ook erg leuk. Jacob's Ladder en Natural Science zijn de twee epics die de prijzen winnen. Wat een vakmanschap van dit drietal! Genieten van begin tot eind.

Tussenstand:
5. Fly By Night
6. Caress Of Steel
7. Rush

avatar van Leptop
Goed bezig mannen en gelijk gezind ook nog tot nu toe. Ben benieuwd wanneer de breuk komt

avatar van RuudC
Ik vrees met de volgende al. Volgens mij ben ik een groter fan van Moving Pictures dan Lennert. Mijn scores gaan daarna sowieso zakken.

Ik heb verschillende marathons van jullie gevolgd, steeds met heel veel plezier.
Geweldig die tijd die jullie er in stoppen.
Ik besef nu pas hoe lastig het is om over elke plaat een stuk te schrijven, zonder te veel in herhaling te vallen.
Voor mij komt het betere werk juist weer vanaf deze plaat.

avatar van lennert
deric raven schreef:
Geweldig die tijd die jullie er in stoppen.
Voor mij komt het betere werk juist weer vanaf deze plaat.

Jij ook lekker bezig! Waarom zet je alleen geen scores bij de albums die je iets minder waardeert?

Signals is stiekem mijn favoriet en ik ben ook groot fan van de jaren '80 sound, dus ik kan me voorstellen dat Ruud en ik vanaf hier inderdaad toch wat verschillen in scores gaan krijgen.

Ik zet alleen een score neer bij de albums die ik zelf in bezit heb, vandaar.

avatar van namsaap
Om de een of andere reden draai ik dit album zelden. Onterecht, zo wordt maar weer eens duidelijk bij het herbeluisteren van deze plaat. Zoals al vaker benoemd meet Rush zich op Permanent Waves een wat toegankelijker geluid aan. Gelijkertijd is toegankelijk zelden zo complex geweest. Dat maakt deze plaat ook zo boeiend. De overgangen in het openingsnummer, de virtuositeit in Free Will en Jacob's Ladder en het machtige Natural Science, het zijn stuk voor stuk fantastische nummers. Op Entre Nous en Different Strings houdt de band zich speltechnisch wat in maar laat de band - vooral op laatstgenoemde - horen een prachtige sfeer neer te kunnen zetten. Het niveau van voorganger Hemispheres halen ze naar mijn mening niet, maar eigenlijk vergelijk ik dan ook appels met peren.

Score: 90/100

avatar van blaauwtje
De afgelopen weken helemaal omgeturnd tot Rush fan, wat een heerlijke muziek, ik had al 30 jaar mp en signals op vinyl in de kast staan, met name mp veel gedraaid, maar heb een heleboel gemist, heb ik onlangs gemerkt.
Heb op een platenbeurs maar liefst 12 cd’ s in 1 keer meegenomen, en deze permanent waves pak er toch heel regelmatig weer bij. De vrolijke openingswinst, begin the day with a friendly voice, zorgt er voor dat je met open gemoed voor deze plaat gaat zitten, via freewill, jacob’s ladder kom je uiteindelijk aan bij het hoogtepunt van de plaat Natural science.

Ik ben nog lang niet uitgeluisterd met dit supertrio, nog vele verkenningstochten te gaan.

blaauwtje schreef:

Haha, heel herkenbaar. Ik word altijd erg vrolijk van dat nummer en neem de tekst vaak letterlijk door deze plaat bij het ontbijt op te zetten. Goed bezig!

avatar van B.Robertson
Een vergelijk tussen appels met peren met m.b.t. Permanent Waves en Hemispheres zou ik eerder als een vergelijk tussen een Goldstar en een Jona Gold appel beschrijven. Een vergelijk tussen Rainbow Rising en Permanent Waves m.b.t. de erg korte speelduur is eerder appels en peren. Dit naar aanleiding van het bericht van 10 september door namsaap. Van oudsher vind ik dat de tweede kant/helft het niet haalt bij de eerste. De opener en Jacob's Ladder zijn wat mij betreft de hoogtepunten en over Natural Science heb ik vroeger ooit eens gelezen dat het geboren is uit tijdnood. Moet Rush dusdanig goed bevallen zijn dat op Moving Pictures Vital Signs met voorbedachten rade uit tijdnood is voortgekomen (vroeger is lang voor het internet tijdperk, toen OOR en Aardschok nog werden gelezen).