Rush - Permanent Waves (1980)

Canada
Label: Mercury

1. The Spirit of Radio (4:59)
  2. Freewill (5:24)
  3. Jacob's Ladder (7:28)
  4. Entre Nous (4:37)
  5. Different Strings (3:50)
  6. Natural Science (9:17)
  7. Beneath, Between & Behind [Live in Manchester] * (2:30)
  8. By-Tor & the Snow Dog [Live in London] * (5:52)
  9. Xanadu [Live in London] * (12:15)
  10. The Spirit of Radio [Live in Manchester] * (5:08)
  11. Natural Science [Live in Manchester] * (8:45)
  12. A Passage to Bangkok [Live in Manchester] * (3:45)
  13. The Trees [Live in Manchester] * (5:27)
  14. Cygnus X-1 [Live in London] * (8:04)
  15. Cygnus X-1: Book II Hemispheres [Live in London] * (14:45)
  16. Closer to the Heart [Live in Manchester] * (3:26)
  17. Jacob's Ladder [Live in Missouri] * (7:37)
  18. Freewill [Live in London] * (5:46)
Ik niet.

avatar van vanwijk
Ik snap Neil Peart wel, 2112 in niet mis, daarover geen misverstand. Ikzelf hang dan weer iets meer aan Signals als het volgende meesterwerk, weer een ander album met een andere sfeer.

het is wel zo dat het echte sologitaar werk van Alex per album minder is geworden. Zeker als je dat vergelijkt met de eerste pakweg 6 albums.

avatar van vanwijk
Sluit me daar bij aan, met Subdivision wordt de keyboardperiode ingezet. Dat was inderdaad een “afscheid” van het gitaarspel van Alex. Alhoewel je het ook wel al hoort op Permanent Waves en Moving Pictures.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
In Natural Science zijn genoeg sprankelende solo's en ook in Freewill gaat Lifeson lekker los, geen gitaarsolo in zoiets als Entre Nous deden ze wel vaker. Gitaar klinkt m.i. op Moving Pictures wat dunner van geluid en vanaf Signals lijkt er minder ruimte voor Lifeson te zijn. Althans mijn bevindingen.

avatar van vanwijk
Zeker waar, zoals al aangegeven door Neal Peart zijn de “vroege albums” veel meer gitaar gericht.
Voor mij loopt dat tot aan Signals, daar zit de break naar de meer keyboard georiënteerde albums.
Niet dat Lifeson altijd wel zijn weg wel weet te vinden met goed en inventief gitaarspel maar het zat wat weggedrukt denk ik . Albums als Hold Your Fire zijn qua geluid zo anders dan die eerste acht.

avatar van vielip
Dat klopt. En dat is ook het sterke aan Rush. Ze bewogen zich schijnbaar moeiteloos mee met de op dat moment heersende trends. En toch hoor je áltijd binnen enkele seconden dat het Rush is. Ze verloren nooit hun identiteit. Zó verrekte knap!

avatar van ricardo
Dit album valt mij toch enorm tegen, zeker t.o.v de 3 voorgaande albums, en de 3 die hierna komen. Eigenlijk vind ik alleen Jacob,s Ladder een topper, en de rest vind ik al minder. Al bevallen de opener en de afsluiter mij ook nog wel. De andere 3 nummers zeggen mij niet zoveel, klinkt ok, meer niet. Voor Rush begrippen een lekker tussendoortje voor mij. Gelukkig maakten ze het meer dan goed met hun volgende album!

Mijn Rush favorieten:

8. Hemispheres.
9. Power Windows.
10. Permanent Waves.
11. Hold Your Fire.

De albums van voor 2112 heb ik nog nooit helemaal beluisterd, maar dat is op een paar nummers na (Anthem b.v) niet echt mijn ding. Lekkere hardrock, maar waar ik Geddy Lee zijn stem eigenlijk niet bij vind passen. Voor mij begint Rush eigenlijk met het album 2112.
Clockwork Angels moet ik nog in zijn geheel beluisteren, en ga ik binnenkort doen. Heb er al wat losse nummers van gehoord, en die gaat mij wel bevallen. De albums tussen Hold Your Fire en Snakes & Arrows ken ik op Counterparts na niet, vooral omdat dat niet hun sterkste perode was heb ik mij daar nooit aan gewaagd.

ricardo schreef:
Dit album valt mij toch enorm tegen,

Sluit me aan bij Vielip!

avatar van Rockfan
Deze is samen met Hemispheres en A Farewell to Kings mijn favoriete Rushalbums.

Jacob's Ladder en Naturel Science zij behoren toch zeker in de top tien van de Rush topsongs.

Spirit Of Radio en Freewill zijn de "bekendste nummers".

