Rush - Permanent Waves (1980)

Canada
Label: Mercury

1. The Spirit of Radio (4:59)
  2. Freewill (5:24)
  3. Jacob's Ladder (7:28)
  4. Entre Nous (4:37)
  5. Different Strings (3:50)
  6. Natural Science (9:17)
  7. Beneath, Between & Behind [Live in Manchester] * (2:30)
  8. By-Tor & the Snow Dog [Live in London] * (5:52)
  9. Xanadu [Live in London] * (12:15)
  10. The Spirit of Radio [Live in Manchester] * (5:08)
  11. Natural Science [Live in Manchester] * (8:45)
  12. A Passage to Bangkok [Live in Manchester] * (3:45)
  13. The Trees [Live in Manchester] * (5:27)
  14. Cygnus X-1 [Live in London] * (8:04)
  15. Cygnus X-1: Book II Hemispheres [Live in London] * (14:45)
  16. Closer to the Heart [Live in Manchester] * (3:26)
  17. Jacob's Ladder [Live in Missouri] * (7:37)
  18. Freewill [Live in London] * (5:46)
wijsneus
sander.h schreef:

Maar ik kan me ergens ook wel weer voorstellen dat dat fans heeft gekost, met name diegenen die juist die puntige rock-sound zo konden waarderen.

Mij maakt het in ieder geval allemaal niet uit, ik vind alles wat Rush tussen 1975 en 1987 heeft uitgebracht geweldig! (...en Counterparts).

Precies, dat puntige vind ik nou Rush op zijn best. Dat intro van Spirit Of The Radio : uit duizenden herkenbaar !
Of Cygnus X-1 op AFTK ; goddelijk werkelijk !

Kingsnake
Stem verhoogd van 4,5 naar 5.

Tering, wat een knaller van een plaat.
Rock, reggae, alles komt voorbij.

Zelfs Geddy Lee zingt toegankelijker.
Als dit niet (samen met Moving Pictures) de best hardrock/progrock plaat allertijden is (of least top 10), dan weet ik het niet.

avatar van horned_reaper
Dit is waarschijnlijk één van mijn favoriete Rush platen, een werkelijk meesterwerk.
Ik snap trouwens niet alle lof over Jacob's Ladder... Prima nummer natuurlijk
Maar mijn grote favoriet van deze plaat is natuurlijk Natural Science, dat is één van de beste nummers ooit gemaakt door Rush, en verder vind ik Freewill ook heerlijk heerlijk heerlijk om naar te luisteren.

horned_reaper schreef:
Ik snap trouwens niet alle lof over Jacob's Ladder....

Ik ook niet. Ik kan heel goed leven zonder het synthesizer gezeur in de tweede helft van het nummer.

wijsneus
horned_reaper schreef:

Bij mij is het mijn favoriete Rush-album geworden in de loop der tijd.
En idd. : Natural Science is het beste van dit album, en één v/d beste Rush-songs.
Ook Different Strings is steengoed, dit nummer duurt veel te kort wat mij betreft.
Mss inderdaad een meesterwerk, voorlopig toch nog 4,5 * als waardering.

Antonio
Permanent Waves is the seventh studio album by the Canadian rock band Rush, released January 1, 1980.

Alweer bijna exact 30 jaar geleden dus en nog immer een tijdloos meesterwerk !

Permanent Waves info op Wikipedia.

Hopelijk gaan ze nog 1 keer op tournee, dan sta ik nog een keer vooraan alles uit volle borst mee te schreeuwen

Ik vrees dat dat alleen nog wel even kan gaan duren, nu drummer Nijl Paard onlangs vader is geworden.
De beste man zijn haat-liefde relatie met touren is alom bekend en met een kleine thuis heeft hij nog een excuus erbij om vooral niet de wereld rond te trekken met Alex en Geddy...

avatar van Lonesome Crow
Muziek als therapie, als je in een neerslachtige bui bent zet dan eens "The Spirit of Radio" op.
Wat een positieve drive heeft deze song toch, moet je horen om te snappen.
Let op het tussenstuk van "Freewill", waar op een gegeven moment gitaar, bas en drums tegelijk soleren en het klinkt nog als een geheel ook (dit is goed te zien op de beste concertregistratie aller tijden de live DVD "Exit Stage Left").