Entre Nous en Different Strings zijn degelijke nummers de de plaat vullen.

avatar van ricardo

8. Hemispheres.
9. Power Windows.
10. Permanent Waves.
11. Hold Your Fire.

Na de afgelopen 2 maanden vrijwel alleen maar albums van Rush te hebben beluisterd, is mijn voorkeur inmiddels wel wat veranderd. Daar waar de jaren 70 eerst mijn voorkeur had, is dat nu toch meer de warme klanken van de keybords uit de jaren 80 geworden. De 4* van b.v Grace Under Preassure zou dan 4.25* moeten zijn, en het laagste 4* album op mijn ladder Snakes & Arrows zou dan eigenlijk 3.75* moeten zijn. Ik ken al hun albums inmiddels, maar breng mijn stem alleen maar uit op wat ik origineel thuis op cd heb, dan weet ik precies wat ik in huis heb
1. Moving Pictures. (5*)
2. Power Windows. (4.5*)
3. A Farewell To Kings. (4.5*)
4. Clockwork Angels (4.5*)
5. Grace Under Preassure. (4*)
6. Signals. (4*)
7. Counterparts (4*)
8. 2112. (4*)
9. Snakes & Arrows. (4*)
10. Permanent Waves. (3.5*)
11. Hemispheris. (3*)

Dit album is inmiddels wel wat gegroeid, maar er zijn gewoon betere albums gemaakt dan deze die mij veel beter bevallen. De opening is natuurlijk een iconisch nummer, net als Jacob,s Ladder en Natural Science, maar b.v Freewill vind ik maar klinken als een doorsnee rockvullertje. En Entre Nous en Different Strings zeggen mij ook niet zoveel nog. Maar ga deze de komende tijd zeker nog vaker opzetten, want met 3.5* vind ik hem ook zeker niet slecht.

ricardo schreef:
maar b.v Freewill vind ik maar klinken als een doorsnee rockvullertje.

ricardo schreef:
Maar ga deze de komende tijd zeker nog vaker opzetten,

Dat zou ik dan maar doen inderdaad

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Zonet die 40th Anniversary besteld. Ziet er interessant uit die livedisc: vult prima het hiaat op in de tracklist van zo'n Spirit of the Airwaves (Kiel Auditorium, St. Louis, Missouri, USA, 13th February 1980).
Dan denk ik aan Jacob's Ladder, Freewill en Hemispheres; altijd al benieuwd geweest hoe laatstgenoemde gebracht werd.

avatar van nico1616
Nadat mijn kennismaking met Rush via Moving Pictures mij zo goed was bevallen, vertrok ik van daaruit om te zien wat hun discografie nog meer voor mij aan aantrekkelijks heeft.
Aanvankelijk vond ik Permanent Waves toch een stuk minder en de songs deden wat geforceerd aan. Alleen the Spirit of Radio had een directe aantrekkingskracht, de liefde voor muziek/radio spat ervan af. Langzaamaan begonnen de andere nummers ook te beklijven, ondanks de soms rare maatsoorten en vreemde tempowisselingen. Freewill en Jacob's Ladder zijn hoogtepunten maar evenzeer zo'n ballad als Different Strings. De muziek van Rush is niet gemakkelijk, maar leent zich uitstekend tot herhaald luisteren.
Volgende stop: Hemispheres.

Volgende stop: Hemispheres.

Tussenstand:
1. Moving Pictures 4.5*
2. Permanent Waves 4.5*

Ik ben zelf pas recent met het Rush virus besmet geraakt door het geweldige nummer Red Sector 'A' dat hier voorbij kwam in de Prog Ladder 2021 en ben me toen gaan verdiepen in hun discografie. Ikzelf ben begonnen bij Permanent Waves, ben daarna "omhoog" gegaan t/m Hold Your Fire en toen een 1e selectie uit hun 90's en zero's albums. Ook heb ik een quickcheck door hun 70's periode gedaan. Al met al ben ik over de hele linie zeer onder de indruk van deze 3 muzikanten waarbij voor mij hun absolute top periode in de 80's ligt.

=> in kan je dus alleen maar aanraden je verder te verdiepen in deze band; ik garandeer je: je zult nog voldoende aantrekkelijks aantreffen: succes ! (ikzelf ben er nog lang niet klaar mee in ieder geval; Rush is inmiddels gepromoveerd tot een van mijn favoriete top artiesten... )

Ik ben zelf pas recent met het Rush virus besmet geraakt door het geweldige nummer [i]Red Sector ) [/quote]

Wow ProGNerD , dit verbaast me. Ik dacht zeker dat jij als Prog liefhebber wel alles zou hebben van Rush.
Het is tenslotte een steengoede band. Maar leuk om lezen dat je deze band ook zeker kan waarderen !

avatar van ProGNerD
TONYLUNA schreef:

Ja, ieder z'n eigen ontwikkeling in de prog, he ? Ik werd enkele jaren geleden al door m'n muziekmaat gewezen op het vroege Rush en heb toen wat gecheckt uit hun beginperiode, maar op een of andere manier pakte die sound me niet zo, o.a. door de zang. Ik heb er toen weinig aandacht meer aan geschonken en ben er nu pas echt ingedoken (discografie op CD inmiddels compleet, Rush: Beyond the Lighted Stage gekeken, begonnen in Rush: Chemistry - The Definitive Biography) en het is daarmee dus gelukkig nog goed gekomen...
(het is ook wel een beetje een nerd band natuurlijk )