De spannigsopbouw in "Jacob's Ladder" is ongeevenaard.
Mondt uit in een fantastisch nummer met onverwachte wendingen en majestieus einde !
Wat een plaat tot dusver, symfonische rock en toegankelijkheid gaan hier perfect samen.
Geldt ook voor "Entre Nous", wat toegankelijker maar muzikaal een zeer afwisselend nummer.

"Different Strings" laat de luisteraar op adem komen, een akoustisch nummer waarbij Geddy Lee ingetogen zingt.
Daarna in het slotnummer "Natural Science" nog even alles uit de kast.
Alle stemmingen en sferen die al eerder te horen waren zijn hierop weer terug te horen.

Er kan er maar 1 de beste zijn, van begin tot eind perfect dus voor mij het beste Rush album uit hun carierre !
De topper uit hun symfonische periode, waar ik bij "Hemispheres" en "Moving Pictures" nog minieme minpuntjes kan ontdekken daar kan ik ze hier niet aantreffen.

avatar van Red Rooster
Nu na 30 jaar later een reflectie op dit album. Ik was toen zo teleurgesteld. 2112, Farewell to Kings en Hemispheres echoeden nog in mijn hoofd, toen ik deze plaat op de draaitafel had liggen. Opeens leek de energie eruit. Geddy zong letterlijk een toontje lager en de thema's waren toch een stuk minder inventief. Jacobs Ladder vind ik nog steeds vergezocht. De kortere nummers zijn wat beter, maar bij lange na niet van het niveau op de voorgaande platen. Maar ja, het blijft wel Rush en dus toch beter dan het gemiddelde aanbod.

avatar van sander.h
Maar wat maakt Jacob's Ladder in jouw beleving vergezochter (is dat een woord eigenlijk) dan een 2112,Hemispheres of La Villa Strangiato?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
sander.h schreef:
vergezochter (is dat een woord eigenlijk)?

verder gezocht?

avatar van Running On Empty
Prachtige plaat. Mijn eerste Rush concert was voor de tour van deze plaat. Ik meen met Girlschool in het voorprogramma.

Dit was toch wel een waardige opvolger van Hemispheres.

Casartelli schreef:

verder gezocht?

ja dat klinkt inderdaad beter

avatar van Red Rooster
sander.h schreef:

Ik bedoel dat de thema's in dit nummer m.i. de inspiratie ontberen die in soortgelijke nummers op de voorgaande albums wel aanwezig was. Maar Rush wilde een andere weg in slaan, meer aardser, met kortere nummers en minder instrumentale stukken. En dat is prima, maar mij waren ze (even) kwijt.

Red Rooster schreef:

Daar kan ik me wel in vinden. Leg Natural Science naast Xanadu en je punt is volstrekt duidelijk.
Voor Spirit of Radio maak ik een dikke uitzondering.

MindRuler
Alweer de volle mep voor een Rush album, wat een prachtige plaat is dit toch!
Aan Natural Science kunnen veel progbands van tegenwoordig nog een puntje zuigen.

avatar van uffing
Helemaal mee eens, MindRuler! Natural Science behoort tot het beste wat Rush ooit gemaakt heeft. Briljant gewoonweg.

avatar van iggy
Na farewell en hemispheris ging rush een nieuwe weg bewandelen. De nummers zijn op permanent of waves beduidend korter op natureal na. Plus hun muziek was niet meer zo experimenteel. Ook zong g.lee inderdaad lager dan voorheen. Maar was het muzikaal gezien minder dan hun vorige periode? Hell no!!!! Goed het was effe ietswat wennen. Maar tevens werd het zowel voor de band als voor hun fans lekker spannend gehouden. Plus het feit dat dit niet een onnatuurlijke muzikale verandering was. Er werd bijv geen trend achterna gelopen. Rush volgde hun muzikale instincten. En ik als fan had daar bijna in zijn geheel geen enkel probleem mee. Alles bleef qua kwaliteit immers zoals altijd bij rush op een hoog niveau staan. En er staan wel weer effe prachtige nummers. De een nog mooier dan de ander. Alleen natural science kan me ietswat minder bekoren. En toen kwam moving pictures ha. Nog mooier en nog beter.

iggy schreef:
Alleen natural science kan me ietswat minder bekoren.

Vreemd.

avatar van iggy
Tja ik kan er niets aan doen. Niet dat ik het slecht vindt. Maar als geheel trekt het me niet zo.

avatar van richiedoom
Met spirit of radio en freewill kan een album niet beter openen. Zeer indrukwekkend, kwijl in mn mondhoeken. De vier nummers die daarna komen doen me dan helaas echt een heel stuk minder. Heeft niet die vaart van de eerste twee nummers, en dat vind ik erg jammer. Als geheel zijn dan moving pictures en signals voor mij beter. Maar spirit of radio en freewill staan in die volgorde pal bovenaan in mijn favoriete rushnummers lijst!

MindRuler
Ik volg je in je redenering wat betreft Moving Pictures en Signals, maar vind dit toch ook een vrij sterk samenhangend album. Vooral Natural Science behoort toch wel (naar mijn bescheiden mening) tot de betere Rush composities. Feit is dat dit Canadese trio eigenlijk zelden of nooit een écht slechte plaat heeft afgeleverd. Momenteel staat deze in mijn Top 10. Volgende maand kan dat evengoed Moving Pictures, Signals of Counterparts zijn.

iggy schreef:

De versie op Different Stages is stiekum nog beter.... misschien die eens testen???

avatar van richiedoom
Ja nu ik het teruglees wek ik een beetje de indruk dat ik nummers 3 t/m 6 niet goed vind, maar zo bedoel ik het niet, anders geef ik ook geen 4,5* uiteraard...Maar na zo'n overweldigend begin zou eigenlijk alles tegenvallen. Natural Science is een goed nummer, maar met een totaal andere sfeer dan de 2 openers. Na Freewill ben ik helemaal opgepept en zit ik vol energie, en daarna verslapt mijn aandacht. Kan het ook niet helpen!

avatar van uffing
Ik ben er eigenlijk pas na die twee nummers met de volle aandacht bij. De bijzondere maatsoort in Jacob's Ladder heeft ook echt die aandacht nodig. Daarna even uithijgen met Entre Nous en het rustige Different Strings om vervolgens naar een schitterende apotheose toe te werken met inderdaad één van de beste Rush composities: Natural Science. Alleen al de tekst van dit nummer is weergaloos en dan heb ik het nog niet eens over de muziek gehad.

When the ebbing tide retreats
Along the rocky shoreline,
It leaves a trail of tidal pools
In a short-lived galaxy.
Each microcosmic planet
A complete society.

A simple kind mirror
To reflect upon our own.
All the busy little creatures
Chasing out their destinies.
Living in the pools,
They soon forget about the sea...

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
uffing schreef:
Ik ben er eigenlijk pas na die twee nummers met de volle aandacht bij.

Zelfde hier: Freewill is aardig en The Spirit of Radio... tja, wat op Bastille Day, A Farewell to Kings en Tom Sawyer wel lukt (om in luttele minuten een soort mini-epic op te tuigen dat samenvat waar de band op dát moment voor staat), werkt hier voor mij niet. Gelukkig hebben we de laatste vier nummers nog...

avatar van Brunniepoo
Deze gooien we maar eens een halfje omhoog en bombaderen we maar meteen tot favoriete Rush-album, met een neuslengte voor op Farewell to Kings, dat dan weer wel. Niet dat deze nou per se beter is, het is meer het ontbreken van mindere nummers dat me over de streep trekt. The Spirit of Radio heb ik eigenlijk ook altijd wel een fijn nummer gevonden, Freewill heeft moeten groeien.

Favoriet op deze plaat: Jacob's Ladder.

avatar van horned_reaper
Goed om te horen!

Heb je niets met Rush albums als Power Windows?

avatar van Brunniepoo
Nou, "niets" is wel heel erg overdreven, ik vind alleen vrijwel alles ervoor beter (en Hold your fire trouwens ook)

Goed om te horen!

Heb je niets met Rush albums als Power Windows?

Ben wel erg blij dat er hier nog een Power Windows liefhebber rondloopt!

avatar van richiedoom
Eindelijk eindelijk is het kwartje gevallen met Natural Science. Weliswaar toen ik m luisterde op de live in Rio cd, maar toch. Wat een fantastisch nummer is het inderdaad. De volle mep!